Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui "esivaihdevuodet" siihen, kun hormonikierukka poistettiin. Ikää 42. Nyt ei ketuta, masenna, seksi luistaa ja nukun loistavasti.
En oikein usko näihin esivaihdevuosiin. Toki naisen hormonitoiminta vaihtelee eri iässä, mutta esivaihdevuodet kuulostavat monen kohdalla aivan normaalilta ikääntymiseltä.
Niin, esivaihdevuodet ja vaihdevuodet ovat normaalia ikääntymistä. Moni asia kehossa rappeutuu, kun ikää tulee, niin miehillä kuin naisilla. Mikään niistä kehon vanhenemiseen liittyvistä muutoksista ei ole muutos parempaan, mutta onneksi niitä voi nykyään torjua.
Vaihdevuosien hormonikorvaushoito on keino välttyä suurelta osilta noista ikääntymiseen liittyviltä oireilta. Minä ainakin tunnen itseni henkisesti niin nuoreksi, että haluan pysyä nuorekkaana myös hormonitoimintani ja kehon hyvinvoint
Ei kaikki mutta suurin osa mitä nyt meitä keski-ikäisiä naisia katsoo. Mutta so what, minkäs teet kun elämä nyt vaan on lyhyt ja mummoutuminen tulee yllättävän pian. Ja tunnen minäkin viisikymppsien isoäidin, joka näyttää lapsenlapsensa äidiltä, joten poikkeuksia toki on mutta suuri enemmistö muuttuu vaihdevuosien myötä aika muoreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä miksi TikTok tyrkyttelee esivaihdevuosivideoita. Kikkakolmisia, vertaistukea ja lääkkeitä. Olen 43v ja raskaana. Ihan luomusti.
Lobotomiatiktok pois. Olet tulossa äidiksi. Keskity kivoihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Saako tuollaisen hormonihoidon vaikak ois aurallinen migreeni ja suvussa paljon aivoinfarkteja?
En tiedä. Minulla on sekä aurallinen migreeni että ollut tia-kohtaus. Käytän silti hormonikorvaushoitoa, haen sitä vaikka jostain Intiasta, jos Suomessa ei myönnettäisi. Vaihdevuosioireeni ovat niin pahat, että kuolisin niiden vuoksi varmaan vuodessa. Estrogeeni on minulle siis se pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo hormonihoidot lisää rintasyövän riskiä?
Vähän, saman verran kuin tupakointi.
Toisaalta pienentää riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin ja dementiaan. Siksi nuorilla naisilla on vähemmän esim infarkteja kuin miehillä, kun estrogeeni suojaa niiltä.
Eli ihan sinun henkilökohtaisen riskitaustasi mukaan kannattaa harkita. Onko suvussasi enemmän rintasyöpää vai sydän- ja verisuonisairauksia?
Molempia löytyy. Äidin suvussa on rintasyöpää ja isän suvussa verenpainetautia ja korkeaa kolesterolia. Onneksi ei vielä ole mitään esivaihdevuosioireita, niin on aikaa tässä miettiä ottaako hormoneita vai ei. Tosin varmaan ketjun perusteella kohta oireet räjähtää päälle, kun ikää on jo 44.
Tällä vouhotuksella saadaan myytyä kaikkea turhaa troppia sekopäiselle porukalle. Ei ennen ollut mitään esivaihtareita yms.
Itselläni ja koko lähipiirillä ekat oireet tuli siinä 50 paikkeilla.
Joka asiasta tehdään numero ja saadaa rahat pois hölmöiltä. T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tuollaisen hormonihoidon vaikak ois aurallinen migreeni ja suvussa paljon aivoinfarkteja?
En tiedä. Minulla on sekä aurallinen migreeni että ollut tia-kohtaus. Käytän silti hormonikorvaushoitoa, haen sitä vaikka jostain Intiasta, jos Suomessa ei myönnettäisi. Vaihdevuosioireeni ovat niin pahat, että kuolisin niiden vuoksi varmaan vuodessa. Estrogeeni on minulle siis se pienempi paha.
Mua pelottaa itseä infarkti aika paljon, kun siihen on suvussa kuoltu kerrasta tai sitten jääty jopa vuodepotilaaksi. Oon nähnyt läheltä. Mutta toisaalta haluaisin olla ikinuori enkä muuttua mummon näköiseksi.
Yksi sukulainen, joka selvisi infarktista hengissä joutui opettelemaan jopa uudestaan puhumaan, mutta minusta siitä tuli jotenkin paljon tylsempi mieleltään kuin ennen. Ei leikkaa. Siksikin pelottaa. Pitäiskö sitten pitää mieluummin aivot kuin ulkonäkö. Ehkä ne harmaat hiukset ei ole niin pahat.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että esivaihdevuodet alkavat ikäisilläsi, oi sinä vanhenemispelkoinen hysteerikko. Menkat voivat olla säännölliset ja yhtäkkiä loppuvat kuin seinään, itsellä kävi niin 48 v, ihan normaali-ikäsenä. Esivaihdevuodet alkavat n. 10 vuotta ennen menkkojen loppumista.
Nivelkipuja ja uniongelmia lääkittiin minun kohdallani 10 vuotta kaikella muulla mahdollisella psyykenlääkkeet mukaan lukien ennen kuin gyne ymmärsi, että pitää kokeilla hormonikorvaushoitoa. Nivelkivut ja unettomuus paranivat alle kuukaudessa hoidon aloittamisesta. On todella pitkä aika ihmisen elämässä kärsiä ilman kunnollista apua lääkkeistä, jotka kuitenkin rasittavat maksaa. Onneksi päädyin puolivahingossa sellaisen gynen luokse, joka uskalsi puhua mistä on kyse ja tarjota sellaista apua, joka todellakin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen, joka selvisi infarktista hengissä joutui opettelemaan jopa uudestaan puhumaan, mutta minusta siitä tuli jotenkin paljon tylsempi mieleltään kuin ennen. Ei leikkaa. Siksikin pelottaa. Pitäiskö sitten pitää mieluummin aivot kuin ulkonäkö. Ehkä ne harmaat hiukset ei ole niin pahat.
No sittenhän sinun kannattaa aloittaa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa. Se ehkäisee infarkteja ja lisäksi pitää nuorekkaana.
Vierailija kirjoitti:
Tällä vouhotuksella saadaan myytyä kaikkea turhaa troppia sekopäiselle porukalle. Ei ennen ollut mitään esivaihtareita yms.
Toivottavasti et ole oikeasti hoitsu tai sitten olet todella tyhmä sellainen.
Mulla kuukautiskierto lyheni muutamalla päivällä jo kolmivitosena, siitä nyt 7 v myöhemmin aiemmin kellontarkat menkat heittelee viikkoja ja olen jo vuosia herännyt aamuyöllä 3-4 aikaan. En ihmettelisi vaikka kuukautiset loppuisi kokonaan ennen kuin täytän 45 v.
Esivaihdevuodet eli premenopaussi on ollut olemassa yhtä kauan kuin naisetkin. Menopaussi kun tarkoittaa itse asiassa sitä päivää, kun edellisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Sen jälkeen ollaan postmenopaussissa loppuikä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että meillä on hoitajia, jotka ovat myötätuntoisia ja ymmärtävät lääketiedettä niin hienosti.
Ensinnäkään sinun ja lähipiirisi kokemus ei ole yleistettävissä koko väestöön.
Toisekseen se, että jollekin asialle on diagnoosi vasta nyt ja siitä puhutaan vasta nyt, ei todellakaan tarkoita, että sitä ei olisi ennen ollut olemassa. Ennen diagnooseja ihmiset vain kärsivät (tai kuolivat niinkin helposti hoidettavissa olevaan vaivaan kuin vaikka keliakiaan), ja naisiahan ei edelleenkään tahdota ottaa vakavasti (esimerkiksi on ihan yleistä, että endometrioosi diagnosoidaan vasta monen tuskaisen vuoden jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sinun kannattaa aloittaa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa. Se ehkäisee infarkteja ja lisäksi pitää nuorekkaana.
Mutta e-pillereitä en ole koskaan saanut, koska lääkäri sanoi että ne lisää aivoinfarktin riskiä, kun mulla on aurallinen migreeni. Saako silloin hormonikorvaushoitoa vai onko se eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitäisi syödä hormoneja läpi elämän? Kuulostaa kyllä aika bisnekseltä.
Hormoniehkäisy estää ovulaation. Säännöllinen ovulaatio taas pitää munasarjat kunnossa. Jos koko elämän käyttää hormoneja, niin en ihmettele, että munasarjat ovat hiipuvat jo nelikymppisenä ja tulee vaihdevuosioireita.
Myös lihavuus vaikuttaa hormonitoimintaan. Estrogeeni varastoituu rasvaan ja hormonit ovat silloin epätasapainossa. Ja tähän vaivaan monelle annetaan lisää estrogeenia.
Ehkä voisit käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa, kun sinua noin paljon harmittaa se, että joku toinen ihminen haluaa käyttää hormonikorvaushoitoa.
En ole edellinen kirj
No tämä keskustelu on juuri sitä hormonihoidon hypetystä ja riskien vähättelyä, mistä puhuin.
Mikä ei tietysti muuta sitä, että kaikilla on oikeus tehdä omat päätöksensä. Mutta tämä on se nykyinen keskusteluilmapiiri, mikä ehkä ärsyttää joitakin. Hormonikorvaushoito nähdään tienä autuuteen, nykyään jo nelikymppisillä.
Kai jokainen saa olla millainen on esivaihdevuosilla tai ilman😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että meillä on hoitajia, jotka ovat myötätuntoisia ja ymmärtävät lääketiedettä niin hienosti.
Ensinnäkään sinun ja lähipiirisi kokemus ei ole yleistettävissä koko väestöön.
Toisekseen se, että jollekin asialle on diagnoosi vasta nyt ja siitä puhutaan vasta nyt, ei todellakaan tarkoita, että sitä ei olisi ennen ollut olemassa. Ennen diagnooseja ihmiset vain kärsivät (tai kuolivat niinkin helposti hoidettavissa olevaan vaivaan kuin vaikka keliakiaan), ja naisiahan ei edelleenkään tahdota ottaa vakavasti (esimerkiksi on ihan yleistä, että endome
Endometrioosi on elintapasairaus siinä missä keliakiakin. Kukaan ei pakota elämään synteettistä, luonnotonta elämää ja paneskelemaan ilman aikomusta tehdä lapsia. Tällaisilla asioilla on hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, joten ihan uteliaisuudesta kysyn, miten hormonikorvaushoito voi samanaikaisesti aiheuttaa infarkteja ja ehkäistä niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitäisi syödä hormoneja läpi elämän? Kuulostaa kyllä aika bisnekseltä.
Hormoniehkäisy estää ovulaation. Säännöllinen ovulaatio taas pitää munasarjat kunnossa. Jos koko elämän käyttää hormoneja, niin en ihmettele, että munasarjat ovat hiipuvat jo nelikymppisenä ja tulee vaihdevuosioireita.
Myös lihavuus vaikuttaa hormonitoimintaan. Estrogeeni varastoituu rasvaan ja hormonit ovat silloin epätasapainossa. Ja tähän vaivaan monelle annetaan lisää estrogeenia.
Ehkä voisit käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa, kun sinua noin paljon harmittaa se, että joku toinen ihminen haluaa käyttää hormonikorvausho
Tosi hieno ja jotenkin sympaattinen tuo sana, ihan kuin se olisi joku vika että hormonituotanto lakkaa.
Kyseessä on seksisteroidi. Naisen seksihormonitoiminnan kuuluukin loppua ja elämän muuttua. Seksisteroideja syövät, hiuksiaan värjäävät ja kumista elämää viettävät parikymppistä larppaavat mummot ovat oksettavia. Onneksi oma äitini on osannut vanheta arvokkaasti.
Voisiko olla, että näitä esivaihdevuosioireita on nykyään enemmän, johtuen esimerkiksi elämäntavoista ja siitä että monet naiset ovat käyttäneet vuosikymmeniä hormonaalista ehkäisyä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että esivaihdevuosista ja vaihdevuosista kerrotaan nykyään enemmän! Niistä olisi pitänyt kertoa jo aiemmin!
Nainen 48 v., jolla on edelleen säännöllinen kuukautiskierto.
Neljä päivää sitten julkaistiin Suomen ensimmäinen vaihdevuosia koskeva Käypä hoito-suositus. Nyt on siis vuosi 2025!
Ei ne hormonikorvaushoidon riskit mitkään todella pienet ole vaan jo vuoden hormonien käyttö nostaa rintasyövän riskiä.