Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?

Vierailija
26.10.2025 |

Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?

Kommentit (633)

Vierailija
481/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun on boomereiden vihaajia, niin eikö teillä ole omia vanhempia? Tai vihaatteko vanhempianne? Monet boomerit ovat kasvattaneet meidät, antaneet meillä rahaa, tukeneet, ja jättävät vielä perintöäkin.

Ja se rahaperintö muuttaa kohta ulkomaille 🤣

Vierailija
482/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit tarvitsevat eläkkeensä. Ei nuorempien eläkkeellä ole niin väliä.

Näinhän se menee. Toisaalta nuoremmat tosin saivat kasvaa hyvinvointivaltiossa ja mm. ilmaisen peruskoulun ja tämän boomerit maksoivat veroina.

Kansakoulukin oli maksuton ja hyvinvointivaltio on nyt tuhottu boomerien toimesta. Kaikki etuudet on poistettu sitä mukaa kun boomerit ei niitä enää tarvitse.

Ei boomerit niitä ole poistamassa. 30 - 50 kymppiset poliitikot niitä poistaa. Persut ja kokoomus oikein himolla.

Niin, koska jos ne olisi poistettu boomereiden työssäoloaikana, boomereiden äänet olisi mennyt sivu suun. Pieniä ikäluokkia voi kiusata jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se aika paljon jos neljän tonnin bruttoliksasta maksetaan eläkemaksuja yli kymppitonni vuodessa. Ja kaikki menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Itse saa vaan lupauksen, että kyllä ne tulevat sukupolvet maksavat sitten sulle eläkkeen. Vaan näinköhän maksavat. Tai ehkä maksavat jotain minimieläkettä, mutta vasta sitten kun olet jo yli seitenkymppinen.

Siitä kertyisi muuten aivan jäätävä summa jos saisi itse sijoittaa nuo väkisin perityt eläkemaksut omaan sijoitussalkkuun korkoa korolle ilmiön ansiosta. 

Niin olisi, Yhdessä sukupolvessa olisi saatu rakennettua omaisuus, jolla eläke olisi taattu kaikille sukupolville. Suomessa vaan aikoinaan päätettiin sössiä hommat heti alkuun ja jos useampi sukupolvi on menettänyt omaisuutta. 

Ihmiset eivät ole kovin kurinalaisia. Jenkeissähän jokainen saa päättää itse, jättääkö eläkerahansa yrityksen eläkekassaan, vai ottaako ne mukaansa, kun vaihtaa työpaikkaa.

Monet heistä kuitenkin tuhlaavat saamansa eläkerahat ennen eläkeikää, ja siksi joutuvat haalimaan mitä tahansa töitä elämänsä loppuun asti.

Vierailija
484/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko eläkejärjestelmän voisi ajaa alas koska ihmiset ei kuole nälkään toimeentulotuellakaan. Eläkerahastoilla ja maksuilla sitten tuetaan nyt työssäkäyvien palkkahehitystä ja yrittämistä.

Eläkejärjestelmä hajoaa jossain vaiheessa kuitenkin ja on epäreilu koska vanhemmat sukupolvet saa yhtä maksamaansa eläkemaksu euroa vastaan viisi euroa meiltä nuoremmilta. Me nuoremmat ei välttämättä saada mitään ja eläkeikäkin on sitten 70 jos koko järjestelmä enää on pystyssä.

Huoltosuhde paranee seuraavat parikymmentä vuotta. Ongelmia tulee vasta, kun nykyiset kolmekymppiset jäävät eläkkeelle, sillä heidän eläkkeilleen ei löydy enää maksajia.

Vierailija
485/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi polvi kuvittelee meidän eläkeläisten saamista eläkkeistä turhan suuria. Minun bruttotyöeläkkeeni täysistä työvuosista on tällä hetkellä muutaman kympin vaille 2100 euroa mikä lienee hieman naisten keskimääräistä eläkettä parempi ja verojen jälkeen siitä jää käteen n. 1660 euroa. Asun vuokralla ja vuokrani on n. 600 euroa enkä saa asumi- enkä mitään muitakaan tukia. Takuueläke on n. 978 euroa ja takuueläkeläinen saa omalla paikkakunnallani Kelan laskurin mukaan asumistukea vastaavan asuntoon kuin minulla on vajaat 420 euroa. Asumistuki ja verotus huomioiden minun ja takuueläkeläisen nettotuloissa on eroa n. 250 euroa. Kuinka paljon minä nyt saan liikaa eläkettä Teidän eläkkeistä nurisijoiden mielestä?

