Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkit 2026

Vierailija
24.10.2025 |

Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...

Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.

Keinoja? Vertaistukea?

SäästöTäti

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkat tulo ja meno laskelmat,itsekuri ruokalistoissa ja kaupassa,ei mitään heräteostoksia tai turhaa esim suoratoistopalveluita

tee itse kaikki ruokasi/leipomuksesi alusta loppuun,kasvispainotteinen proteiini on halvempaa,tiukkoja hetkinä maidon voi tehdä itse vaikka kaurahiutaleista

opettele käyttämään ompelukonetta ja neulomaan,paikkaamaan vaatteita-kuukautissiteet voi tehdä itse

vanhan kierrätys/ tuunaus on nykyään muotia aivan kaikessa

puolilta vesilaskusi laskemalla hanasta vain kylmää vettä-kaikki pesuvedet lämmitetään liedellä tai keittimellä,termareissa pysyy vesi kuumana useita tunteja

hyödynnetään leipäjonoja/seurakuntien ruokailusta ym.tapahtumia jos tulot jäävät alle köyhyysrajan-teslarohmut voivat ostaa ruokansa normaalihintaisina kaupoista

roskapussit mainoslehdistä/materiaalia saa vaikka paperinkierrätysastiasta

kosmetiikkaa ja pesuaineita on todella helppoa tehdä myös itse,siivousrätit syntyvät vanhoista tekstiileistä

luonnon yrtit,marjat,sienet ja kalastaminen- pilkkiminen on mukavaa talvisin

kansalaisopisto tarjoaa monenlaista hyödyllistä opetusta melko edullisesti ja kirjastot ovat yhä ilmaisia

harrastukset löytyvät ilmaisina tai hyvin pienellä rahalla helposti jos haluaa

Vierailija
62/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolilta vesilaskusi laskemalla hanasta vain kylmää vettä-kaikki pesuvedet lämmitetään liedellä tai keittimellä,termareissa pysyy vesi kuumana useita tunteja

Tätä pakko alkaa soveltamaan, tsekkasin juuri, kerrostalon ylimmässä kerroksessa joudun valuttamaan lavuaarissa puolikkaan pesuvadillisen vettä ennenkuin alkaa tulla kuumaa. Ja tämä aina kun edellistä on kulunut tunti pari. Suihku taitaa vaatia enempi jopa. 

Paljonko siitä kertyy vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä pakko alkaa soveltamaan, tsekkasin juuri, kerrostalon ylimmässä kerroksessa joudun valuttamaan lavuaarissa puolikkaan pesuvadillisen vettä ennenkuin alkaa tulla kuumaa. Ja tämä aina kun edellistä on kulunut tunti pari. Suihku taitaa vaatia enempi jopa. 

Paljonko siitä kertyy vuodessa?

Näet vesilaskustasi kylmän ja kuuman veden kuutiohinnat sekä oman kulutuksesi per laskutus kausi. Siitä voit sitten räknätä,paljonko kulutat lämmintä vettä ja onko sen suuruinen määrä todella tarpeellinen. Itselläni lasku todella puolittui,mutta peseytyminen oli tosiaan mökkimeiningillä kuuppa,saavi sekä mökkisuihku jos luksustella halusi. Veden lämmitykseen vain halvinta sähköä,joka yleensä öisin/aamuyön tunteina. Siitä sitten termareihin odottamaan käyttöä,jos heti ei pesulle pääse. Vedenkulutus todella konkretisoituu tällä tavalla,ei tekisi pahaa kokeilla heillekään,joilla ei säästämisen tarvetta ole.

Vierailija
64/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuta laitoin juuri leivinuuniin, saadaan puut tosi halvalla, ruoka ja leipomukset tulee usein siinä samalla kun talo lämpiää.

SäästöTäti

Vierailija
65/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YleAreena, siitähän jopa maksetaan. Katsoin viikonloppuna sieltä parikin hyvää elokuvaa. Kirjastosta löytyy myös yllättävän paljon hyvää katsottavaa, osa myös diginä eikä tarvi lähteä mihinkään DVD:tä lainaamaan.

SäästöTäti

Vierailija
66/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinjuonti puolitettu, osittain hinnan takia, osittain siksi että kahvien maut on menneet alas kuin lehmänhäntä. Sama ilmiö kuin suklaalla jo aikaisemmin, ei tartu suklaata enää kaupasta mukaan.

SäästöTäti

Vierailija
67/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?

Helpompaa? Näinä aikoina? No ei todellakaan.

Vierailija
68/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs olet rajoittunut jos luulet että tuloja saa VAIN työtä tekemällä. 

Minä olen tänä vuonna joka ikinen viikko kasvattanut tulevaisuuden tulojani, ilman että minun tarvitsee tulevaisuudessa niiden eteen tehdä yhtään työtä. "

Ja aina olet sen joka säästöketjussa kertomassa kertomatta ikinä mitä käytännössä teet.

SäästöTäti

no miten olisi SIJOITTAMINEN?

Kyllä minulla tulee sijoittamalla 5 numeroinen summa rahaa vuosittain, ja tulevat tulot kasvavat viikoittain. Itse asiassa tällä viikolla olen nostanut tulojani 3 kertaa. Ensi viikolla jälleen nostan tulojani, tosin tällä kertaa juustotilille.

No eikös tässäkin ketjussa muutamakin ole jo sanonut

EIkö noissa osakkeissa kaupankäyntikulutu ole sellaiset, että vähemmällä kuin 500e ei edes kannata ostella?

Vierailija
69/93 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit ja herkut vähemmäksi, paljon vähemmäksi.

Ei limppareita, ei alkoholia kuin erikoistilanteissa.

Kahvi vähemmäksi.

Aamupalaksi leivän ja päällisten sijaan puuroa ja marjoja edes kerran viikossa.

Leivät leivon itse leivinuunissa.

Vihersalaatin sijaan porkkanaraaste.

Ei riisiä, kohta on muuten taas nälkä, kauraa, ohraa tai perunaa.

Vaatteita vain pakon edessä, tänä vuonna ostin kahdet kengät ja yhden paidan. Ensi vuonna luulen että pari t-paitaa riittää, ne tulee maksettua lahjakorteilla joita saa kyselyihin vastaamalla. Aluvaatteita ja sukkia toki tarvittaessa.

Eväät töihin on se minun kompastuskivi, tässä joutuu tekemään eniten töitä että olisi aina jotain järkevää valmiina.

SäästöTäti

Vierailija
70/93 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2025 alkaa olla paketissa ja se 12000€ säästö ensi vuodelle voi olla tehtävissä. Ilman yhtä isoa hankintaa olisi onnistunut tänäkin vuonna.

Kovaa pakkasta tulossa, joten lämmitelty aamulla takkaa, sitten leivinuunia, paistettu siinä sämpylöitä jotka pakastuukin nyt ilman sähköä ulkona.

Lopuksi vielä hellaan tulet ja testimielessä lämmitin siinä pesuvedet isossa kattilassa. Tehtävissä oleva juttu jos joskus sähköt pidempään pois ja varaajan vesi kylmenee, vettä saa sitten kyllä järvestä.

SäästöTäti

Vierailija
71/93 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kuukaudeksi eväät töihin, kanakeittoa, bataattisosekeittoa, kasvispastaa ja lohikiusausta. Nyt kun muistaa ottaa aina purkin pakkasesta mukaan niin työevään hinta max 1,50€  :)

SäästöTäti

Vierailija
72/93 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tammikuussa ainakin meillä TOK alueella Prisma ja S-Market uusivat kemppari valikoimiaan ja todella paljon tuotteita on alennuksella kun myyvät pois nopeasti, tänäänkin ostin paria eri shampoota ja jotain hiuksiin jätettävää hoitoainettakin.

Vierailija
73/93 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusuklaat, glögit ym alkavat olla hyvissä alennuksissa, osassa riittää päiväystä vaikka ensi jouluun.

Vierailija
74/93 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pakkanen, leivinuuni lämpiää ja ruokaa tulee ilman sähköä, sitten ne saa pakastettua ilman sähköä kylmässä kuistissa, sitten vaan siirto pakastimeen :)

Vierailija
75/93 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaan täällä ryhmässämme säästövinkit: https://www.facebook.com/groups/1407382251169084/

Vierailija
76/93 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkoi puurolla ja itse kerätyillä mustikoilla. Takkaan tulet, vähentää sähkölämmityksen tarvetta. Karkkilakko pitää. Töissä ollut omat eväät. Leivät leivottu itse ja paistettu leivinuunissa pari viikkoa. Vuosi siis alkanut hyvin.

Vierailija
77/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimen tyhjäystä, kohta voi laittaa yhden niistä kiinni. Kesän satoa oli välillä yli tarpeen, tein kasvissoseita pakastimeen ja nyt ne meni sämpylätaikinan pohjaksi. Lisukegratiiniin oli kukkakaalia pakkasessa kun kesällä satojaudella oli halpaa eikä mennyt kerralla koko kaali.

Puhelinliittymän kilpailutus edessä keväällä viimeistään.

Vuoden ensimmäinen yllättävä iso meno jo tulossa helmikuussa, menokuria siis tarvitaan ja ideoita otetaan vastaan.

SäästöTäti

Vierailija
78/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa hiukset lyhyempään malliin, säästät vedessä, shampoossa ja hoitoaineen voi jopa unohtaa. Älä värjää. Unohda tekoripset ja -kynnet.

Vierailija
79/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, meillähän on puuhella muutenkin jatkuvasti tulilla, vaikka lämmin vesi tulee nopeasti niin varaajahan syö sähköä, mökkimeiningillä pesulle kun isossa kattilassa lämpiää vesi :)

Vierailija
80/93 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sijoitukset ja passiivinen tulonmuodostus

ETF:t ja indeksirahastot: Passiivinen sijoittaminen, kuten S&P 500 -indeksiin sijoittaminen, on edelleen erittäin suositeltavaa. Tällöin pääset nauttimaan markkinoiden pitkän aikavälin nousutrendistä ilman aktiivista kaupankäyntiä.

Reaaliomaisuus: Kiinteistösijoittaminen voi olla hyvä valinta, erityisesti jos yhdistät sen esimerkiksi REIT-sijoituksiin (Real Estate Investment Trusts), joka tuo kiinteistösijoittamisen hyödyt myös pienemmille sijoittajille.

2. Inflaation vastaiset strategiat

Kryptovaluutat: Vaikka kryptot ovat edelleen epävakaita, niiden rooli "inflaatiota vastaan" on saanut yhä enemmän huomiota. Bitcoinia on pidetty digitaalisena kultana, ja monet uskovat sen toimivan inflaatiosuojana pitkällä aikavälillä.

Kulta ja arvometallit: Perinteisesti kultaa on pidetty turvasatamana epävakaassa taloustilanteessa. 2026-luvulla tämä trendi on vahvistunut, koska monet keskuspankit ovat lisänneet kultavarantojaan.

3. Vihreät ja kestävät sijoitukset

Kestävä sijoittaminen (ESG): Vihreät ja eettiset sijoitukset ovat tulleet jäädäkseen. ESG (Environmental, Social, Governance) -sijoitukset tarjoavat mahdollisuuden tehdä hyvää ja samalla saada tuottoa. Vihreät obligaatio- ja osakerahastot ovat kasvattaneet suosiotaan.

Ilmastosijoitukset: Ilmastonmuutokseen liittyvät teknologiat, kuten uusiutuvan energian tuotanto ja energiatehokkuusratkaisut, ovat erinomaisia pitkän aikavälin sijoituskohteita.

4. Teknologian hyödyntäminen säästämisessä

Robo-neuvonantajat: Sijoittaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa. Robo-neuvonantajat, kuten Betterment ja Wealthfront, tarjoavat automaattisia sijoitussuunnitelmia edullisesti ja tehokkaasti. Algoritmit voivat tehdä osakepoiminnan ja riskienhallinnan puolestasi.

Sovellukset ja työkalut: Käytä teknologiaa päivittäisten kulutustottumusten seuraamiseen ja säästämiseen. Sovellukset kuten Mint, Yolt tai Qapital voivat auttaa hallitsemaan budjettia, asettamaan säästötavoitteita ja jopa luomaan automaattisia säästöprosessia, kuten pyöristämään ostokset ylöspäin ja laittamalla erotuksen sivuun.

5. Verosuunnittelu ja verotuksen optimointi

Verovapaiden säästötilien hyödyntäminen: Esimerkiksi Suomessa PS-säästötili (pienimuotoiset säästöt verovapaasti) voi olla hyvänä vaihtoehtona pienille säästämiselle.

Ammatilliset säästötilit ja eläkekartoitus: Hyödynnä eläkkeelle säästämiseen tarkoitettuja tilivaihtoehtoja, kuten Individual Retirement Accounts (IRAs) Yhdysvalloissa tai Verotukselliset eläkesäästöt Suomessa. Säästöjen optimointi on pitkän aikavälin tuottojen kannalta kriittistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi