Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eroa on erilaisilla arkuilla? (Hautajaiset)

Vierailija
25.10.2025 |

Mietin kun isot hintaerot. En haluaisi ajatella silleen et otetaan halvin mahdollinen, mutta toisaalta mikä vikaa siinä on?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämällä ei kannata leikkiä.

Vierailija
82/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa arkut ovat usein erittäin raskaita ja kalliita ja niin tiiviitä, että maatuminenkin vie pitkät tovit. Materiaalit kestäviä myös, esimerkiksi metallia.

Siellä on vähän noloa, jos on halpa arkku.

Siellä kai myös arkku lasketaan jonkinlaiseen betonilaatikkoon maan alle. En tiedä onko aina käytössä, vai onko myös samanlaista maahan hautaamista kuin täällä, mutta kuvia olen nähnyt näistä maahan upotetuista laatikoista. Tavallaan tulee kaksi arkkua sisäkkäin. Noh, voihan se olla, että köyhimmät tulee haudatuksi pelkässä arkussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 61: "Ainakin omat läheiset on joutuneet odottamaan tuhkausta viikkoja ja kuukaudenkin. Yksi jopa pari kuukautta. Riippuu ihan, miten siellä on aikoja."

Siis odottamaan arkussa

Kyllä. Laskin jo pois sen ajan, kun ei vielä ollut arkussa.

Oukei. Kiitos tästä tiedosta! Kun mun äiti 1,5 vuotta sitten kuoli (kotonaan saattohoidossa), niin häönet vietiin kotoa Katriinan sairaalan (Vantaa) ruumishuoneelle. Oli siellä jossain muovipussissa vähän yli kuukauden ja vasta siunauspäivän aamuna sitten hautaustoimisto tuli laittamaan arkkuun ja kuskasi kirkkoon . Yli 90v isäni ei ollut kauheen nopea järjestelyissä. Mietin, että koska mä haluan tuhkauksen, niin jos mä päätän elämäni kuten äitin, niin velvoittaako Katriinan sairaala jo heti alussa mun omaisia  hankkimaan mulle arkun vai siirretäänkö mut aikaisemmin arkussa Hietaniemen krematorion ruumishuoneelle odottamaan tuhkausta? Tuntuu nimittäin vähän oudolta, että säilytysaika Katriinan sairaalan ruumishuoneella riippuisi hautaustavasta. Mutta jos näin, niin sitä suuremmalla syyllä kaikista halvin laatikko, jos ruumishuoneelta toiselle ruumishuoneelle ei kerran voi siirtää ilman arkkua. Kotoa ja sairaalasta kun kuitenkin voi. 

Vierailija
84/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osan sisaruksen hautajaisten järjestäminen oli yksi rankimpia juttuja, olisi auttanut jos olisi ollut hänen näkemyksiään tiedossa. Mutta kun kuoli äkillisesti niin eipä noita tiennyt. Mieti siinä sitten surusi keskellä ja kaikenmaailman perukirjoitusten lisäksi että minkä värisiä kukkia arkulla piyäisi olla ja syödäänkö muostotilaisuudessa lohisoppaa vai karjalanpaistia."

Ei ne vainajat siitä enää välitä tai tule moittimaan. 

Vierailija
85/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 61: "Ainakin omat läheiset on joutuneet odottamaan tuhkausta viikkoja ja kuukaudenkin. Yksi jopa pari kuukautta. Riippuu ihan, miten siellä on aikoja."

Siis odottamaan arkussa

Oukei. Kiitos tästä tiedosta! Kun mun äiti 1,5 vuotta sitten kuoli (kotonaan saattohoidossa), niin häönet vietiin kotoa Katriinan sairaalan (Vantaa) ruumishuoneelle. Oli siellä jossain muovipussissa vähän yli kuukauden ja vasta siunauspäivän aamuna sitten hautaustoimisto tuli laittamaan arkkuun ja kuskasi kirkkoon . Yli 90v isäni ei ollut kauheen nopea järjestelyissä. Mietin, että koska mä haluan tuhkauksen, niin jos mä päätän elämäni kuten äitin, niin velvoittaako Katriinan sairaala jo heti alussa mun omaisia&nbs

Siis kyllähän esimerkiksi niitä jotka menee avaukseen siirretään ilman arkkua myös. Ensin lähimpään säilytyspaikkaan, sitten avauspaiklaan jos eri kuin säilytys, sitten yleensä lähimmän sairaalan säilytykseen kotipaikkaan haen. Sieltä vasta sitten tulee laisten valitsema hautaustoimisto hoitamaan arkutuksen. Millon, sekin varmasti vaihtelee.

Vierailija
86/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa se logiikka, jonka perusteella polttoon kelpaa halvempi arkku kuin hautaukseen maan alle hajoamaan ja eliöiden syötäväksi? En ole koskaan ymmärtänyt sitä perustelua, että halpa arkku, koska tuhkaus.

Aloittajalle: Arkut tehdään eri hintaisista materiaaleista, jotta jokaiselle olisi mahdollista valita "sopiva" (hinnaltaa ja materiaaleiltaan) malli. Esim. omalle isälleni valitsin materiaaliksi puun, koska en osannut nähdä häntä valkoisessa arkussa. Oli kova tekemään puutöitä, joten oli vainajan näköinen "viimeinen peti".

