Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin ketjun poistoon. Joku mielenhäiriöinen on aktivoitunut oikein kunnolla
Siitoshullun voi ignoorata. Aihe on tärkeä.
Ei vaihdevuosia kyllä tarvitse tyrkyttää, ne ilmoittavat itsestään voimallisesti terveysshuolilla. On hyvää onnea, jos sattuu pääsemään ilman oirehdintaa vaihtareista.
Sitä en jaksa itsekään, että oireista vouhotetaan somessa koko ajan, ikäänkuin ei muuta elämää olisikaan kuin ne vaihdevuosioireet. Elän ihan normaalia ja tapahtumarikasta elämää, mutta välillä joutuu hypätä lääkärillä enemmän. Se on osa elämää, ei koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ilmoita, tuolla tavalla annat sen vaikuttaa liikaa palstan sisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu asiattomaksi
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihdevuosia kyllä tarvitse tyrkyttää, ne ilmoittavat itsestään voimallisesti terveysshuolilla. On hyvää onnea, jos sattuu pääsemään ilman oirehdintaa vaihtareista.
Sitä en jaksa itsekään, että oireista vouhotetaan somessa koko ajan, ikäänkuin ei muuta elämää olisikaan kuin ne vaihdevuosioireet. Elän ihan normaalia ja tapahtumarikasta elämää, mutta välillä joutuu hypätä lääkärillä enemmän. Se on osa elämää, ei koko elämä.
Ei kyllä lääkärillä hyppääminen ole normaalia. Esivaihdevuosissa jouduin itsekin käymään turhan usein lääkärissä, kun oireiden syytä ei tunnistettu. Onneksi tervettä elämää on taas vaihdevuosien jälkeen ja yli 60 vuotiaana ei tarvitse lääkärissä ravata.
Miten niitä muka tyrkytetään? Toisilla ne tulee aiemmin ja toisilla myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo hormonihoidot lisää rintasyövän riskiä?
Vähän, saman verran kuin tupakointi.
Toisaalta pienentää riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin ja dementiaan. Siksi nuorilla naisilla on vähemmän esim infarkteja kuin miehillä, kun estrogeeni suojaa niiltä.
Eli ihan sinun henkilökohtaisen riskitaustasi mukaan kannattaa harkita. Onko suvussasi enemmän rintasyöpää vai sydän- ja verisuonisairauksia?
Mahtavaa, suvussani on noita molempia sekä isän että äidin puolelta. Miehillä vain sydän- ja verisuonisairauksia (ja eturauhassyöpää) ja naisilla sitten sekä sydän- ja verisuonisairauksia että rintasyöpää (+munasarjasyöpä yhdellä serkullani).
Ei näitä geenejä olisi kantsinut jakoon pistää omallakaan kohdalla, mutta onneksi itse olen lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen, joka selvisi infarktista hengissä joutui opettelemaan jopa uudestaan puhumaan, mutta minusta siitä tuli jotenkin paljon tylsempi mieleltään kuin ennen. Ei leikkaa. Siksikin pelottaa. Pitäiskö sitten pitää mieluummin aivot kuin ulkonäkö. Ehkä ne harmaat hiukset ei ole niin pahat.
No sittenhän sinun kannattaa aloittaa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa. Se ehkäisee infarkteja ja lisäksi pitää nuorekkaana.
Mutta e-pillereitä en ole koskaan saanut, koska lääkäri sanoi että ne lisää aivoinfarktin riskiä, kun mulla on aurallinen migreeni. Saako silloin hormonikorvaushoitoa vai onko se eri asia?
Mulle taas niitä suorastaan tyrkytettiin vaikka sukuvikana korkea verenpaine ja migreenitaipumus. Sitten sain veritulpan enkä enää saa hormonikorvaushoitoa vaikka mieluummin mä näihin oireisiin söisin hormoneja. Siis vaikka saisin yhtälailla nyt sen tulpankin mitä nuorena e-pillerien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo hormonihoidot lisää rintasyövän riskiä?
Tuo on vanhaa tietoa. Lue Käypä hoito-suositus. Tupakointi, alkoholi ja lihavuus ovat pahempia kuin HKH.
Niin? Ihan kuin kaikki naiset polttaisi röökiä, käyttäisi alkoholia ja olisi lihavia. Toisaalta etenkään silloin jos omaa mitään noista edellä mainituista tavoista / ominaisuuksista niin silloin ainakin kannattaa pysyä kaukana hormonikorvaushoidosta. Omissa elämäntavoissa on riskejä ihan riittämiin ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että mediassa on viime vuosina paljon enemmän vaihdevuosia koskevia kirjoituksia kuin aiemmin. Niissä harmittaa lähinnä yleistäminen ja varsinkin otsikoiden kärjistäminen (mikä voidaan kai nähdä tyrkyttämisenä). Kaikki oireet eivät nimittäin ole vahvoja, eikä kaikkia ole kaikilla, ja joillakin meistä - kuten minulla - niitä ei ole ollut ollenkaan.
Viime aikoina on kirjoiteltu kovasti "esivaihdevuosista". Kyseessä lienee yhtä typerä sana kuin "esiteollinen" ja "esikristillinen"; jollei teollisesta ja kristillisestä ole vielä tietoakaan, ei niitä pidä käyttää määritelmässä sen enempää kuin nimessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että mediassa on viime vuosina paljon enemmän vaihdevuosia koskevia kirjoituksia kuin aiemmin. Niissä harmittaa lähinnä yleistäminen ja varsinkin otsikoiden kärjistäminen (mikä voidaan kai nähdä tyrkyttämisenä). Kaikki oireet eivät nimittäin ole vahvoja, eikä kaikkia ole kaikilla, ja joillakin meistä - kuten minulla - niitä ei ole ollut ollenkaan.
Viime aikoina on kirjoiteltu kovasti "esivaihdevuosista". Kyseessä lienee yhtä typerä sana kuin "esiteollinen" ja "esikristillinen"; jollei teollisesta ja kristillisestä ole vielä tietoakaan, ei niitä pidä käyttää määritelmässä sen enempää kuin nimessäkään.
Olen samaa mieltä, poistetaan se esi ja puhutaan vain vaihdevuosista. Katsotaan jatkossa vaihdevuosien alkavan siitä päivästä, kun ensimmäinen niiden aiheuttama oire ilmaantuu.
Eipä tarvitse miettiä kun kohtu ja munasarjat poistettu jo 30 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että näitä esivaihdevuosioireita on nykyään enemmän, johtuen esimerkiksi elämäntavoista ja siitä että monet naiset ovat käyttäneet vuosikymmeniä hormonaalista ehkäisyä?
Ei. Se että nykyään yleisesti kärsitään vaihdevuosioireista johtuu eliniän pitenemisestä. Luonto ei tarkoittanut, että ihminen eläisi viisikymppiseksi asti.
Mutta vielä parikymmentä vuotta sitten elettiin terveinä pidempään. Dementiakin oli harvinaisempaa kuin nykyään. Siksi ei ole minusta outo ajatus, että nykyajassa voisi jokin edesauttaa myös (esi)vaihdevuosioireilua.
Parikymmentä vuotta sitten ei todellakaan eletty terveinä pidempään, ihan pöhkö väite. Päinvastoin kuoltiin nuorempana. Elinikä on pidentynyt ja siksi myös muistisai
Eliniän piteneminen ei ole pelkästään hyvä asia.
Lapsuus, nuoruus, aikuisuus eivät kestä yhtään pidempään kuin ennenkään, mutta elämän loppupään roikkuminen on venähtänyt ja siksi vaivat ja dementiat ehtivät peliin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oudoista oudoin aloitus 😂😂😂
Ihan normaali sellaisen kirjoittamaksi, jolla vaihdevuosien mielialamuutokset on jo alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, poistetaan se esi ja puhutaan vain vaihdevuos
No näinpä. Menopaussi on kuitenkin menopaussi ja se on se vuosi, kun kuukautiset jäävät pois. Vaihdevuodet kestävät x vuotta.
Joku kirjoitti ferritiinistä ja väsymyksestä. Ei noihin mitään apua saa. Hain 40-vuotiaasta asti. Nyt lähti eläkepaperit 52 v:na.
Ja olen nähnyt niin monta nivelvammaista, että kiitän onneani, että sattumalta hoksasin estrogeenin heti lonkkavaivojen iskiessä ja ne loppuivat päivässä. En halua nivelsiirtojonoon.
Esivaihdevuosissa voi hyvin tulla raskaaksi. Silloin hedelmällisyys nousee hetkeksi. Esim. omalla isoäidilläni kävi näin.