Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyhäpäivän ratoksi: Suosittele seurakuntaa tai hengellistä yhteisöä

Vierailija
26.10.2025 |

Etsinnässä hengellinen koti, ei löydy Oikotiältä.

Perus-ev.lut. tuntuu leipiintyneeltä, hengettömältä ja laahaavan liturgiselta, vapaissa suunnissa puhutaan vahvaa asiaa mutta tunnen oloni vieraaksi kovin karismaattisen rukoilemisen ja lipputanssien keskellä. Sley ja Kansanlähetys eivät iske konservatiivisen öykkäröintinsä takia, vaikka sanoma olisikin keskiössä ja yhteys elävää.

Kaikkiin em. suuntiin tunnen jonkinlaista rakkautta ja kaikista löydän samankaltaisen perimmäisen sanoman, mutta samalla jokin toimintatavoissa ärsyttää liikaa että voisin olla vapaasti ja kuin kotonani. Haluaisin löytää yhteisön, jossa voisin osallistua ja palvella. Ehkä odotan liikaa?

Tampereen seutu, ikäluokka 40+

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa lukee selkeästi, että seurakunnan paimenen tulee olla yhden vaimon mies. 

Miespapit ovat siinä mielessä parempi vaihtoehto, että miehet yleensä kuuntelevat heitä paremmin. Naisten pappeudessa ei ole mitään ongelmaa. Ongelma on siinä, että yleensä miehet eivät kuuntele heitä.

Näinpä, samalla perusteellahan maria magdalenankin kirjoitukset poistettiin raamatusta. Ja puhutaan vaan isästä, pojasta, ja jostain mystisestä kummituksesta. Aika puhdasta misogyniaa. Sen sijaan poikalapsi hyväksyttiin jeesuksen myötä osaksi jumalaa, vt:ssä ei hyväksytty lastakaan.

Siis mitä "poistettiin" ja koska? 

Tuohan on silkkaa salaliittoteoriaa, joka menee täydestä joihinkin ihmisiin jotka eivät tunne Raamatun syntyhistoriaa. 

Vierailija
102/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua puhuttelee körttiläisyys. Tampereellakin on Herättäjä-yhdistyksellä yllättävän aktiivista toimintaa, väen keski-ikä tosin hyvin korkea, mikä on vähän outoa, sillä esim. herättäjäjuhlillahan on paljon nuoria ja nuoria perheitä. 

Körttiläisyys on se avarakatseisin siipi ev.lut.kirkon liikkeistä. Ei hihhuloida eikä yritetä tulla uskoon tms. Mukana paljon sivistyneitä ja koulutettuja ihmisiä. Minua puhuttelee se nöyryys, ajatus siitä, että ihminen on hyvin pieni ja jumala hyvin suuri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua puhuttelee körttiläisyys. Tampereellakin on Herättäjä-yhdistyksellä yllättävän aktiivista toimintaa, väen keski-ikä tosin hyvin korkea, mikä on vähän outoa, sillä esim. herättäjäjuhlillahan on paljon nuoria ja nuoria perheitä. 

Körttiläisyys on se avarakatseisin siipi ev.lut.kirkon liikkeistä. Ei hihhuloida eikä yritetä tulla uskoon tms. Mukana paljon sivistyneitä ja koulutettuja ihmisiä. Minua puhuttelee se nöyryys, ajatus siitä, että ihminen on hyvin pieni ja jumala hyvin suuri. 

Menisivätkö he areenalle leijonien eteen, vai kieltäisivätkö uskonsa, jos täytyisi valita? 

Vierailija
104/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisivätkö he areenalle leijonien eteen, vai kieltäisivätkö uskonsa, jos täytyisi valita? 

Luuletko tietäväsi vastauksen kysymykseesi? 

Vierailija
105/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tietäväsi vastauksen kysymykseesi? 

En, tosin yleensä liberaalit kieltävät uskonsa ilman kummempaa suostutteluakin. 

Vierailija
106/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut niin, että jos vaihtoehtona on kuolema tai jokin muu katastrofaalinen seuraus, niin on vain typerää pitää tiukasti kiinni omasta periaatteestaan ja esim. julistaa uskoaan. Fiksu ihminen joustaa, luovii ja vaikka valehtelee tiukassa paikassa, säästää henkensä ja säästyy katastrofilta, ja jatkaa sitten elämäänsä (ja pystyy yhä jatkamaan elämää esim. uskossa ja tekemään hyvää muillekin). 

En pidä mustavalkoisesta ja ehdottomasta ajattelusta, maailma ei ole sellainen. 

Vierailija
107/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut niin, että jos vaihtoehtona on kuolema tai jokin muu katastrofaalinen seuraus, niin on vain typerää pitää tiukasti kiinni omasta periaatteestaan ja esim. julistaa uskoaan. Fiksu ihminen joustaa, luovii ja vaikka valehtelee tiukassa paikassa, säästää henkensä ja säästyy katastrofilta, ja jatkaa sitten elämäänsä (ja pystyy yhä jatkamaan elämää esim. uskossa ja tekemään hyvää muillekin). 

Näinhän se on, jos ei ole toivoa paremmasta. Silloin pakko sinnitellä tässä elämässä kynsin hampain. 

Vierailija
108/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että usko säilyy jos kiistät uskosi? Minä en uskaltaisi ottaa riskiä. Mitä hyödyttäisi elää ehkä joitain kymmeniä vuosia maan päällä, jos sen takia menettäisi paikan taivaassa? 

Vierailija
109/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse tekisit? Helppohan se on täällä huudella, että olisin valmis kärsimään ja kuolemaan, mutta vähän veikkaan että monella menisi pupu pöksyyn jos olisi ihan oikeasti pakko valita. 

Vierailija
110/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lupa pn kuulemma ollut jo 15 vuotta. On ihan piispojen ja naispappien tekosia, että siitä yhtäkkiä tuli ongelma.

Sitä paitsi, evl. kirkko sitoutui siihen, että miespappien ei ole pakko työskennellä naispappien kanssa. Mihin se lupaus ja sopimus unohtui? Seurakuntalaiset jäävät vaikeaan tilanteeseen. Kirkossa jyrää nyt Luoma naispappineen eikä lampaat kuule enää Hyvän Paimenen ääntä.

Älä levitä väärää tietoa. Ev.lut. kirkko ei ole koskaan sitoutunut antamaan miespapeille oikeutta olla työskentemättä naispappien kanssa. Kirkko hyväksyi naispappeuspäätöksen yhteydessä ponnen jossa ei luvattu mitään muuta sen lisäksi, että naispappeutta vastustavilla miehillä on edelleen oikeus saada pappisvihkimys ja tulla valituksi papin virkaan. Tämä oikeus toteutuu edelleen, ja kirkkoon vihitään jatkuvasti uusia naispappeutta vastustavia pappeja - toki vain sellaisia,

Kyllä vaan luvattiin. Selvitäpä itse asiaa. Sovittiin omantunnon vapaudesta. Muuten koko naispappeus ei olisi mennyt läpi.

Mutta nyt miehet ovat pakkoraossa. Joko hyväksyvät naispappeuden tai eivät pääse papeiksi ollenkaan. Konservatiivisesti ajattelevia miesteologeja evl.kirkko ei vihi papiksi enää ollenkaan. He joutuvat hakemaan pappisvihkimyksen muualta. Ja minusta se on väärin ja törkeää koska seurakuntalaisissakin on konservatiiveja. Tai olisi jos eivät jo kohta kaikki siirry muualle.

Vierailija
111/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan luvattiin. Selvitäpä itse asiaa. Sovittiin omantunnon vapaudesta. Muuten koko naispappeus ei olisi mennyt läpi.

Mutta nyt miehet ovat pakkoraossa. Joko hyväksyvät naispappeuden tai eivät pääse papeiksi ollenkaan. Konservatiivisesti ajattelevia miesteologeja evl.kirkko ei vihi papiksi enää ollenkaan. He joutuvat hakemaan pappisvihkimyksen muualta. Ja minusta se on väärin ja törkeää koska seurakuntalaisissakin on konservatiiveja. Tai olisi jos eivät jo kohta kaikki siirry muualle.

Mikä tässä asiassa on niin vaikea ymmärtää? Naispappeuden vastustaminen ei johda läheskään aina siihen, että papiksi haluava mies kieltäytyy osallistumasta yhteisvihkimykseen naisten kanssa ja/tai tekemästä alttariyhteistyötä naispappien kanssa. Moni tekee sujuvaa yhteistyötä naispappien kanssa siitä huolimatta, että he eivät hyväksy naispappeutta. 

Kuinka tiukasti muuten sinä suhtaudut niihin asioihin, joita miespuolisilta papeilta tulisi edellyttää? Kartatko kaikkia sellaisia pappeja kuin ruttoa, jotka eivät uskomustensa, opetustensa tai elämäntapansa takia sovellu mielestäsi papeiksi? 

Vierailija
112/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä asiassa on niin vaikea ymmärtää? Naispappeuden vastustaminen ei johda läheskään aina siihen, että papiksi haluava mies kieltäytyy osallistumasta yhteisvihkimykseen naisten kanssa ja/tai tekemästä alttariyhteistyötä naispappien kanssa. Moni tekee sujuvaa yhteistyötä naispappien kanssa siitä huolimatta, että he eivät hyväksy naispappeutta. 

Kuinka tiu

Kartan minä sellaisia pappeja, jotka elävät julkisynnissä tai eivät edes yritä tehdä parannusta tai jotka tiedetään epärehellisiksi yms. Karttaisin sellaisia ihmisiä muutenkin mutta pappien soisi ottavan virkansa vakavammin. He ovat seurakunnan paimenia, joten siinä on valtava vastuu. Ettei itse anna väärää esimerkkiä.

Siksi papiksi aikovan onkin hyvä tutkiskella, onko tehtävään sopiva ja onko siihen työhön kutsua.

Vierailija
113/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartan minä sellaisia pappeja, jotka elävät julkisynnissä tai eivät edes yritä tehdä parannusta tai jotka tiedetään epärehellisiksi yms. Karttaisin sellaisia ihmisiä muutenkin mutta pappien soisi ottavan virkansa vakavammin. He ovat seurakunnan paimenia, joten siinä on valtava vastuu. Ettei itse anna väärää esimerkkiä.

Siksi papiksi aikovan onkin hyvä tutkiskella, onko tehtävään sopiva ja onko siihen työhön kutsua.

Karttamisen aste on tärkeää. Jos olisit tekemässä kuolemaa kovista synnintuskista kärsien, jäisitkö kokonaan ilman viimeistä ehtoollista ja synninpäästöä vai turvautuisitko mielestäsi kelvottoman miespapin palveluksiin? Tämä siis sillä oletuksella, että muita pappeja tai edes uskovia maallikoita ei olisi tarjolla. 

Vierailija
114/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Viisainta on pysyä kokonaan erossa ja mahdollisimman etäällä noista seurakunnista.

Papit ja muut saarnamiehet haluavat sinun rahasi sekä alistaa sinut heidän orjikseen.

Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot estävät Jumalan ja ihmisen välisen luonnollisen yhteyden.

Valitse vapaus ja raikkaat tuulet.

Tuollainen mustavalkoinen ajattelu on pahempi vankila.

Vapaus ei ole vankila eikä vankila vapaus.

- Mystikko-

Vierailija
115/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse tekisit? Helppohan se on täällä huudella, että olisin valmis kärsimään ja kuolemaan, mutta vähän veikkaan että monella menisi pupu pöksyyn jos olisi ihan oikeasti pakko valita.

Voiko sitä edes tietää ennen kuin sattuu omalle kohdalle. Suomessa käytännössä mahdotonta, mutta maailmalla hyvinkin mahdollista, joissain maissa jopa todennäköistä. Esimerkiksi Pohjois-Koreassa joutuu hyvin herkästi loppuiäkseen keskitysleirille. 

Vierailija
116/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karttamisen aste on tärkeää. Jos olisit tekemässä kuolemaa kovista synnintuskista kärsien, jäisitkö kokonaan ilman viimeistä ehtoollista ja synninpäästöä vai turvautuisitko mielestäsi kelvottoman miespapin palveluksiin? Tämä siis sillä oletuksella, että muita pappeja tai edes uskovia maallikoita ei olisi tarjolla. 

Onnekseni tunnen muutamia riittävän hyviä miespappeja. Kenenkään sieluntilaa ei tietenkään voi tietää mutta jo se, että pappi ei aktiivisisesti puhu Raamatun vastaisesti tai elä julkisynnissä riittää.

Vierailija
117/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Millään viimeisillä ehtoollisilla tai synninpäästöillä ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. 

Vierailija
118/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnekseni tunnen muutamia riittävän hyviä miespappeja. Kenenkään sieluntilaa ei tietenkään voi tietää mutta jo se, että pappi ei aktiivisisesti puhu Raamatun vastaisesti tai elä julkisynnissä riittää.

Mikset vastannut kysymykseen? Pelkäätkö että vastaaminen johtaisi tilanteeseen, jossa paljastuu jotain mitä et halua tuoda ilmi? 

Kysyn vielä uudestaan: Jos olisit tekemässä kuolemaa kovista synnintuskista kärsien, jäisitkö kokonaan ilman viimeistä ehtoollista ja synninpäästöä vai turvautuisitko mielestäsi kelvottoman miespapin palveluksiin? Tämä siis sillä oletuksella, että muita pappeja tai edes uskovia maallikoita ei olisi tarjolla - ei sellaisia joita tunnet eikä sellaisia joita et tunne. Ainoa tarjolla oleva pappi olisi sellainen, joka on juuri tehnyt selväksi että hän on mielestäsi kelvoton papiksi. 

Vierailija
119/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Millään viimeisillä ehtoollisilla tai synninpäästöillä ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. 

Miksi kuulut ev.lut. kirkkoon, vaikket selvästi hyväksy luterilaisten tunnustuskirjojen mukaista opetusta ehtoollisesta syntien anteeksiantamisen sakramenttina, jonka Jumala itse vaikuttaa käyttäen (kelvotonta tai kelvollista) pappia pelkkänä välikätenä? Tiedostatko edes, että tapa jolla kartat kelvottomia pappeja on luterilaisen tunnustuksen vastainen? 

Vierailija
120/134 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuulut ev.lut. kirkkoon, vaikket selvästi hyväksy luterilaisten tunnustuskirjojen mukaista opetusta ehtoollisesta syntien anteeksiantamisen sakramenttina, jonka Jumala itse vaikuttaa käyttäen (kelvotonta tai kelvollista) pappia pelkkänä välikätenä? Tiedostatko edes, että tapa jolla kartat kelvottomia pappeja on luterilaisen tunnustuksen vastainen? 

Jäi kirjoittamatta "eri" viimeksi.

Vähän sellaista taikauskoa, että jos kuolee ja ei ole juuri silloin saanut syntejä anteeksi niin joutuu kadotukseen. Ihan kuin tavoitteena olisi kuolla synnittömänä.