Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?

Vierailija
26.10.2025 |

Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?

Kommentit (1446)

Vierailija
1061/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ihminen ahne jos nostaa sen mitä yhteiskuntasopimuksissa on sovittu?

Lapsilisät, neuvolat, kompensoitu päivähoito, maksuton koulutus jopa 20 vuotta tukineen,  vanhempain etuudet, toimeentulotuet, lääkekorvaukset, eläkkeet,  julkisen terveydenhoidon?

on, etenkin jos äänestää samaan aikaan kaikkien vastikkeettomien tukien puolesta ja tässä tapauksessa erityisesti eläkejakojärjestelmän puolesta. Eläkejärjestelmää olisi pitänyt uudistaa jo ajat sitten, ja siihen suurilla sukupolvilla oli mainiosti aikaa

Pitäskö sun nyt aloittaa ja tehdä haluamasi kaltainen eläkejärjestelmä vain äänestämällä jotain tiettyä puoluetta. Eikö sinulla ja ikäluokallasi ole nyt samalla tavalla aikaa.

-sivusta

kysymys oli, että onko ihminen ahne, jos edustaa suurta ikäluokkaa samalla kuin nostaa ja kannattaa yhteiskuntasopimusta? On, koska eläkejakojärjestelmä on pyramidihuijaus. Kaikki tietävät sen. Minä edustan seuraavia pienempiä sukupolvia, joiden pitäisi kustantaa tämä huijaus. Meitä ei ole edes tarpeeksi äänestäjiä systeemin muuttamiseksi

Pyramidihuijaukset perustuvat ihmisten ahneuteen. Eläkejakojärjestelmä ei tee poikkeusta

Odota vaan, kyllå se eläkejärjestelmä muuttuu. Se muuttuu siinä vaiheessa, kun se sinun eläkeikäsi alkaa lähestyä. Yllättäen eläkeikää aletaan nostaa ja kun sitten vihdoin pääset eläkkeelle, niin eläkkeesi verotusta on kiristetty reilusti. Joten sitä kautta tulee sitten eläkkeen leikkauskin päälle.

Vierailija
1062/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet missä toinen työtön korjaavat auton itse YouTube ohjeilla ja varaosat vanhoista kolariautoista. 

Eläkeläiset vie auton huoltoon. Meidän sukupolvi ei huolloista maksa, ei ole rahaa. 

Mun kahdella lapsella on työsuhdeautot.  Ei tarvitse kuin ajaa.  Viime viikolla olin komean ja ison auton kyydissä, teslaksi sitä sanoivat.

Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla talvirenkailla ja yli kymmenen vuotta vanhoilla silmälaseilla. Nuorempi sukupolvi on köyhää. 

Satasen tienaisit mainoksia jakamalla parissa kuukaudessa.   Sanomalehden jaossa muutamana aamuna.   Vaikka viikkolomittajana,  yksi päivä viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kannattaa käyttää heijastimia ja mennä suojatielle vasta, kun ei näy yhtään autoa. Kun täällä on niin paljon köyhiä joilla ei ole rahaa silmälääkäriin. 

Vierailija
1064/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet missä toinen työtön korjaavat auton itse YouTube ohjeilla ja varaosat vanhoista kolariautoista. 

Eläkeläiset vie auton huoltoon. Meidän sukupolvi ei huolloista maksa, ei ole rahaa. 

Mun kahdella lapsella on työsuhdeautot.  Ei tarvitse kuin ajaa.  Viime viikolla olin komean ja ison auton kyydissä, teslaksi sitä sanoivat.

Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla talvirenkailla ja yli kymmenen vuotta vanhoilla silmälaseilla. Nuorempi sukupolvi on köyhää. 

Työtön ei saa jakaa mainoksia, silloin 595 työmarkkinatukea leikataan. Hallitus poisti suojaosat. 

Vierailija
1065/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kannattaa käyttää heijastimia ja mennä suojatielle vasta, kun ei näy yhtään autoa. Kun täällä on niin paljon köyhiä joilla ei ole rahaa silmälääkäriin. 

Ei tulisi mieleenkään mennä suojatielle autojen eteen. Vasta sitten, kun autot on menneet ohi. 

Vierailija
1066/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei saa myöskään tehdä vapaaehtoistyötä. Silloin voidaan työttömyystuet katkaista ja jää kokonaan ilman rahaa. 

Pitää olla kotona. 

Vierailija
1067/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla talvirenkailla ja yli kymmenen vuotta vanhoilla silm

Niin, ei voi mitään tehdä.  Kun vaan ei voi, sepä seon isoin este. Kun pitää olla jakkupukuhomma virastossa yhdeksällä eurolla.

Vierailija
1068/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo suunnittelee jo rajauksia hoitoihin ja se on hyvä se.

Ihan kaikkia eläkeläisten tauteja ei kyllä ole järkevää hoitaa valtion pussista.

Onhan siitä ollut uutisissakin, miten sotessa pitäisi priorisoida hoitoja suhteessa niiden hintaan ja hyötyyn paremmin.

https://yle.fi/a/74-20152241

= omaksutaan Saksassa 1930-luvulla vallalla olleet opit ja käytännöt - upea vahvoista välittävä Suomi

Vierailija
1069/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenteessä on muita itse korjatuilla autoilla, huonoilla

Eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.

Työtön sen sijaan odottaa ansiosidonnaista 6-8 viikkoa sijaisuuden jälkeen ja joa tekee työttömänä muutaman tunnin työtä leikataan työttömyystuusta esim. jos tienaa 300, leikataan työmarkkinatukea 150 euroa ja pitää maksaa kuitenkin työmatkakulut. 

Vierailija
1070/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten terveydenhoitoon menee iso määrä verorahoja.

He ovat maksaneet elämänsä aika paljon veroja ja maksavat edelleen.

Vierailija
1071/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai asumistukea ja toimeentulotukea. 

Joka vuosi jää työttömiä eläkkeelle. 

1990-luvulla oli paha lama ja työttömiä tuli ovista ja ikkunoista. 

1990-luvulla työttömät pääsi eläkeputkeen 53-vuotiaana. 

Vierailija
1072/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai asumistukea ja toimeentulotukea. 

Joka vuosi jää työttömiä eläkkeelle. 

1990-luvulla oli paha lama ja työttömiä tuli ovista ja ikkunoista. 

1990-luvulla työttömät pääsi eläkeputkeen 53-vuotiaana. 

Osa 90-vuotiaista on olleet jo 40 vuotta eläkkeellä. 

Vierailija
1073/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaista asiaa lähtee oikeasti ajamaan, olisi se poliittinen itsemurha. Ei olisi enää tulevaisuutta valtion politiikassa, siitä pitäisi äänestäjät huolta. 

Ei Suomessa. Täällä on porukalla niin lyhyt poliittinen muisti, että samat ketkut siellä keikkuu vaalitulosten huipulla vaalista toiseen. Sitä paitsi kokkareiden kannattajilla on osakesalkut kunnossa, ei niitä kiinnosta pienen työeläkkeen varassa sinnittelevät ihmiset. He ovat myös uskollisimpien äänestäjien joukossa, joten tottahan heidän ehdokkaansa pärjäävät vaaleissa. 

Vierailija
1074/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työikäiset sairastavat.  Syövän hoito on kuulemma aika kallista, onneksi niin moni kuitenkin siitä toipuu ja palaa työelämään.

En tiedä inko sitten yhteiskunnan kannalta ihan hyvä että nuoria jää pilvin pimein mt-eläkkeelle.  Heitä hyyssätään monin tavoin  mutta vanhusten polviin, tahdistimiin tai kaiheihin ei sitten saisi terveydenhoidon resursseja käyttää.

Vierailija
1075/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka 1990-luvulla oli työttömiä rakennusmiehiä talvet pilkillä, saivat ansiosidonnaista.

Ja asfalttimiehet on maanneet kaikki talvet ansiosidonnaisella kotona jo 1990-luvulta lähtien, osa kotimaassa ja osa Thaimaassa. 

Vierailija
1076/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 1,6 miljoonaa. Jotta voi ostaa hyvinvointialueen palveluita tarvitaan lääkärin arvio terveyden tilasta. Palveluita ei riitä kaikille ja ne on maksullisia.

Hyvä uutinen.

Tarkoittaa suomeksi, että SINÄ joudut sitten hoitamaan sitä iäkästä äitiäsi tai isääsi. Ja jos heillä ei ole varaa palveluihin, ne maksat SINÄ.

En tiedä mikä siinä on hyvää. Omaisten rooli on iso jo nyt vaikka iäkäs saa jotain maksullisia palveluja kunnilta ja muilta palveluntarjoajilta.

Onneksi ahne sukupolvi ei kärsi moraalin puutteesta.

Ei omaiset 595 työmarkkinatuella mitään maksa eikä hoideta eläkeläis

Vierailija
1077/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös työikäiset sairastavat.  Syövän hoito on kuulemma aika kallista, onneksi niin moni kuitenkin siitä toipuu ja palaa työelämään.

En tiedä inko sitten yhteiskunnan kannalta ihan hyvä että nuoria jää pilvin pimein mt-eläkkeelle.  Heitä hyyssätään monin tavoin  mutta vanhusten polviin, tahdistimiin tai kaiheihin ei sitten saisi terveydenhoidon resursseja käyttää.

Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa. 

Ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Koskee myös syöpäsairaita, jotka on alle eläkeiän.

Tammikuussa tuli voimaan, että omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vierailija
1078/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Koskee myös syöpäsairaita. Ei ole olemassa erikseen syöpäsairaiden asumistukea ja toimeentulotukea. Samat säännöt heillä on kuin työttömillä. 

Vierailija
1079/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai sairaspäivärahaa 1600 netto, jos palkka oli 3000 brutto. Hallitus leikkasi siitä 300 euroa pois tänä vuonna eli saa 1300 netto, jos palkka 3000 brutto. 

Vierailija
1080/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset säästävätkin nyt työttömyyden varalle ja sairauden, kun kaikki on leikattu.