Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyhäpäivän ratoksi: Suosittele seurakuntaa tai hengellistä yhteisöä

Vierailija
26.10.2025 |

Etsinnässä hengellinen koti, ei löydy Oikotiältä.

Perus-ev.lut. tuntuu leipiintyneeltä, hengettömältä ja laahaavan liturgiselta, vapaissa suunnissa puhutaan vahvaa asiaa mutta tunnen oloni vieraaksi kovin karismaattisen rukoilemisen ja lipputanssien keskellä. Sley ja Kansanlähetys eivät iske konservatiivisen öykkäröintinsä takia, vaikka sanoma olisikin keskiössä ja yhteys elävää.

Kaikkiin em. suuntiin tunnen jonkinlaista rakkautta ja kaikista löydän samankaltaisen perimmäisen sanoman, mutta samalla jokin toimintatavoissa ärsyttää liikaa että voisin olla vapaasti ja kuin kotonani. Haluaisin löytää yhteisön, jossa voisin osallistua ja palvella. Ehkä odotan liikaa?

Tampereen seutu, ikäluokka 40+

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on vireä katolinen seurakunta, joka järjestää melkein joka päivä vähintään yhden messun: https://risti.katolinen.fi/

Vierailija
62/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut lähteä kokeilemaan Sleytä ja Kansanlähetystä. Mua hiertää nykyään naispapit. Olen vanhemmiten tullut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että se ei ole ihan oikein. Evl. kirkoissa ei oikein enää halua käydä. Moni seurakunta on niin luopunut ja naispappeutunut.

Tässä kohtaa en jaksa enää sietää liberaaleja. Kun menen kirkkoon, niin haluan tiukkaa asiaa ja perinteisesti miespapin. Kuten Raamatun mukaan seurakunnan paimenen kuuluu olla.

Tämä on eksytystä, vaikka ette sitä uskoisikaan.

Mikä niin? Raamatun sanan noudattaminen ei ole eksytystä. 

Yksinkertaistat asioita liikaa. Asiat eivät ole yksinkertaisia, vaan monimutkaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Pirkanmaan hiljaisuuden ystävät

https://hiljaisuudenystavat.fi tai körtit?

Tuo hiljaisuudenystävät vaikuttaa hyvältä, mukana jopa ripaus mystiikkaa, Jumalan käyttämää kieltä. Jumalan valtakunta on sisällä teissä kaikissa ja sen tavoittaa parhaiten, ja ainoastaan, hiljaisuudessa.

Jumalanpalveluksiksi naamioidut pappivetoiset sirkusnäytelmät ainoastaan estävät löytämästä Jumalan valtakuntaa sieltä minne se on taitavasti kätketty arvottomilta eli omasta sisimmästään.

Jumala puhuu teille hiljaisuudessa.

- Mystikko -

Vierailija
64/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut lähteä kokeilemaan Sleytä ja Kansanlähetystä. Mua hiertää nykyään naispapit. Olen vanhemmiten tullut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että se ei ole ihan oikein. Evl. kirkoissa ei oikein enää halua käydä. Moni seurakunta on niin luopunut ja naispappeutunut.

Tässä kohtaa en jaksa enää sietää liberaaleja. Kun menen kirkkoon, niin haluan tiukkaa asiaa ja perinteisesti miespapin. Kuten Raamatun mukaan seurakunnan paimenen kuuluu olla.

Yksinkertaistat asioita liikaa. Asiat eivät ole yksinkertaisia, vaan monimutkaisia.

Höpsis. Kun uskoo siihen mitä on kirjoitettu Raamattuun, ei joudu eksyksiin.

Vierailija
65/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaista suunnista ainakin Tampereen vapaakirkko on melko "rauhallinen" seurakunta toimintakulttuuriltaan. Ei ole mitään yliampuvaa karismaattisuutta ainakaan sunnuntain jumalanpalveluksissa, vaikka voi siellä joku yksittäinen lipunheiluttajakin joskus olla. Evlut puolella taas Uusi Verso on tavallista liturgiaa eläväisempi paikka. Edellä mainitusta Kohtaamispaikasta ei ole kokemusta.

Mutta ei seurakuntaa kannata valita ensisijaisesti toimintakulttuurin perusteella. Opillisista asioistakin pitäisi olla jollain tavalla samaa mieltä. Esim. voisitko liittyä sellaiseen seurakuntaan joka vaatii uutta kastetta? Lisäksi oot hiukan epäjohdonmukainen, jos evlut perusmessu on "laahaavan liturginen", mutta Sleyn aivan samalla liturgialla toimitettava messu kelpaisi muuten mutta konservatiivinen öykkäröinti harmittaa. Oliko se perinteinen liturgia nyt siis ongelma vai ei?

Käytännössä myös kannattaa miettiä, millaisen etäisyyden päässä seurakunta on.

Totta, olin epäjohdonmukainen! Ehkei se liturgia ole niinkään ongelma, jos sitten hengellinen viesti on kirkas. Ev.lut.-puolella ei aina ole, tosin en nyt kovin paljon ole klo 10 messuissa käynytkään. Uudella versolla on vähän samaa ongelmaa, vaikka liturgia onkin vähäisempi ja musiikissa sähkökitara: saarnat ovat usein aika mitäänsanomattomia. 

Vierailija
66/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tätä kommenttia vielä siten, että asioita voi yksinkertaistaa liikaa, ja se on eksytystä. Asioita voi myös monimutkaistaa liikaa, ja sekin on eksytystä. Tietysti asioita voi vääristellä myös, joka sekin on eksytystä. Ja sekin on, ettei kerro mitään. 

Vierailija
67/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko esimerkin SLEYn ja Kansanlähetyksen "konservatiivisesta öykkäröinnistä"? 

Vierailija
68/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Kun uskoo siihen mitä on kirjoitettu Raamattuun, ei joudu eksyksiin.

Niinkö Jeesus sanoi?

Vierailija
69/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä: 

https://yle.fi/a/74-20185581

Tämä nyt tuli ekana vastaan. Toki aina voi spekuloida, kuka tässä öykkäröi, Sley vai kirkko. En haluaisi kuitenkaan liittyä yhteisöön, joka on tuon tuostakin otsikoissa tällaisen takia.

Vierailija
70/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekopyhät kristityt hyväksytte lasten seksuaaliset hyväksikäytöt ja lasten ja siviilien tappamisen gazassa. Ette ole parempia kuin vihaamanne muslimit.

En tunne yhtään kristittyjä, joka hyväksyisi kumpaakaan. 

Vierailija
71/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä: 

Tämä nyt tuli ekana vastaan. Toki aina voi spekuloida, kuka tässä öykkäröi, Sley vai kirkko. En haluaisi kuitenkaan liittyä yhteisöön, joka on tuon tuostakin otsikoissa tällaisen takia.

Kirkkohan tuossa öykkäröi, kun se poisti yhtäkkiä kahdelta vakiintuneelta messuyhteisöltä luvan ehtoollisen viettoon: 

"Tuomiokapitulit käsittelevät tilannetta, jossa Sleyn kahdessa messuyhteisössä tällaista [ehtoollisenvietto}lupaa ei ole. Molemmissa paikoissa messuyhteisö on viettänyt säännöllistä ehtoollista [ehtoollisluvan kanssa] viisitoista vuotta. Toiminta on vakiintunutta. Porissa tavallinen määrä osallistujia on non 150 osallistujaa, Seinäjoella noin 80 osallistujaa. Ymmärrän, että joku miettii, ettei tulisi toimia vastoin kirkon järjestystä. Tulisi noudattaa sitä ja silloinkin, kun se rajoittaa ja estää."

"Mutta entä, jos ehtoollisenviettoon liittyvien lupien myöntämisestä tulee vallankäyttöä, jolla painostetaan ja pyritään siihen, että saadaan toiset kristityt toimimaan luvan myöntäjien haluamalla tavalla. Ehtoollinen on kristityille anteeksiannon ateria, sakramentti, jonka nauttimista ei tule pinnallisin tai köykäisin perustein rajoittaa tai laittaa sen viettämiselle esteitä.

Miten tulisi suhtautua kirkon järjestykseen tai johtajiin, jotka sallivat tai vihkivät kirkkomme uskonopin ja opetuksen vastaisesti, mutta näkevät herätysliikejärjestöjen ehtoollisenvietot niin haitallisena, että ne pyritään kitkemään pois?

Eikö juuri sen pitäisi olla ilon, kiitoksen ja gaalan aihe yhä useammin, että ehtoollista viettää suuri ja kasvava joukko kristittyjä? Kasvavat messuyhteisöt ovat osoitus siitä, että ehtoollinen on tullut kristityille tärkeäksi. Kaiketi ilmiötä voidaan kutsua jopa herätykseksi. Kirkon tulisi rukoilla, että yhä useammassa paikassa pastoriin oltaisiin yhteydessä ja häntä pyydettäisiin toimittamaan ehtoollinen. Tämä voi olla totta ja tulla todeksi myös paikallisseurakunnissa. Tahdon uskoa, että kirkkomme johtajat ymmärtävät tämän."

https://www.sley.fi/miksi-sley-jarjestaa-ehtoollisjumalanpalveluksia/

Vierailija
72/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä: 

Uskotko Yleen objektiivisena tiedonvälittäjänä? 

Itse ajattelen "ideolologisina uutisina". 

Vierailija
73/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä: 

Kirkkohan tuossa öykkäröi, kun se poisti yhtäkkiä kahdelta vakiintuneelta messuyhteisöltä luvan ehtoollisen viettoon: 

"Tuomiokapitulit käsittelevät tilannetta, jossa Sleyn kahdessa messuyhteisössä tällaista [ehtoollisenvietto}lupaa ei ole. Molemmissa paikoissa messuyhteisö on viettänyt säännöllistä ehtoollista [ehtoollisluvan kanssa] viisitoista vuotta. Toiminta on vakiintunutta. Porissa tavallinen määrä osallistujia on non 150 osallistujaa, Seinäjoella noin 80 osallistujaa. Ymmärrän, että joku miettii, ettei tulisi toimia vastoin kirkon järjestystä. Tulisi noudattaa sitä ja silloinkin, kun se rajoittaa ja

Ymmärrän jollain tasolla Sleyn pointin, mutta toisaalta ehtoollisen pitäisi yhdistää eikä erottaa uskovia. Nythän Sleyn messuyhteisön ehtoollisenvietto lisää hajaannusta kirkossa, kun siellä käy sellaisia ihmisiä joille paikallisseurakunnan messut ehtoollisineen ei kelpaa. 

Ikävä tilanne ja sympatiani on ihan oikeasti konservatiivien puolella, mutta olen silti sitä mieltä, ettei millekään järjestöille olisi koskaan pitänyt antaa lupaa säännölliseen ehtoollisen viettoon. Olisi paljon rehellisempää että ne jotka ei voi käydä ehtoollisella paikallisseurakunnassa on joko ilman ehtoollista tai perustaa oman kirkon. Muut voisi käydä ehtoollisella ev.lut. paikallisseurakunnassa ja mennä vaikka messun jälkeen johonkin seuroihin tms., joissa saa mieleistään opetusta.

Vierailija
74/74 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia missio