Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (177)
Eniten tässä harmittaa se, että kaikenlaiset epätavalliset oireet laitetaan nykyään automaattisesti noiden esivaihdevuosien piikkiin. Ennen laitettiin viisikymppisillä kaikki epämääräinen vaihdevuosien piikkiin, mutta nyt kätevästi ihan kaikki saadaan jo 35+ ikäisillä selitettyä esivaihdevuosilla.
Tulee säästöä, kun ei keneltäkään keski-ikäiseltä muikkelilta tarvitse tutkia, onko mt-ongelmia, autoimmuunisairauksia, syöpää, diabetesta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai migreeniä. Onko yöhikoilua, nivelkipuja, rytmihäiriöitä, aurallista päänsärkyä tai paniikkikohtauksia? Ne on ne esi-esi-esivaihdevuodet hei!
Joillainhan ne tosiaan alkavat jo ennen neljääkymppiä. Puheella kaiketi tavoitellaan heitä, jotta eivät ihmettelisi kaikenlaisia kummallisia oireitaan ja saisivat hoitoa. Vaikka kuukautiset loppuisivat siinä vähän päälle 50-v., sitä ennen moni on kokenut jo 8 vuotta erilaisia vaihtelevia oireita tai pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
No, voi herran jestas. Ihmiset on erilaisia ja joillekin tulee pahat oireet. Eikö voi kunnioittaa sitä ja olla vaan iloinen, että itselle ei tullut?
No voi jestas sentään MINÄ siis MINÄ ite. Kun MINULLA niin ei muillakaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullekaan.
M48
Alkoi 49v
Vierailija kirjoitti:
Liikaa medikalisaatiota tuputetaan naisille.
Naisten hormonitoiminta on koko yhteiskunnan asia ja rahasampo.
Kuule hormonikorvaushoito on pikemminkin nykyajan ylellisyys, jonka saadakseen on joutunut taistelemaan. Vasta tänä vuonna köypä hoito-suosituksessa myönnyttiin siihen, että hormonokorvaushoitoon ei ole pakollista ylärajaa ja että sitä pitäisi saada myös terveysasemalta, eikä vain kalliilta yksityiseltä gynekologilta.
Aiemmin hormonikorvaushoitoa on vähätelty ja kitsasteltu sen antamisessa. Siihen myötämielistä lääkäriä on joutunut etsimään pitkään. Minäkin joudun edelleen taistelemaan julkisen puolen lääkäriä vastaan, joka yrittää kieltää sen minulta.
Eli hormonikorvaushoitoa ei todellakaan tuputeta kenellekään, vaan sitä on vaikea saada. Toivottavasti ajat muuttuvat ja sinulla ei ole samanlaisia vaikeuksia sitten, jos niitä aikanaan tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Harmaita hiuksia voi ilmestyä jo alle 30-vuotiaana.
Niillä ei tosin ole mitään tekemistä vaihdevuosien vaan esim. stressin kanssa.
Ja geenien.
Olen 47, eikä ole edes esivaihdevuosia vielä. Kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Nuorimman lapseni sain 42-vuotiaana. Yllätysraskaus, jonka jälkeen oli pakko mennä sterilisaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä harmittaa se, että kaikenlaiset epätavalliset oireet laitetaan nykyään automaattisesti noiden esivaihdevuosien piikkiin. Ennen laitettiin viisikymppisillä kaikki epämääräinen vaihdevuosien piikkiin, mutta nyt kätevästi ihan kaikki saadaan jo 35+ ikäisillä selitettyä esivaihdevuosilla.
Tulee säästöä, kun ei keneltäkään keski-ikäiseltä muikkelilta tarvitse tutkia, onko mt-ongelmia, autoimmuunisairauksia, syöpää, diabetesta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai migreeniä. Onko yöhikoilua, nivelkipuja, rytmihäiriöitä, aurallista päänsärkyä tai paniikkikohtauksia? Ne on ne esi-esi-esivaihdevuodet hei!
Päinvastoin. Lääkärit eivät tunnista vaihdevuosioireita. Minullakin yritettiin väkisin diagnosoida reuma ja masennus, vaikka niitä ei ole ja kaikki oireet paranivat estrogeenilaastarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet kestävät 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia ja vaihdevuosien jälkeen oireet voivat kestää loppuelämän.
Vaihdevuodet on keskimäärin 51-vuotiaana. Se on käytännössä yksi päivä, jolloin on kulunut vuosi edellisistä menkoista.
Kerropa tieteellinen viite että alkavat 10v ennen vaihdevuosia? Ihan puppua! Jos oireet ovat jotain niin epämääräistä kuin unettomuus, mielialanvaihelut ja painon nouseminen niin miten ne välttämättä liittyvät edes vaihdevuosiin
Lääketieteellisesti vaihdevuodet alkaa kun hormonitoiminta muuttuu ja se on silloin kun kuukautiskierto alkaa muuttua. Kaikki muu on medikalisaatiota ja sun muuta rahastusta.
Tuosta löytyy tosi paljon tietoa netistä. Youtubesta esimerkiksi. Ongelma on nimenomaan, et
Hahaa, totuus YouTube videoista, lääkärit ei tajua mitään. Just joo.
Kuule, erittäin monet lääkärit tekee videoita Youtubeen. Jopa palkitut lääketieteen tutkijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu. Vedä henkeä. Mitä ihmettä panikoit? Miten seksielämän loppuminen ja hiusten harmaantuminen ylipäänsä liittyvät mielestäsi vaihdevuosiin?
Minä joka aloitin siis hormonikorvaushoidon 43 v, menin naimisiin 44 v ja seksiä on joka päivä. Hiusten väristä en tiedä, kun blondaan ne, on puoliväliin asti pitkät kullanvaaleat hiukset.
N50+
Hiuksiin vaikuttaa geenit eikä hkh
Ehkä siksi,että nainen olisi epävarma itsestään. Kuulostelisi kauhuissaan,onko tämä nyt Sitä. Ostaisi repullisen luontaistuotteita,rahoittaisi yksityisklinikoita ja taas ostaisi apteekkikamaa. Kuuntelisi nöyränä,kun äijä motkottaa vaihdevuosista ja jatkaa itsekästä käytöstään. " Onko sun pakko olla koko ajan kännissä"-kysymys ei tarkoita sitä,että äijä on koko ajan kännissä ja tilanteen pitäisi kohentua,vaan naisella on alle 40 v vaihdevuodet 😌
Ei nuorempia naisia pitäisi pelotella kauhukertomuksillakaan näin paljon,mitä nykyään. On myös mahdollista,että elämäsi jatkuu ennallaan. Menkat (ehkä) loppuu ja se on mukavaa. Lähinnä fyysistä rasitusta täytyy vähän sopeuttaa. Jos odottaa ja pelkää ennakkoon jotain helvetillistä piinaa,ei se ainakaan auta. Olen nyt 50 ja hyvän suorituskyvyn tyytyväisiä päiviä on edelleen suurin osa päivistä.
Onhan se aika ristiriitaista, että kun samaan aikaan varoitellaan, että 35 -vuotiaana alkaa hedelmällisyys laskea rajusti ja 40-vuotiaana on jo kauheasti esivaihdevuosioireita, niin samaan aikaan 35-45 -vuotiaat tulee raskaaksi ja hankkii lapsia ihan tuosta vain, eikä kukaan edes ihmettele mitään.
Saman ikäisenä voi olla joko lapseton ja vielä vasta harkita lapsen hankintaa, olla raskaana, synnyttää, olla pienen lapsen äiti tai sitten voi olla teinin äiti, kotoa muuttavien äiti ja/ tai itse jo vaihdevuosissa. Ennen oli ehkä selkeämpää, että parikymppisenä hankittiin lapset eikä esim. päälle kolmevitosena vasta aloiteltu perheen perustamista.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kavereista osa on kans ihan näissä somen esivaihdevuosiasiantuntijoiden pauloissa. Mullakin oli kuulemma selvästi esivaihdevuodet, kun korvakäytäviä kesällä kutitti ja olen 40+. Se on kuulemma yksi selkeä esivaihdevuosioire. Uskoin jopa 2kk. Sitten menin varsin lääkäriin, niin molemmat korvakäytävät olikin tulehtuneet. Oli ilmeisesti mennyt alkukesästä uimavedestä bakteeri korviin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä miksi TikTok tyrkyttelee esivaihdevuosivideoita. Kikkakolmisia, vertaistukea ja lääkkeitä. Olen 43v ja raskaana. Ihan luomusti.
