Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KAJ

Vierailija
29.10.2025 |

Edellinen KAJ-ketju lukittiin, joten aloitan uuden. Vain asiallista keskustelua, kiitos.

Kommentit (250)

Vierailija
201/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielimuuri on nyt sen verran korkea että mulle ei nuo kaksoismerkitykset avaudu. 🤔

Mitä nimenomaista sanaa/fraasia tarkoitat? Voin yrittää auttaa, jos osaan.

Tuota "Impregnerade, kuulemma göra vattentät" -juttua.

Tommy kehui Määniniä niin kovaksi jätkäksi, että kun hän tempaisee bassostaan yhden soinnun, koko permantoyleisö muuttuu vedenkestäväksi, siis saa ikään kuin tuollaisen superominaisuuden. Mutta sanan voi ymmärtää myös niin, että Määnin saattaa yhdellä iskulla kaikki permannon naiset raskaaksi.  :)

Vierailija
202/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielimuuri on nyt sen verran korkea että mulle ei nuo kaksoismerkitykset avaudu. 🤔

Tommy kehui Määniniä niin kovaksi jätkäksi, että kun hän tempaisee bassostaan yhden soinnun, koko permantoyleisö muuttuu vedenkestäväksi, siis saa ikään kuin tuollaisen superominaisuuden. Mutta sanan voi ymmärtää myös niin, että Määnin saattaa yhdellä iskulla kaikki permannon naiset raskaaksi.  :)

Ok, kiitos 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grim ja Pablos frestelse reaktio. Jos oikeim kuulin niin lupaili Botnia Paradisea viikon päästä. 

Grim tuntuu olevan kovasti innostunut näistä latinovaikutteisista biiseistä, sanoo Taco hej'n yhdeksi suosikikseen. Kaffitår olisi myös erittäin hyvä ja sen jotkut näköjään kommenteissa mainitsevatkin, mutta eipä taida kunnollista videota siitä olla, ainakaan enkuksi tekstitettynä. En muista nähneeni. Kaffitår on itselle aivan lemppareita! 

Vierailija
204/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim ja Pablos frestelse reaktio. Jos oikeim kuulin niin lupaili Botnia Paradisea viikon päästä. 

Oi! Grim! Ihanaa, paljon kiitoksia tästä linkistä. Jännä kuulla, mitä hänellä on sanottavaa Pablosta.

Ihanaa kiitos, minä toivoin tätä häneltä jo kauan sitten. Pystyn illalla katsomaan.

Miten ihanaa jos se BP reaktiokin on vihdoin tulossa. En ymmärrä miten hän on malttanut odottaa sen katsomisen kanssa näin kauan.

Vierailija
205/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen sen nyt niin, että Määnin saa joko permannon naiset raskaaksi tai lattian vedenkestäväksi. Jonkunlainen kyllästyskäsittely kuten sanakirja sen kääntää.

Vierailija
206/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen sen nyt niin, että Määnin saa joko permannon naiset raskaaksi tai lattian vedenkestäväksi. Jonkunlainen kyllästyskäsitte

Joo, sen voi ymmärtää myös noin. Hän sanoo "parketten", joka on kirjaimellisesti juurikin lattia, mutta sitä voidaan käyttää tarkoittamaan myös permantoyleisöä.

Vierailija
207/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä sanaa Tommy käytti ja mikä kaksoismerkitys sillä on? Vai uskaltaako edes kysyä, yleensä niiden tuplamerkitysten (ja varsinkin Vörjeansin) takaa paljastuu sitten vielä lisää kaikenlaista kuumottavaa...

Impregnerade, kuulemma göra vattentät

Niiden kanssa tuntee itsensä melkoiseksi hämäläiseksi. Tajusin tän vitsin yhtäkkiä tänään. Eihän tässä mennytkään kuin melkein viikko ennen kuin hitaat aivosolut löysivät toisensa.

Joo, nää kaksoismerkitykset, joita KAJ paljon viljelee, ovat kyllä suomenkieliselle haaste. Mutta sitten kun se oivallus jotain kautta syntyy, niin naurattaa sitäkin makeammin. Ja löytää itsensä hämmästelemästä, että mistä ihmeestä ne nyt taas tällaisenkin jipon tähän tekstiin keksivät.

Joo ja kun läheskään kaikesta ei ymmärrä edes sitä ekaa merkitystäkään. Menee sitten se viikko, että ehtii myös sen tokan merkityksen kohdalle.

