Säästövinkit 2026
Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...
Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.
Keinoja? Vertaistukea?
SäästöTäti
Kommentit (68)
puolilta vesilaskusi laskemalla hanasta vain kylmää vettä-kaikki pesuvedet lämmitetään liedellä tai keittimellä,termareissa pysyy vesi kuumana useita tunteja
Tätä pakko alkaa soveltamaan, tsekkasin juuri, kerrostalon ylimmässä kerroksessa joudun valuttamaan lavuaarissa puolikkaan pesuvadillisen vettä ennenkuin alkaa tulla kuumaa. Ja tämä aina kun edellistä on kulunut tunti pari. Suihku taitaa vaatia enempi jopa.
Paljonko siitä kertyy vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
puolilta vesilaskusi laskemalla hanasta vain kylmää vettä-kaikki pesuvedet lämmitetään liedellä tai keittimellä,termareissa pysyy vesi kuumana useita tunteja
Tätä pakko alkaa soveltamaan, tsekkasin juuri, kerrostalon ylimmässä kerroksessa joudun valuttamaan lavuaarissa puolikkaan pesuvadillisen vettä ennenkuin alkaa tulla kuumaa. Ja tämä aina kun edellistä on kulunut tunti pari. Suihku taitaa vaatia enempi jopa.
Paljonko siitä kertyy vuodessa?
Näet vesilaskustasi kylmän ja kuuman veden kuutiohinnat sekä oman kulutuksesi per laskutus kausi. Siitä voit sitten räknätä,paljonko kulutat lämmintä vettä ja onko sen suuruinen määrä todella tarpeellinen. Itselläni lasku todella puolittui,mutta peseytyminen oli tosiaan mökkimeiningillä kuuppa,saavi sekä mökkisuihku jos luksustella halusi. Veden lämmitykseen vain halvinta sähköä,joka yleensä öisin/aamuyön tunteina. Siitä sitten termareihin odottamaan käyttöä,jos heti ei pesulle pääse. Vedenkulutus todella konkretisoituu tällä tavalla,ei tekisi pahaa kokeilla heillekään,joilla ei säästämisen tarvetta ole.
Puuta laitoin juuri leivinuuniin, saadaan puut tosi halvalla, ruoka ja leipomukset tulee usein siinä samalla kun talo lämpiää.
SäästöTäti
YleAreena, siitähän jopa maksetaan. Katsoin viikonloppuna sieltä parikin hyvää elokuvaa. Kirjastosta löytyy myös yllättävän paljon hyvää katsottavaa, osa myös diginä eikä tarvi lähteä mihinkään DVD:tä lainaamaan.
SäästöTäti
Kahvinjuonti puolitettu, osittain hinnan takia, osittain siksi että kahvien maut on menneet alas kuin lehmänhäntä. Sama ilmiö kuin suklaalla jo aikaisemmin, ei tartu suklaata enää kaupasta mukaan.
SäästöTäti
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?
Helpompaa? Näinä aikoina? No ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Kylläpäs olet rajoittunut jos luulet että tuloja saa VAIN työtä tekemällä.
Minä olen tänä vuonna joka ikinen viikko kasvattanut tulevaisuuden tulojani, ilman että minun tarvitsee tulevaisuudessa niiden eteen tehdä yhtään työtä. "
Ja aina olet sen joka säästöketjussa kertomassa kertomatta ikinä mitä käytännössä teet.
SäästöTäti
no miten olisi SIJOITTAMINEN?
Kyllä minulla tulee sijoittamalla 5 numeroinen summa rahaa vuosittain, ja tulevat tulot kasvavat viikoittain. Itse asiassa tällä viikolla olen nostanut tulojani 3 kertaa. Ensi viikolla jälleen nostan tulojani, tosin tällä kertaa juustotilille.
No eikös tässäkin ketjussa muutamakin ole jo sanonut
EIkö noissa osakkeissa kaupankäyntikulutu ole sellaiset, että vähemmällä kuin 500e ei edes kannata ostella?
tarkat tulo ja meno laskelmat,itsekuri ruokalistoissa ja kaupassa,ei mitään heräteostoksia tai turhaa esim suoratoistopalveluita
tee itse kaikki ruokasi/leipomuksesi alusta loppuun,kasvispainotteinen proteiini on halvempaa,tiukkoja hetkinä maidon voi tehdä itse vaikka kaurahiutaleista
opettele käyttämään ompelukonetta ja neulomaan,paikkaamaan vaatteita-kuukautissiteet voi tehdä itse
vanhan kierrätys/ tuunaus on nykyään muotia aivan kaikessa
hyödynnetään leipäjonoja/seurakuntien ruokailusta ym.tapahtumia jos tulot jäävät alle köyhyysrajan-teslarohmut voivat ostaa ruokansa normaalihintaisina kaupoista
roskapussit mainoslehdistä/materiaalia saa vaikka paperinkierrätysastiasta
kosmetiikkaa ja pesuaineita on todella helppoa tehdä myös itse,siivousrätit syntyvät vanhoista tekstiileistä
luonnon yrtit,marjat,sienet ja kalastaminen- pilkkiminen on mukavaa talvisin
kansalaisopisto tarjoaa monenlaista hyödyllistä opetusta melko edullisesti ja kirjastot ovat yhä ilmaisia
harrastukset löytyvät ilmaisina tai hyvin pienellä rahalla helposti jos haluaa