Parhaat asiat vapaaehtoisessa lapsettomuudessa (VELA)? Nyt saa kertoa!
+ vapaus
+ rahan säästö (1 lapsi maksaa noin 150-200k€)
+ vähemmän stressiä
+ saa nukkua täydet yöunet, mikä myös suojaa sairauksilta
+ paljon vapaa-aikaa (hyväksi terveydelle)
+ voi vaihtaa työpaikkaa ja paikkakuntaa helpommin
+ taudit ei kulkeudu koulusta/päiväkodista kotiin
+ koti on aina siisti ja puhdas
Mitäs muuta tulee mieleen?
Kommentit (120)
+ Voi valita seuransa. Ei tarvi miestä jos ei hyvää löydy, ei miehen sukulaisia, ei pakollisia sukujuhlia tai perhejouluja.
+ Rahat riittää ja vähempi työnteko.
+ Ei kotitöitä liikaa. Siivous, tiskaus, pyykinpesu on tylsää.
+ Voi keskittyä omiin harrastuksiin ja kehittyä mestariksi niissä.
Lapsista tykkään, mutta olen tyytyväinen ilman. On hyvä olla esimerkkinä nuoremmille että näinkin voi elää onnellisena. Vanhuus jos yksinäinen, ihan sama, oma valintani elää näin enkä siis katkeroidu.
Vierailija kirjoitti:
98.
Velat nyt yleensäkin väittävät, että lasten saanti vanhentaa (kun ei saa nukkua), rumentaa (kun ei ehdi pitämään itsestään huolta), köyhdyttää (lapsi vie kaikki rahat). Velan mielestä koko oma elämä on mennyttä lasten takia. Nämä olen oppinut velojen valistuksesta. ------kolmen hyvin säilynyt, nuorekas äiti (römpsäkin kunnossa)-
En ole ikinä sanonut noin kenellekään.-vela
Lue ketju, (ja monet muut vastaavat) niin havaitset, mitä velat pitävät parhaana uskossaan.
Kukaan ei loisi mun lompakolla (paitsi verottaja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱🥱🥱
Niin lapsellinen aloitus, jälleen kerran.
Onko kaikki velat jääneet lapsen tasolle?
Mutta kun ei tarvitse pyyhkiä kuin oma pe..e. Ja saa nukkua. Ja saa katsella telkkariakin vaikka koko illan. Ja on mulla kaksi marsua.
Just parasta! 🤩
Eiks ookkin. Mut kyl mä vissiin luovun mun marsuista, kun mä joudun niitten papanoita putsaan. Joskus niitä on lattiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt kumpaakin puolta, kyllä sain lapsen sitten kuinkin vaille nelikymppisenä, 21 vuotta sitten.
Ei asiat ole niin mustavalkoisia, että niitä voisi noin listata. Kaikessa on harmaasävyjä ja erilaisia nyansseja yllinkyllin. Hieman lapsellisia nämä listaukset muutenkin, jokainen elää miten haluaa, ei sitä tarvitse todistella edes itselleen, saati muille.
Mutta tätä jatkuvaa todisteluahan tämä on näiden Velojen puolelta.
Aivan kuin ei nyt voisi vain olla onnellinen siitä vapaudestaan.
Lapselliset todistelevat jatkuvasti onnellista elämää lasten kanssa. Mikseivät voi olla onnellisia ilman jatkuvaa vouhkaamista.
Niin....😅
Aloittajan melko kattavaan alkulistaa lisäisin:
Ei liho.
Ei tule raskauden/synnyttämisen tuomia terveysongelmia.
Markkina-arvo säilyy.
Ei tule eroa tämän yleisimmän syyn johdosta.
Kaveriporukka säilyy.
Lapsettomalle ei tule näitä uusioperhe helvettejä, oikeustaisteluja huoltajuuksista ja elatusmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan melko kattavaan alkulistaa lisäisin:
Ei liho.
Ei tule raskauden/synnyttämisen tuomia terveysongelmia.
Markkina-arvo säilyy.
Ei tule eroa tämän yleisimmän syyn johdosta.
Kaveriporukka säilyy.
Tärkeitä huomioita
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomalle ei tule näitä uusioperhe helvettejä, oikeustaisteluja huoltajuuksista ja elatusmaksuista.
Jep
Neurologiset ongelmat ei enää periydy viattomalle lapselle.
En ole vastuussa kenenkään kasvamisesta täyspäiseksi aikuiseksi.
En ole vastuussa kenenkään terveydestä.
Kenenkään hyvinvointi ei riipu minusta.
Kukaan ei rakasta minua pyyteettömästi, vaan olen aidosti ansainnut hmpärilläni olevat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
En ole vastuussa kenenkään kasvamisesta täyspäiseksi aikuiseksi.
En ole vastuussa kenenkään terveydestä.Kenenkään hyvinvointi ei riipu minusta.
Kukaan ei rakasta minua pyyteettömästi, vaan olen aidosti ansainnut hmpärilläni olevat ihmiset.
5/5 👌👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98.
Velat nyt yleensäkin väittävät, että lasten saanti vanhentaa (kun ei saa nukkua), rumentaa (kun ei ehdi pitämään itsestään huolta), köyhdyttää (lapsi vie kaikki rahat). Velan mielestä koko oma elämä on mennyttä lasten takia. Nämä olen oppinut velojen valistuksesta. ------kolmen hyvin säilynyt, nuorekas äiti (römpsäkin kunnossa)-
En ole ikinä sanonut noin kenellekään.-vela
Lue ketju, (ja monet muut vastaavat) niin havaitset, mitä velat pitävät parhaana uskossaan.
Uskossaan? 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaksi velaa deittailee, niin ei tarvitse tutustua sellaisiin ihmisiin, joihin ei edes halua tutustua. Eli kumppanin lapsiin tai lapsenlapsiin. Eikä myöskään tarvitse kuulla mitään kettuilevasta exästä, joka kaikin keinoin yrittää hiekottaa uutta parisuhdetta "lapsiaseella". Ja puhumattakaan ex-anopista! Jos kumppanilla on lapsia, niin vain taivas on rajana sille, että mitä vaikeuksia voi olla vastassa..
Ei koskaan enää perheellistä mulle, kiitos.
Se on sääntö nro 1 että vela deittailee vain velaa jos haluaa elää lapsivapaata elämää.
Näinpä. Mutta kun veloja on niin vähän, niin heitä ei välttämättä riitä kaikille, joten on vaan pakko olla tekemisessä toisenlaistenkin ihmisten kanssa.
Kuka pakottaa?
Miksi näitä velakeskusteluja nyt ilmaantuu palstalle ihan yhtenään? Ketä kiinnostaa? Ei minua ainakaan ja olen itsekin vela.
- Mun ei tarvitse huolestua, kiusataanko lastani koulussa tai kohdellaanko muuten kaltoin elämässä.
- Mun ei tarvitse mennä vankilaan / maksaa korvauksia siitä, että puolustan lastani.
- Mun ei tarvitse pelätä, ajautuuko lapseni huonoille teille (kaikki vangit ovat jonkun lapsia!!!11).
- Mun ei tarvitse vanhuudessa katekroitua siitä, käykö lapseni katsomassa minua niin usein kuin haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä velakeskusteluja nyt ilmaantuu palstalle ihan yhtenään? Ketä kiinnostaa? Ei minua ainakaan ja olen itsekin vela.
Keskustelijoita kiinnostaa. Näköjään sinuakin, kun kommentoit.
Miksi ihmisiä kiinnostaa kokkaus? Miksi ihmisiä kiinnostaa taide? No koska heitä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
- Mun ei tarvitse huolestua, kiusataanko lastani koulussa tai kohdellaanko muuten kaltoin elämässä.
- Mun ei tarvitse mennä vankilaan / maksaa korvauksia siitä, että puolustan lastani.
- Mun ei tarvitse pelätä, ajautuuko lapseni huonoille teille (kaikki vangit ovat jonkun lapsia!!!11).
- Mun ei tarvitse vanhuudessa katekroitua siitä, käykö lapseni katsomassa minua niin usein kuin haluaisin.
Aiheellisia huomioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt kumpaakin puolta, kyllä sain lapsen sitten kuinkin vaille nelikymppisenä, 21 vuotta sitten.
Ei asiat ole niin mustavalkoisia, että niitä voisi noin listata. Kaikessa on harmaasävyjä ja erilaisia nyansseja yllinkyllin. Hieman lapsellisia nämä listaukset muutenkin, jokainen elää miten haluaa, ei sitä tarvitse todistella edes itselleen, saati muille.
Mutta tätä jatkuvaa todisteluahan tämä on näiden Velojen puolelta.
Aivan kuin ei nyt voisi vain olla onnellinen siitä vapaudestaan.
Lapselliset todistelevat jatkuvasti onnellista elämää lasten kanssa. Mikseivät voi olla onnellisia ilman jatkuvaa vouhkaamista.
Niin....😅
Oletko siis sitä mieltä, ettemme me lapsia hankkineet saa oikaista velojen yksisilmäisiä ihmemaailmakäsityksiä? Asioista pitää saada puhua kaikilta kanteilta. Velat syrjäyttävät epäolennaisuuksina esimerkiksi sen, että lapsista on valtavasti iloa, he opettavat vanhemmilleen asioita joista on hyötyä myös muussa elämässä, heistä saa rakkautta ja tasapainoa elämään.
Perinteisesti velat rientävät tässä vaiheessa toitottamaan, että eivät lapset suinkaan takaa sitä. On ystäviä ja harrastuksia ja pahimmillaan he aiheuttavat suurta mielipahaa ja jopa pilaavat elämän. Mutta mikä on elämässä lopulta varmaa on se, että rajoittamalla tietoisesti, kenties pelkojensa takia, olennaisen osan elämästään pois, kaventaa sitä.
Tuli mieleen taas tänäkin juhannuksena, kun pari vuotta sitten leskeytynyt anoppi murehti kun mies oli kuollut ja sisarukset, ja viimeisen ikätoveri pariskunnan mies kaatui juhannussaunaan ja joutui sairaalaan. Mutta positiivinen asenne kantaa, kerrostalon kaikki asukit on vanhoja, joten kaikkien kanssa voi jutella, vaikka nimiä ei muista niin naamat jotenkin muistaa, ja jutut on aina tuoreita kun ovat unohtuneet eilisestä.
Tässäpä tämä lista onkin aika hyvin. Ja silti listan kirjoittaja kuvittelee, että hän on omasta vapaasta tahdostaan lapseton.
Vaikka listasta näkee, että hän on omien pelkojensa takia lapseton.
Onko se sitten oma tahto, vaikka oikeasti kyse on omista peloista, jotka ajaa tekemään päätöksen?