Tuon pystyi kyllä oivaltamaan osin englannin kielen kautta. Siksi varmaan olinkin niin nopea, eilä mennyt edes koki viikkoa.

Vierailija
208/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi! Grim! Ihanaa, paljon kiitoksia tästä linkistä. Jännä kuulla, mitä hänellä on sanottavaa Pablosta.

Ihanaa kiitos, minä toivoin tätä häneltä jo kauan sitten. Pystyn illalla katsomaan.

Miten ihanaa jos se BP reaktiokin on vihdoin tulossa. En ymmärrä miten hän on malttanut odottaa sen katsomisen kanssa näin kauan.

Paljon ovat ihmiset toivoneet ja odottaneet  BP reaktiota. Mullakin on ollut suunitelmissa katsoa koko BP läpi ties jo kuinka monennen kerran, mutta taidan odottaa tuota reaktiota ja katsoa sitten vasta. On kyllä jännää kuulla, mitä Grim siitä kommentoi. Jotain valikoituja lempparikohtauksia tulee kyllä katsottua tämän tästä, mutta koko musikaali sitten Grimin kanssa. Mielenkiintoista! 

Vierailija
209/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen sen nyt niin, että Määnin saa joko permannon naiset raskaaksi tai lattian vedenkestäväksi. Jonkunlainen kyllästyskäsitte

Juuri näin. Parketin kyllästämisestä (eli puun tekemisestä vedenkestäväksi) on kyse kun sanoo "hela parkettin blev impregnerad". Mutta jos ottaa kaksoismerkityksen, tuo kääntyisi: Koko permanto (=yleisö) siitettiin (=saatettiin raskaaksi).

Vierailija
210/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä en olisi vielä nähnyt Botnia Paradisea, katsoisin sen ensin Yle Areenasta, jossa se on suomeksi tekstitettynä. Suomenkielinen käännös on oikein hyvä, vain pari pientä virhettä. 

Sitten olisin valmiimpi katsomaan sen yhdessä Grimin kanssa, joka siis luonnollisesti arvioi englanniksi tekstitetyn version. Ja niitä englanninkielisiä on useampia, joissakin paremmat käännökset ja joissakin huonommat. Siinä on mahdollisuus missata jotain ehkä tärkeääkin. Koko musikaali on siis myös verbaalista ilotulitusta, kuinkas muutenkaan.

Mutta pääasia on tietysti se, että BP on loistava teos, joka kannattaa ehdottomasti tsekata, katselee sen sitten miten ja missä tilanteessa tahansa. :)

Vierailija
211/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim tuntuu olevan kovasti innostunut näistä latinovaikutteisista biiseistä, sanoo Taco hej'n yhdeksi suosikikseen. Kaffitår olisi myös erittäin hyvä ja sen jotkut näköjään kommenteissa mainitsevatkin, mutta eipä taida kunnollista videota siitä olla, ainakaan enkuksi tekstitettynä. En muista nähneeni. Kaffitår on itselle aivan lemppareita!

Kaffitår on munkin lempibiisejä. Niin mahtava kiihkeän latinomusiikin ja melankolisen suomalaisen arkipäivän yhteentörmäys, että oksat pois. Grim taatusti tykkäisi siitä myös. Ehkä siitä löytyisi joku hyvä keikkaklippi, mutta niissä ei kyllä taida olla tekstityksiä, ja sanoitushan tuossakin on olennainen.

Vierailija
212/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy täydellinen video Majvor-esityksestä. Kannattaa katsoa loppuun asti, sillä siellä odottaa se kultamuna eli lähikuva Majvorista.

Tässä vaiheessa voisin vielä kysyä, näkikö joku Majvoreita Nordiksessa?

https://www.facebook.com/reel/736202639152040

Kiitos! 

Terv. se, joka kysyi Majvorista.

Vierailija
213/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä en olisi vielä nähnyt Botnia Paradisea, katsoisin sen ensin Yle Areenasta, jossa se on suomeksi tekstitettynä. Suomenkielinen käännös on oikein hyvä, vain pari pientä virhettä. 

Sitten olisin valmiimpi katsomaan sen yhdessä Grimin kanssa, joka siis luonnollisesti arvioi englanniksi tekstitetyn version. Ja niitä englanninkielisiä on useampia, joissakin paremmat käännökset ja joissakin huonommat. Siinä on mahdollisuus missata jotain ehkä tärkeääkin. Koko musikaali on siis myös verbaalista ilotulitusta, kuinkas muutenkaan.

Mutta pääasia on tietysti se, että BP on loistava teos, joka kannattaa ehdottomasti tsekata, katselee sen sitten miten ja missä tilanteessa tahansa. :)

Yle Areenan suomenkielinen tekstitys on minusta muuten hyvä, mutta Kuckelikuussa käännös hukkaa täysin alkuperäisten sanontojen vihjailevan sävyn. Minusta esim. on ihan eri sanoa "tule lähemmäksi" kuin "Kom hid om do trooss" (= tule tänne, jos uskallat) tai "mennään hyttiin ja ruvetaan peuhamaan" kuin "To a jag i hyttin tank va he sko va behagligt" (= sinä ja minä hytissä, ajattele kuinka se olisi miellyttävää). Ymmärrän, että käännöksen tekeminen on aina kompromissien tekemistä, mutta minusta näissä kohdissa on alkuperäisen tekstin sävy on kahdonnut täysin.

Vierailija
214/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yle Areenan suomenkielinen tekstitys on minusta muuten hyvä, mutta Kuckelikuussa käännös hukkaa täysin alkuperäisten sanontojen vihjailevan sävyn. Minusta esim. on ihan eri sanoa "tule lähemmäksi" kuin "Kom hid om do trooss" (= tule tänne, jos uskallat) tai "mennään hyttiin ja ruvetaan peuhamaan" kuin "To a jag i hyttin tank va he sko va behagligt" (= sinä ja minä hytissä, ajattele kuinka se olisi miellyttävää). Ymmärrän, että käännöksen tekeminen on aina kompromissien tekemistä, mutta minusta näissä kohdissa on alkuperäisen tekstin sävy on kahdonnut täysin."

Joo, muun muassa noita pieniä virheitä tarkoitin, herkullinen viesti latistuu käännöksessä. On siellä jokunen väärinymmärryskin. Mutta en moiti kääntäjää, rapatessa roiskuu ja kiireessä varsinkin. Kokonaisuutena hyvä suomennos kuitenkin.

Vierailija
215/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BP merkitsee hänelle varmaan ainakin yhden työpäivän urakkaa, hän on niin huolellinen. Editointi vie aikaa. Musta on hienoa, että hän on ottanut asiakseen katsoa tämänkin kokoillan musikaalin, koska on niin innostunut Kaj'sta (muutenhan hän arvioi vain yksittäisiä biisejä).

Vierailija
216/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on facebookissa niin hieno KAJ-analyysi, että siteeraan siitä pätkiä tänne. Se on ymmärtääkseni sallittua, kun postaus on kaikille avoin ja tuli pyytämättä munkin feediini. Kas tässä:

"KAJ-fanitukseni ei kerro oikeastaan yhtään mitään musiikkimaustani. Luulen jopa ettei KAJn musiikki kerro kovin paljoa edes sen esittäjien musiikkimausta. Kyseessähän on HUUMORIryhmä, joka käyttää erilaisia musiikkityylejä riippuen siitä, millaisen tarinan he haluavat kertoa. On upeaa, että he ovat kuitenkin varsin taitavia muusikoita ja näkevät paljon vaivaa musiikillisesti laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi olipa tyylinä kansanmusiikki, iskelmä, pop, rock, rockabilly, räp, musikaali tai ooppera.

Minuun tietysti vetoaa TOLKUTTOMUUS. KAJ tuntuu tekevän ihan mitä vaan heitä sattuu huvittamaan. He tekevät itse käsikirjoitukset, sävellykset, puvustukset, lavastukset - siis ihan kaiken kädet savessa. Tottakaj heillä on homman kasvettua ollut myös lisätyövoimaa, mutta silti. Esimerkiksi faniporukka hoksasi, että jäähallissa Kevinillä oli välillä yllään Axelin vaimon päällä aiemmin nähty paljettijakku Pieni yksityiskohta, mutta se kertonee, että omalla porukalla oli jäähallikeikankin puvustukset mietitty. Jos joku haluaa tästä lisää todistetta niin suosittelen Pa to ta na kako -making of videoita. Katsottuani ne joskus viime keväänä olin lopullisesti aivan myyty." 

