Iltavirkuilla on riski kuolla nuorena Tämä on aika brutaalia, sanoo unitutkija. 😱😱😱😱 Mitä järkeä on olla iltavirkku??
Iltavirkkuus on tehokas konsti hankkia sairauksia ja kuolla nuorena. Ja tämä asiantuntija on nähnyt sen ihan omin silmin.
Mitäs aamutorkut tuumaavat?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Olen niin ilta- ja yöihminen, että jopa auringonnousu ja päivänvalo tuntuvat kehossa jotenkin vääriltä. Energia vaan virtaa paremmin, kun puolimaapalloa on mennyt nukkumaan. Se hälinä lakkaa, turha hössötys ja tungeksiminen lakkaa, tiet ovat autiot ja vapaat, ilma on parempi hengittää ja kaikki on ihmeellisempää.
Ite saan tehtyä työt (keskittymistä vaativaa kirjoitushommaa koneella) parhaiten ilalla ja yöllä. Syy on juurikin tuo että hälinä lakkaa. On kerrankin hiljaista. Miten sitä siinä hälinässä mihinkään keskittyy.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoista että eletään jo vuotta 2025, mutta edelleen pitää elää aamuvirkkujen rytmiiin. Eikä aamuvirkut jousta unirytmistään ikinä. Yksikin alkoi korkeakoulussa valittaa opettajalle, kun pitää tehdä ryhmätöitä illalla vielä klo 19-20, kun hän meinaa nukahtaa pystyyn ja haluaisi mennä nukkumaan. Samalla koko ajan korosti omaa paremmuuttaaan aamuihmisenä ja haukkui rivien välistä iltavirkut, jotka on kuulemma niin laiskoja, ettei jaksa viideltä aamulla herätä tekemään ryhmätyötä.
Iltavirkuille tuo "meinaa nukahtaa pystyyn ja haluaisi mennä nukkumaan"-opiskelu on ihan arkipäivää. Ehkä joskus puolen päivän jälkeen alkaa aivot toimimaan. Varmaan on arvosanoihinkin vaikuttanut, monet kokeet tullut tehtyä puolinukuksissa.
Ootko sä ap yli 50? Tuntuu että vanhempien ihmisten on kaikista vaikein ymmärtää sitä, että iltavirkkuus ei ole oma valinta. Nuoremmat ymmärtää paremmin.
Alkaa olla tutkimusaiheet vähissä, ihan kuin se olisi oma valinta, millaiseksi virkuksi tai torkuksi syntyy. Tai kasvaako pitkäksi tai jääkö pätkäksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu vaikuttaako se mihin aikaan päivästä on syntynyt siihen onko ilta- vai aamuvirkku?
t. Iltapäivällä syntynyt iltavirkku
No tuskin vaikuttaa. Oma tytär syntynyt aikaisin aamulla ja on iltavirkku.
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä ap yli 50? Tuntuu että vanhempien ihmisten on kaikista vaikein ymmärtää sitä, että iltavirkkuus ei ole oma valinta. Nuoremmat ymmärtää paremmin.
Olen pian 66 ja ymmärrän oikein hyvin iltavirkkuuden. Olin aina töissäkin parhaimmillani myöhään iltapv ja iltaisin. Nyt eläkkeellä nautin, kun voin valvoa ja nukkua niin pitkään kuin haluan. Iltavirkkuuden olen perinyt isältäni.
Vierailija kirjoitti:
Nää ns tutkimukset on aina niin hauskoja 😁😁
oo Iltavirkkuus lisää riskiä erilaisille terveysongelmille. Univaikeudet ovat yleisempiä kuin aamuvirkuilla, mikä voi vaikeuttaa sopeutumista yhteiskunnan vaatimaan rytmiin. oo
älä viitsi, oikeasti??? Heh, iltavirkku ei nuku aikaisemmin juuri siksi että HÄN EI SAA UNTA AIEMMIN. Hänellä on siis univaikeus siksi koska YHTEISKUNTA ODOTTAA että ihminen nukkuu käskystä klo 21 tai 22.
Jos ei odotettaisi aamuista aikaista heräämistä niin iltavirkulla ei olisi MITÄÄN UNIONGELMAA.
oo Esimerkiksi lohtusyöminen on yleisempää iltavirkuilla. Se on varmaan jonkinlaista itselääkintää, kuten päihteiden käyttökin. oo
Illalla ihmisten odotetaan olevan kotona ja valmistuvan yöpuulle. Aamuvirkku tekee iltatoimet ja menee petiin, lukeenparinsivua kirjaa ja nukahtaa. Iltavirkulla ei ole mitään tekemistä iltaisin myöhään kun uni ei tule, ulos ei voi lähteä pimeään, mikään muu paikka ei ole auki kuin kapakat, ja kaikki muut ovat kodeissaan yöpuulle vetäytyneinä.
Mikä IHME se on jos silloin käpertyy tvn eteen syömään ja tai juomaan?
Minä ainakin keksin paljonkin muuta tekemistä kuin juopottelu. Syöpöttelyni taas johtui väsymyksestä, kun en saanut tarpeeksi nukuttua, kiitos aikaisten aamuvuorojen. Nopeilla hiilareilla ja kofeiinilla yritin hetkellisesti piristää itseäni, jotta selviän päivästä edes jotenkin.
Kyllä tritä on helppo pelotella, sivopedtää ja laitta tekemän juuri niin, mitä muut haluavat.mitä väli, aamuvirkku tsi iltavifkku, kun vaan yöunet tulee mukkuttus.Sitä että vahingonilo syöpää aiheuttaa, jätettään kertomata varmuyden vuoksi. Niin rttä te kaikki, ketkä kuoleman kanssa pelottelete, katzokaa, että itse ensimäisenö syöpään ette kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on toitotettu mutta sitten oli pieni unohdettu artikkeli että liittyy lähinnä elintapoihin. Oletetaan että iltaisin valvovat juo alkoholia, polttaa tupakkaa, tappelee ja kuolee tapaturmaisesti ym.
Unohdetaan että yhteiskunta toimii 24/7, ihmisiä on töissä kaupoissa, sairaaloissa, poliisissa ym. Ei suoraan voi verrata.
Kortisolit voi häiriintyä jos ei nuku tarpeeksi mutta jos nukkuu sitten vaikka päivällä tarpeeksi, ei suoraa vaaraa ole. Ei aamuvirkutkaan nuku tarpeeksi tai ole aina raittiina. Kaikilla aikuisilla voi tilapäisesti jäädä joku yö lyhyeksi, mutta jos kaksikin yötä viikossa nukkuu hyvin voi välttää uupumuksen.
Pitäisi myös muistaa, että iltaisin valvova ei ole sama kuin iltavirkku. Olivatkohan kaikki tutkitut "iltavirkut" oikeasti iltavirkkuja?
Aamuvirkut voisi kokeilla pari vuotta yötöitä ja sitten kertoa että miten on vaikuttanut terveyteen. Ja tietysti jos on jotain menoa niin ne on aina aamuisin :)
Kyllä minä pystyn elämään näennäisesti aamuvirkkujen rytmissä ja saan nukuttuakin klo 22-22. Ei se silti helpota aamuheräämisiä, enkä ole virkeä aamuisin. Aivot tosiaan herää siinä puolen päivän aikaan. Tuntuu, että puolet työpäivästä menee hukkaan sen takia tai työn laatu ainakin kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tritä on helppo pelotella, sivopedtää ja laitta tekemän juuri niin, mitä muut haluavat.mitä väli, aamuvirkku tsi iltavifkku, kun vaan yöunet tulee mukkuttus.Sitä että vahingonilo syöpää aiheuttaa, jätettään kertomata varmuyden vuoksi. Niin rttä te kaikki, ketkä kuoleman kanssa pelottelete, katzokaa, että itse ensimäisenö syöpään ette kuolee.
Laita korkki kiinni.
Yksikään mainituista asioista vaan ei liittynyt varsinaisesti iltavirkkuuteen. Jutussa iltavirkkuuden yhteydessä mainitaan alkoholi, päihteet ja lohtusyöminen, jotka tutkimuksen mukaan esiintyvät iltavirkkuuden kanssa.
Entä, jos iltavirkku on päihteetön absolutisti, joka on normaalipainoinen eikä harrasta lohtusyömistä? Onko se silloinkin haitaksi terveydelle? Omaa luontaista kronotyyppiä ei voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut voisi kokeilla pari vuotta yötöitä ja sitten kertoa että miten on vaikuttanut terveyteen. Ja tietysti jos on jotain menoa niin ne on aina aamuisin :)
Ei onneks tarvii. Liukuva työaika aamusta 7-9, menen heti seitsemän jälkeen niin pääsen pois kolmen aikaan. Se on mulle täydellistä! Miksei iltavirkut järkkää itselleen sopivia työaikoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onneks tarvii. Liukuva työaika aamusta 7-9, menen heti seitsemän jälkeen niin pääsen pois kolmen aikaan. Se on mulle täydellistä! Miksei iltavirkut järkkää itselleen sopivia työaikoja?
Ei ole vielä löytynyt sellaista omalla alalla. Yrittäjyys varmaan ainoa vaihtoehto.
Enpä ole muuttunut aamuvirkuksi vaikka 30 vuotta olen koulun ja työelämän takia elänyt pakotetussa aamurytmissä. Ei auta aikaisin nukkumaanmeno, ei vitamiinit, liikunta ei mitkään poppakonstit. Keho vain kertakaikkiaan elää eri rytmissä. Ei se mitenkään voi olla terveellistä, että vuosikymmenestä toiseen joutuu väkivalloin pakottamaan elimistönsä väärään rytmiin.
Pitää osata lukea niitä tilastoja. Iltavirkut kuolevat nuorempina, sillä heidän joukossaan on ne jännemmät tapaukset, yökukkujat, riskien ottajat jne.
Aamuvirkuissa ovat tunnolliset suorittajat, jotka haluavat tunnollisesti suorittaa aina satavuotiaiksi asti, jos eivät ehdi tylsyyteen jossain vaiheessa kuukahtaa. Lopulta he kuitenkin kuihtuvat tylsästi tylsyydessä tylsinä.
Näinhän se on. Rytmi on paljolti geneettisesti määräytyvää. Se, mikä on itselle hyväksi, sitä ei voi muuttaa, ja kun sitä rupee pakolla ja kepulikonstein säätämään, niin sitten näkyy myöhemmin juuri sairauksina.