Varsinkin, kun usein tuhkaukseen menevä viettää arkussaan kauemmin aikaa kuin perinteiseen hautaukseen menevä. 

Viettää aikaa? Se kuollut ruumis? 

Vierailija
87/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.

Eikä muuten ole, jos ei ole varaa arkkuun eikä hautajaisten järjestämiseen! Jos vainaja on ollut varaton eikä hänen omaisillakaan ole varallisuutta, niin tuo on todellakin suuri murhe!

Kuolemisesta on tehty hitokseen kallis bisnes. Pelkästään pakolliseen perunkirjaan menee 500€! Ja tuo on suurimmalle osalle iso raha! 

Perukirjan voi tehdä itsekin eikä silloin maksa mitään

Mutta ei välttämättä ole helppo homma jos ei ole mitään tietoa ja taitoa valmiina, etenkin jos jotain epäselvyyksiä. Siihen vielä päälle suru, väsymys, hankalia sukulaisia... Mitä jos tekee jonkun virheen?

Vierailija
88/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis odottamaan arkussa

Oukei. Kiitos tästä tiedosta! Kun mun äiti 1,5 vuotta sitten kuoli (kotonaan saattohoidossa), niin häönet vietiin kotoa Katriinan sairaalan (Vantaa) ruumishuoneelle. Oli siellä jossain muovipussissa vähän yli kuukauden ja vasta siunauspäivän aamuna sitten hautaustoimisto tuli laittamaan arkkuun ja kuskasi kirkkoon . Yli 90v isäni ei ollut kauheen nopea järjestelyissä. Mietin, että koska mä haluan tuhkauksen, niin jos mä päätän elämäni kuten äitin, niin velvoittaako Katriinan sairaala jo heti alussa mun omaisia&nbs

Nämä missä ja miten säilytetään ja missä vaiheessa arkutus tapahtuu riippuu hyvin monista tekijöistä, sairaaloiden ja krematorioiden käytännöistä sekä tietty siitä miten omaiset saa asiat järjestettyä hautaustoimiston kanssa.

Vierailija
89/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä nuo ajat on vaihdelleet, henkilö kuoli toukokuussa ja oli arkussa jo seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, missä odotti siunausta sitten noin kuukauden ajan. Hänellä oli arkkuhautaus, mutta todennäköisesti tuhkausaikaa olisi pitänyt odottaa siunauksen jälkeen vielä erikseen. Eno taas oli arkussa ehkä noin viikon, kuoli toukokuun puolivälissä ja haudattiin kesäkuun alussa.

Vierailija
90/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis mitä ihmettä? Miten niin pidemmän aikaa? Siis ajattelitko, että vainaja kipataan siitä arkusta suoraan hautaan? Kyllä mun äitini, joka toissakesänä haudattiin, makasi siinä arkussaan tasan niin kauan kuin arkku lahosi. Todennäköisesti arkku ei ole lahonnut maaksi vieläkään. Kun mä kuolen, mulla on arkku tasan sen aikaa, kun hautaustoimisto siirtää mut ruumishuoneelta krematorioon. Todennäköisesti se ei ole kovinkaan montaa tuntia."

Odota vielä parikymmentä vuotta, sitten on jo jotain tapahtunut. Jos arkku sisälsi keinokuitukangasta, ne ei hajoa suunnilleen koskaan. Parinkymmenen vuoden päästä kuitenkin on vielä suurimpia luita tunnistettavasti jäljellä ja myös arkun palasia, jos arkku oli vahvaa tekoa. Maaperä vaikuttaa hajoamisen nopeuteen myös. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 85: "Siis kyllähän esimerkiksi niitä jotka menee avaukseen siirretään ilman arkkua myös. Ensin lähimpään säilytyspaikkaan, sitten avauspaiklaan jos eri kuin säilytys, sitten yleensä lähimmän sairaalan säilytykseen kotipaikkaan haen. Sieltä vasta sitten tulee laisten valitsema hautaustoimisto hoitamaan arkutuksen. Millon, sekin varmasti vaihtelee."

Mun äitini ei mennyt avaukseen, koska oli jo saattohoidossa kotona. Kuolinsyy oli jo tiedossa. Mutta ei äitiä arkkuun laitettu ennenkuin siunauspäivän aamuna. Yli kuukauden oli siellä ruumishuoneella. 

Vierailija
92/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 85: "Siis kyllähän esimerkiksi niitä jotka menee avaukseen siirretään ilman arkkua myös. Ensin lähimpään säilytyspaikkaan, sitten avauspaiklaan jos eri kuin säilytys, sitten yleensä lähimmän sairaalan säilytykseen kotipaikkaan haen. Sieltä vasta sitten tulee laisten valitsema hautaustoimisto hoitamaan arkutuksen. Millon, sekin varmasti vaihtelee."

Mun äitini ei mennyt avaukseen, koska oli jo saattohoidossa kotona. Kuolinsyy oli jo tiedossa. Mutta ei äitiä arkkuun laitettu ennenkuin siunauspäivän aamuna. Yli kuukauden oli siellä ruumishuoneella. 

No teidän tapauksessa meni näin. Jollain toisella menee toisella tavalla. Pointti oli kuitenkin se, että se miten siirrellään ei riipu pelkästään siitä onko kuollut arkussa vai ei.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 88: "Nämä missä ja miten säilytetään ja missä vaiheessa arkutus tapahtuu riippuu hyvin monista tekijöistä, sairaaloiden ja krematorioiden käytännöistä sekä tietty siitä miten omaiset saa asiat järjestettyä hautaustoimiston kanssa."

Näin minäkin olen kuvitellut eikä niin, että arkku pitää hankkia jo pari kuukautta ennen, jos on tuhkaaminen kyseessä. Mutta jos on kyse arkkuhautauksesta, niin saa olla muovipussissa kylmäkaapissa siunauspäivän aamuun asti. Ja puhun nyt siunauspäivästä, koska mun äitini siunattiin eri päivänä kuin haudattiin. Toki hän oli siellä kirkossa siunaustilaisuudessa arkussa ja siinä samassa arkussa odotti sitten kotipaikkakuntansa seurakunnan ruumishuoneella hautauspäivää. Tietenkään äitiä ei kipattu arkusta takaisin muovisäkiin ja siinä kuskattu kotiseudulleen ja laitettu uudestaan arkkuun. 

Vierailija
94/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 88: "Nämä missä ja miten säilytetään ja missä vaiheessa arkutus tapahtuu riippuu hyvin monista tekijöistä, sairaaloiden ja krematorioiden käytännöistä sekä tietty siitä miten omaiset saa asiat järjestettyä hautaustoimiston kanssa."

Näin minäkin olen kuvitellut eikä niin, että arkku pitää hankkia jo pari kuukautta ennen, jos on tuhkaaminen kyseessä. Mutta jos on kyse arkkuhautauksesta, niin saa olla muovipussissa kylmäkaapissa siunauspäivän aamuun asti. Ja puhun nyt siunauspäivästä, koska mun äitini siunattiin eri päivänä kuin haudattiin. Toki hän oli siellä kirkossa siunaustilaisuudessa arkussa ja siinä samassa arkussa odotti sitten kotipaikkakuntansa seurakunnan ruumishuoneella hautauspäivää. Tietenkään äitiä ei kipattu arkusta takaisin muovisäkiin ja siinä kuskattu kotiseudulleen ja laitettu uudestaan arkkuun. 

Arkku voidaan tuoda kirkon tai kappelin kylmiöön jo ennen siunauspäivääkin. Ja useimmiten tuodaankin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä aiempiin kommentteihini, niin ei meiltä kyllä koskaan kysytty Katriinanan sairaalasta, tuleeko arkkuhautaus vai tuhkaus. Ehkä just siksi ihmettelen, kuka ja missä päättää, että arkku pitää hommata päivänä x eikä päivänä y. Itseasiassa ei sieltä koskaan otettu edes yhteyttä meihin. Äiti päätyi kotoa sinne ruumishuoneelle ja hautaustoimisto sitten hoiti loput sovittuna päivänä. Kukaan ei missään vaiheessa kysynyt, arkku vai tuhkaus. 

Vierailija
96/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkun voi tehdä myös itse. Tulee persoonallinen arkku. 

Vierailija
97/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä aiempiin kommentteihini, niin ei meiltä kyllä koskaan kysytty Katriinanan sairaalasta, tuleeko arkkuhautaus vai tuhkaus. Ehkä just siksi ihmettelen, kuka ja missä päättää, että arkku pitää hommata päivänä x eikä päivänä y. Itseasiassa ei sieltä koskaan otettu edes yhteyttä meihin. Äiti päätyi kotoa sinne ruumishuoneelle ja hautaustoimisto sitten hoiti loput sovittuna päivänä. Kukaan ei missään vaiheessa kysynyt, arkku vai tuhkaus. 

Eipä se sairaalalle mitenkään kuulukaan. Hautaustoimiston asia.  

Vierailija
98/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai missään sanottu, että arkku pitäisi aina hankkia pari kuukautta aiemmin jos kyseessä ln tuhkaus? Jotkut vaan joutuvat odottelemaan siinä arkussa jopa pari kuukautta ennen kuin tuhkaus lopulta tapahtuu. Toki joillain voi mennä toisinkin, riippuu esimerkiksi mahdollisesta siunauksesta sekä sen ajankohdasta ja siitä, että miten krematoriolla on ruuhkaa.

Vierailija
99/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kukaan ulkopuolinen taho päätä, vaan omaiset hoitaa arkun hankkimisen ja näinpä ajankohta riippuu ihan siitä.

Vierailija
100/139 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi kallista arkkua, jos on polttohautaus. 

No maan alleko kannattaa ostaa kallis arkku? Kuka sen näkee hautajaisten jälkeen?

Niinpä, ajattelin aivan samaa. Käykö ne maksajat ihailemassa arkkua maan alla?

Madot ihastelee.