Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakouluopiskelu on liian rankkaa!

Vierailija
25.10.2025 |

En oikeasti kestä tätä. Enkä tiedä mitä teen, kesken lopettaminenkin olisi tyhmää.. Kaipaan tsemppiä, neuvoja tai ehkä vaan haluan avautua.

Eli: opiskelen alaa, jonka työllisyys ylipäänsä pelottaa. En koe olevani "tarpeeksi" hyvä. 

Suurin ongelma on kuitenkin se, etten arjessa ehdi palautua tai nähdä esim. ikinä kavereita. Elämäni on PELKKÄÄ koulua ja työtä. Töitä on pakko tehdä, koska muuten velkataakka kasvaa liian isoksi. Koulua taas en voi käydä hitaammin, koska muuten en saa opintolainasta hyvitystä ja joudun maksamaan kelan opintotukia takaisin.

Loukussa olen. Joka ikinen viikonloppu valuu koulutehtäviin, tentteihin lukuun, seminaareihin valmistuessa, ryhmätyötapaamisiin.. Ja jos viikolta on tullut poissaoloja(töiden takia) niin korvaavien tehtävien tekoon ja muiden kiinni ottamiseen!

Työstäni tienaan 500-600e eli ei tässä hurraamista ole taloudellisestikaan. Syön liian vähän enkä harrasta mitään. Elän 25neliön huonokuntoisessa yksiössä.

Kavereita on, mutta koulussa luokkalaisten kanssa ei oikein klikkaa. Olen masentunut, koska en käytännössä ehdi näkemään kuin luokkalaisiani. Enkä tekemään koskaan mitään muuta, elämäni on VAIN koulua ja työtä. Perhettänikin olen viimeksi nähnyt 6kk sitten. (Asuvat kaukana, ei varaa/aikaa matkustaa.) Siivottuakaan en kotona ehdi/jaksa.

Kaikki lomatkin olen töissä. Miten vitussa tätä jaksaa vielä 3,5v?? Pelkään että sekoan.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellisen iso asunto sulla.

Vierailija
22/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pääsee liian helposti sisään. Ei karsita jyviä akanoista. Tässä sitten tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala? Kovin oudolta vaikuttaa, jos on noin haastavaa.

Vierailija
24/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet töitä tosi vähän palkasta päätellen, jotkut opiskelee kokoaikatyön ohella.

Liian pienipalkkainen työ. Maksullinen saa satoja euroja per tunti ja näin jää vapaa-aikaa. Jos tuntipalkka on alle 20 e mitään ei jää käteen. Myös opiskeltava ala voi olla väärä.

Vierailija
25/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa negatiivinen asia avausviestissä oli se, että alan työllisyysnäkymät ovat heikot. Mikä idea on opiskella tällaista alaa? Työn tarkoitus on ansaita rahaa, jolla voi sitten tehdä niitä mielenkiintoisia asioita. Työn/alan ei itsessään tarvitse olla mielenkiintoista.

Muuten tuo kuulosti ihan normaalilta opiskelijaelämältä.

Ei ole mitään järkeä myöskään opiskella alaa, jossa työllisyysnäkymät hyvät, mutta ala on itselle väärä.

Vierailija
26/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Itse olen tehnyt reilun vuoden tekniikan maisteriopintoja työn ohessa. 84 noppaa kasassa keskiarvolla 4.2. Normi päivätyön päälle vielä 156 ylityötuntia tälle vuodelle. Kyllä sitä ehtii kun priorisoi - minulla koulua varten nytkin ekalle periodille 32 kohtainen dead line -lista jota mennään eteenpäin etapilta toiselle. Mut juomaan ei ehdi, mutta onneksi ei ole tarvettakaan.

Vierailija
27/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet töitä tosi vähän palkasta päätellen, jotkut opiskelee kokoaikatyön ohella.

Liian pienipalkkainen työ. Maksullinen saa satoja euroja per tunti ja näin jää vapaa-aikaa. Jos tuntipalkka on alle 20 e mitään ei jää käteen. Myös opiskeltava ala voi olla väärä.

Moni tyttö ei ymmärrä, minkä aarteen päällä istuvat.

Vierailija
28/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on vain väliaikaista. Muutama vuosi menee äkkiä.

Tehtäviä on paljon, jos peruskouluun tai amikseen vertaa.  Niitä on silti jo helpotettu sisällöllisesti verrattuna aiempaan. Opiskelun kuuluukin olla vaativampaa korkea-asteella.

Ongelma taitaa olla työssäkäynti -tai ennemminkin rahankäyttö. Tyydy opiskeluaikana vähään. Mikä olisi sinulle halvin mahdollinen asumismuoto? Työskentele loma-aikoina enemmän ja säästä opiskelua varten. 

Vierailija
29/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan hyvitys omalla kohdalla olisi ollut 4000 kun laskin että Katso netistä ohje miten sen hyvityksen määrän voi laskea. Se riippuu myös nostetun lainan määrästä. Esim 4t on aika pieni raha kuitenkin että kannattaako sen takia lopettaa muu elämä..

Ihmettelen kyllä miten joku AMK voi olla noin ylitsepääsemättömän vaikea. Minulla oli DI aikana rankkaa mutta AMK on kyllä täysin eri tasolla. Ehkä kannattaa vaihtaa linjaa jos tiedät jo ettet työllisty alalle.

Sinulla pitäisi olla kontakteja, hyvät harjoittelut ja hyvä opinnäytetyö enemmin kuin että kaikki arvosanat on hyviä. Hyviä arvosanoja tarvitaan jatko opintoihin mutta muuten et tarvitse 5 mihinkään.

Vierailija
30/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua kiinnostaa ala, jota opiskelen. Mutta haluaisin nähdä myös ystäviä, perhettä, harrastaa liikuntaa.. Elää nuoruuttani samaan aikaan, kun opiskelen! Nyt se ei ole mahdollista enkä tiedä miten kestän tätä vielä näin monta jäljellä olevaa vuotta..

T. Ap

Sun pitää katsoa kuinka monta tuntia on vuorokaudessa ja miten monta tuntia menee pakollisiin asioihin eli koulu, työ ja nukkuminen. Sitten voit miettiä, miten paljon jää aikaa muuhun. Valitettavasti joitain asioita joutuu laittamaan elämässä pois, tai vaikka tauolle. 

Kolme ja puoli vuotta on myöhemmin tarkasteltuna tosi lyhyt aika, vaikka ei nyt tunnu siltä. 

Jos mitenkään mahdollista kiristää vyötä, niin vähemmän tunteja töissä. Voisiko tehdä enemmän töitä kesälomalla ja säästää siitä opintojen ajaksi? Tai vähentää töitä ainakin pimeimpään aikaan vuodessa, tai milloin eniten opintoja. 

Vierailija
31/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä olisi vaihtoehto tämänhetkiselle tilanteellesi ? Mitkä ovat kriittiset pisteet ? Ei elämää voi etukäteen liian tarkoin käsikirjoittaa.

Vierailija
32/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset käyvät koulua. Aikuiset opiskelevat.

Vierailija
33/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähiopetusta tai läsnäolopakollisia opintoja paljon? Vai onko alallasi korona-ajan etäopiskelu uusi normaali? Jos viimeksi mainittu, niin mielestäni pystyt vähentämään opiskelustressiä, kun opiskelet kotoa käsin. Suunnittele ajankäyttöäsi lepäämisen ehdoilla; tämä on mahdollista, kun aikaa vievä kulkeminen ja sosiaalisen elämän riennot vähenevät. 

Vierailija
34/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opiskelemasi ala on sinulle liian vaikeaa? 

En ole ap, mutta myös minä olen sitä mieltä, että nykyinen opiskelu on viety äärimmäisyyksiin. Järkyttävä määrä kaikenlaisia kirjallisia tehtäviä ja ryhmätöitä. Ennen kuin uusi luento alkaa pitää tutustua tulevan luennon materiaaleihin ja tehdä niistä luennon vetäjälle lyhyt essee. Jokaisella luennollakin pitää ryhmässä miettiä uusia näkökulmia opetettavaan asiaan. Siis ei ole enää mitään luennolla kuunteluoppillaana olemista vaan aktiivista osallistumista. Jokaisen opintojakson päätteeksi pitää tehdä essee, joka vastaa kandin lopputyötä viitteineen sekä analysoida parin kolmen muun kanssaopiskelijan töitä. Lisäksi usein moniselitteisiä kysymyksiä sisältävä aikarajoitteinen etätentti.

Vierailija
35/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa negatiivinen asia avausviestissä oli se, että alan työllisyysnäkymät ovat heikot. Mikä idea on opiskella tällaista alaa? Työn tarkoitus on ansaita rahaa, jolla voi sitten tehdä niitä mielenkiintoisia asioita. Työn/alan ei itsessään tarvitse olla mielenkiintoista.

Muuten tuo kuulosti ihan normaalilta opiskelijaelämältä.

Ei ole mitään järkeä myöskään opiskella alaa, jossa työllisyysnäkymät hyvät, mutta ala on itselle väärä.

Millä alalla työllisyysnäkymät ovat hyvät?

Vierailija
36/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylellisen iso asunto sulla.

Toivottavasti tämä on sarkasmia! 

Vierailija
37/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi. Itse olen tehnyt reilun vuoden tekniikan maisteriopintoja työn ohessa. 84 noppaa kasassa keskiarvolla 4.2. Normi päivätyön päälle vielä 156 ylityötuntia tälle vuodelle. Kyllä sitä ehtii kun priorisoi - minulla koulua varten nytkin ekalle periodille 32 kohtainen dead line -lista jota mennään eteenpäin etapilta toiselle. Mut juomaan ei ehdi, mutta onneksi ei ole tarvettakaan.

Tekniikan ala vaikuttaakin aika löysälle moneen humanistiseen alaan verrattuna. 

Vierailija
38/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisivätkö vanhempasi tukemaan sinua rahallisesti opintojen ajan? Voisit keskittyä opiskeluun ja välillä viettää vapaa-aikaakin. Ei ole mitään järkeä, että olet loppuunpalanut jo ennen valmistumista.

Vierailija
39/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhtälössä joustaa ainoastaan työ.

Vierailija
40/61 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joko jätettävä työ ja keskityttävä opiskeluun tai jätettävä kursseja väliin ja tehtävä niitä myöhemmin valmistumalla hieman myöhemmin kuin muut. Olen teknisellä alalla samankaltaisessa tilanteessa, joskin päälle yritys ja 60 prosentin työaika sekä perhe. Haluaisin vapaamman opiskelutahdin, mutta se ei ole mahdollista koska jotkut idiootit rajoittivat yliopistojen opinto-oikeuden aikanaan.