Vierailija
217/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facen KAJ-analyysi jatkuu:

"Mutta suurin kaikista on tietysti rakkaus. Se valtava HUMAANIUS, ystävällisyys ja ystävyys, joka kaikesta KAJssa huokuu. Heidän lapsuudesta asti kestänyt keskinäinen ystävyytensä on ihan omaa luokkaansa. Heidän luonteva tapansa julkisuuden kasvaessakin osoittaa kiintymystä lapsuuden perheeseen, puolisoon ja kaveripiiriin - minulle se kertoo sitoutumisesta ihmisiin. Luotettavaa sakkia - siltä vaikuttaa!

Tuo heidän suhteensa perheeseen ja kotikuntaan Vöyriin lienee pohjana sellaiselle ihmeelliselle asialle nykyisessä median kyllästämässä maailmassa kuin KOHDEYLEISÖTTÖMYYS. He ovat itse sanoneet, ettei heillä ole mitään kohdeyleisöä vaan he tekevät, mikä heistä itsestään on kivaa. Heistä vaikuttaa olevan kivaa elää maailmassa, jossa kaikki sukupolvet ovat relevantisti läsnä. Tämä on minusta todella ainutlaatuista. Ei tule mieleen oikein mitään muuta bändiä, jolta tämä olisi samalla tasolla onnistunut. Tietysti on paljon ihmisiä, jotka eivät KAJsta pidä, mutta se on kyllä todella heidän oma tappionsa."

Vierailija
218/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun face-syötteeseeni ilmestyi tänään näyttelijä Jonas Bergqvistin päivitys (hän on siis se, joka esittää Gambämarkissa muun muassa Klasin roolin ja BP:ssä mellastaa Tuplajuusto Holopaisena). Hän ilahtuneena kiittelee poikia, että sai olla mukana Nordiksen konsertissa edes videon välityksellä. "Kaj'n kanssa on aina yhtä hauskaa."

Vierailija
219/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin kuvattu ylle sitä miksi KAJ on niin kiehtova.

Erityisen hyvä sana tuo tolkuttomuus: Tekevät aivan mitä vain, täysillä, ja silti maanläheisesti ja lämmöllä. Harvinainen yhdistelmä.

Ja hyvä huomio tuokin, että eihän näillä ole varsinaista kohdeyleisöä ollenkaan. Mutta toisaalta on. Mutta ehkä ero on siinä, että eivät tee viihdettään millekään kategorialle, vaan sitä mikä itsestä tuntuu hauskalta.

Ja sitten toisaalta keikan tullessa saattavat hyvinkin tarkkaan ajatella, mikä juuri tätä yleisöä palvelisi: aivan ekoilla keikoilla miettivät jopa henkilöittäin ketä on yleisössä ja kun siellä oli joku gubbe, joka tykkäsi metsästyksestä, tekivät vitsejä juuri siitä, joista juuri kyseinen gubbe tykkää. Mutta sitten kun 7000 ihmistä tulee keikalle, vieläkin kysyvät mitä he haluaisivat ja tarjoilevat juuri sitä. Olen melko varma, että siellä on käyty keskusteluja jopa sillä tasolla, että kun nää nimimerkit haluaa tuota biisiä, niin eiköhän sitä tarjoilla. 

Ja tuo sana palvelu: Heille yleisö ei tunnu olevan kohde eikä ryhmä. Vaan palveltavia yksilöitä. Ja juuri siksi suuri osa yleisöstä vaikuttaa olleen haltioissaan, vaikka kriitikko ei aivan kyytiin päässytkään. Vaan palveltavia yksilöitä. (Joita toki alkaa olemaan melkoisen paljon.)

Vierailija
220/250 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun face-syötteeseeni ilmestyi tänään näyttelijä Jonas Bergqvistin päivitys (hän on siis se, joka esittää Gambämarkissa muun muassa Klasin roolin ja BP:ssä mellastaa Tuplajuusto Holopaisena). Hän ilahtuneena kiittelee poikia, että sai olla mukana Nordiksen konsertissa edes videon välityksellä. "Kaj'n kanssa on aina yhtä hauskaa."

Helppo todellakin uskoa, että Wasa Teaterin näyttelijöillä on hauskaa ollut, kun ovat päässeet toteuttamaan Kaj'n musikaalit. Sama koskee myös Hallnin näyttelijöitä (ja Susanne Marinshan on mukana sekä Gambämarkissa että Hallnissa). Mahtavat roolisuoritukset heiltä kaikilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi