Säästövinkit 2026
Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...
Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.
Keinoja? Vertaistukea?
SäästöTäti
Kommentit (36)
Jollekin tuon 38 euron saaminen kasaan voi oikesti vaatia paljon jos muutenkin jo miettii saisiko leivälle edes halvinta kissanrasvaa vai onkohan varaa edes leipään.
Itse siis pienituloisena saan säästöön, sijoituksiin ym tonneja vuodessa, mutta ymmärrän oikein loistavasti ettei kaikilla ole näin hyvin.
SäästöTäti
Jokaisella on niin erilaiset elämäntyylit, että vaikeaa antaa yleispäteviä vinkkejä. Itse aloitin säästämisen tutkailemalla pankkisovelluksesta mihin ne rahat kuluvat.Sitten mietiskelin mistä kuluista olen valmis leikkaamaan. Kahvilakäynnit ovat nyt harvassa ja tyydyn useimmiten pelkkään kahviin. Kotona kului ennen kahvia ihan liikaa, se oli tapa hemmotella itseään, mutta häiritsi lopulta yöunia. Nyt menee enää kaksi kuppia päivässä. Suklaahetket ovat nyt harvassa. Ei edes kirpaissut, koska suklaatuotteiden laatu on nykyään törkeän huono, sokerilla peitetään raaka-aineen heikkous. Ruokailusta on tullut kasvispainotteisempaa. Joihinkin asioihin panostan rahaa, niihin jotka ovat minulle tärkeitä. Jos joku elämänalue ei ole minulle tärkeä, siitä pyrin säästämään silloinkin kun se "kuuluu" monen mielestä normaaliin elämään. Oman tien kulkija yritän olla enkä piittaa ryhmäpaineesta. En viitsi avautua niistä, sillä tällä palstalla on niin paljon toisten elämänvalintojen mollaamista.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tuon 38 euron saaminen kasaan voi oikesti vaatia paljon jos muutenkin jo miettii saisiko leivälle edes halvinta kissanrasvaa vai onkohan varaa edes leipään.
Itse siis pienituloisena saan säästöön, sijoituksiin ym tonneja vuodessa, mutta ymmärrän oikein loistavasti ettei kaikilla ole näin hyvin.
SäästöTäti
No ostaa sitten vaikka 20 eurolla. Ei sitä mikään estä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on niin erilaiset elämäntyylit, että vaikeaa antaa yleispäteviä vinkkejä. Itse aloitin säästämisen tutkailemalla pankkisovelluksesta mihin ne rahat kuluvat.Sitten mietiskelin mistä kuluista olen valmis leikkaamaan. Kahvilakäynnit ovat nyt harvassa ja tyydyn useimmiten pelkkään kahviin. Kotona kului ennen kahvia ihan liikaa, se oli tapa hemmotella itseään, mutta häiritsi lopulta yöunia. Nyt menee enää kaksi kuppia päivässä. Suklaahetket ovat nyt harvassa. Ei edes kirpaissut, koska suklaatuotteiden laatu on nykyään törkeän huono, sokerilla peitetään raaka-aineen heikkous. Ruokailusta on tullut kasvispainotteisempaa. Joihinkin asioihin panostan rahaa, niihin jotka ovat minulle tärkeitä. Jos joku elämänalue ei ole minulle tärkeä, siitä pyrin säästämään silloinkin kun se "kuuluu" monen mielestä normaaliin elämään. Oman tien kulkija yritän olla enkä piittaa ryhmäpaineesta. En viitsi avautua niistä, sillä tällä palstalla on niin
Onneksi ei tarvi olla yleispätevää, vaan vinkeistä jokainen voi poimia itselleen sopivat. Minä en voi luopua autosta mutta joku voi. Joku ei pysty säästämään pörssisähkön halpoja aikoja hyödyntämällä mutta minä voin. Jne.
Työeväät on lipsunut kaupan valmiille eväille, totutan taas itseäni siihen että omat terveelliset, täyttävät ja maistuvat eväät mukaan. Valmissalaatti tai wrappi esim 4€ eikä se vielä yksin riitä ruuaksi. Lisäksi laadussa on yleensä toivomista.
SäästöTäti
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?
Päin vastoin, ainakin 5 miljardia ihmistä yrittää kasvattaa tuloja siinä onnistumatta.
Kaveri mietti uuden 800e älypuhelimen hankkimista ja mietti tulisiko koko vkl ylitöihin, itse totesin "en hanki" ja yhdessä sekunnissa leikkasin kuluja 800e, toinen joutui raatamaan koko vkl ja jos ei tuota ylityötä olisi edes ollut tarjolla, niin en tiedä mistä hän olisi rahat tuohon taikonut, olisiko jättänyt ostamatta vai ottanut jotain pikavippejä.
T ihan vain rautalangasta, että näkee kumpi on helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kyllä kannattaisi kuulua liittoon, vaikka muusta säästäisi. Pitkän päälle parasta meille kaikille.
Laki on kaikille sama ja kassasta saa saman työttömyysturvan eli ansiosidonnaisen ja se on 99% ihmisillä se ainoa asia mikä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kyllä kannattaisi kuulua liittoon, vaikka muusta säästäisi. Pitkän päälle parasta meille kaikille.
Laki on kaikille sama ja kassasta saa saman työttömyysturvan eli ansiosidonnaisen ja se on 99% ihmisillä se ainoa asia mikä kiinnostaa.
Kyllä minustakin liittoon kannattaa kuulua, nehän sopii meidän palkoista ja työehdoista. Nyt vaan hallitus teki omat liikkunsa ja osa-aikaisena itseltäni jäi pois lapsikorotus ja suojaosan poiston takia en saa enää soviteltua päivärahaa ikinä. Ennen sain edes hiljaisina kuukausina ja niillä rahoilla maksoin kevyesti sen jäsenmaksun.
SäästöTäti
Tässä loppuvuodesta pitää tosiaan alkaa hahmottelemaan ensivuoden budjettia. Vuosi 2026 jotakuinkin näyttää tältä:
Vastike 2700 € Asuntolaina 3000 € Kodintarvikkeet 250 € Sähkö 400 € Ruoka 1600 € Puhelin 280 € Harrastukset 600 € Muut kulut+hupi 500 € Terveys+Hygenia 500 € Vaatteet 150 € Vakuutukset 220€ Matkustus 4000 €. Menot Yhteensä 15 000 € noin
Säästöön ja sijoituksiin noin 15 000€. Vielä jäisi pari tonttua särkymävaraa budjettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kassasta SAMAA vaan sieltä saa PAREMMAN. LIIITOSTA ei saa MINKÄÄNLAISTA työttömyysturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan liittoja, mutta 40e joka kuukausi omasta palkasta on ihan liikaa.
Erosin lähinnä siksi, että oma liittoni ei tikkua laittanut ristiin kun hallitus leikkasi alaltani paljon. Olkoot, jos ammattikunnan puolustaminen ei kiinnosta.
Vasektomia/sterilisaatio. Säästää pitkän pennin elareissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mutta eikö olisi helpompaa kasvattaa tuloja kuin vähentää kulutusta?
Tämä on loputon noidankehä ja kertoo miksi hyvätuloiset on niin ahneita. Mitä enemmän tienataan niin kulutus kasvaa ja sen takia pitää tienata jotta voisi kuluttaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suuren marginaaliveron vuoksi ei ole.
Näin minä säästän:
-töihin omat eväät, kylkiäissalaatit ja leivät. Yllättävän kalliita pienetkin täydennykset eväisiin kaupasta ja parempaa saa itse tekemällä
-en värjää hiuksia ja leikkaan hiukset itse. Ei kosmetiikkakokeiluja, varmat hyvät luottotuotteet vuodesta toiseen jotka sopii omalle iholle ja hiuksille
-vuosiin en ole käynyt kosmetologeilla, jalkahoidoissa tai vastaavissa. Jalkakylvyn saa tehtyä kotonakin jos sellaisen haluaa.
-jääkaapin ja pakastimen tyhjennyspäivät - näin saa venytettyä kaupassa käyntiväliä ja syötyä kaappeja tyhjiksi. Ruuat eivät mene myöskään vanhaksi kun säännöllisesti tekee.
-vaatteiden osto tarpeeseen ja vaate käytetään loppuun. Kaupassa tai kirpparilla jo ennen ostosta voi miettiä esim vaatteen väriä, onko vain hetken miellyttävä trendiväri vai ajaton joka sopii vuosia. Myös materiaaleja kannattaa katsoa ja jättää suosiolla ostamatta keinokuituvaatteet jotka menettävät kuosinsa nopeasti.
-ei sisustelua ja sen myötä ostelua, huvikseen. Vuodesta toiseen juhlapyhinä käy ne samat koristeet ja tyynynpäällisiä ei tarvitse joka sesonkiin ostaa uusia. Kun ostaa kerralla muutaman silmää miellyttävän, niitä voi vaihdella tunnelman mukaan.
jospa joku saisi näistä vinkkiä itselleen
Ei sijoittamiseen juurikaan tarvitse "kerätä pääomia". Pienilläkin summilla voi sijoittaa ja ne alkavat heti tuottamaan positiivista kassavirta jos valitsee sijoituskohteensa siten.
Viimeksi tänään ostin osakkeita 38 eurolla, ja nyt nämä osakkeet tuottavat minulle osinkoa kuukausittain hiukan, eli tulevien kuukausien tuloni kasvoivat vähän. Kun tätä tekee säännöllisesti ja pitkäjänteisesti pääsee näihin 5 numeroisiin osinkotuottoihin vuositasolla.