Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!

Vierailija
26.10.2025 |

Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+

Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.

Kommentit (177)

Vierailija
21/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 43 v niin pahat vaihdevuosioireet, että aloitin hormonikorvaushoidon.

Ap:n purnaus kuulostaa minusta vähän ikäkriisiltä, että ap ei hyväksy omaa vanhenemistaan.

Vierailija
22/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli nelikymppisenä sain nukkumisoireita, ihottumaa, niveloireita, korvakäytävätulehduksia, migreenin, pahat pms oireet tms.  

Kyllä oli helpottavaa saada tietää, että nämä kaikki voivat johtua hormoneista. Erittäin hyvä, että näistä asioista puhutaan. Vielä paljon enemmän pitäisi puhua. 

Oireet aiheuttavat pahimmillaan jopa työkyvyttömyyttä. Ja sitten vielä se, että jotkut meistä joutuvat kestämään vaihdevuodet kokonaan ilman hormoneita. Jos on vaikka rintasyöpäpotilas tai sairastanut veritulpan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat.  Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.

Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana? 

Sulla on kumma käsitys vaihdevuosista. Mä olen sun kanssa samanikäinen, ja kaksi viimeistä vuotta on taisteltu mun hormonieni kanssa, jotta pysyisin edes työkykyisenä. (Esi)vaihdevuosissa nimittäin mun perussairauksieni hoitotasapaino heitti häränpyllyä niin kilpirauhasen kuin verenpaineenkin osalta, ja molemmat toivat tullessaan kasan uusia ongelmia.  Toistaiseksi on korjattu seuraavat: unettomuus, sydämentykytykset, rytmihäiriöt, paniikkikohtaukset, aivosumu, muistiongelmat, raivarit, kuumat aallot, yöhikoilu, nivelkivut, äkilliset allergiaoireet, silmien, huulten ja alapään kuivuminen, kutisevat korvat, virtsikset, virtsankarkailu, orgasmien heikkeneminen. Tähän mennessä se on vaatinut estrogeenigeelin, kaksi kierukkaa ja kolmet pillerit ja ilmeisesti tulee vaatimaan myös kohdunpoiston, multa kun ne menkat eivät enää lopu lainkaan. Herrajumala että mä olisin kiitollinen jos pääsisin noin vähällä. Ja juu, seksiä on. Onneksi, ei ihan tule hulluksi, ehkä.

Vierailija
24/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että esivaihdevuosista ja vaihdevuosista kerrotaan nykyään enemmän! Niistä olisi pitänyt kertoa jo aiemmin!

Nainen 48 v., jolla on edelleen säännöllinen kuukautiskierto.

Vierailija
25/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen vaimo 36v puhui jo omista esivaihdevuosista. Oikeasti, mitä hemmettiä! 

Vierailija
26/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat.  Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.

Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana? 

Rauhoitu. Vedä henkeä. Mitä ihmettä panikoit? Miten seksielämän loppuminen ja hiusten harmaantuminen ylipäänsä liittyvät mielestäsi vaihdevuosiin?

Minä joka aloitin siis hormonikorvaushoidon 43 v, menin naimisiin 44 v ja seksiä on joka päivä. Hiusten väristä en tiedä, kun blondaan ne, on puoliväliin asti pitkät kullanvaaleat hiukset.

N50+

Vierailija
27/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin aina luulin, että ne tulee joskus +55-vuotiaana ja vähän ehkä kuumottelee mutta vihdoin onneksi menkoista pääsee eroon.

Olisi ollut ihan kiva tietää, että ne prkeleet puskee oireineen jo alta nelivitosena mutta menkatpa ei lopu mihinkään. Ehei, ne tulee vaan aiempaa useammin.

N48

Vierailija
28/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuodet kestävät 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia ja vaihdevuosien jälkeen oireet voivat kestää loppuelämän.

Vaihdevuodet on keskimäärin 51-vuotiaana. Se on käytännössä yksi päivä, jolloin on kulunut vuosi edellisistä menkoista.

Kerropa tieteellinen viite että alkavat 10v ennen vaihdevuosia? Ihan puppua! Jos oireet ovat jotain niin epämääräistä kuin unettomuus, mielialanvaihelut ja painon nouseminen niin miten ne välttämättä liittyvät edes vaihdevuosiin

Lääketieteellisesti vaihdevuodet alkaa kun hormonitoiminta muuttuu ja se on silloin kun kuukautiskierto alkaa muuttua. Kaikki muu on medikalisaatiota ja sun muuta rahastusta.

Tuosta löytyy tosi paljon tietoa netistä. Youtubesta esimerkiksi. Ongelma on nimenomaan, ettei lääkäreilläkään välttämättä ole tietoa ainakaan esivaihdevuosista. Oireita vähätellään juuri niin kuin säkin teit.  Annetaan vääriä diagnooseja,  masennuslääkkeitä tms. 

Vierailija
29/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmaita hiuksia voi ilmestyä jo alle 30-vuotiaana.

Vierailija
30/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää kyllä miksi TikTok tyrkyttelee esivaihdevuosivideoita. Kikkakolmisia, vertaistukea ja lääkkeitä. Olen 43v ja raskaana. Ihan luomusti. 

VALHETTA! Nainen voi raskautua vain turpeassa 16-25v iässä. T pharma ja miehet

Vierailija
31/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmaita hiuksia voi ilmestyä jo alle 30-vuotiaana.

Niillä ei tosin ole mitään tekemistä vaihdevuosien vaan esim. stressin kanssa. 

Vierailija
32/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. Vedä henkeä. Mitä ihmettä panikoit? Miten seksielämän loppuminen ja hiusten harmaantuminen ylipäänsä liittyvät mielestäsi vaihdevuosiin?

Minä joka aloitin siis hormonikorvaushoidon 43 v, menin naimisiin 44 v ja seksiä on joka päivä. Hiusten väristä en tiedä, kun blondaan ne, on puoliväliin asti pitkät kullanvaaleat hiukset.

N50+

Jaa olet vetänyt seksihuumeita 10 vuotta ja olet täällä pätemässä. Menes muualle steroiditussu.

Vierailija
33/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen vaimo 36v puhui jo omista esivaihdevuosista. Oikeasti, mitä hemmettiä! 

Minullakin esivaihdevuodet alkoivat hormonitasolla 10 v ennen vaihdevuosioireita.

Olin lapsettomuustutkimuksissa 31-vuotiaana ja minulla olivat jo esivaihdevuodet käynnistyneet fsh-mittauksen perusteella. En enää voinut saada lapsia omilla munasoluilla, onneksi luovutetulla munasolulla sain.

43 v piti alkaa käyttää hormonikorvaushoitoa pahojen oireiden takia.

Nyt 50+ en tiedä, ovatko kuukautiset loppuneet vai eivät, kun on tosiaan käytössä estrogeeni ja keltarauhashorminikierukka. Ei ole kiinnostusta tietääkään, sillä aion jatkaa hormonihoitoa koko lopun elämääni. Aloitin juuri kokeilemaan pientä testosteroniannostakin, kun gyne sitä niin mainosti nuoruushormonina.

Vierailija
34/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kumma käsitys vaihdevuosista. Mä olen sun kanssa samanikäinen, ja kaksi viimeistä vuotta on taisteltu mun hormonieni kanssa, jotta pysyisin edes työkykyisenä. (Esi)vaihdevuosissa nimittäin mun perussairauksieni hoitotasapaino heitti häränpyllyä niin kilpirauhasen kuin verenpaineenkin osalta, ja molemmat toivat tullessaan kasan uusia ongelmia.  Toistaiseksi on korjattu seuraavat: unettomuus, sydämentykytykset, rytmihäiriöt, paniikkikohtaukset, aivosumu, muistiongelmat, raivarit, kuumat aallot, yöhikoilu, nivelkivut, äkilliset allergiaoireet, silmien, huulten ja

Ai niin, muistiongelmat unohdin omasta listastani. 😆 Tavallisetkaan sanat ei aina tule mieleen. Yritä siinä sitten olla pätevä. 

Vierailija
35/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuodet kestävät 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia ja vaihdevuosien jälkeen oireet voivat kestää loppuelämän.

Vaihdevuodet on keskimäärin 51-vuotiaana. Se on käytännössä yksi päivä, jolloin on kulunut vuosi edellisistä menkoista.

