Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (177)
Kuka muka tyrkyttää?
Tarkoitatko että on jotain mainoksia joissa mainitaan vaihdevuodet? Ei se ole mitään tyrkyttämistä, kaikkia tuotteita mainostetaan, eikä ne kaikki ole tarkoitettu sinulle.
Mulle ei tyrkytetä yhtään mitään.
N51
Miksi naisen pitäisi syödä hormoneja läpi elämän? Kuulostaa kyllä aika bisnekseltä.
Hormoniehkäisy estää ovulaation. Säännöllinen ovulaatio taas pitää munasarjat kunnossa. Jos koko elämän käyttää hormoneja, niin en ihmettele, että munasarjat ovat hiipuvat jo nelikymppisenä ja tulee vaihdevuosioireita.
Myös lihavuus vaikuttaa hormonitoimintaan. Estrogeeni varastoituu rasvaan ja hormonit ovat silloin epätasapainossa. Ja tähän vaivaan monelle annetaan lisää estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitäisi syödä hormoneja läpi elämän? Kuulostaa kyllä aika bisnekseltä.
Hormoniehkäisy estää ovulaation. Säännöllinen ovulaatio taas pitää munasarjat kunnossa. Jos koko elämän käyttää hormoneja, niin en ihmettele, että munasarjat ovat hiipuvat jo nelikymppisenä ja tulee vaihdevuosioireita.
Myös lihavuus vaikuttaa hormonitoimintaan. Estrogeeni varastoituu rasvaan ja hormonit ovat silloin epätasapainossa. Ja tähän vaivaan monelle annetaan lisää estrogeenia.
No ei todellakaan tarvitse. Mäkin sain ensimmäiset hormonini vasta vaihdevuosioireisiin, enkä luomuhippinä söisi niitä nytkään, jos mitenkään pärjäisin ilman. Mutta vuodan tosiaan koko ajan niiden kanssakin, joten luultavasti tämä toinenkin kierukka on pois paikaltaan. Seuraava gyne on tilipäivän jälkeen, tämä on kallis harrastus. Lähetettä oottelen. 24&73
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui "esivaihdevuodet" siihen, kun hormonikierukka poistettiin. Ikää 42. Nyt ei ketuta, masenna, seksi luistaa ja nukun loistavasti.
En oikein usko näihin esivaihdevuosiin. Toki naisen hormonitoiminta vaihtelee eri iässä, mutta esivaihdevuodet kuulostavat monen kohdalla aivan normaalilta ikääntymiseltä.
Niin, esivaihdevuodet ja vaihdevuodet ovat normaalia ikääntymistä. Moni asia kehossa rappeutuu, kun ikää tulee, niin miehillä kuin naisilla. Mikään niistä kehon vanhenemiseen liittyvistä muutoksista ei ole muutos parempaan, mutta onneksi niitä voi nykyään torjua.
Vaihdevuosien hormonikorvaushoito on keino välttyä suurelta osilta noista ikääntymiseen liittyviltä oireilta. Minä ainakin tunnen itseni henkisesti niin nuoreksi, että haluan pysyä nuorekkaana myös hormonitoimintani ja kehon hyvinvointini osalta. Ap ehkä ei halua, kun kerran niin hormoneita vastustaa. Se ri haittaa minua. Ap saa ihan vapaadti vanhentua mummoksi ennen aikojaan, mutta me hormonihoidon käyttäjät emme halua. Onneksi tämä on vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Noin 99% naisista menkat loppuvat ja hiukset harmaantuvat jo alle 55- vuotiaana. Ei sinullakaan 46- vuotiaana kovin monta vuotta mene, pahoittelut inhorealismista🤗
Vierailija kirjoitti:
ALOITTAJA LOPETA
AHDISTAT JA INHOTAT MUA.
VIHAAN SUA.
MODE OLE YSTÄVÄLLINEN POISTA ALOITUS
Painu nyt jo helvettiin siitä kiljumasta! Ei ketään kiinnosta sun vihaulinasi. Pysy poissa palstalta, jos et kestä lukea ja ota ne lääkkeesi!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa, kun sinua noin paljon harmittaa se, että joku toinen ihminen haluaa käyttää hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Mainosten mukaan pitäisi tehdä ja haluta vaikka mitä, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että tosiasiassa ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki ei saada terveen kortteja. Hyivin yleiset perussairaudet, jotka olivat oireettomaksi hoidettuja vuosikaudet ennen tätä nykyistä kaiken uusiksi laittanutta hurlumheita. On ollut kyllä mielenkiintoinen reissu, ja yksi uuvuttavimmista oireista on raivo. Ei siis mikään artikkeleiden sievistelty alakulo vaan ihan puhdas valkohehkuinen murhanhimo, se sama, jonka suuria kortisoniannoksia saaneet saattavat tunnistaa. Sen pidättely oli väsyttävää, onneksi nyt tulee enää puuskina. Välillä piti vältellä ihmisiä, ettei tule tönänneeksi ketään rappusia alas. Tälle on selitys amygdalassa, fight or flight taipuu mulla helposti fightiksi, valitettavasti.
Mun äitini muuten on perusterve, ja oli vaihdevuosissaan tekemisissä sekä akuuttipsykiatrian että käräjäoikeuden kanssa, eikä syyttä kummankaan. Mä onneksi osasin tällä genetiikalla odottaa kovaa vä
No huhhuh. Melko rankat oireet teidän suvussa kyllä. Onneksi suurimmalla osalla ei tule sentään tuollaisia murhanhimoja.
Kyllä. Ja juuri siksi on hyvä tietää, että joillekin käy myös näin kuten mulle. On myös se toinen ääripää, jolla menkat vaan loppuvat, siinä kaikki. Ja koko laaja kirjo meidän kahden ääripään välillä. Juuri siksi on hyvä, että tästä aiheesta nykyään puhutaan vähättelemättä (äidilläni oli kysyttäessä vain pari kuumaa aaltoa, siinä se, kädenheilautus), paitsi tietysti ne, jotka oman kokemuksensa perusteella päättävät, että kaikilla muillakin asia on samoin. Mäkin tiedän muutaman, jolla olisi ehkä pelastunut työpaikka tai avioliitto, jos ymmärrystä olisi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seksielämän pidä loppua vaihdevuosien takia, yleensä se loppuu vanhemman miehen takia, mutta kyllä monet harmaantuu nelikymppisenä, osa jo nuorempanakin ja keskimäärin menkat loppuu 51-vuotiaana, joten oikeasti yli puolella loppuu mekat alle 55v.
Kunpa miesten testosteronivajaus alettaisiin ottaa tosissaan. Se on tabu vieläkin. Mieheni 56 v on jo haluton ja kyvytön ja masentuneen oloinen. Patistin hormonimittauksiin ja olikin testosteronin vajausta. Hän vain ei uskalla köyttää testosteronilisää, joten ukkoutuu ihan ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainosten mukaan pitäisi tehdä ja haluta vaikka mitä, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että tosiasiassa ei tarvitse.
Ei tarvitse eikä pidä tehdä yhtään mitään, jos ei halua. Se ei poista sitä faktaa, että esivaihdevuodet alkavat n.10 vuotta ennen menkkojen loppumista. Kaikilla. Oireet voivat olla hikoilua öisin, lyhentynyt kierto, pidentyneet ja runsastineet menkat, aivan kamalat PMS oireet, joita itselleni alkoi olla heti nelikymppisenä. En edes tajunnut niiden johtuvan hormoniheittelyistä johtuvaa. 45- vuotiaana alkoivat menkat epäsäännöllistymään kunnes loppuivat kuin seinään. Ei mitään hikoilupuuskia yms. ollut koskaan mutta niin vain se menopaussi tuli alle viisikymppisenä enkä todellakaan ole ainoa laatuani, ehkä vain olen rehellinen ja uskallan kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa, kun sinua noin paljon harmittaa se, että joku toinen ihminen haluaa käyttää hormonikorvaushoitoa.
En ole edellinen kirjoittaja eikä minua kiinnosta jos muut syövät hormoneja, you do you, mutta ehkä joitain ihmisiä harmittaa se hormonikorvaushoidon hypetys siksi, että siinä on mukana aika isot riskit, joista ei näissä hehkutusjutuissa mainita ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui "esivaihdevuodet" siihen, kun hormonikierukka poistettiin. Ikää 42. Nyt ei ketuta, masenna, seksi luistaa ja nukun loistavasti.
En oikein usko näihin esivaihdevuosiin. Toki naisen hormonitoiminta vaihtelee eri iässä, mutta esivaihdevuodet kuulostavat monen kohdalla aivan normaalilta ikääntymiseltä.
Niin, esivaihdevuodet ja vaihdevuodet ovat normaalia ikääntymistä. Moni asia kehossa rappeutuu, kun ikää tulee, niin miehillä kuin naisilla. Mikään niistä kehon vanhenemiseen liittyvistä muutoksista ei ole muutos parempaan, mutta onneksi niitä voi nykyään torjua.
Vaihdevuosien hormonikorvaushoito on keino välttyä suurelta osilta noista ikääntymiseen liittyviltä oireilta. Minä ainakin tunnen itseni henkisesti niin nuoreksi, että haluan pysyä nuorekkaana myös hormonitoimintani ja kehon hyvinvointini osalta. Ap ehkä ei halua, kun kerran niin hormo
Ei kaikki vanhene pikavauhtia mummoksi, vaikka ei käytä hormonihoitoja. Mun äitikään ei ole käyttänyt ikinä mitään hormoneja eikä hormonihoitoja. Reilu viiskymppisenä ei uskottu niin vanhaksi millään, vaan luultiin vielä nelikymppiseksi. Vielä kahdeksankymppisenäkin on ikäistään kymmenen vuotta nuoremman näköinen. Harmaitakaan ei ole kuin muutama haituva. Pääosin on kiiltävä paksu ja pitkä tummanruskea tukka.
sivusta
MENKAT LOPPUU 50-55 VUOTIAANA ! PERKELE .
Meiltä joku narkomaani varasti EHKÄISYPILLERI PAKETIN ! ONNEA VAAN. OLI VARMAAN HYVÄÄ.
Eikö nuo hormonihoidot lisää rintasyövän riskiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen kirjoittaja eikä minua kiinnosta jos muut syövät hormoneja, you do you, mutta ehkä joitain ihmisiä harm
Itse asiassa nykytietämyksen mukaan hormonikorvaushoidon riskit ovat todella pienet. Sillä on päinvastoin terveyttä edistäviä vaikutuksia, pienentää mm sydän- ja verisuonisairauksien ja dementian riskiä.
Saako tuollaisen hormonihoidon vaikak ois aurallinen migreeni ja suvussa paljon aivoinfarkteja?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo hormonihoidot lisää rintasyövän riskiä?
Vähän, saman verran kuin tupakointi.
Toisaalta pienentää riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin ja dementiaan. Siksi nuorilla naisilla on vähemmän esim infarkteja kuin miehillä, kun estrogeeni suojaa niiltä.
Eli ihan sinun henkilökohtaisen riskitaustasi mukaan kannattaa harkita. Onko suvussasi enemmän rintasyöpää vai sydän- ja verisuonisairauksia?
Ei seksielämän pidä loppua vaihdevuosien takia, yleensä se loppuu vanhemman miehen takia, mutta kyllä monet harmaantuu nelikymppisenä, osa jo nuorempanakin ja keskimäärin menkat loppuu 51-vuotiaana, joten oikeasti yli puolella loppuu mekat alle 55v.