Olet oikeassa, että sinulla on keskimääräistä parempi eläke. Mediaanieläke on 1850€ brutto, ja siitä jää käteen keskimäärin 1548€ kuukaudessa, suuren kunnallisveron kunnissa asuvilla vielä huomattavasti vähemmän.

Vierailija
486/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.

Yksikään lapsi ei pelkällä olemassaolollaan maksa eläkkeitä. Lasten elättämiseen tarvitaan rahaa. Raha tulee työstä. Eläkkeiden maksuun tarvitaan työpaikkoja. Meillä on puoli miljoonaa työtöntä. Näetkö mitään ongelmaa tässä yhtälössä?

Nämä lapseet olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten että olisi eläkkeille maksajia..MIksi ette tehneet ?Miksi syntyvyys romahti edellisen hallituksen aikana kun Suomi oli "onnela"?

Miksi boomerit aloittivat trendin ja tekivät vain yhden tai kaksi lasta? Siltä pohjalta ei voi vaatia muita lisääntymään enemmän.

No joo, yksilötasolla tällä toki on merkitystä; kansallisella tasolla on yksi lysti kuinka monta lasta joku milleniaali perhe nyt saa, peli on jo menetetty.

Eka sodanjälkeinen sukupolvi (Boomerit) aloitti tuon 1-2-lapsiperheen trendin ja paluuta ei ole.

Sukupolvien yksilöiden määrä väheni heitolla; tämän hetken lapset tai lapsettomuudet ovat se ja sama.

Sanon tämän koska usein mäissä ketjuissa joku tulee syyttelemään että miksette tee lapsia.

Mmuutto on ainoa juttu joka paikkaa väestön romahdusta ja sekin vain vähän.

Tulevaisuuden eläkkeiden maksajista on pula kaikkialla Euroopassa. Koulutetuista työläisistä ympäri maailmaa (mm terveydenhuolto) tapellaan ja paras tarjous voittaa.

Vierailija
487/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nuoret saa kuitenkin eläkekarttumaa jo 18 vuotiaasta lähtien. Eli 5 vuotta enemmän.

"Eläkkeen karttuminen 23 vuoden iästä alkoi, kun työeläkeuudistus 2005 muutti sen 18 ikävuoteen alkaen vuodesta 2005. Sitä ennen eläkettä karttui vasta 23-vuotiaana"

Nykyään opiskellaan paljon tuota vanhemmaksi eikä niitä töitä edes tahdo olla jolloin ei kerry mitään.

Juu, nykyään kaikki haluavat opiskella korkeakoulututkinnon, joten näitä korkeakoulutettuja on liikaa, joutuvat kortistoon. Ennen noustiin ns. tyvestä puuhun: tehtiin alempia hommia ja siitä mahdollisesti edettiin. Harvalla oli varaa opiskella suoraan ekonomiksi/lääkäriksi....

Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy

Koulutuksesta kertyy eläkettä, kunhan suoritat tutkinnon. Eläkkeen määrä lasketaan ikään kuin olisit ansainnut opintojen aikana tietyllä lakisääteisellä kuukausipalkalla (esim. 857,15 euroa vuonna 2024). Koulutuksen pituus vaikuttaa siihen, kuinka kauan tätä eläkekertymää lasketaan. Opiskeluaikana kertyvä eläke on lisä sille eläkkeelle, joka kertyy työssä käymisestä. 

Vierailija
488/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusetusta on ja tulee vielä olemaan meitä 60-luvun alussa syntyneitä kohtaan. Tein työtä  elääkseni ja maksaen veroja jo 18-vuotiaana. Systeemiä muutettiin yllättäen, että maksamillani eläkemaksuilla ei ollut minulle mitään hyötyä noilta vuosilta, sillä eläkekertymän muutettiin alkavan vasta 23-vuotiaana. Odotan jännityksellä ja pelolla mitä nyt keksitään ikävää kusetusta.

TÄMÄ!

Meiltä ei S***TANA enää leikata mitään!!!

Meiltä vietiin eläke nuorena raadetusta työstä, ja meidän eläkeputki varastettiin. Aikuisopintotuki ja ansiosidonnainen leikattiin. Lamassa raadettiin pienellä palkaalla ysärillä ja nyt. Nyt ei leikata S**TANA enää mitään. Seuraavaksi vähennetään niitä valtion ja kunnan hillotolppavirkoja. Duunareilta ei viedä S**TANA enää mitään!!!!! S**TANAN S**TANA!!!

Unohdit vielä Lipposen taitetun indeksin, raippaveron, eläketulovähennyksen leikkauksen, veroasteikon korotuksen ja automaattisen vakaajan.

Jo pelkästään Lipposen taitettu indeksi teki sen, että vuosien 1995 ja 2022 välillä eläkkeiden ostovoima parani ainoastaan 1,2%, kun samaan aikaan palkkojen ostovoima parani 38,2%. Kun automaattinen vakaaja alkaa vaikuttamaan, niin sitten eläkkeistä ei ole enää mitään jäljellä.

Ilman indeksivakaajaakin eläkeläisen kohtalo on aika surullinen, kun eläke nousee ensi vuonna 0,9%, asumiskulut 3,3% ja ruoka 2,2%. Lisäksi lääkkeiden omavastuuta ja ALVia on nostettu, ja mediaanieläke on bruttona 1850€kk ja nettona keskimäärin 1548€/kk, eli lähes samalla elintasolla mennään kuin pääkaupunkiseudun tt-tuen saajat.

Vierailija
489/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muistettava etta aikoinaan on taisteltu ja ovat osa palkkaa. Tyonantajilta on koko ajan pienenntty maksuja ja tyontekijoilta nostettu. Nyt kansaa kusetetaan eliajanodotteella joka esim. v. 1975 syntyneella on 71.71v jolloin puolet on jo haudassa ja se on grafiikan huippu eli puolet jotka tuon 71.71v  saavuttaa. SINUA KUSETETAAN.

Vierailija
490/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun on boomereiden vihaajia, niin eikö teillä ole omia vanhempia? Tai vihaatteko vanhempianne? Monet boomerit ovat kasvattaneet meidät, antaneet meillä rahaa, tukeneet, ja jättävät vielä perintöäkin.

Tyypillinen väärinymmärtäjä (boomeri ehkä?).

Tottakai osa työväestä perii niitä rikkaita tai keskituloisia vanhempiaan. Mökkejä, osakkeita ja muita. Mutta suurin osa perii vain vähän tai ei lainkaan.

Sitäpaitsi on väärin perustaa yhteiskunnan tasa-arvoisuus perintöjen varaan. Rikkaiden lapset rikastuu, muiden ei.

Monien korvamerkityt perintörahat kuluvat hoitokoteihin, sairauskuluihin yms (ja tämä toki on oikein).

Puhumattakaan siitä että ne omakotitalot ja mökit jotka sijaitsee ns. väärissä paikoissa ovat menettäneet arvonsa siinä vaiheessa. Perintö voi olla 0€ tai jopa miinuksella.

Vierailija
491/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempien ominaisuudet eivät mitenkään vaikuta siihen yhteiskunnalliseen ilmiöön ja valtavaan ongelmaan, josta boomerit ovat vastuussa. Se tarkoittaa, että tilastot liittyen eläkehuijaukseen eivät muutu miksikään, vaikka luetellaan kivoja asioita omista vanhemmista. 

Sitä paitsi luulen, että pahimmat rikollisetkin osaavat olla kivoja lapsilleen. Eipä se niitä rikoksia miksikään muuta. 

Vierailija
492/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke ei ole sosiaalituki. Sen eteen on tehty työtä.

Vierailija
493/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä niitä lapsia! Ei ole maksajia tulevaisuudessa, kun ei lastenteko ole maittanut. Itse olen oman leiviskäni hoitanut synnyttämällä kaksi lasta tälle yhteiskunnalle.

Olen monesti kirjoittanut, että jos ei lastenteko kiinnosta, niin sitten pitää sen työnteon kiinnostaa kasikymppiseksi asti. Miksette uskoneet?

Vierailija
494/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minimaalisesti työtä verrattuna nykyisiin työikäisiin. Sehän katsos tässä on se ongelma. Sinun tekemäsi työ antoi sinulle oikeuden reiluun eläkkeeseen. Nyt me painetaan niska limassa töitä maksaaksemme sen. Sinä et siis maksanut eläkettäsi. Me teemme sen nyt, koska emme muuta voi. Ja puolestaan meille ei kerry vastaavaa oikeutta reiluun eläkkeeseen. Ikinä.

Vierailija
495/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.

Yksikään lapsi ei pelkällä olemassaolollaan maksa eläkkeitä. Lasten elättämiseen tarvitaan rahaa. Raha tulee työstä. Eläkkeiden maksuun tarvitaan työpaikkoja. Meillä on puoli miljoonaa työtöntä. Näetkö mitään ongelmaa tässä yhtälössä?

Nämä lapseet olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten että olisi eläkkeille maksajia..MIksi ette tehneet ?Miksi syntyvyys romahti edellisen hallituksen aikana kun Suomi oli "onnela"?

Miksi boomerit aloittivat trendin ja tekivät vain yhden tai kaksi lasta? Siltä pohjalta ei voi va

Euroopan harmaantumisesta on puhuttu ainakin 15 vuotta. 

Vierailija
496/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ajatusleikki.  Miksi  sitten yksi ikäpolvi saa  sen aivan eri ehdoilla kuin muut. Miksi vain suuret ikäluokat ansaitsee parempaa kuin muut?  

Vierailija
497/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tehdä niitä lapsia! Ei ole maksajia tulevaisuudessa, kun ei lastenteko ole maittanut. Itse olen oman leiviskäni hoitanut synnyttämällä kaksi lasta tälle yhteiskunnalle.

Olen monesti kirjoittanut, että jos ei lastenteko kiinnosta, niin sitten pitää sen työnteon kiinnostaa kasikymppiseksi asti. Miksette uskoneet?

Minäkin tein kaksi lasta. Lisäksi aloitin työt 14-vuotiaana ja jatkan työssä 70-vuotiaaksi. En silti tule koskaan saamaan samoja eläke-etuja kuin sinä. Eikö tämä tee minusta täyden idiootin, mitä lasten tekemiseen tulee? 

Vierailija
498/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempien ominaisuudet eivät mitenkään vaikuta siihen yhteiskunnalliseen ilmiöön ja valtavaan ongelmaan, josta boomerit ovat vastuussa. Se tarkoittaa, että tilastot liittyen eläkehuijaukseen eivät muutu miksikään, vaikka luetellaan kivoja asioita omista vanhemmista. 

Sitä paitsi luulen, että pahimmat rikollisetkin osaavat olla kivoja lapsilleen. Eipä se niitä rikoksia miksikään muuta. 

Et sinä voi laittaa kaikkien boomereiden kollektiiviseksi syyksi Suomen politiikan kehitystä vuosikymmenten aikana. Omat vanhempani ovat tukeneet minua, olen hyväpalkkaisessa työssä, tulen saamaan ainakin jonkin verran perintöä ja eläkekertymäni on ihan hyvä. Olen myös itse tehnyt lapsia ja kasvattanut heidät hyvin. Jos sinulla on asiat huonosti, olen pahoillani.

Vierailija
499/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein kaksi lasta. Lisäksi aloitin työt 14-vuotiaana ja jatkan työssä 70-vuotiaaksi. En silti tule koskaan saamaan samoja eläke-etuja kuin sinä. Eikö tämä tee minusta täyden idiootin, mitä lasten tekemiseen tulee? 

Idiootin sinusta tekee se, että et ymmärtänyt, että viesti ei koske sinua.

Vierailija
500/633 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ajatusleikki.  Miksi  sitten yksi ikäpolvi saa  sen aivan eri ehdoilla kuin muut. Miksi vain suuret ikäluokat ansaitsee parempaa kuin muut?  

Aika paljon on systeemit muuttuneet, koko toimintaympäristö. Pitäisikö sinun sukupolvesi vastuuttaa siitä, että annatte suuryritysten kaapata maailmantalouden?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi