Mitä eroa on erilaisilla arkuilla? (Hautajaiset)
Mietin kun isot hintaerot. En haluaisi ajatella silleen et otetaan halvin mahdollinen, mutta toisaalta mikä vikaa siinä on?
Kommentit (139)
Meillä onneksi vainaja itse oli eläessään moneen kertaan sanonut, että vastustaa kaikkea tuhlausta, joten meille ei tuottanut tunnontuskia valita halvin arkku. Hän olisi varmaan virkannut arkun itse, jos sellainen olisi kelvannut! (Mutta ei, arkun pitää olla sen verran kiinteä, että sen pystyy työntämään krematorion uuniin, eli mikään säkki ei käy.)
Seurakunnasta voi kysyä lainaksi arkkualbaa hautajaisiin, jos halpa arkku on mielestään ruma. Olen odotellut jo kauan arkkua Ikean valikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.
Kyllä se on aika iso murhe, jos tämä läheinen on varaton ja omaiset joutuvat ostamaan arkun. Ihan omalla kokemuksella.
Sosiaalitoimisto/Kela maksaa välttämättömät menot, kuten arkun ja kuljetuksen, jos kuolinpesässä ei ole varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi kallista arkkua, jos on polttohautaus.
Ostettiin toiseksi halvin. En muista hintaa. Se halvin oli kuin talouspaperilla päällestetty. Se kuviointi toi lotus emilian mieleen.
Isäni arkun maksoi aikoinaan sosiaalitoimisto ja siihen kuuluu halvin arkku. Se oli kaunis puinen tyylikäs arkku. Ei todellakaan mikään kuvioitu kammotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmassa ei ole mitään vikaa. Onneksi mummoni oli itse käynyt jo valmiiksi valitsemassa halvimman niin ei tarvinnut miettiä tällaisia.
Fiksua!
Niin oli. Mummo oli jo 95+, puoliso, omat sisarukset ja pari omista lapsistakin kuollut, niin hänellä ei ollut viimeisinä vuosina oikein muuta harrastusta kuin oma kuolemansa. Ja kun kuolema vihdoin tuli, hänellä oli jo etukäteen varattuna arkku, kiven laatta tekstin asettelua ja fonttia myöten, kuolinilmoituksen värssy, siunaustilaisuuden virret, muistotilaisuuden ruokalista ja kaikki mahdollinen.
Kunnon narsisti. Mikä sen pahan tappaisi.
Sulla ei varmaan ole ystäviä elämässäsi joiden kanssa jutella. Täällä saamasi huomio, oli se millaista tahansa on sulle varmasti erävoitto kaiken katkeruutesi keskellä. Hyvällä omallatunnolla voi sulle todeta, että: Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmassa ei ole mitään vikaa. Onneksi mummoni oli itse käynyt jo valmiiksi valitsemassa halvimman niin ei tarvinnut miettiä tällaisia.
Fiksua!
Niin oli. Mummo oli jo 95+, puoliso, omat sisarukset ja pari omista lapsistakin kuollut, niin hänellä ei ollut viimeisinä vuosina oikein muuta harrastusta kuin oma kuolemansa. Ja kun kuolema vihdoin tuli, hänellä oli jo etukäteen varattuna arkku, kiven laatta tekstin asettelua ja fonttia myöten, kuolinilmoituksen värssy, siunaustilaisuuden virret, muistotilaisuuden ruokalista ja kaikki mahdollinen.
Narsistiksi olisi voinut sanoa jos hän olisi syyllistänyt sukulaisia siihen tyyliin että kuolen kohta niin teidän pitää tehdä mitä haluan. Oikeasti hän suunnitteli lähinnä itsekseen, meille jälkeläisille se näkyi lähinnä siinä että hänellä saattoi olla sanomalehden kuolinilmoitukset ja muistivihko esillä jos mentiin lyhyellä varoitusajalla kylään. Sitä en tiedä kuinka tykätty asiakas hän oli hautaustoimistossa, koska vieraili siellä kuulemma usein jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksua!
Narsistiksi olisi voinut sanoa jos hän olisi syyllistänyt sukulaisia siihen t
Minä ajattelin että tuohan on mahtavaa, omaiset säästyvät paljolta pohtimiselta kun kenties kuitenkin ajattelee mitä edesmennyt olisi halunnut. Helpottaa paljon koska kuolemassa on muutenkin paljon hoidettavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Arkun voi tehdä myös itse, netistä löytyy tarkempia ohjeita rakentamiseen mutta ei tarvitse olla mitenkään erikoinen. Minusta on ihana ajatus että voisi tehdä itse arkun, paljon henkilökohtaisempaa kuin ostaa.
Juha Sipilä teki arkun pojalleen, kertonut että se oli osa surutyötä.
Me päädyttiin ottamaan kangasverhoiltu mäntyarkku. Eli se halvin. Se oli oikein hyvä vaihtoehto varsinkin kun oli tuhkaus, mutta olisi se ollut hyvä muutenkin. Arkku on siis päällystetty valkoisella kankaalla niin se näyttää kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksua!
Narsistiksi olisi voinut sanoa jos hän olisi syyllistänyt sukulaisia siihen tyyliin että kuolen kohta niin teidän pitää tehdä mitä haluan. Oikeasti hän suunnitteli lähinnä itsekseen, meille jälkeläisille se näkyi lähinnä siinä että hänellä saattoi olla sanomalehden kuolinilmoitukset ja muistivihko esillä jos mentiin lyhyellä varoitusajalla kylään. Sitä en tiedä kuinka tykätty asiakas hän oli hautaustoimistossa, koska vieraili siellä kuulemma usein jossain vaiheessa.
Ihana mummo! Juuri noin homma pitäisikin hoitaa.
Itsekin juttelin aikoinaan äitini kanssa että miyä virsiä haluaisi hautajaisissa laulettavan. Ihan luonnollinen juttuhan kuolema on, hyvä se olisi hautajaisiakin suunnitella etukäteen.
Osan sisaruksen hautajaisten järjestäminen oli yksi rankimpia juttuja, olisi auttanut jos olisi ollut hänen näkemyksiään tiedossa. Mutta kun kuoli äkillisesti niin eipä noita tiennyt. Mieti siinä sitten surusi keskellä ja kaikenmaailman perukirjoitusten lisäksi että minkä värisiä kukkia arkulla piyäisi olla ja syödäänkö muostotilaisuudessa lohisoppaa vai karjalanpaistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksua!
Narsistiksi olisi voinut sa
Minä ajattelin että tuohan on mahtavaa, omaiset säästyvät paljolta pohtimiselta kun kenties kuitenkin ajattelee mitä edesmennyt olisi halunnut. Helpottaa paljon koska kuolemassa on muutenkin paljon hoidettavia asioita.
Itse hoidin juuri kesällä yksin isän kuolinpesän asiat, ja hautajaisten järjestely oli kaikkein helpoin ja nopein homma. Kaikki muu byrokratia sen lisäksi on työlästä ja jatkuu kuukausitolkulla. Vielä viime viikolla sain kuolinpesän kirjepostia vaikka kuoli kesäkuussa. Paperihommaa riitti koko kesälle, syyskuulle asti jatkuvalla soitolla.
Vierailija kirjoitti:
Mänty on paljon halvempaa kuin joku tammi tms.
Myös arkun koristeet, verhoiut ja muut krumeluurit maksavat
Halvimmasta päästä ostaisin, turha enää siinä vaiheessa tuhlata rahaa, ovat ihan kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Jätesäkki tulee halvaksi mutta on kaiketi kielletty.
Tämä kertoo aika paljon sun kiintymyssuhteesta
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnasta voi kysyä lainaksi arkkualbaa hautajaisiin, jos halpa arkku on mielestään ruma. Olen odotellut jo kauan arkkua Ikean valikoimaan.
Arkkualba on kaunis, valitettavasti näitä ei ole joka paikassa. Ja ainakin täällä sitä ei saa viedä kappelista toiseen.
Olen itse asiassa juuri hiljan miettinyt, että voisihan sitä virkata isoäidinneliöistä arkkualban? Sitten ei olisi väliä minkälainen pahvi- tai lauta-arkku alla olisi.
Miksi täällä kommentoidaan, että halpa arkku varsinkin kun menee tuhkaukseen? Mitä te tarkoitatte?
Saman asian ne halvat arkut ajaa kuin kalliskin. Halvatkin arkut on ihan tyylkkäitä ja makuasioitahan nämä on.
Vierailija kirjoitti:
oon ostanut arkkuni, tehtiin poppelista
Missä säilytät sitä? Mistä ostit?
Ei mitään järkeä tuhlata laatikkoon, joka poltetaan tai hajoaa maassa. Ei vainaja tiedä millainen arkku on tai onko ollenkaan. Omaisia itseään varten olevaa turhamaisuutta se on. Itse edellytän, että kohdallani köytetään halvinta mahdollista, eli kierrätyskuituista lootaa.