Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat asiat vapaaehtoisessa lapsettomuudessa (VELA)? Nyt saa kertoa!

Vierailija
26.10.2025 |

+ vapaus

+ rahan säästö (1 lapsi maksaa noin 150-200k€)

+ vähemmän stressiä 

+ saa nukkua täydet yöunet, mikä myös suojaa sairauksilta

+ paljon vapaa-aikaa (hyväksi terveydelle)

+ voi vaihtaa työpaikkaa ja paikkakuntaa helpommin

+ taudit ei kulkeudu koulusta/päiväkodista kotiin

+ koti on aina siisti ja puhdas

Mitäs muuta tulee mieleen?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ rauhallinen joulu ruuasta ja tunnelmasta nautiskellen

+ ei rahanmenoa tai sekoilevia lapsia materialistisessa huumeessa

+ hartausmusiikkia, rauhallista jazzia, kuuma kylpy, lämmin glögi...

+ ei sukulaisvelvoitteita

Vierailija
82/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat:

+ aamuisin saa nukkua pitkään (vs. herättää/pestä/syöttää penska ja viedä se päiväkotiin)

+ illat on omaa aikaa (vs. lapsen syöttäminen, nukutus, pesu, läksyjen kuulustelu, harrastuksiin vienti, lapsen pyykkien pesu, asioiden hoito jne)

+ lomat ja viikonloput on omaa aikaa (vs. pierunhajuisessa hoplopissa tai jossain jukujukumaassa)

+ kroppa eli rinnat, maha, kohdunsuu, römpsätin samassa kunnossa kuin kaksikymppisenä (vs. pilalle venytetty/imetetty)

+ hiljaista kotona (vs. jatkuva häsläys ja interaktio jonkun toisen kanssa)

Samalla tavalla se sun römpsä vanhenee 😀

Ja sun kroppa lösähtää. 

Ei tuu käytyä hop lopeissa ison koululaisen kanssa.

Kotona on hiljasta ku lapsi kaverilla tai harrastuksessa.

Illat on omaa aikaa. Lapsi kaverilla tai harrastuksessa.

<

Ihanko täällä leuhkit sillä että vatsasi ja kohtusi on silvottu veitsillä auki kuin joku kala? Jees jees.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa äidin puolella kulkeva paha luonnevika näyttää hyppäävän aina sukupolven yli. Siinä sitä oliskin,jos mua olis piinaamassa sekä vanha äiti,että k-päinen jälkeläinen 🤣 Piinaisi se varmaan muitakin kuin mua ja olisiko sitten hyvä? 

Vain totaalinen hölmö olis mun asemassa todennut " mä haluun! Mä haluun lapsen!" 

Jaa-a. Jois vielä kupin kahvia ja lähtis hommiin. Ollut oikein tunnelmallinen aamu,niin lämmintäkin istuskella rauhassa mukinsa kanssa terassilla. Kivaa päivää kaikille.

Vierailija
84/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussa äidin puolella kulkeva paha luonnevika näyttää hyppäävän aina sukupolven yli. Siinä sitä oliskin,jos mua olis piinaamassa sekä vanha äiti,että k-päinen jälkeläinen 🤣 Piinaisi se varmaan muitakin kuin mua ja olisiko sitten hyvä? 

Vain totaalinen hölmö olis mun asemassa todennut " mä haluun! Mä haluun lapsen!" 

Jaa-a. Jois vielä kupin kahvia ja lähtis hommiin. Ollut oikein tunnelmallinen aamu,niin lämmintäkin istuskella rauhassa mukinsa kanssa terassilla. Kivaa päivää kaikille.

Syntyvyysjankuttajien (pronatalistien) mielestä lapsia ei ole koskaan liikaa. Ihan sama minkälaiseen risukasaan vanhemmat synnyttäisivät lapset, koska lapsia pitää synnyttää aina lisää. Se on ideologia, joka ei perustu lasten hyvinvointiin, vaan vanhempien itsekkyyteen.

Vierailija
85/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväisyys siitä että on toiminut elämässään omien kykyjen ja arvojen mukaisesti, eikä ole siirtänyt sukunsa traumoja eteenpäin. Siltä osin pelastanut ihmiskuntaa. Maapallolla on yl tarpeen niitä jotka lisääntyvät ja muuttavat Suomeen västöä kasvattamaan. Kun nyt elämän ehtoopuolella vertaan omaa lapsetonta elämääni sellaisten elämiin, jotka ovat hankkineet lapsia, niin vaikea on olla kateellinen lapsista tai mistään lapsiin liittyvästä. Lapsista kun voi tulla miinusmerkkisiäkin, reppanoita, narkkareita, rikollisia yms.

Vierailija
86/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa. Alkaa tulla velojen syvällisempiä järkisyillä perusteltuja vastauksia ja keskustelu tyrehtyy. Olisiko samalla aika ryhtyä purkamaan propagandalta haiskahtavaa myyttiä " korkeakoulutetut ja älykkäät lisääntyy".

