Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (177)
Korvatulehduksia oli alle 30v asuessa hometalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä harmittaa se, että kaikenlaiset epätavalliset oireet laitetaan nykyään automaattisesti noiden esivaihdevuosien piikkiin. Ennen laitettiin viisikymppisillä kaikki epämääräinen vaihdevuosien piikkiin, mutta nyt kätevästi ihan kaikki saadaan jo 35+ ikäisillä selitettyä esivaihdevuosilla.
Tulee säästöä, kun ei keneltäkään keski-ikäiseltä muikkelilta tarvitse tutkia, onko mt-ongelmia, autoimmuunisairauksia, syöpää, diabetesta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai migreeniä. Onko yöhikoilua, nivelkipuja, rytmihäiriöitä, aurallista päänsärkyä tai paniikkikohtauksia? Ne on ne esi-esi-esivaihdevuodet hei!
Juu. Itelläkin selvä krooninen migreeni, niin nuorena se oli masennus ja nyt se on esivaihdevuodet sitten. Yleislääkäri diagnosoi tutkimatta. Neurologille ei saa edes lähetettä. Ei vaikka sanoin että veljillä samoilla oireilla migreenidiagnoosit.
Tuo on vain normaalia epäpätevyyttä lääkäriltä. Minulla aivoinfarktia yritettiin väittää päivystyksessä migreeniksi ja umpisuolen tulehdusta ilmavaivoiksi.
"Mulla alkoi 40+ ikäisenä säännölliset krooniset korvakäytävätulehdukset. Eipä lääkärit niihin osaa mitään juurikaan auttaa. Kun äityy akuutiksi, saan antibiootti-kortisonitipat. Kyllä uskon, että nuo liittyy hormonitoimintaan. Ei mulla ennen tuota ikää ollut korvissa mitään ongelmia ikinä."
Ootteko käyttäneet korvatulppia? Itellä on ollut korvakäytävätulehduksia jo alle kolmikymppisestä asti. Alkoi siitä, kun jouduin käyttämään usein korvatulppia. Sen jälkeen on tullut tosi herkästi, vaikka on vältellyt korvatulppia. Jo siitä tulee, kun menee vettä korvaan. Nyt olen jo 41, mutta ei vieläkään muita esivaihdevuosioireiksi sopivia oireita ja kierto on edelleen säännöllinen. Eli mulla syynä ei selvästi olleet esivaihdevuodet, vaan korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä harmittaa se, että kaikenlaiset epätavalliset oireet laitetaan nykyään automaattisesti noiden esivaihdevuosien piikkiin. Ennen laitettiin viisikymppisillä kaikki epämääräinen vaihdevuosien piikkiin, mutta nyt kätevästi ihan kaikki saadaan jo 35+ ikäisillä selitettyä esivaihdevuosilla.
Tulee säästöä, kun ei keneltäkään keski-ikäiseltä muikkelilta tarvitse tutkia, onko mt-ongelmia, autoimmuunisairauksia, syöpää, diabetesta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai migreeniä. Onko yöhikoilua, nivelkipuja, rytmihäiriöitä, aurallista päänsärkyä tai paniikkikohtauksia? Ne on ne esi-esi-esivaihdevuodet hei!
Päinvastoin. Lääkärit eivät tunnista vaihdevuosioireita. Minullakin yritettiin väkisin diagnosoida reuma ja masennus, vaikka niitä ei ole ja kaikki oireet paranivat estrogeenilaastarilla.
Mielenkiintoista, ehkä tässä on tosi paljon vaihtelua lääkärien välillä. Minun äidilläni kesti 10 vuotta saada reumadiagnoosi, vaikka oireet olivat ihan selkeät. Lähipiirissäni on kaikilla ollut vaikeuksia saada mitään tutkimuksia ennen kuin on ollut liian myöhäistä.
Itse en ole saanut vuosien varrella mitään apua migreeniin ("kannattaa kokeilla keppijumppaa niskajumiin"), potentiaaliseen autoimmuunisairauteen ("joo onhan sulla nuo veriarvot todella koholla, mutta tuskin nivelkivut siihen liittyy, ota buranaa"), unihäiriöihin enkä ahdistukseen. Kaikki on selitetty stressillä, ei tarvitse tutkia mitään. Seuraavan kerran jos menen kysymään lääkäristä jotain, ihan varmasti kaikki selittyy nyt nelikymppisenä esivaihdevuosilla. Tai ehkä mennään edelleen sillä klassisella stressillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä miksi TikTok tyrkyttelee esivaihdevuosivideoita. Kikkakolmisia, vertaistukea ja lääkkeitä. Olen 43v ja raskaana. Ihan luomusti.
Itse ihmettelen enemmän mitä joku katselee kiinalaisten kehittämään länsimaalaisten tyhmentävää propagandaa.
Sori, mutta ihan aikuinen ihminen olet, ja tiktok sitä ja tätä. Mitä väliä on sillä, mitä jossain tiktokissa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mulla alkoi 40+ ikäisenä säännölliset krooniset korvakäytävätulehdukset. Eipä lääkärit niihin osaa mitään juurikaan auttaa. Kun äityy akuutiksi, saan antibiootti-kortisonitipat. Kyllä uskon, että nuo liittyy hormonitoimintaan. Ei mulla ennen tuota ikää ollut korvissa mitään ongelmia ikinä."
Ootteko käyttäneet korvatulppia? Itellä on ollut korvakäytävätulehduksia jo alle kolmikymppisestä asti. Alkoi siitä, kun jouduin käyttämään usein korvatulppia. Sen jälkeen on tullut tosi herkästi, vaikka on vältellyt korvatulppia. Jo siitä tulee, kun menee vettä korvaan. Nyt olen jo 41, mutta ei vieläkään muita esivaihdevuosioireiksi sopivia oireita ja kierto on edelleen säännöllinen. Eli mulla syynä ei selvästi olleet esivaihdevuodet, vaan korvatulpat.
Olen. Silikonille allerginen, sain korvakäytävät tulpille piloille.
Tuo on aika vaarallista jos migreeni diagnosoidaan esivaihdevuosiksi ja siihen annetaan ratkaisuksi hormonihoito. Voi tulla aivoinfarkti. Pitäkää päänne te, joilla on suvussa migreeniä. Todennäköisesti teilläkin silloin on.
Samaa olen ihmetellyt ja 45v jopa kokeilin estrogeeniä kun oli stressiä ja kiirettä,tuntui ettei kerkeä kaikkea. Tuntui että tunnit loppuivat.Ajattelin että nytkö ne vaihdevuodet alko ja menin yksityiselle,sain estrogeenn.
Se aiheutti unettomuutta,oksettavaa oloa ja kropan tärinää. Jouduin heti lopettaa. Ihmettelen edelleen kun mainokset sanoo että pitää syödä estrogeeniä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi esivaihdevuodet ihan puskista 43 v. Olin aktiivinen, kävin säännöllisesti salilla ja harrastin muutakin liikuntaa. Olin energinen ja pidin työstäni. Yhtäkkiä uuvuin täysin, en pystynyt lähtemään salille. Todella väsynyt työviikosta. Menkat muuttui, järkyttävän runsaiksi. Joudun suojaamaan jopa työtuolin. Nyt rautatablettien voimin yritän saada olon kohenemaan, ferritiini laski 10.
Mulla oli ihan sama 45 vuotiaana menkat oli niin järkyt että vähän väliä olin anemian takia rautakuurilla. Lekuri lähetti gynelle ja siellä sain mirena hormoonikierukan: kuukautiset loppu kuin seinään kertaheitolla, alkoi uusi elämä 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Sulla on kumma käsitys vaihdevuosista. Mä olen sun kanssa samanikäinen, ja kaksi viimeistä vuotta on taisteltu mun hormonieni kanssa, jotta pysyisin edes työkykyisenä. (Esi)vaihdevuosissa nimittäin mun perussairauksieni hoitotasapaino heitti häränpyllyä niin kilpirauhasen kuin verenpaineenkin osalta, ja molemmat toivat tullessaan kasan uusia ongelmia. Toistaiseksi on korjattu seuraavat: unettomuus, sydämentykytykset, rytmihäiriöt, paniikkikohtaukset, aivosumu, muistiongelmat, raivarit, kuumat aallot, yöhikoilu, nivelki
AP:lla on nyt jotain outoja päähänpinttymiä. Miksi hän luulee, että vaihdevuosissa oleva nainen olisi harmaahapsinen vanhus. Se on ihan hänen oma keksintönsä. Hän ei todellisuudessa tunnistaisi vaihdevuosista kärsivää ulkonäöstä, vaikka sellainen koputtaisi olalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Sulla on kumma käsitys vaihdevuosista. Mä olen sun kanssa samanikäinen, ja kaksi viimeistä vuotta on taisteltu mun hormonieni kanssa, jotta pysyisin edes työkykyisenä. (Esi)vaihdevuosissa nimittäin mun perussairauksieni hoitotasapaino heitti häränpyllyä niin kilpirauhasen kuin verenpaineenkin osalta, ja molemmat toivat tullessaan kasan uusia ongelmia. Toistaiseksi on korjattu seuraavat: unettomuus, sydämentykytykset, rytmihäiriöt, paniikkikohtaukset, aivosumu, muistiongelmat, raivarit, kuumat aallot, yöhikoilu, nivelki
Sinulla on siis PERUSSAIRAUKSIA jo muutenkin. Se on täysin eri asia kuin että tavallinen, perusterve 46-vuotias olisi yhtäkkiä sairas, heikko harmaapäinen vanhus.
Joo, kaikki ei saada terveen kortteja. Hyivin yleiset perussairaudet, jotka olivat oireettomaksi hoidettuja vuosikaudet ennen tätä nykyistä kaiken uusiksi laittanutta hurlumheita. On ollut kyllä mielenkiintoinen reissu, ja yksi uuvuttavimmista oireista on raivo. Ei siis mikään artikkeleiden sievistelty alakulo vaan ihan puhdas valkohehkuinen murhanhimo, se sama, jonka suuria kortisoniannoksia saaneet saattavat tunnistaa. Sen pidättely oli väsyttävää, onneksi nyt tulee enää puuskina. Välillä piti vältellä ihmisiä, ettei tule tönänneeksi ketään rappusia alas. Tälle on selitys amygdalassa, fight or flight taipuu mulla helposti fightiksi, valitettavasti.
Mun äitini muuten on perusterve, ja oli vaihdevuosissaan tekemisissä sekä akuuttipsykiatrian että käräjäoikeuden kanssa, eikä syyttä kummankaan. Mä onneksi osasin tällä genetiikalla odottaa kovaa vääntöä. Vaihtoehto hormonikorvaukselle olisi työkyvyttömyys, lataamo, vankila tai kirkkomaa. Ja koska seuraavaksi keskustellaan elintavoista, mainitsen senkin, että olen työkseni liikkuva (tosin enää osa-aikainen), ihme kyllä päihteetön, hoikka kasvissyöjä. Toistaiseksi, grr.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt ja 45v jopa kokeilin estrogeeniä kun oli stressiä ja kiirettä,tuntui ettei kerkeä kaikkea. Tuntui että tunnit loppuivat.Ajattelin että nytkö ne vaihdevuodet alko ja menin yksityiselle,sain estrogeenn.
Se aiheutti unettomuutta,oksettavaa oloa ja kropan tärinää. Jouduin heti lopettaa. Ihmettelen edelleen kun mainokset sanoo että pitää syödä estrogeeniä.
Estrogeenia ei kyllä mainosteta missään. Reseptilääkkeitä ei edes saa mainostaa!. Lisäksi estrogeenikorvaushoidossa estrogeenia ei syödä, vaan käytetään ihon kautta.
Sinulla on todella virheelliset käsitykset estrogeenista ja vaihdevuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Silikonille allerginen, sain korvakäytävät tulpille piloille.
Se on aika monen vaivan kanssa niin, että kun kerran tulehtuu joku paikka, niin se tulehtuu hetken helposti uudelleen. Jos se tulehtuu kohta uudelleen, niin se tulehtuu vielä helpommin kohta kolmannen kerran. Jos se tulehtuu kohta kolmannen kerran, niin vielä helpommin kohta neljännen jne. Pätee ihan tavallisen flunssan kanssakin ja jopa miehillä. Voi joutua ns. flunssakierteeseen, kun limakalvot ei pääse paranemaan välillä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki ei saada terveen kortteja. Hyivin yleiset perussairaudet, jotka olivat oireettomaksi hoidettuja vuosikaudet ennen tätä nykyistä kaiken uusiksi laittanutta hurlumheita. On ollut kyllä mielenkiintoinen reissu, ja yksi uuvuttavimmista oireista on raivo. Ei siis mikään artikkeleiden sievistelty alakulo vaan ihan puhdas valkohehkuinen murhanhimo, se sama, jonka suuria kortisoniannoksia saaneet saattavat tunnistaa. Sen pidättely oli väsyttävää, onneksi nyt tulee enää puuskina. Välillä piti vältellä ihmisiä, ettei tule tönänneeksi ketään rappusia alas. Tälle on selitys amygdalassa, fight or flight taipuu mulla helposti fightiksi, valitettavasti.
Mun äitini muuten on perusterve, ja oli vaihdevuosissaan tekemisissä sekä akuuttipsykiatrian että käräjäoikeuden kanssa, eikä syyttä kummankaan. Mä onneksi osasin tällä genetiikalla odottaa kovaa vääntöä. Vaihtoehto hormonikorvaukselle olisi työkyvyttömyys, lataamo, vankila tai kirkkomaa. Ja koska seuraavaksi keskustellaan elintavoista, mainitsen senkin, että olen työkseni liikkuva (tosin enää osa-aikainen), ihme kyllä päihteetön, hoikka kasvissyöjä. Toistaiseksi, grr.
No huhhuh. Melko rankat oireet teidän suvussa kyllä. Onneksi suurimmalla osalla ei tule sentään tuollaisia murhanhimoja
eri
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin ensimmäisen harmaan, tai oikeastaan valkoisen, hiuksen päästäni 22 päivää vaille 28-vuotiaana ja sen jälkeen ollaankin menty alamäkeä. Ilman värjäämistä olisin ollut valkopää jo joskus 40-45-vuotiaana.
Menkat loppuivat hiukan ennen kuin täytin 54.
Että äläpä meso siellä. Se on kovin lapsellista.
Kun se hormonitoiminta vaikuttaa niin moneen asiaan. Huomaat sitten varmaan 55-vuotiaana. Moni huomaa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet kestävät 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia ja vaihdevuosien jälkeen oireet voivat kestää loppuelämän.
Vaihdevuodet on keskimäärin 51-vuotiaana. Se on käytännössä yksi päivä, jolloin on kulunut vuosi edellisistä menkoista.
Vaihdevuosien jälkeen oireet voivat kestää loppuelämän?
Eli naiseus on lääkitsemistä vaativa sairaus.
Ei se mikään sairaus ole. Ei ikänäkökään ole sairaus. Aika moni silti käyttää laseja.
Mulla loppui "esivaihdevuodet" siihen, kun hormonikierukka poistettiin. Ikää 42. Nyt ei ketuta, masenna, seksi luistaa ja nukun loistavasti.
En oikein usko näihin esivaihdevuosiin. Toki naisen hormonitoiminta vaihtelee eri iässä, mutta esivaihdevuodet kuulostavat monen kohdalla aivan normaalilta ikääntymiseltä.
Se on jännä, että vaihdevuosien jälkeen ei vain voi palata siihen tilaan mikä oli lapsena. Että oli hyvä terve olo ilman mitään hormoneja. Vaan pitää olla ikuisesti oireinen sitten.
Sinulla on siis PERUSSAIRAUKSIA jo muutenkin. Se on täysin eri asia kuin että tavallinen, perusterve 46-vuotias olisi yhtäkkiä sairas, heikko harmaapäinen vanhus.