Itse ihmettelen enemmän mitä joku katselee kiinalaisten kehittämään länsimaalaisten tyhmentävää propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap PMS vai miksi tuommoinen kiukku mainoksista?
Huutaa ja mökää: voisi luulla että on vaikka vaihdevuodet 🤣😂🤣😂🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika ristiriitaista, että kun samaan aikaan varoitellaan, että 35 -vuotiaana alkaa hedelmällisyys laskea rajusti ja 40-vuotiaana on jo kauheasti esivaihdevuosioireita, niin samaan aikaan 35-45 -vuotiaat tulee raskaaksi ja hankkii lapsia ihan tuosta vain, eikä kukaan edes ihmettele mitään.
Saman ikäisenä voi olla joko lapseton ja vielä vasta harkita lapsen hankintaa, olla raskaana, synnyttää, olla pienen lapsen äiti tai sitten voi olla teinin äiti, kotoa muuttavien äiti ja/ tai itse jo vaihdevuosissa. Ennen oli ehkä selkeämpää, että parikymppisenä hankittiin lapset eikä esim. päälle kolmevitosena vasta aloiteltu perheen perustamista.
Etkö ymmärrä, että ihmiset ovat yksilöitä? Joku saa lapsen vanhalla iällä ja vaihdevuodet tulevat vasta myöhään, jollain toisella ne alkavat jo kolmikymppisenä. Ilmeisesti se on perinnöllistäkin eli omaa äitiä ja isoäitiä katsomalla saa osviittaa, miten itsellä tulee menemään. Minun suvussani kukaan ei ole ainakaan 1930-luvun jälkeen saanut lapsia luomusti yli 30 v, en minäkään. Ja vaihdevuoteni alkoivat jo silloin kolmikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Itelläkin selvä krooninen migreeni, niin nuorena se oli masennus ja nyt se on esivaihdevuodet sitten. Yleislääkäri diagnosoi tutkimatta. Neurologille ei saa edes lähetettä. Ei vaikka sanoin että veljillä samoilla oireilla migreenidiagnoosit.
Minulla alkoi esivaihdevuodet ihan puskista 43 v. Olin aktiivinen, kävin säännöllisesti salilla ja harrastin muutakin liikuntaa. Olin energinen ja pidin työstäni. Yhtäkkiä uuvuin täysin, en pystynyt lähtemään salille. Todella väsynyt työviikosta. Menkat muuttui, järkyttävän runsaiksi. Joudun suojaamaan jopa työtuolin. Nyt rautatablettien voimin yritän saada olon kohenemaan, ferritiini laski 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kavereista osa on kans ihan näissä somen esivaihdevuosiasiantuntijoiden pauloissa. Mullakin oli kuulemma selvästi esivaihdevuodet, kun korvakäytäviä kesällä kutitti ja olen 40+. Se on kuulemma yksi selkeä esivaihdevuosioire. Sitten menin varsin lääkäriin, niin molemmat korvakäytävät olikin tulehtuneet. Oli ilmeisesti mennyt alkukesästä uimavedestä bakteeri korviin.
Mulla alkoi 40+ ikäisenä säännölliset krooniset korvakäytävätulehdukset. Eipä lääkärit niihin osaa mitään juurikaan auttaa. Kun äityy akuutiksi, saan antibiootti-kortisonitipat. Kyllä uskon, että nuo liittyy hormonitoimintaan. Ei mulla ennen tuota ikää ollut korvissa mitään ongelmia ikinä.
Luulet väärin.