Ja toisaalta. Jos syytinkimummo Maija Virtanen Sysmästä on poikansa kanssa ruisjauhoista riideltyään tuiskahtanut katkerana joskus helmikuussa 1902 varakkaalle ikäneitoystävättärelleen " kuka sinusta huolehtii vanhana,eihän sinulla ole edes lapsia" niin pitääkö tuota mantraa toistella vuosisadasta toiseen. Jos edes sanajärjestystä muuttaisi tai jotain.

Vierailija
87/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi velaa deittailee, niin ei tarvitse tutustua sellaisiin ihmisiin, joihin ei edes halua tutustua. Eli kumppanin lapsiin tai lapsenlapsiin. Eikä myöskään tarvitse kuulla mitään kettuilevasta exästä, joka kaikin keinoin yrittää hiekottaa uutta parisuhdetta "lapsiaseella". Ja puhumattakaan ex-anopista! Jos kumppanilla on lapsia, niin vain taivas on rajana sille, että mitä vaikeuksia voi olla vastassa..

Ei koskaan enää perheellistä mulle, kiitos.

Se on sääntö nro 1 että vela deittailee vain velaa jos haluaa elää lapsivapaata elämää.

Näinpä. Mutta kun veloja on niin vähän, niin heitä ei välttämättä riitä kaikille, joten on vaan pakko olla tekemisessä toisenlaistenkin ihmisten kanssa.

Vierailija
88/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on viettää kaikki joulut yksin tai jossakin baarissa muiden sinkkujen kanssa. Perheellisillä on omat kuviot ja vierailevat isovanhemmilla jne. Arki-illat saa olla yksin ja katsella rauhassa telkkaria, koska perheelliset kaverit ehtivät näkemään ehkä kerran kuukaudessa. 

Tässä täysin vastaansanomaton velan totuus: saa viettää joulun muiden viisikymppisten lapsettomien kanssa kulmakunnan juottolassa. Voiko mitään parempaa ollakaan?

En ole ikinä viettänyt joulua juottoloissa.-vela

Vierailija
89/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🥱🥱🥱

Niin lapsellinen aloitus, jälleen kerran.

Onko kaikki  velat jääneet lapsen tasolle?

Miksi yleistät yhden aloituksen perusteella?

Vierailija
90/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt kumpaakin puolta, kyllä sain lapsen sitten kuinkin vaille nelikymppisenä, 21 vuotta sitten.

Ei asiat ole niin mustavalkoisia, että niitä voisi noin listata. Kaikessa on harmaasävyjä ja erilaisia nyansseja yllinkyllin. Hieman lapsellisia nämä listaukset muutenkin, jokainen elää miten haluaa, ei sitä tarvitse todistella edes itselleen, saati muille.

Mutta tätä jatkuvaa todisteluahan tämä on näiden Velojen puolelta.

Aivan kuin ei nyt voisi vain olla onnellinen siitä vapaudestaan. 

Lapselliset todistelevat jatkuvasti onnellista elämää lasten kanssa. Mikseivät voi olla onnellisia ilman jatkuvaa vouhkaamista.

Vierailija
91/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+ Hiljaisuus, kukaan ei huuda, mekasta, itke ja kilju

+ Voi pitää eläimiä, kun ei tarvitse miettiä lapsen allergioita ym

Rauha 😇

Vierailija
92/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi velaa deittailee, niin ei tarvitse tutustua sellaisiin ihmisiin, joihin ei edes halua tutustua. Eli kumppanin lapsiin tai lapsenlapsiin. Eikä myöskään tarvitse kuulla mitään kettuilevasta exästä, joka kaikin keinoin yrittää hiekottaa uutta parisuhdetta "lapsiaseella". Ja puhumattakaan ex-anopista! Jos kumppanilla on lapsia, niin vain taivas on rajana sille, että mitä vaikeuksia voi olla vastassa..

Ei koskaan enää perheellistä mulle, kiitos.

Se on sääntö nro 1 että vela deittailee vain velaa jos haluaa elää lapsivapaata elämää.

Näinpä. Mutta kun veloja on niin vähän, niin heitä ei välttämättä riitä kaikille, joten on vaan pakko olla tekemisessä toisenlaistenkin ihmisten kanssa.

Ei parisuhde ole pakkollinen asia. On oma valinta, millä kriteereillä on valmis suhteeseen. Jos on epätoivoinen, sitten on valmis alentamaan kriteerejä. Mutta pitäisikö siinä tapauksessa miettiä mistä oma epätoivoisuus standardien alentamiseen tulee? Yleensä se on yksinäisyyden tai hylkäämisen pelko, jota halutaan paikata. 

Vierailija
93/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän sitten eletään jossain kalifaatissa parinkymmenen vuoden kuluttua, kun kantikset ei tee lapsia. Voi olla mukavuudenhaluiset velat vielä ihmeissään 😁.

Vierailija
94/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän sitten eletään jossain kalifaatissa parinkymmenen vuoden kuluttua, kun kantikset ei tee lapsia. Voi olla mukavuudenhaluiset velat vielä ihmeissään 😁.

Jos nyt viittaat Suomen syntyvyyslukuihin, niin suurin syy kantisten syntyvyyden laskuun on perhekokojen pienentyminen - ei niinkään velojen määrän kasvu.

Jos siis haluat syyttää jotain, niin syytä vanhempia miksi lapsia tulee nykyään 1-2 eikä 3-4+.

Mutta tällainen huutelu on turhaa, koska jokainen päättää oman lapsilukunsa.

Vierailija
95/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥱🥱🥱

Miksi yleistät yhden aloituksen perusteella?

Näitä "Vela-vapaus"-aloituksia on täällä ollut jo riitävän useita.

Vierailija
96/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥱🥱🥱

Kyllähän se usein onkin näin, että sitä omaa ikääntymistä ei tajuta, kun ei ole sitä omaa lasta.

Oma lapsi, joka kasvaa ja saavuttaa uusia kehitysvaiheita, pakottaa aivan eri tavalla vanhemman miettimään myös omaa ikääntymistään.

Ihminen juuri niin nuorekas kuin itse haluaa olla. Jos elää nuorekkaasti, pysyy nuorekkaana. Jos taas halua heti 20-30 veenä olla vanhempi ja 40-50 veenä olla isovanhempi, istua keinutuolissa, polttaa piippua, pukeutua mummo/pappavaatteisiin, jne... silloin ihminen vanhenee nopeammin.

Valintoja.

Lasteni isovanhemmat, nuorehkot  sellaiset, eivät todellakaan istu keinutuolissa piippua poltellen, puhumattakaan mummo/pappavaatteisiin pukeutumisesta. Nuorekkaita ja meneviä ovat, täysillä työelämässä. Mistä ihmeestä repäisit, että 40-50 v yleensäkään polttaisi päivät piippua kiikkustuolissa? Toiseksi: tiedän lapsettomia kolmekymppisiä, jotka ovat huomattavasti ikäistään vanhemman oloisia/näköisiä. Lasten kanssa ei niin vain mummoudutakaan, päinvastoin. 

Vierailija
97/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥱🥱🥱

Kyllähän se usein onkin näin, että sitä omaa ikääntymistä ei tajuta, kun ei ole sitä omaa lasta.

Oma lapsi, joka kasvaa ja saavuttaa uusia kehitysvaiheita, pakottaa aivan eri tavalla vanhemman miettimään myös omaa ikääntymistään.

Ihminen juuri niin nuorekas kuin itse haluaa olla. Jos elää nuorekkaasti, pysyy nuorekkaana. Jos taas halua heti 20-30 veenä olla vanhempi ja 40-50 veenä olla isovanhempi, istua keinutuolissa, polttaa piippua, pukeutua mummo/pappavaatteisiin, jne... silloin ihminen vanhenee nopeammin.

Valintoja.

Lasteni isovanhemmat, nuorehkot  sellaiset, eivät todellakaan istu

Mummoutuminen ei riipu siitä onko lapsia tai ei ole.

Vierailija
98/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥱🥱🥱

Valintoja.

Lasteni isovanhemmat,

Velat nyt yleensäkin väittävät, että lasten saanti vanhentaa (kun ei saa nukkua), rumentaa (kun ei ehdi pitämään itsestään huolta), köyhdyttää (lapsi vie kaikki rahat). Velan mielestä koko oma elämä on mennyttä lasten takia. Nämä olen oppinut velojen valistuksesta. ------kolmen hyvin säilynyt, nuorekas äiti (römpsäkin kunnossa)-

Vierailija
99/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vela- aihe on selkärangan tyvestä ja syvältä sieltä! Kaskun ihmisten mieli muuttuu! Naapurini "petti" vella- vaimonsa, lähti toiselle paikkakunnalle, löytyi uusi puoliso, ja puolison kolme pientä tyttöä! Toinen tapaus oli päinvastainen! Rouva kyllästyi viiden vuoden avioliiton jälkeen, ja löysi uuden, tuloksena nelihenkinen perhe! Minut oli kutsuttu häihinkin, mutta olin lapsenvahtina! Tapahtumat yli 20 vuoden takaa, mutta eipä ole mikään muuttunut!

Vierailija
100/112 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

98.

Velat nyt yleensäkin väittävät, että lasten saanti vanhentaa (kun ei saa nukkua), rumentaa (kun ei ehdi pitämään itsestään huolta), köyhdyttää (lapsi vie kaikki rahat). Velan mielestä koko oma elämä on mennyttä lasten takia. Nämä olen oppinut velojen valistuksesta. ------kolmen hyvin säilynyt, nuorekas äiti (römpsäkin kunnossa)-

En ole ikinä sanonut noin kenellekään.-vela

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi