Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi sisaruksita hoitaa vanhaa vanhempaa, kaikki ilmestyvät perinnönjakoon

Vierailija
24.10.2025 |

Sitä kuulee usein kritisoitavan, että nekin jotka ei osallistuneet vanhemman hoitoon, kärkkyvät perintöä. Tietysti, se kuuluu heille. Myös ne vanhemman itse hylkäämät lapset ovat laillisia perillisiä.

Jos joku hoitaa enemmän, niin se pitää huomioida silloin hoitaessa. Vanhempi joko ihan maksaa hoitamisesta ja avusta tai sitten huomioi testamentissa. Ei ole niiden muiden asia huomioida.

Mitä mieltä?

Kommentit (235)

Vierailija
221/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnönjaossa olisi kaikkien hyvä olla paikalla jotta sen sopimuksen saa valmiiksi heti. 

Sähköisesti hoituu moni asia.  Syksyllä perunkirjoitus tehtiin teamsilla.  Cain pesän ilmoittaja, lakimies ja todistaja fyysisesti paikalla.

Vierailija
222/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä ymmärrän mitä AP hakee. Me puhuttiin vanhemmille, että antavat tälle joka hoitaa niin enemmän, koska hän hoiti paljon asioita mihin ei muiden sisarusten kanssa pystytty. Vanhempani toimivat näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no minä olen ainut lapsi ja perin isäni johon minulla ei ollut mitään välejä moneen kymmeneen vuoteen. En hoitanut häntä enkä edes tiennyt missä hän asuu ennenkuin pari päivää ennen kuolemaa. Mutta perin hänet. Ei tunnu väärältä tai oudolta enkä koe että minun olisi pitänyt luopua perinnöstä vaikka kodittomille kissoille. Jos hän olisi halunnut niin olisi voinut tehdä testamentin. Silloin olisin saanut vain lakiosan koska sen olisin vaatinut...Ihan vaan isä-traumoista johtuen. Vaikka eihän raha oikeasti auta mutta helpottaa nykyistä elämää.

Vierailija
224/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitosuhde määritä että kuka on perillinen ja kuka ei.

Toiset tekee työt ja kaikki nostaa saman verran rahaa, ihan kuten työelämässäkin, nostaa tukina jos ei huvita.

Vierailija
225/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa että suosikkilapsia ei häiritä mutta oletetaan vähemmän mielummin hoitaa ilmaiseksi kaikki . Jättäisin oman onnensa nojaan mutta omatunto kolkuttaa isolla äänellä ja kyllä minua todella vi...taa.

Näin kävi minulle. Ja kun kysyin isompaa perintöä, niin ihmeteltiin, että rakastanko vanhempiemme hoitamisella.

Vierailija
226/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämmöistä tilannetta reiluksi saa millään. Joku sisarus asuu vanhemman vieressä. Toinen sisarus ehkä äärimmillän jopa toisessa maassa kuin vanhempi. Toisella on pienet lapset tai työelämässsä. Toisaalta taas  vanhemman  lapsi voi olla itsekin jo eläkkeellä ja hyväkuntoinen ja paljon aikaa. Näissä olosuhteissa olisi epäreilua, että se lähellä asuva veisi perinnön. Ainakin minä lähellä asuvana autan vanhempaani mielelläni kohtuudella. En laske, kuka teki enemmän. Muisto näistä ajoista kantaa pitkälle, kun vanhempaa ei enää ole. Tämä on kunnia-asia. Kaikki eivät saa tämmöistä mahdollisuutta. Yhteiskunta myös tarjoaa monenlaista apua vanhukselle, joten oma osuuteni ei ole kovin suuri. Perintö on tarkoitettu tasapuolisesti kaikille sisaruksille. Jokainen heistä on vanhempansa lapsi, heille tärkeä sellaisenaan ja ansaitsee perinnön, jos sitä jää. 

Vierailija
227/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren? 

Siis tämä hoitajahan pilaa oman elämänsä, jos häneltä jää oma perhe ja työ saamatta kun käyttää kaiken aikansa vanhempansa hoitoon. Myös vanhempi on ikävä, jos yhdeltä tällaista vaatii. Ratkaisu on, että hoitajan pitäisi saada korvausta työstään.

Perinnönjako on asia erikseen, eikä siihen tuollainen voi vaikuttaa. Kuka tahansa voi väittää tehneensä niin ja niin paljon vuosien aikana, eikä se välttämättä ole totta.

Vierailija
228/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren? 

Siis tämä hoitajahan pilaa oman elämänsä, jos häneltä jää oma perhe ja työ saamatta kun käyttää kaiken aikansa vanhempansa hoitoon. Myös vanhempi on ikävä, jos yhdeltä tällaista vaatii. Ratkaisu on, että hoitajan pitäisi saada korvausta työstään.

Perinnönjako on asia erikseen, eikä siihen tuollainen voi vaikuttaa. Kuka tahansa voi väittää tehneensä niin ja niin paljon vuosien aikana, eikä se välttämättä ole totta.

Saakos mitään omaishoitajan tukea nykyisin yhteiskunnalta ja onko tuki kuinka pieni? Vanhempihan voi maksaa lisäksi pientä palkkaa hoivaavalle, jos on varaa. Putää myös muistaa, että sisarusten varallisuustilanteet voivat olla ihan erilaiset. Se eniten hoivaava voi olla varakas tai köyhä. Perintö pitää ja lain mukaan tuleekin jakaa sisarusten kesken tasan. Se on ainut reilu tapa. 

Vierailija
229/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on. Minä haluan sitä ja tätä. Ei edes tulla hautajaisiin mutta perintö kyllä kelpaa. Minä haluan.

Vierailija
230/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota hoitamaan. Minä autan vanhempiani koska haluan heitä auttaa, enkä vaadi siitä palkkioksi muuta kuin hyvää mieltä, ja myös yhdessä vietetty aika on kultaakin kalliimpaa. 

Enemmän minulla käy sääliksi kaukana asuvaa veljeäni joka ei pääse vanhempiamme yhtä paljoa näkemään. Perintö tietysti tasan kun sen aika on, se kuuluu veljelleni aivan yhtä paljon kuin minulle.

Vaikutat aika ikävältä tyypiltä jos vain rahan kiilto silmissäsi vanhempisi autat. 

Oletpa ihana ja reilu ihminen. Varmasti karma tuo hyvää elämääsi. Voit myös lämmöllä muistella yhteistä aina vanhempiesi kanssa myöhemmin. Varmasti jää siunaus elämääsi. 

Vierailija
231/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakos mitään omaishoitajan tukea nykyisin yhteiskunnalta ja onko tuki kuinka pieni? Vanhe

Siihen en ota kantaa, mikä on reilua, mutta laki ei käske jakamaan perintöä tasan lasten kesken. Puolet perinnöstä menee lakiosana tasan lasten kesken, jos nämä niin vaativat, mutta loput puolet saa testamentata ihan miten haluaa. (Tai siis periaatteessa kaiken saa testamentata miten haluaa, mutta lapset voivat vaatia sitä lakiosaansa.) Näihin perintöasioihin liittyy ihan valtavasti vääriä käsityksiä. 

Vierailija
232/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on. Minä haluan sitä ja tätä. Ei edes tulla hautajaisiin mutta perintö kyllä kelpaa. Minä haluan.

En ymmärrä hautajaisilla syyllistämistä. Se, ettei halua mennä hautajaisiin, ei liity välttämättä vainajaan mitenkään. Hautajaisissa voi johtua kohtaamaan ihmisiä, jotka ovat olleet hyvin kamalia itseä kohtaan. Tämä on surun ja monenlaisten raskaiden tunteiden keskellä  rankkaa. Vainajalle ei ole merkitystä, oletko hautajaisissa. Hyvät teot tehdään ennen kuolemaa se mitä tehdään. Perintö ei ole ansaintajuttu. Se kuuluu kaikille sisaruksille. Niin vanhempana ajattelen. Minulle jokainen lapsi on samanarvoinen. Arvoa ei ansaita teoilla. 

Vierailija
233/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen en ota kantaa, mikä on reilua, mutta laki ei käske jakamaan perintöä tasan lasten kesken. Puolet perinnöstä menee lakiosana tasan lasten kesken, jos nämä niin vaativat, mutta loput puolet saa testamentata ihan miten haluaa. (Tai siis periaatteessa kaiken saa testamentata miten haluaa, mutta lapset voivat vaatia sitä lakiosaansa.) Näihin perintöasioihin liittyy ihan valtavasti vääriä käsityksiä. 

Minulla ei ollut mitään väärinkäsitystä. Mutta yleinen tapahan  on, että jokainen lapsi saa lakiosan ja koko perintö jaetaan lasten kesken tasan. Toki laki ei tähän vaadi muuta kuin lakiosan osalta. Yleensä mennään perintökaaren mukaisessa järjestyksessä. Ja hyvä niin. Itsekin haluavan lasten jakavan perinnön tasan. Miksi haluaisin lapsille tunteen, että suosin heistä jotakin sisarusta. Ja vielä pahempaa, en haluaisi perintöä jälkeläisilleni. Pihinä ihmisenä ja näinä huonoina aikoina olen onnellinen, että voin jättää perintöä. Ja kaikille tasapuolisesti. Tämä ei vaadi lapsilta ansaitsemista teoilla.

Vierailija
234/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pas ka laki, se kun on hoitanut vanhusta niin kuuluisi saada koko potti, muut saa jäädä ilman.

Vanhuus on kuitenkin lyhyt aika vanhuksen elämässä.  Mitä on tapahtunut muun elämän aikana.  Onko lapsia kohdeltu tasapuolisesti+? Onko kenties jotkin suosittu, toista sorsittu.  Elämä on pitkä.

Vierailija
235/235 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä syytä sisarusta, syytä muoria

Milläs tavalla se muorin vika on, ei hän kaiketi sitä yhtä lastaan tahallaan mulkuksi ole kasvattanut? 

Onhan se joskus niin, niin joiltain lapsilta odotetaan enemmän kuin toisilta. Varsinkin tytöiltä odotetaan usein osallistumista kotitöihin, vastuuta ja muiden hoitamista. Ja jonkun muun lapsen osalta vain toivotaan, että kunhan löytäisi paikkansa maailmassa ja saisi edes omat asiansa hoidettua. Kaikilta lapsilta ei vaadita samaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi