Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakouluopiskelu on liian rankkaa!

Vierailija
25.10.2025 |

En oikeasti kestä tätä. Enkä tiedä mitä teen, kesken lopettaminenkin olisi tyhmää.. Kaipaan tsemppiä, neuvoja tai ehkä vaan haluan avautua.

Eli: opiskelen alaa, jonka työllisyys ylipäänsä pelottaa. En koe olevani "tarpeeksi" hyvä. 

Suurin ongelma on kuitenkin se, etten arjessa ehdi palautua tai nähdä esim. ikinä kavereita. Elämäni on PELKKÄÄ koulua ja työtä. Töitä on pakko tehdä, koska muuten velkataakka kasvaa liian isoksi. Koulua taas en voi käydä hitaammin, koska muuten en saa opintolainasta hyvitystä ja joudun maksamaan kelan opintotukia takaisin.

Loukussa olen. Joka ikinen viikonloppu valuu koulutehtäviin, tentteihin lukuun, seminaareihin valmistuessa, ryhmätyötapaamisiin.. Ja jos viikolta on tullut poissaoloja(töiden takia) niin korvaavien tehtävien tekoon ja muiden kiinni ottamiseen!

Työstäni tienaan 500-600e eli ei tässä hurraamista ole taloudellisestikaan. Syön liian vähän enkä harrasta mitään. Elän 25neliön huonokuntoisessa yksiössä.

Kavereita on, mutta koulussa luokkalaisten kanssa ei oikein klikkaa. Olen masentunut, koska en käytännössä ehdi näkemään kuin luokkalaisiani. Enkä tekemään koskaan mitään muuta, elämäni on VAIN koulua ja työtä. Perhettänikin olen viimeksi nähnyt 6kk sitten. (Asuvat kaukana, ei varaa/aikaa matkustaa.) Siivottuakaan en kotona ehdi/jaksa.

Kaikki lomatkin olen töissä. Miten vitussa tätä jaksaa vielä 3,5v?? Pelkään että sekoan.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En opiskele naistutkimusta, joku muu on vastannut puolestani :D 

Opiskelen sote-alaa.

Ja kun joku ehdotti että tekisin vain niin paljon töitä, ettei tarvitse ottaa lainaa, niin ei ole sitä vaihtoehtoa, koska olen päivätoteutuslinjalla jossa 80% pitää olla läsnä. Olen jo ottanut jonkin verran lainaa (ekana vuonna jouduin elämään sillä, ei ollut töitä) ja jos nyt hidastuu valmistuminen - en saa hyvitystä. Eikä minulla myös ole enempää töitä tiedossakaan!! Hain 200 paikkaa ennen kuin sain nykyisen työni!! 

Kenelläkään ei taida olla mitään hajua miten paha opiskelijoiden tilanne oikeasti on.

No on tuo sote-ala sentään ehkä hiukan positiivisempi kuin naistutkimus.

Minäkin sanoisin että pyrkisit ensisijaisesti pääsemään kursseista läpi eteenpäin, ei välttämättä huippuarvosanoin mutta kuitenkin niin että saat asiat sillä tavalla haltuun ymmärrykseesi että siltä pohjalta voi rakentaa opiskelua aina eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla