Mitä eroa on erilaisilla arkuilla? (Hautajaiset)
Mietin kun isot hintaerot. En haluaisi ajatella silleen et otetaan halvin mahdollinen, mutta toisaalta mikä vikaa siinä on?
Kommentit (139)
Suora tuhkaus . En tiedä minkälainen laatikko toimi/ toimii arkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.
Eikä muuten ole, jos ei ole varaa arkkuun eikä hautajaisten järjestämiseen! Jos vainaja on ollut varaton eikä hänen omaisillakaan ole varallisuutta, niin tuo on todellakin suuri murhe!
Kuolemisesta on tehty hitokseen kallis bisnes. Pelkästään pakolliseen perunkirjaan menee 500€! Ja tuo on suurimmalle osalle iso raha!
Nro 59: "Tarkoitettiin tietysti sitä aikaa, minkä kuollut viettää arkussa täällä maan päällä, odotellen hautausta tai tuhkausta. Tuhkauksessa arkku lakkaa olemasta ja hautauksessakin arkku menee yleensä jollain tavalla rikki jo siinä vaiheessa kun hauta peitetään, vaikka arkku itsessään kestäisikin hajota vuosia."
Onko tästä jotain ihan oikeaakin tietoa, että ruumishuoneelta matka hautaan kestää vähemmän aikaa kuin ruumishuoneelta krematorioon? Vai onko nykyisin niin, että ruumishuoneelta vainaja siirretään arkussa jonnekin krematorion kylmätiloihin odottamaan tuhkaamista? Sori, jos kyselen tyhmiä, mutta kaikki läheiseni on arkkuhaudattu eli en tiedä, miten toi tuhkaaminen - varsinkaan nykyisin - toimii. Itse haluan aikanaan tuhkauksen (uurnankin olen jo ostanut valmiiksi) ja lapsilleni sanonut, että halvin mahdollinen laatikko sinne uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.
Eikä muuten ole, jos ei ole varaa arkkuun eikä hautajaisten järjestämiseen! Jos vainaja on ollut varaton eikä hänen omaisillakaan ole varallisuutta, niin tuo on todellakin suuri murhe!
Kuolemisesta on tehty hitokseen kallis bisnes. Pelkästään pakolliseen perunkirjaan menee 500€! Ja tuo on suurimmalle osalle iso raha!
Perukirjan voi tehdä itsekin eikä silloin maksa mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi kallista arkkua, jos on polttohautaus.
No maan alleko kannattaa ostaa kallis arkku? Kuka sen näkee hautajaisten jälkeen?
Tutankhamonin arkun on nähnyt moni.
Omaisille hautajaisjärjestelyt ja arkun valinta voi olla tärkeää, vaikka se kuollut ei tietäisikään mitään siitä minkälaiseen arkkuun päätyy. Kolme perheenjäsentäni kuoli kun olin yläasteikäinen, isälle ja meille toisellekin oli tärkeää, että hautajaisissa kaikki on ok, joten hautaukseen liittyvät asiat, arkut, uurnat ja kukat valittiin huolella, haluttiin sellaiset sopivat. Sanomistakin tuli, kun toiset isovanhemmat olisi halunneet heille toisenlaiset arkut kuin heillä jo oli, lopulta oli kuitenkin ne samat. Ihmiset menee näissä asioissa hyvin tunteella ja ymmärrän kyllä, että miksi.
Ei ole noloa ottaa halvinta vaihtoehtoa. Se ei tarkoita etteikö kunnioittaisi vainajaa.
Oma toiveeni on, että minut saatetaan viimeiselle matkalle niin halvalla kuin mahdollista. Olen taloudellinen ihminen enkä näe mitään järkeä laittaa suurta summaa kuluihin. Olen ajatellut testamentata ruumiini lääketieteelle. Kun he ovat tarpeeksi ronkkineet ja repineet ruumistani, niin siihen kuuluu myös automaattisesti polttohautaus ja tuhkien hävitys. Mielestäni tuo on kätevää. Ei mene rahaa hautajaiskuluihin, arkkuun, hautakiveen ym.
Se kuka minut perii, tulee näin nettoamaan enemmän, kun ei varoja kulu yllä mainittuihin asioihin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 59: "Tarkoitettiin tietysti sitä aikaa, minkä kuollut viettää arkussa täällä maan päällä, odotellen hautausta tai tuhkausta. Tuhkauksessa arkku lakkaa olemasta ja hautauksessakin arkku menee yleensä jollain tavalla rikki jo siinä vaiheessa kun hauta peitetään, vaikka arkku itsessään kestäisikin hajota vuosia."
Onko tästä jotain ihan oikeaakin tietoa, että ruumishuoneelta matka hautaan kestää vähemmän aikaa kuin ruumishuoneelta krematorioon? Vai onko nykyisin niin, että ruumishuoneelta vainaja siirretään arkussa jonnekin krematorion kylmätiloihin odottamaan tuhkaamista? Sori, jos kyselen tyhmiä, mutta kaikki läheiseni on arkkuhaudattu eli en tiedä, miten toi tuhkaaminen - varsinkaan nykyisin - toimii. Itse haluan aikanaan tuhkauksen (uurnankin olen jo ostanut valmiiksi) ja lapsilleni sanonut, että halvin mahdollinen laatikko sinne uuniin.
Kaikki riippuu aina tilanteesta. Missä vaiheessa kuollut päätyy arkkuun ja miten krematoriot toimii. Krematorioilla on yleensä vain tietyt päivät milloin tuhkauksia järjestetään ja joskus sitä voi joutua odottamaan kauankin.
Toki riippuu myös siitä, miten siunausaikoja saa seurakunnalta, mikäli sellainen järjestetään. Sekin vaihtelee ihan seurakunnasta ja tilanteesta riippuen, nykyäänhän ajat on tyypillisesti parista tai muutamasta viikosta yli kuukauteen. Se ero tietty on, että arkkuhautaus suoritetaan yleensä heti siunauksen jälkeen, tuhkaukseen menevä taas saattaa joutua odottelemaan vielä siitäkin eteenpäin sitä tuhkausta. Joten olettaisin, että tuhkauksen kohdalla kestää yleensä pidempään, koska siinä odotellaan tavallaan lahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Omaisille hautajaisjärjestelyt ja arkun valinta voi olla tärkeää, vaikka se kuollut ei tietäisikään mitään siitä minkälaiseen arkkuun päätyy. Kolme perheenjäsentäni kuoli kun olin yläasteikäinen, isälle ja meille toisellekin oli tärkeää, että hautajaisissa kaikki on ok, joten hautaukseen liittyvät asiat, arkut, uurnat ja kukat valittiin huolella, haluttiin sellaiset sopivat. Sanomistakin tuli, kun toiset isovanhemmat olisi halunneet heille toisenlaiset arkut kuin heillä jo oli, lopulta oli kuitenkin ne samat. Ihmiset menee näissä asioissa hyvin tunteella ja ymmärrän kyllä, että miksi.
Monestihan se on omaiselle tärkeää ripotella sinne hautaan tai uuniin mahdollisimman paljon seteleitä. Tulee parempi mieli. Mun lapseni tietävät, että mulle tulee parempi mieli jo nyt eläessäni, kun tiedän heidän aikanaan käyttävät rahat mieluummin johonkin tärkeämpään kuin siihen laatikkoon, missä mut työnnetään uuniin.
Nro 61: "Ainakin omat läheiset on joutuneet odottamaan tuhkausta viikkoja ja kuukaudenkin. Yksi jopa pari kuukautta. Riippuu ihan, miten siellä on aikoja."
Siis odottamaan arkussa?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuollaan joku päivä.
Nou shit sherlock! Menikö vähän ohi ketjun aihe?
Vierailija kirjoitti:
kullasta tehty arkku, omaisuus mukaan😂
Ei saa sitten olla siellä kuopassakaa rauhassa....
indiana jones
Onko sillä väliä kuolleen kantilta onko arkku vai tuhkaus??? Päätä itse.
Nro 61: "Ainakin omat läheiset on joutuneet odottamaan tuhkausta viikkoja ja kuukaudenkin. Yksi jopa pari kuukautta. Riippuu ihan, miten siellä on aikoja."
Siis odottamaan arkussa?
Kyllä. Laskin jo pois sen ajan, kun ei vielä ollut arkussa.
Minä haluan haudattavaksi Turun torille pystytettyyn pyramiidiin kaikkien tunninrata asiakirjojen kera.
Petteri
Vierailija kirjoitti:
Monestihan se on omaiselle tärkeää ripotella sinne hautaan tai uuniin mahdollisimman paljon seteleitä. Tulee parempi mieli. Mun lapseni tietävät, että mulle tulee parempi mieli jo nyt eläessäni, kun tiedän heidän aikanaan käyttävät rahat mieluummin johonkin tärkeämpään kuin siihe
No mistä kenellekin tulee parempi mieli, onhan noita vaihtoehtoja. Jokainen saa valita ihan itselleen mieleiset.
Esimerkiksi itselleni oli tärkeää, että hautajaisissa oli tiettyjä kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Mänty on paljon halvempaa kuin joku tammi tms.
Mun eksällä oli tammiarkku.
Ainakin omat läheiset on joutuneet odottamaan tuhkausta viikkoja ja kuukaudenkin. Yksi jopa pari kuukautta. Riippuu ihan, miten siellä on aikoja.