Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
"Mutta vain osan työurasta! Ihan nuorimmaiset eläkeläiset ovat maksaneet vain 10%:n eläkemaksuja 80-luvulla, kun ne maksut on nyt 25%!"
Yllä oleva kommentti on täyttä huuhaata.
Nuorimmat eläkeläiset ovat syntyneet vuonna 1960 ja alkaneet saada eläkekertymää vuonna 1983. Silloin keskimääräinen eläkevakuutusmaksu oli 24,7% ja vuonna 2010 he maksoivat eläkemaksua jo 26,4%.
Keskimääräinen eläkemaksu vuonna 2025 on 24,85% ja vuonna 2026 enää 24,4%, joten kukahan tässä pääsee helpommalla?
Jos otetaan myös huomioon, että monet menivät töihin jo 15-vuotiaina, jolloin he ehtivät maksaa eläkevakuutusmaksua kahdeksan vuotta ennen kuin heidän oma eläkkeensä alkoi karttua, niin he ovat maksaneet todella paljon.
Vuonna 1975 keskimääräinen eläkemaksu oli 23,7%, vuonna 1976 23,9%, vuonna 1977 24%, vuonna 1978 24,1%, vuonna 1979 24,2%, vuonna 1980 24,4%, vuonna 1981 24,5% ja vuonna 1982
Koko eläkejärjestelmä itsessään on kusetus, mutta se, että ennen vuotta 2005 eläke ei karttunut alle 23-vuotiaille, vaikka eläkemaksuja maksoi, on superkusetus. Olen itse tämän superkusetuksen uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut samassa aspassa töissä 20 vuotta osaa jo varmaan vastaukset ulkoa asiakkaiden kysymyksiin kuin jos on 6 kuukautta vuorotteluvapaa sijaisuuden.
No, irtisanomisperusteeksi kelpaa asiallinen syy tammikuusta alkaen ja muutkin saa alkaa kiertämään työpaikkoja.
Saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Ihan hyvä, että uudet irtisanomisehdot astuvat voimaan ensi vuonna. Silloin virastojen ei tarvitse pitää listoillaan käveleviä katastrofeja edes kuutta kuukautta, vaan heistä pääsee eroon nopeammin. Lisäksi työttömyyskorvauskustannuksetkin vähenevät, koska omasta syystään irtisanotuille tulee kolmen kuukauden karenssi.
Niin ja voidaan jättää yhtiölainat ja vastikkeet kerrostaloissa maksamatta. Ne jä
Alkoiko sulla tänään tässä keskustelussa jo kolmas kierros noita spämmejäsi? Oletko muistanut yhtään käydä ulkona, levätä.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.
Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."
Se on hienoa kun tuon ikäisillä on jo varatilejä ja säästöjä. Me ennen muinoin maalta vaatekassin tulleet olimme tuossa iässä ehkä saaneet jo säälliset vaatteet päälle ja ehkä muutettua jo kimppakämpästä yksin asumaan ja ostettua oman sängyn vuokraisännän hetekan tilallem
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."
Se on hienoa kun tuon ikäisillä on jo varatilejä ja säästöjä. Me ennen muinoin maalta vaatekassin tulleet olimme tuossa iässä ehkä saaneet jo säälliset vaatteet päälle ja ehkä muutettua jo kimppakämpästä yksin asumaan ja ostettua oman sängyn vuokraisännän hetekan tilallem
Ai jaa, meidän eläkkeellä olevat sukulaiset on saaneet jo lapsen 20-vuotiaana ja alkaneet rakentaa taloa.
Itse, asun 53-vuotiaana vuokralla ja teen määräaikaisia töitä. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille. Vessapaperilla voi tehdä kiharoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1023
Miten sä jankkaat ja jankkaat tällasta skeidaa millä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tässäkin ketjussa on jo useampaan kertaan tehty selväksi, että valtion maksamaa eläkettä tuossa sun summassasi on vajaa kolme miljardia. Ymmärtääkö sä yhtään Miten vakuutus toimii?
Jos sulla on talo ja sä vakuutat sen, niin otatko sä 230€ korvauksia, kun se paska palaa, kun se lon se summa, jonka sä olet sitä vakuutusta maksanut. Onko tässä nyt kyse vakuutuksesta - työeläkevakuutus. Tavaa, jos muuten ei aukea.
Miksi ansiosidonnaista sitten leikattiin. Sekin on ikäänkuin vakuutus?
Ansiosidonnaisen koostumus; Jokaiselle tulee kelalta se sama peruspäiväraha, joka sisälsi sen lapsikorotuksen. Sen päälle tuleva ansiosidonnainen osa tulee työttömyyskassalta, joku osa siitä mikä tvr se lienee.
Eli lapsikorotukset oli valtiolta tulevaa rahaa, siksi ne on voitu poistaa. Vaikka kassa on rahat maksanut, kai nuo summat sumplii keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarithan eläkkeitä hamuaa tulonsiirtoina itselle. Se on oikeudenmukaista leikata suurista eläkkeistä😂
Meinaat että todella suuria eläkkeitä saavat ovat vassareita? Nuo herrat jotka 60 v jäävät kymmenien tuhansien kk-eläkkeelle.
Noiden "herrojen" eläke on hyvä, koska he itse tai heidän työnantajansa ovat ottaneet vapaaehtoisen eläkevakuutuksen täydentämään lakisääteistä eläketurvaa. Tee sinäkin niin, jotta voit nauttia aikaisemmasta eläköitymisestä ja kymppitonnien eläkkeestä.
Perheet missä toinen työtön korjaavat auton itse YouTube ohjeilla ja varaosat vanhoista kolariautoista.
Eläkeläiset vie auton huoltoon. Meidän sukupolvi ei huolloista maksa, ei ole rahaa.
Me vaihdettiin autoon kytkin itse yuotuben ohjeilla, koska ansiosidonnaista leikattiin eikä ole rahaa viedä autoa korjaamoon. Ja toisen puolison pitää päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, meidän eläkkeellä olevat sukulaiset on saaneet jo lapsen 20-vuotiaana ja alkaneet rakentaa tal
Niin, sinä olet vaurasta sukua. Olet siksi vähän lyönyt lössiksi. Jotkut ovat alkaneet nollasta ja työnteon on ollut pakko huvittaa, ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1009/1010
Miten sä pystyt elämään ton järkyttävän kateutesi ja niin: ahneutesi keskellä. Mahtaa pullistaa verisuonta päässä.
Hae hyvä ihminen hoitoa, syytä olisi ollut aikaa sitten, tommoseksi mulkquksi ei yhdessä yössä tulla.
-eri
Mutta sä olet maailman huonoin mummu. Viet ruoatkin lapsilta jotta saat ahnehtia itselle lisää.
Todella moni eläkeläinen on havaintojeni mukaan narsisti.
Ei ihme, että moni lapsi nykyään katkaisee kaikki välit ainakin toiseen vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Perheet missä toinen työtön korjaavat auton itse YouTube ohjeilla ja varaosat vanhoista kolariautoista.
Eläkeläiset vie auton huoltoon. Meidän sukupolvi ei huolloista maksa, ei ole rahaa.
Mun kahdella lapsella on työsuhdeautot. Ei tarvitse kuin ajaa. Viime viikolla olin komean ja ison auton kyydissä, teslaksi sitä sanoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, meidän eläkkeellä olevat sukulaiset on saa
Nykyään ei rakenneta taloa, se maksaa 300 000 euroa ja kaupan alalla palkka 1300 netto ja soviteltua 140 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kahdella lapsella on työsuhdeautot. Ei tarvitse kuin ajaa. Viime viikolla olin komean ja ison auton kyydissä, teslaksi sitä sanoivat.
Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla talvirenkailla ja yli kymmenen vuotta vanhoilla silmälaseilla. Nuorempi sukupolvi on köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla talvirenkailla ja yli kymmenen vuotta vanhoilla silmälaseilla. Nuorempi sukupolvi on köyhää.
Jos on ostanut silmälasit vuonna 2011 onko ne muka vanhat? Silloin on näkö tarkistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuoria tarkoitat? Viiskymppiset ainakin näyttävät olevan vaurasta porukkaa helsingin rivitalolähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut silmälasit vuonna 2011 onko ne muka vanhat? Silloin on näkö tarkistettu.
Optikolla tarkastus ei maksa mitään. Peruslasit jos vaan likinäköa korjataan näyttää saavan satasaella specsaversilta.
Vierailija kirjoitti:
Orpo suunnittelee jo rajauksia hoitoihin ja se on hyvä se.
Ihan kaikkia eläkeläisten tauteja ei kyllä ole järkevää hoitaa valtion pussista.
Onhan siitä ollut uutisissakin, miten sotessa pitäisi priorisoida hoitoja suhteessa niiden hintaan ja hyötyyn paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut silmälasit vuonna 2011 onko ne
Ei ole sataa euroa silmälaseihin. Ostetaan sitten kun tulee se työvoimapula ja työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä kun yritysten palveluja käytetään? En ymmärrä ajatuksiasi. Aina siitä saa valtiokin alvia. Ja yrittäjä maksaa veroja . Työllistää.
Nyt siis kokoomuskin alkanut persutyyliin tekemään demareille vaalityötä! Demarien kannatus kiipeää kohta yli 30 prosentin.