Kerropa tieteellinen viite että alkavat 10v ennen vaihdevuosia? Ihan puppua! Jos oireet ovat jotain niin epämääräistä kuin unettomuus, mielialanvaihelut ja painon nouseminen niin miten ne välttämättä liittyvät edes vaihdevuosiin

Lääketieteellisesti vaihdevuodet alkaa kun hormonitoiminta muuttuu ja se on silloin kun kuukautiskierto alkaa muuttua. Kaikki muu on medikalisaatiota ja sun muuta rahastusta.

Tuosta löytyy tosi paljon tietoa netistä. Youtubesta esimerkiksi. Ongelma on nimenomaan, ettei lääkäreilläkään välttämättä ole tietoa

Hahaa, totuus YouTube videoista, lääkärit ei tajua mitään. Just joo.

Vierailija
36/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusten harmaantuminen nyt ei vaihdevuosiin liity. Hiukset voi harmaantua vaikka kolmekymppisenä.

Vierailija
37/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite luulen että tästä on keksitty taas yksi helppo selitys naisten kaikille vaivoille. Ihan kuin ennen oli kaikki vain masennusta ja lääkepurkki kouraan. Ei tarvi tutkia mitään. Nyt kaikki on vain esivaihdevuosia ja hormonipurkki kouraan. Ei tarvi tutkia mitään. 

Vierailija
38/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kumma käsitys vaihdevuosista. Mä olen sun kanssa samanikäinen, ja kaksi viimeistä vuotta on taisteltu mun hormonieni kanssa, jotta pysyisin edes työkykyisenä. (Esi)vaihdevuosissa nimittäin mun perussairauksieni hoitotasapaino heitti häränpyllyä niin kilpirauhasen kuin verenpaineenkin osalta, ja molemmat toivat tullessaan kasan uusia ongelmia.  Toistaiseksi on korjattu seuraavat: unettomuus, sydämentykytykset, rytmihäiriöt, paniikkikohtaukset, aivosumu, muistiongelmat, raivarit, kuumat aallot, yöhikoilu, nivelki

Ai niin, muistiongelmat unohdin omasta listastani. 😆 Tavallisetkaan sanat ei aina tule mieleen. Yritä siinä sitten olla pätevä. 

Ajattelin, että rupean pohjustamaan jokaisen julkisen esiintymiseni selittämällä, että mulla on nyt tämä vaihdevuosidementia, sori. Voi olla, että kaikki sanat ei tule mieleen. 

Hormoneita en saa käyttää. 

Vierailija
39/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi oireet 38-vuotiaana ja olen hemmetin iloinen, että asiasta puhutaan. Luulin kroppani ja mieleni menneen ihan sekaisin ennen kuin ymmärsin mistä on kyse. Nyt 41v ja oireita edelleen vaihtelevasti. Minulla on ESIvaihdevuodet, jotka tosiaan voivat tulla jo alle 40.

Te, joilla ei ole oireita tai ovat alkaneet vasta 50+ OLKAA TYYTYVÄISIÄ ja tajutkaa, että on erilaisia ihmisiä. Luuletteko että on hauskaa valua hikeä sata kertaa päivässä näinkin nuorena ja kärsiä nivelkivuista ja virtsatieoireista, uniongelmista yms. seuraavat luoja ties montako vuotta. No ei ole. Menkatkin tulee kolmen viikon välein ja pms kestää viikon että hipheihurraa. Kyllä olen kiukkuinen täti jo! Ja lääkärin mielestä liian nuori korvaushoidolle.

Vierailija
40/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että vaihdevuosista ja esivaihtareista puhutaan. Ennen ei puhuttu, ja sitten oli näitä täysin virheellisiä käsityksiä kuin että menkat vain loppuu yhtäkkiä ja sitten vain iskee ne kuumat aallot ja kaikki. Niistä esivaihdevuosista ei ollut mitään mainintaa, eikä siitä, että vaihdevuodet ei ole mitkään vuodet, vaan se päivä, kun viimeisistä menkoista on kulunut vuosi. Oireet sen sijaan voi kestää lähes täydellisestä oireettomuudesta kymmenien vuosien hankaliin oirehtimisiin.