Parhaat asiat vapaaehtoisessa lapsettomuudessa (VELA)? Nyt saa kertoa!
+ vapaus
+ rahan säästö (1 lapsi maksaa noin 150-200k€)
+ vähemmän stressiä
+ saa nukkua täydet yöunet, mikä myös suojaa sairauksilta
+ paljon vapaa-aikaa (hyväksi terveydelle)
+ voi vaihtaa työpaikkaa ja paikkakuntaa helpommin
+ taudit ei kulkeudu koulusta/päiväkodista kotiin
+ koti on aina siisti ja puhdas
Mitäs muuta tulee mieleen?
Kommentit (112)
+ Voi valita seuransa. Ei tarvi miestä jos ei hyvää löydy, ei miehen sukulaisia, ei pakollisia sukujuhlia tai perhejouluja.
+ Rahat riittää ja vähempi työnteko.
+ Ei kotitöitä liikaa. Siivous, tiskaus, pyykinpesu on tylsää.
+ Voi keskittyä omiin harrastuksiin ja kehittyä mestariksi niissä.
Lapsista tykkään, mutta olen tyytyväinen ilman. On hyvä olla esimerkkinä nuoremmille että näinkin voi elää onnellisena. Vanhuus jos yksinäinen, ihan sama, oma valintani elää näin enkä siis katkeroidu.
Vierailija kirjoitti:
98.
Velat nyt yleensäkin väittävät, että lasten saanti vanhentaa (kun ei saa nukkua), rumentaa (kun ei ehdi pitämään itsestään huolta), köyhdyttää (lapsi vie kaikki rahat). Velan mielestä koko oma elämä on mennyttä lasten takia. Nämä olen oppinut velojen valistuksesta. ------kolmen hyvin säilynyt, nuorekas äiti (römpsäkin kunnossa)-
En ole ikinä sanonut noin kenellekään.-vela
Lue ketju, (ja monet muut vastaavat) niin havaitset, mitä velat pitävät parhaana uskossaan.
Kukaan ei loisi mun lompakolla (paitsi verottaja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱🥱🥱
Niin lapsellinen aloitus, jälleen kerran.
Onko kaikki velat jääneet lapsen tasolle?
Mutta kun ei tarvitse pyyhkiä kuin oma pe..e. Ja saa nukkua. Ja saa katsella telkkariakin vaikka koko illan. Ja on mulla kaksi marsua.
Just parasta! 🤩
Eiks ookkin. Mut kyl mä vissiin luovun mun marsuista, kun mä joudun niitten papanoita putsaan. Joskus niitä on lattiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt kumpaakin puolta, kyllä sain lapsen sitten kuinkin vaille nelikymppisenä, 21 vuotta sitten.
Ei asiat ole niin mustavalkoisia, että niitä voisi noin listata. Kaikessa on harmaasävyjä ja erilaisia nyansseja yllinkyllin. Hieman lapsellisia nämä listaukset muutenkin, jokainen elää miten haluaa, ei sitä tarvitse todistella edes itselleen, saati muille.
Mutta tätä jatkuvaa todisteluahan tämä on näiden Velojen puolelta.
Aivan kuin ei nyt voisi vain olla onnellinen siitä vapaudestaan.
Lapselliset todistelevat jatkuvasti onnellista elämää lasten kanssa. Mikseivät voi olla onnellisia ilman jatkuvaa vouhkaamista.
Niin....😅
Aloittajan melko kattavaan alkulistaa lisäisin:
Ei liho.
Ei tule raskauden/synnyttämisen tuomia terveysongelmia.
Markkina-arvo säilyy.
Ei tule eroa tämän yleisimmän syyn johdosta.
Kaveriporukka säilyy.
Lapsettomalle ei tule näitä uusioperhe helvettejä, oikeustaisteluja huoltajuuksista ja elatusmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan melko kattavaan alkulistaa lisäisin:
Ei liho.
Ei tule raskauden/synnyttämisen tuomia terveysongelmia.
Markkina-arvo säilyy.
Ei tule eroa tämän yleisimmän syyn johdosta.
Kaveriporukka säilyy.
Tärkeitä huomioita
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomalle ei tule näitä uusioperhe helvettejä, oikeustaisteluja huoltajuuksista ja elatusmaksuista.
Jep
Neurologiset ongelmat ei enää periydy viattomalle lapselle.
En ole vastuussa kenenkään kasvamisesta täyspäiseksi aikuiseksi.
En ole vastuussa kenenkään terveydestä.
Kenenkään hyvinvointi ei riipu minusta.
Kukaan ei rakasta minua pyyteettömästi, vaan olen aidosti ansainnut hmpärilläni olevat ihmiset.
Tässäpä tämä lista onkin aika hyvin. Ja silti listan kirjoittaja kuvittelee, että hän on omasta vapaasta tahdostaan lapseton.
Vaikka listasta näkee, että hän on omien pelkojensa takia lapseton.
Onko se sitten oma tahto, vaikka oikeasti kyse on omista peloista, jotka ajaa tekemään päätöksen?