Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, mutta ei sitten auta jos sattuu saamaan nepsylapsen?

Vierailija
27.10.2025 |

Faktahan on, että jos kukaan ei tee lapsia, niin maastamme loppuu veronmaksajat ja ne ihmiset, jotka pitäisi yhteiskuntaa pystyssä (roskakuskit, sairaanhoitajat, vesihuollon työntekijät jne) kun me olemme eläkkeellä. Eli käytännössä pakko on, että ihmiset tekee lapsia. Ja kaikki päättäjät ja muut tietää tämän oikein hyvin. Siksi yhteiskunta vaatii lapsia. Kauniimmin sanoen kannustaa perheiden perustamiseen. Mutta sama se on eri paketissa, lapsia on pakko tehdä vähintään nykyinen määrä tai käy huonosti. Jopa yksityiset gynekologit alkaa asiakkaan saavuttaessa noin 27-vuoden iän puheen siitä, että olet jo sen ikäinen, että nyt kannattaisi kyllä viimein alkaa suunnittelemaan raskautta. Tällaista painostusta on koko ajan monesta suunnasta, moni ei vain edes tajua sitä kun se on välillä niin hienovaraista. Vähemmän hienovaraista on sitten poliitikkojen puheet siitä, että naisten pitää nyt urakalla alkaa vauvatalkoisiin. 

Sitten kun päättää perustaa perhe, niin se on aika arpaonnea millaisen lapsen saa. Lapsella voi olla yllättäen vaikka mitä sairauksia tai vastaavaa. Iso prosentti viimeisen 15 vuoden aikana syntyneistä lapsista on nepsyjä. Ja jatkossakin tulee olemaan. Tutkimusten mukaan nepsyys johtuu pitkälti esimerkiksi geeneistä, isän vanhasta iästä siittämisen hetkellä, synnytyskomplikaatioista kuten hapenpuute synnytyksessä jne. Eli biologiset syyt taustalla siinä. Ja se, että yhteiskunta on tullut vaativammaksi ympäristöksi lapsille, niin seminepsyt, jotka ennen pärjäsi, niin ei enää pärjää. Eli jos päätät tehdä lapsen, niin yllättävän isolla todennäköisyydellä saat nepsylapsen. 

Ja sitten kun sinulla on tahtomattasi siinä se nepsylapsi, niin yhteiskunta jättää sinut ilman apua ja tukea. Saat taistella aamusta iltaan, että saisit jostain jotain apua, tutkimuksia, kuntoutusta sille lapselle. Vuosien taistelun jälkeen saat ehkä jotain, ehkä diagnoosinkin, mutta mitään käytännön apua, sellaista millä olisi vaikutusta lapsen oireiluun ja todella vaikeaan arkeen, sellaista et saa mistään. Vanhemmat joutuu todella kohtuuttomiin ja valtavan raskaisiin tilanteisiin nepsylasten kanssa. Joutuu luopumaan urastaan, oma terveys pettää. 

Onko teidän mielestä reilua? Yhteiskunta käskee tekemään asian X, ja sitten kun sen teet ja joudut sen vuoksi pahaan pulaan vuosikausiksi, niin yhteiskunta ei auta tippaakaan, ainoastaan syyllistää jos jotain. Kas kun ei naura vielä räkäisesti päälle. 

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene.

Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä. 

Vierailija
122/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla on todellinen ja vakava nepsyongelma saavat kyllä apua esimerkiksi vammaispalveluiden kautta.

Mitä muihin ns. nepsyihin tulee, niin viisainta heidän osaltaan olisi se, että jätettäisiin muotidiagnoosien hakeminen sikseen ja keskityttäisiin laittamaan lapsen arki kuntoon. Lapsi ei mene rikki siitä jos sitä estää, kieltää tai rankaisee.

Kyllä moni nepsylapsi nimenomaan menee rikki siitä, että rangaistaan heidän synnynnäisistä ominaisuuksista. 

Tuo muotidiagnoosihöpinä on sivistymättömien mutuilua, samoin kuin kuvitelma siitä, ettei autismin kirjo voi aiheuttaa paljon haasteita ihan aspergereillak

Aikuisena epäonnistumisesta ei voi rnää syyttää sitä, ettei koulussa saanut riittävästi tukiopetusta, sen varaan kun ei jatko-opinnoissakaan kannata laskea. Sinulla ei vain ole riittävästi lahjoja ja motivaatiota. Jos haluat elämässäsi eteenpäin, älä piiloudu diagnoosisi taakse vaan ota vastuu tekemisistäsi. T. Autisti

En mä mitään tukiopetusta ole ikinä kaivannut. Olin ysin oppilas, vaikka olin poissa koulusta varmaan puolet ajasta. Puhuin ihan muunlaisesta tuesta. Mulla olisi ollut lahjoja kyllä, ongelmani ei ikinä ollut oppiminen, vaan kouluympäristö, sosiaaliset asiat jne. Enkä mä diagnoosinkaan taakse voinut ikinä piiloutua, koska sain se vasta yli nelikymppisenä, joten mä vaan yritin ja yritin ja yritin koko ikäni, hakkasin päätäni seinään kerta toisensa perään, ja yritin uskotella itselleni, että pakko mun on pystyä kun muutkin pystyy. En silti pystynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleeko nämä nepsyt sitten niin, että heiltä ei saa vaatia mitään? Että kouluja ei tarvitse käydä maassa, jossa vaikeasti kehitysvammaiset ja syöpäsairaatkin lapset käy koulua. Että ei tarvitse olla hakkaamatta muita. Että ei tarvitse elättää itseään aikuisena. Että nepsyys on joku vapaudu aikuisuuden velvoitteita kortti ja vedä lonkkaa muiden piikkiin koko pitkä elämä? kun muuten menee rikki ja tötteröhattu kastuu. 

Ajatteleeko ne pyörätuolissa olevat sitten niin, että heiltä ei saa vaatia kävelyä, vaikka kaikki muutkin joutuu kävelemään?

Ja ei, en ole ketään nepsyä tavannut, joka ajattelee, ettei heiltä saa vaatia mitään. 

Ketään nepsyä en tunne, joka hakkaisi muita, mutta itse ovat yleensä olleet koulukiusauksen uhreja.

Mutta joo, työkyvyttömän ihmisen ei tarvitse elättää itseään aikuisena. 

Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene. 

Nepsylasten eli "pyörätuolipotilaiden" määrä on kymmenkertaistunut viime vuosikymmenen jälkeen. Aika hälyttävä kehitys kieltämättä. Invapysäköinnin kysyntä on räjähtänyt käsiin.

Vierailija
124/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä. 

Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?

Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen oppisisällöstä kyllä selvisin keskimäärin 8 - 10 arvosanoin. 

Vierailija
125/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleeko nämä nepsyt sitten niin, että heiltä ei saa vaatia mitään? Että kouluja ei tarvitse käydä maassa, jossa vaikeasti kehitysvammaiset ja syöpäsairaatkin lapset käy koulua. Että ei tarvitse olla hakkaamatta muita. Että ei tarvitse elättää itseään aikuisena. Että nepsyys on joku vapaudu aikuisuuden velvoitteita kortti ja vedä lonkkaa muiden piikkiin koko pitkä elämä? kun muuten menee rikki ja tötteröhattu kastuu. 

Ajatteleeko ne pyörätuolissa olevat sitten niin, että heiltä ei saa vaatia kävelyä, vaikka kaikki muutkin joutuu kävelemään?

Ja ei, en ole ketään nepsyä tavannut, joka ajattelee, ettei heiltä saa vaatia mitään. 

Ketään nepsyä en tunne, joka hakkaisi muita, mutta itse ovat yleensä olleet koulukiusauksen uhreja.

Mutta joo, työkyvyttömän ihmisen ei tarvits

Nepsylasten eli "pyörätuolipotilaiden" määrä on kymmenkertaistunut viime vuosikymmenen jälkeen. Aika hälyttävä kehitys kieltämättä. Invapysäköinnin kysyntä on räjähtänyt käsiin.

Ei ole. Meitä ei ennen vaan osattu tunnistaa ja diagnosoida, kyllä me silti oltiin olemassa. 

Vierailija
126/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?

Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen oppisisällöstä kyllä selvisin keskimäärin 8 - 10 arvosanoin. 

Ja mihin sinä et kykene ja vaadit tukea meiltä muilta?

Vierailija
127/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolella lapsista nykyään joku diagnoosi nepsyys Asperger ahdistus adhd yms. Alkaa olla enemmän poikkeus jos lapsi on täysin terve.

Eikä ole. Aspergereita ei oo varmaan edes prosenttia väestöstä. 

Vierailija
128/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tee lapsia yhteiskunnan vuoksi. Omaksi huviksi ja hyödyksi niitä tehdään.

Vierailija
129/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kun ojentaa pikkusormen apua tarvitsevalle niin seuraavaksi pitäisikin saada koko käsi.

Se on jos rikkaat eivät halua teitä auttaa niin sitten ei kukaan. Tähänkin tarvitsisi varmaan RAHAA.

Vierailija
130/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen työkyvytön, joten työkyvyttömyyseläkkeen mä vaatisin yhteiskunnalta (ei hätää, Kela ei ole sellaista lukemattomista lääkärin, toimintaterapeutin ja nepsyvalmentajan lausunnoista huolimatta myöntänyt, joten roikun sitten työttömänä työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta. Se työkyvyttömyyseläke toki tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi). 

Vierailija
131/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolella lapsista nykyään joku diagnoosi nepsyys Asperger ahdistus adhd yms. Alkaa olla enemmän poikkeus jos lapsi on täysin terve.

Eikä ole. Aspergereita ei oo varmaan edes prosenttia väestöstä. 

ADHDi:ta on nuoremmista ikäluokista 20%.

Vierailija
132/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on kevyet vaatimukset nepsyille, ei tarvii muuhun pystyä kuin maailman rikkaimmat ihmiset ja yksi kaikkien aikojen suurimmista neroista 😃. 

Vierailija
133/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen työkyvytön, joten työkyvyttömyyseläkkeen mä vaatisin yhteiskunnalta (ei hätää, Kela ei ole sel

Oletko kokeillut edes työssäkäyntiä?

Vierailija
134/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Meitä ei ennen vaan osattu tunnistaa ja diagnosoida, kyllä me silti oltiin olemassa. 

Niinpä. Ennen se oli ihan normaalia, että arki voi tuntua raskaalta, mutta onneksi diagnoosikriteereitä on sittemmin muutettu.

Vierailija
135/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen työkyvytön, joten työkyvyttömyyseläkkeen mä vaatisin yhteiskunnalta (ei hätää, Kela ei ole sel

Ei tulisi. Työmarkkinatuki on 595 e / kk netto, minimikansaneläke 986 e. Luultavasti on jokin yksinkertainen työ, johon sinäkin kykenisit, vaikka kouluttautuminen ei onnistunutkaan. Siivoamaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, postinlajittelijaksi.

Vierailija
136/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisiin taitoihin vissiin, mutta ketään ei voi pakottaa olemaan toisen kaveri. Tämähän on se mitä edes rahalla ei saa.

Vierailija
137/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään nepsyä en tunne, joka hakkaisi muita, mutta i

Niinpä. Ennen se oli ihan normaalia, että arki voi tuntua raskaalta, mutta onneksi diagnoosikriteereitä on sittemmin muutettu.

Arki tuntua raskaalta 😂. Voi miten naiivia. Sinäkö kuvittelet, että autismi on sitä, että arki tuntuu vähän raskaalta? 

Ei mua kyllä ikinä ole pidetty normaalina. 

Vierailija
138/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tyttö kulta, ongelmaan jo keksitty ratkaisu, ei sinun olisi tarvinnut lisääntyä. Joku keksi, että tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.

Tietyt tahot vain ei tykkää ulkomaalaisista. Kysy vaikka valtiovarainministeriltä. Purra mukaan vain suomalaisista vanhemmista syntynyt lapsi kelpaa yhteiskunnan täysjäseneksi.

Vierailija
139/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen työkyvytön, joten työkyvyttömyyseläkkeen mä v

Oletko kokeillut edes työssäkäyntiä?

En mä ole ikinä päässyt minnekään kokeilemaan työssäkäyntiä, kun olen sen verran työkyvytön ollut aina. 

Vierailija
140/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin oikeassa. Hallituksen vaatimukset ovat joka suhteessa kohtuuttomia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi