Pyhäpäivän ratoksi: Suosittele seurakuntaa tai hengellistä yhteisöä
Etsinnässä hengellinen koti, ei löydy Oikotiältä.
Perus-ev.lut. tuntuu leipiintyneeltä, hengettömältä ja laahaavan liturgiselta, vapaissa suunnissa puhutaan vahvaa asiaa mutta tunnen oloni vieraaksi kovin karismaattisen rukoilemisen ja lipputanssien keskellä. Sley ja Kansanlähetys eivät iske konservatiivisen öykkäröintinsä takia, vaikka sanoma olisikin keskiössä ja yhteys elävää.
Kaikkiin em. suuntiin tunnen jonkinlaista rakkautta ja kaikista löydän samankaltaisen perimmäisen sanoman, mutta samalla jokin toimintatavoissa ärsyttää liikaa että voisin olla vapaasti ja kuin kotonani. Haluaisin löytää yhteisön, jossa voisin osallistua ja palvella. Ehkä odotan liikaa?
Tampereen seutu, ikäluokka 40+
Kommentit (74)
Totta, Sley on ollut mulle aikanaan läheinen ja uskon, että Sleyn messuissa ei varmaan tarvitse naispappeutta pitää esillä, kun kaikki ovat siitä samaa mieltä. Sleyn suhteessa ev.lut. kirkkoon tuo kuitenkin hiertää pahasti ja Sley näyttäytyykin nykyään vähän yhteen asiaan takertuneena liikkeenä, jonka kanssa en halua olla tekemisissä.
Joku tuossa yllä kommentoi viisaasti, että on syytä katsoa peiliin, jos on niin herkkähipiäinen, ettei kestä erilaisten seurakuntalaisten tapoja toimia eri lailla kuin itse kokee turvalliseksi ja mukavaksi. Näin se varmaan on. Ihmisten yhteisöissä aina jokin varmaan vähän hiertää.
Herättäjäjuhlat voisi kyllä käydä vielä katsomassa ensi kesänä :)
ap
Mä olen ajatellut lähteä kokeilemaan Sleytä ja Kansanlähetystä. Mua hiertää nykyään naispapit. Olen vanhemmiten tullut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että se ei ole ihan oikein. Evl. kirkoissa ei oikein enää halua käydä. Moni seurakunta on niin luopunut ja naispappeutunut.
Tässä kohtaa en jaksa enää sietää liberaaleja. Kun menen kirkkoon, niin haluan tiukkaa asiaa ja perinteisesti miespapin. Kuten Raamatun mukaan seurakunnan paimenen kuuluu olla.
Vierailija kirjoitti:
Totta, Sley on ollut mulle aikanaan läheinen ja uskon, että Sleyn messuissa ei varmaan tarvitse naispappeutta pitää esillä, kun kaikki ovat siitä samaa mieltä. Sleyn suhteessa ev.lut. kirkkoon tuo kuitenkin hiertää pahasti ja Sley näyttäytyykin nykyään vähän yhteen asiaan takertuneena liikkeenä, jonka kanssa en halua olla tekemisissä.
Olet väärässä. Sleyn messuyhteisöissä käy myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka hyväksyy naispappeuden tai joilla ei ole selvää mielipidettä siitä suuntaan tai toiseen. Osa heistä on valinnut Sleyn messuyhteisön paikallisseurakunnan messujen sijasta esim. Sleyn pyhäkoulujen ja lapsiystävällisyyden takia, mutta useimmat heistä arvostaa erityisesti sitä tapaa, jolla Sleyssä pidetään evankeliumia ja muita tärkeitä asioita esillä ja annetaan rivijäsenten olla kaikessa rauhassa mm. naispappeudesta mitä mieltä tahansa.
Monia kiinnostaa ortodoksisuus, koska ne kirkonmenot ovat niin näyttäviä verrattuna värittömään luterilaisuuteen.
Tampereella taitaa olla jotain jumalanpalvelusyhteisöjä. Katsoin Spirit-verkoston sivuilta (Hengen yhteys kirkossamme) ja siellä näytti olevan ainakin Uusi Verso- ja Kohtaamispaikka-yhteisöt.
Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kristuksen kirkko. Kun lukee alkukirkon aikana kirjoitettuja tekstejä, opetus on sama kuin nykyäänkin ortodoksisessa kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Monia kiinnostaa ortodoksisuus, koska ne kirkonmenot ovat niin näyttäviä verrattuna värittömään luterilaisuuteen.
Sanoisin pikemminkin, että ortodoksiset jumalanpalvelukset on paljon kokonaisvaltaisempia ja niissä otetaan kaikki aistit huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti.
Miten Raamatun valossa perustelet Marian rukoilemisen?
Se jolle vastasit on selvä provo, mutta täältä löytyy vastaus kysymykseesi: https://www.catholic.com/qa/why-pray-to-mary
Kiva kuulla että olen väärässä Sleyn messuissa kävijöiden suhteen.
Tekopyhät kristityt hyväksytte lasten seksuaaliset hyväksikäytöt ja lasten ja siviilien tappamisen gazassa. Ette ole parempia kuin vihaamanne muslimit.
Suosittelen mormonikirkkoa, jos voit uskoa että Jumala eli aikanaan ihmisenä jollain toisella planeetalla ja meillä kaikilla on mahdollisuus tulla aikanaan jumaliksi omille planeetoillemme, joille kaikki naisjumalat synnyttää puolisonsa siittämiä henkilapsia.
Miten viestini onkaan voitu ymmärtää näin pahasti väärin? En tietenkään tarkoittanut, että kaikkien täytyisi varta vasten etsiä juuri sellaista seurakuntaa, jossa on mahdollisimman paljon ärsyttäviä ihmisiä ja epämieluisia ilmiöitä. Seurakunnan ei kuitenkaan ole tarkoitus olla mikään samanmielisten ihmisten hengailumesta, jossa kaikki on liikuttavan yksimielisiä kaikesta ja kaikilla on aina kivaa. Seurakunta on kaikkia uskovia varten, joten terveeseen seurakuntaan tulee väkisinkin myös sellaisia ihmisiä, joista kaikki ei pidä ja jotka tekevät sellaisia asioita jotka eivät ole kaikkien mieleen.
Luitko sinä ja muut viestiäni kritisoineet mitä ap kirjoitti? Hän kertoi vierastavansa vapaita suuntia, koska hän tuntee olonsa vieraaksi mm. lipputanssien keskellä. Onko teidän mielestänne tarkoitus, että lipputanssin ystävät perustaa omat seurakuntansa ja lipputanssia vierastavat omansa? Huomatkaa että kyse on pelkästä vierastamisesta eikä siitä, että ap pitäisi lipputanssia syntinä. Ja koska lipputanssi on vain yksi monista mielipiteitä jakavista ilmiöistä, vastaavalla tavalla täytyy tietysti toimia myös muiden mielipiteitä jakavien ilmiöiden kanssa.
Ap kertoi myös vierastavansa Sleytä ja Kansanlähetystä konservatiivisen öykkäröinnin takia, "vaikka sanoma olisikin keskiössä ja yhteys elävää". Tämä voi olla ihan pätevä syy nostaa kytkintä, mutta se voi myös olla osoitus liiallisesta herkkähipiäisyydestä, riippuen siitä mitä ap tarkoitti. Jos ap on esim. vannoutunut naispappeuden ja homoliittojen kannattaja, ymmärrän hyvin että Sleyn ja KL:n oppi hiertää. Jos taas ap pitää ongelmana sitä tapaa, jolla jotkin näissä liikkeissä vaikuttavat konservatiivit tuovat näkemyksiään ilmi, ap:n olisi mielestäni syytä katsoa peiliin. Onko se pätevä syy hylätä hyvä seurakunta, että jotkut siihen kuuluvat ihmiset toimivat tavalla jota itse pitää huonona? Jos siis opin puhtaus, sanoman esilläpitäminen ja elävä yhteys kuitenkin toteutuu hyvin.
Taisit itse ymmärtää minun kommenttini väärin. Enhän väittänytkään, että olisit tarkoittanut tuota. En oikeastaan ottanut lainkaan kantaa siihen, mitä tarkoitit, vaan kerroin vain oman näkemykseni. Lisäksi haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että ei ole pätevää tai pätemätöntä syytä hylätä seurakuntaa. Tässä asiassa jokainen ihminen voi toimia täysin mielivaltaisesti sen mukaan mitä itse haluaa, eivätkä muut voi tehdä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ajatellut lähteä kokeilemaan Sleytä ja Kansanlähetystä. Mua hiertää nykyään naispapit. Olen vanhemmiten tullut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että se ei ole ihan oikein. Evl. kirkoissa ei oikein enää halua käydä. Moni seurakunta on niin luopunut ja naispappeutunut.
Tässä kohtaa en jaksa enää sietää liberaaleja. Kun menen kirkkoon, niin haluan tiukkaa asiaa ja perinteisesti miespapin. Kuten Raamatun mukaan seurakunnan paimenen kuuluu olla.
Tämä on eksytystä, vaikka ette sitä uskoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Sleyn messuyhteisöissä käy myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka hyväksyy naispappeuden tai joilla ei ole selvää mielipidettä siitä suuntaan tai toiseen. Osa heistä on valinnut Sleyn messuyhteisön paikallisseurakunnan messujen sijasta esim. Sleyn pyhäkoulujen ja lapsiystävällisyyden takia, mutta useimmat heistä arvostaa erityisesti sitä tapaa, jolla Sleyssä pidetään evankeliumia ja muita tärkeitä asioita esillä ja annetaan rivijäsenten olla kaikessa rauhassa mm. naispappeudesta mitä mieltä tahansa.
Näinhän se menee. Kun evankelinen liike jakaantui ja Ely perustettiin, mukaan lähti alun perinkin vain osa Sleyssä olleista naispappeuden kannattajista. Sen jälkeen naispappeuden kannattajien määrä Sleyssä on kasvanut sitä mukaa kun meno paikallisseurakunnissa on muuttunut aiempaa liberaalimmaksi ja jooga yms. on vienyt tilaa evankeliumilta ja tervehenkiseltä opetukselta.
Munkin mielestä tällä kommentoijalla oli hyvä pointti siinä, että miten voi itse erottaa turhan nillittämisen ja vakavasti otettavan syyn lähteä srk:sta. Olen itse paininut ap:n kanssa samoista asioista, enkä ole löytänyt elävää yhteyttä vieläkään.
Vapaista suunnista ainakin Tampereen vapaakirkko on melko "rauhallinen" seurakunta toimintakulttuuriltaan. Ei ole mitään yliampuvaa karismaattisuutta ainakaan sunnuntain jumalanpalveluksissa, vaikka voi siellä joku yksittäinen lipunheiluttajakin joskus olla. Evlut puolella taas Uusi Verso on tavallista liturgiaa eläväisempi paikka. Edellä mainitusta Kohtaamispaikasta ei ole kokemusta.
Mutta ei seurakuntaa kannata valita ensisijaisesti toimintakulttuurin perusteella. Opillisista asioistakin pitäisi olla jollain tavalla samaa mieltä. Esim. voisitko liittyä sellaiseen seurakuntaan joka vaatii uutta kastetta? Lisäksi oot hiukan epäjohdonmukainen, jos evlut perusmessu on "laahaavan liturginen", mutta Sleyn aivan samalla liturgialla toimitettava messu kelpaisi muuten mutta konservatiivinen öykkäröinti harmittaa. Oliko se perinteinen liturgia nyt siis ongelma vai ei?
Käytännössä myös kannattaa miettiä, millaisen etäisyyden päässä seurakunta on. Tampereen seutu on aika laaja käsite, ja sunnuntaisin bussit kulkevat arkipäiviä harvemmin. Hyvästä seurakunnasta ei ole paljoa iloa, jos se on niin hankalan matkan päässä, ettei sinne käytännössä jaksa lähteä. Autollisella toki mahdollinen säde on laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhät kristityt hyväksytte lasten seksuaaliset hyväksikäytöt ja lasten ja siviilien tappamisen gazassa. Ette ole parempia kuin vihaamanne muslimit.
Abrahamin pojat ovat abrahamin poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on eksytystä, vaikka ette sitä uskoisikaan.
Mikä niin? Raamatun sanan noudattaminen ei ole eksytystä.
Mikä lipputanssi? En ole kuullutkaan.