Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkit 2026

Vierailija
24.10.2025 |

Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...

Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.

Keinoja? Vertaistukea?

SäästöTäti

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytät alkoholia, tilaa ulkomailta. Ihan käsittämättömät hintaerot, mitä olen tehnyt vertailua.

Meillä tilataan tai ostetaan suoraan ulkomailta kaikki tuotteemme mitä voimme. Säästöä tulee paljon verrattuna jos ostettais Suomesta

Vierailija
42/60 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?

Suuren marginaaliveron vuoksi ei ole.

Ja kuka sanoi että tulojen kasvattaminen pitäisi olla palkkatuloja? Olette todella rajoittuneita. 

Verot menee myös pääomatuloista.

Vierailija
44/60 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on siis koko vuoden budjetti? Ruokaan 1600 euroa? 

Ruokakapoista ostettuihin ruokiin juurikin tämä. Satunnaiset ravintolat ja/tai wolttaukset on budjetoitu "harrastus" ja "Hupi" -kulujen alle

Kuluseurannan mukaan Edelliset 12 kuukautta on ruokaostoksiin käytetty 1300€

Millainen on sinun normaali päivän ruokailu? Kuulostaa kyllä todella vähältä summalla.

Sivuhuomautuksena, että Tuohon tuli muuten pieni virhe. 1300€ on mennyt kokonaisuudessaan noin vuoden 2025 aikana (tammi-lokakuu). 1300€/12 kk oli s-mobiilin lukemat. Kaikki linssit,pavut,linssit,yms. ostan etnisestä kaupasta kuivatavarana, lisäksi pieniä täydennyksiä Lidlistä koska pienten ostoksen vuoksi en jaksa enkä viitsi Prismaan polokasta.

Ruokailuja olen avannut usemmassakin ketjussa, mutta  Tämän viikonlopun ruokalistalla on/on ollut (molempina päivinä sama setti). (Aamupalan syön vain viikonloppuisin, arkisin riittää työnantajan sponssaamat kahavit)

Aamupala: Kahvia motti tai pari,  "Vohveleita"(vettä,suolaa,vehnäjauhoja ja kaurahiutaleita)vohvelipannulla, lauantaina paistoin koko  viikonlopun tarpeiksi)+kananmunaa+pinaattia (mikrossa kypsennettynä),porkkana.

Lounas: Sosekeitto(2 annosta:kotimaista keittojuures*2, 1dl punaisia linssejä, kasviliemikuutio, vettä)+creme fraiche ruokalusikallinen pari+broccolimix ~150g. "vohveli". 

Välipalaksi kahvi,"vohveli"+maapähkinävoita, porkkana. 

Päivällinen: tortillat 3klp. (6 tortillan täytteet, soijaa 2 dl, vihreitä linssejä 1dl, sipuli, valkosipuli, 2*400g tomaattimurska, mausteet,+ salsakastiketta)+ 2 perunaa, ketsuppia, majoneesia. 

Iltapala: kaurapuuroa, raejuustoa,marjoja, 1 omena.

Tortillojen täytettä jäi ylitte, saa maanantain lounaan töihin ja lisukkeeksi perunaa, broccolimix.

Vierailija
45/60 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolita tiskiainetabletit! Kokonaisessa on ihan liikaa ainetta muutenkin, kunhan astiat on esihuuhdeltu hyvin.

Vierailija
46/60 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on sinun normaali päivän ruokailu? Kuulostaa kyllä todella vähältä summalla.

jatketaan viestiin 44 vielä (1300€7vuosi ruokabudjettiin). Viikonlopun ruuat avattiin jo.

Tulevaksi arkiviikoksi. Maananlounaan(edellisen viikonlopun jämät) lisäksi päivälliseksi tarjolla kaalikääryleitä (valmiita itsetehtyjä pakkasesta)+perunaa+broccolimix. Tiistaina,keskiviikona päivällinen&lounas pestopastaa+tofua, Torstai,perjantai lounas:maksalaatikko(1/2pakettia)+broccolimix torstain päivällinen:pakasteasviksia, couscous+lohta pakkasesta (-60% tuote). Perjantain päivillistä en vielä tiedä, ehkä pitsaa pakkasesta. Iltapalaksi jokailta perinteinen kaurapuuro tarvittavilla lisukkeilla.

Avainsanat on siis tehdä ruokaa bulkkina pakkaseen, suunnitelmallisuus ja valmius syödä samoja ruokia useampana päivänä peräkkäin.

Vierailija
47/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein ole ottanut tuulta alleen tämä ketju, eikö palstalaiset meinaa ollenkaan säästää vuonna 2026?

Vierailija
48/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ostetaan mikä on pakko. Meillä menee ruokaan jo se 1300 euroa kuussa ja tuo on jo leikattu summa. Neljä aikuista ja kolme lemmikkiä. 

Vierailija
49/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luetella syömisiänsä? Eipä tarvitse syödä samaa ruokaa kun kaikki menee kerralla eikä mitään jää. Tämmöistä se on perheellisellä.

Vierailija
50/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein ole ottanut tuulta alleen tämä ketju, eikö palstalaiset meinaa ollenkaan säästää vuonna 2026?

Vielä suunnitellaan, vuodenvaihteessa alkaa.

Itse ostin eilen osakkeita, vähän mutta kuitenkin, osinkoa maksava yritys.

Säästö-Täti

Vierailija
51/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin huomiseksi ylimääräisen työvuoron, palkan lisäksi hälyraha. Joo verot siitä menee, mutta jotain lisää.

SäästöTäti

Vierailija
52/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kyselyjä täyttämällä saan muutaman kympin vuodessa lahjakortteja valitsemaani kauppaan, otan aina siihen mistä joka tapauksessa hankin sen pari vaatetta vuodessa.

Muita palveluja tai sovelluksia mistä voi saada pikkuhiluja vaikka juuri lahjakortteina?

SäästöTäti

Rabblelle on nyt just tullut uusi toiminto. Kun kirjautuu rabblen kautta tiettyihin verkkokauppoihin, saa vähän cashbackiä ostoista. 

Vierailija
53/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki keinot jo käytössä. Nyt pitäisi saada vinkkejä miten saisi lisätuloja.

Vierailija
54/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?

Suuren marginaaliveron vuoksi ei ole.

Ja kuka sanoi että tulojen kasvattaminen pitäisi olla palkkatuloja? Olette todella rajoittuneita. 

Verot menee myös pääomatuloista.

pääomatuloissa EI OLE suuri MARGINAALIVERO. 

Vierailija
55/60 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luetella syömisiänsä? Eipä tarvitse syödä samaa ruokaa kun kaikki menee kerralla eikä mitään jää. Tämmöistä se on perheellisellä.

Koska joku kysyi ja ihmetteli pientä ruokabudjettia. Ja lisäksi siinä viestissä tuli säästövinkkinä ruokahävikin minimoimista(0%) mealpreppausta ja isojen annosten tekoa+pakastamista. Roskiin heitetty ruoka on kalleinta ruokaa.

Vierailija
56/60 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin itsekin paljonko esim päivässä menee ruokaan kun olen yksin kotona, viime viikolla noin 5€/päivä. Kasvisruokaa oli, mutta ei kovin halpaa sellaista, mukana pari turhaa kahvipullaa ja jäätelöä, aamulla puutoa itse kerätyillä marjoilla. Pitää jatkaa laskelmia jatkossakin ja lisäillä halpoja raaka-aineita.

Tänään tein yhden keiton ja yhden pastan joista saa töihinkin eväät. Parempi olla niitä valmiina niin ei joudu kallista valmista ostamaan 

SäästöTäti 

Vierailija
57/60 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kkk jään tietyn alueen kotona läpi. Esim keittiö . Otan kaikki pois hyllyiltä, pyyhin pölyt ja laitan takaisin. Joskus saan lahjaksi vaikka hilloa, viimeistään siivoushetkellä otan sen käyttöön 

Meillä on aika pienet kaappitilat, mutta silti on tyhjää tilaa.

Ruokakulut pysyy aisoissa, kun viljelen mm kasvihuoneessa pienimuotoisesti, iso perunapelto ja poimin n 200 l mustikoita.

58/60 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä suunnitellaan, vuodenvaihteessa alkaa.

Itse ostin eilen osakkeita, vähän mutta kuitenkin, osinkoa maksava yritys.

Säästö-Täti

Pitää miettiä, osallistunko. Taloyhtiöön tulossa taas remonttia ja nyt olen vähän kahden vaiheilla, remontoinko siinä samassa yhteydessä muutakin. Huomenna selviää se, milloin arviolta remontti on mun asunnossani ja kuinka kauan se kestää. Eli tuleeko woltattua vai ei. En voi jättää niitä remppamiehiä tänne koiran kanssa ja vaikka toki voin käydä illallakin kaupassa ja laittaa sitten itse ruokaa, niin melko varmasti mua ärsyttää niin paljon se remontti, että ei kiinnosta ruuanlaitto silloin yhtään :D Toinen juttu sitten on, että teetin viime kesänä ammattilaisella pihasuunnitelman ja tarkoitus oli aloittaa sen toteutus keväällä. Voin toki tehdä sen seuraavanakin vuonna, mutta jokatapauksessa siihen uppoaa rahaa. Mä pystyn kyllä hyvin vähentämään ruokaan menevää rahaa, ei ole mikään pakko syödä tuoreita marjoja yms talvella. Ostan edelleen tarpeettoman kalliita elintarvikkeita. Nytkin söin pyhäinpäivänä poron sisäfilettä (kilohinta lähes 100 €). 

Mulla noin muuten on ruokamenot pienentyneet viimeisen vuoden aikana, koska vuosi sitten syyskuussa päätin alkaa syömään vain sen verran kuin voin tavoitepainossani syödä lihomatta ja laihtumatta. Tästä seurasi, että annoskokoni ovat nyt reilusti alle puolet entisestä. Ja painokin tipahti kuin itsestään normaalipainoon. Pienentyneestä annoskoosta seurasi sitten sekin, että ei tule kovin usein käytyä ravintolassa syömässä. Vaikka sen dogibägin saakin mukaan, niin ei vaan ole kiva syödä samaa ravintolaruokaa kotonakin vielä kahdella aterialla. 

Vierailija
59/60 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljelytilaa itsellä on kovin vähän mutta mausteyrttejä ei tarvitse ostella ja chilit saa kasvamaan vaikka sisällä. Marjoja kerään paljon, monenlaisia, myös mehut, hillot ja siirapit tehdään itse. Aikoinaan tehtiin kotiviiniäkin, ehkä voisi taas, mutta kannattaako kun alkoholin kulutus on ihan mitätöntä. Villiyrtit kuuluu myös osaamiseen, niistä saa vaihtelua, ravinteita ja ruuan jatkoa.

Vierailija
60/60 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tässä tarkentuu itselläkin säästötavoite. 12000 on se hyvä tavoite, 10000 kuitenkin realistisempi. Tulossa on kuitenkin muutamia isompia laskuja. Riippuu myös siitä paljonko pystyn tekemään lisää töitä, vaatii reissaamista, mutta sitten tulisi kyllä verottomat kilsakorvaukset päälle.

SäästöTäti (myös 59)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä