Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi sisaruksita hoitaa vanhaa vanhempaa, kaikki ilmestyvät perinnönjakoon

Vierailija
24.10.2025 |

Sitä kuulee usein kritisoitavan, että nekin jotka ei osallistuneet vanhemman hoitoon, kärkkyvät perintöä. Tietysti, se kuuluu heille. Myös ne vanhemman itse hylkäämät lapset ovat laillisia perillisiä.

Jos joku hoitaa enemmän, niin se pitää huomioida silloin hoitaessa. Vanhempi joko ihan maksaa hoitamisesta ja avusta tai sitten huomioi testamentissa. Ei ole niiden muiden asia huomioida.

Mitä mieltä?

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vanhempien tehtävä maksaa hoidosta perilliselle ELÄESSÄÄN.

No totuus on että kun sun vanhemmat on elättänyt sua lapsilisillä iveronmaksajien kouluruualla niin sun pitää myös auttaa heitä . 

Kun sun vanhemmat on laittaneet ruokaa sun suuhun, niin sun täytyy syöttää heitä. Ja tehneet töitä sun eteen, niin sun täytyy tehdä töitä heidän eteen. On tietysti paljon vanhempia, jotka ei oo koskaan tehneet töitä, aina vaan enemmän heidänlaisiaan, elävät verorahoilla.

Vierailija
182/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitosuhde määritä että kuka on perillinen ja kuka ei.

Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren? 

Kukaan ei pakota hoitamaan. Minä autan vanhempiani koska haluan heitä auttaa, enkä vaadi siitä palkkioksi muuta kuin hyvää mieltä, ja myös yhdessä vietetty aika on kultaakin kalliimpaa. 

Enemmän minulla käy sääliksi kaukana asuvaa veljeäni joka ei pääse vanhempiamme yhtä paljoa näkemään. Perintö tietysti tasan kun sen aika on, se kuuluu veljelleni aivan yhtä paljon kuin minulle.

Vaikutat aika ikävältä tyypiltä jos vain rahan kiilto silmissäsi vanhempisi autat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ainoana lapsena totean, että kyyylllä, sisarukset tekevät ihmisestä jalomman ja vähemmän itsekkään :D:D:D

Sinähän sitten jaat mahdollisen perintösi epäitsekkäästi muille ihmisille? 

Vierailija
184/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku kuvittelee vanhusten lapsien olevan 60-vuotiaita? 

Avuntarve alkaa siinä 80-90 iässä, jolloin vanhusten lapset alkavat olla yleensä noin kuusikymppisiä.

Herää nyt vähän sieltä kuplastasi. Eivät kaikki ole saaneet lapsia pelkästään 20-vuotiaana, edes ne vanhukset eivät ole. 

Miehillä tilanne on toinen mutta kyllä 80-vuotiaan lapset ovat viisissäkymmenissä.  Jopa 60 jos on nuorena nainut.   Tuttu  on 65,  äitinsä on 80.  Joskus niinkin.

Mun tuttu on 64 ja äitinsä 98.

Vierailija
185/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin rehellinen puhe auttaa. Miehen äiti on edelleen katkera siitä, kuinka saamatta penniäkään hoiti omaa äitiänsä ja piti asumassa luonaan. Edes ruokarahaa muori ei antanut. Mutta eläkkeen kyllä sai ja leskeneläkkeen päälle. Ja ne rahat antoi aina veljelle, joka ei osallistunut hoitoon yhtään. Niin, poika oli sille sukupolvelle niin paljon arvokkaampi kuin tytär, joka kelpasi vaan passariksi. 

Meillä on puhuttu asia selväksi. Minä ja mies autetaan mun vanhempia ja he eivät tarvitse kotihoitoa yms. Ovat suhteellisen pärjääviä vielä. Ja siitä saamme 1000 euroa kuussa rahaa. Siskoni tietää tämän. Hän ei halua juosta auttamassa vanhempia ja olen sanonut, että jos jaamme homman, saa hän 500 tai voi ottaa vaikka kokonaan niskoilleen. Ei halua. Tämä on hänelle okei ja on tyytyväinen, että saa pestyä kätensä hoitamisesta näin. Vanhemmat sitten antaa meille tuon sovitun summan joka kuukausi ja heidän ei tarvitse ostaa palveluita. Heillä on hyvät eläkkeet, joten sen mukaan menisi isot maksutkin ja meille taas tuo tonnin on tervetullut lisäraha. Eikä vanhemmat siitä köyhdy. Silti eläkkeistä jää säästöön. Perintö jaetaan 50-50 aikanaan sitten. Minusta tässä avain on rehellisyys. Puhutaan asiat selväksi. Ei mitään perinnön tai rahan kähmimistä vaan reilu elinaikainen hyvitys auttamisesta ja toisella on mahdollisuus tehdä sama, jos haluaa. 

Vierailija
186/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni antoi minulle 450000 ennakko perintöä ja kesämökkinsä ettei toinen sisaruksistani saa perintöä. Sisarus varasti kuulemma isältäni 11000 euroa. Isäni ei halua antaa sille mitään kun isä kuolee ja on tehnyt testamentin minun hyväksi.

Ennakkoperintö huomioidaan perinnönjaossa. Sisaruksesi saa sitten enemmän. 

Vierailija
187/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutun perinnönjaossa kävi reilusti.

Veli ei ollut ikinä ollut ns työkykyinen ja asui Turussa vuokralla. Vanhempien kuoltua veli muutti asumaan, maksoi yhtiövastikkeen. Asunto laitettiin myyntiin ja oli 2-3 v myynnissä. Asunnosta tuli rahaa 20 - 30

000, en muista määriä. Tänä aikana veli oli myynyt irtaimistoa pois ja laittanut kodin kuntoon.

Tää tuttu kertoi veli fillaroi pitkin kylää, kun joku osti kirjan 2 eurolla, hän toi kotiin asti.

Kun asunto meni kaupaksi, jokainen sai tietyn summan, verottomana, sisaruksia oli 4-5. 

Veli sai asumisoikeusasunnon Turusta, tää sisko sanoi hän tulee lainan takaajaksi. Kun sitten talo valmistui, jokainen sisaruksista antoi veljelleen 4999 euroa, sai maksettua maksut, vuokraa pitkälle ja jotain uusia huonekalujakin.

Näin tapahtuu fiksuissa perheissä.

Vierailija
188/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt änkytä autisti tyhjää pskaa. Sulla on harhaluuloisuushäiriö. Puhuttiinko jossain, että kaikilla vanhuksilla on varaa ostaa palveluja kotiin? Se auttaminen on edelleen vapaaehtoista puuhaa ja ei muuta asiaa

Onko sulla autismi?

Ei sun sisarukset ole sulle jättäneet mitään hoitoon. Sun sisarukset eivät ole sulle mitään velkaa. Sinun ei ole pakko hoitaa vanhempaasi.

Vanhempasi voi ostaa palvelun kotiinsa. Jos ei pärjää, niin hoitolaitokseen. Oletko omaishoitaja?

Mitä ihmeen autismisönkötystä? Autismi ei tee tyhmäksi. Minä olen autismin kirjolla ja olen triple nine societyn jäsen. Se on siis kerho joka on paljon älykkäämmille kuin mitä Mensan jäsenyys vaatii. (siihen hyväksytään jos kuuluu 0,1% älykkäimpien joukkoon) 

Vierailija
189/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veli ei ollut ikinä ollut ns työkykyinen ja asui Turussa vuokralla. Vanhempien kuoltua veli muutti asumaan, maksoi yhtiövastikkeen. Asunto laitettiin myyntiin ja oli 2-3 v myynnissä. Asunnosta tuli rahaa 20 - 30

000, en muista määriä. Tänä aikana veli oli myynyt irtaimistoa pois ja laittanut kodin kuntoon.

Tää tuttu kertoi veli fillaroi pitkin kylää, kun joku osti kirjan 2 eurolla, hän toi kotiin asti.

Kun asunto meni kaupaksi, jokainen sai tietyn summan, verottomana, sisaruksia oli 4-5. 

Veli sai asumisoikeusasunnon Turusta, tää sisko sanoi hän tulee lainan takaajaksi. Kun sitten talo valmistui, jokainen sisaruksista antoi veljelleen 4999 euroa, sai maksettua maksut, vuokraa pitkälle ja jotain uusia huonekalujakin.

En tajunnut tästä mitään... Ja olen sentään ollut opettaja eli yhtä sun toista tuotosta lukenut.

Vierailija
190/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää muoritelko, kyllä se usein on ukko joka tekee testamentin ja hoitelee kassa-asiat!

Vierailija
191/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tästä mitään... Ja

Eihän se kauhean selkeä ollut, mutta ymmärrettävä kuitenkin. Sä et ainakaan kuulu tuohon triple nine societyyn! 😂

Vierailija
192/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissäkin rehellinen puhe auttaa. Miehen äiti on edelleen katkera siitä, kuinka saamatta penniäkään hoiti omaa äitiänsä ja piti asumassa luonaan. Edes ruokarahaa muori ei antanut. Mutta eläkkeen kyllä sai ja leskeneläkkeen päälle. Ja ne rahat antoi aina veljelle, joka ei osallistunut hoitoon yhtään. Niin, poika oli sille sukupolvelle niin paljon arvokkaampi kuin tytär, joka kelpasi vaan passariksi. 

Meillä on puhuttu asia selväksi. Minä ja mies autetaan mun vanhempia ja he eivät tarvitse kotihoitoa yms. Ovat suhteellisen pärjääviä vielä. Ja siitä saamme 1000 euroa kuussa rahaa. Siskoni tietää tämän. Hän ei halua juosta auttamassa vanhempia ja olen sanonut, että jos jaamme homman, saa hän 500 tai voi ottaa vaikka kokonaan niskoilleen. Ei halua. Tämä on hänelle okei ja on tyytyväinen, että saa pestyä kätensä hoitamisesta näin. Vanhemmat sitten antaa meille tuon sovitun summan joka kuukausi ja heidän ei tarvitse ostaa palvelui

1000 euroa kuussa suhteellisen hyvin pärjääviltä  vanhemmilta?  Jos tuntihintanne 30 euroa,  siitä tulee jotain 33 tuntia kuukaudessa.  

Maksan yritykselle 32 euroa tunti koska saan ilman alvia ja voin silti vähentää kotitalousvähennyksenä.

Hyvin pärjäävänä en tosiaan tarvitse apua 30 tuntia kuukaudessa, yleensä   4 tuntia siivouksen verran,  ikkunanpesu pari kertaa vuodessa lisänä.

Kalliit taksat teillä on.  Toki pitää vanhat rahastaa tarkkaan

Vierailija
193/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitosuhde määritä että kuka on perillinen ja kuka ei.

Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren? 

On se. Vai odotitko saavasi taloudellista etua "rakkaudestasi"? Sittenhän sinä h u o r a s i t vanhemmillesi.

Itse läksit. Marttyyriudesta ei makseta.

Vierailija
194/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt änkytä autisti tyhjää pskaa. Sulla on harhaluuloisuushäiriö. Puhuttiinko jossain, että kaikilla vanhuksilla on varaa ostaa palveluja kotiin? Se auttaminen on edelleen vapaaehtoista puuhaa ja ei muuta asiaa

Onko sulla autismi?

Ei sun sisarukset ole sulle jättäneet mitään hoitoon. Sun sisarukset eivät ole sulle mitään velkaa. Sinun ei ole pakko hoitaa vanhempaasi.

Vanhempasi voi ostaa palvelun kotiinsa. Jos ei pärjää, niin hoitolaitokseen. Oletko omaishoitaja?

Mitä ihmeen autismisönkötystä? Autismi ei tee tyhmäksi. Minä olen autismin kirjolla ja olen triple nine societyn jäsen. Se on siis kerho joka on paljon älykkäämmille kuin mitä Mensan jäsenyys vaatii. (siihen hyväksytään jos kuuluu 0,1% älykkäimpien joukkoon) 

Otan selvää. Mun äo on 156 (riittääköhän) ja Mensan pullukkanörtit ei kiinnosta. Kiitti vinkistä.

N60

Vierailija
195/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa että suosikkilapsia ei häiritä mutta oletetaan vähemmän mielummin hoitaa ilmaiseksi kaikki . Jättäisin oman onnensa nojaan mutta omatunto kolkuttaa isolla äänellä ja kyllä minua todella vi...taa.

Mikdi hoitaa ilmaiseksi. Sanoo vain hinnan millä hoitaa, kuskaa ja ruokkì. Kuitenkin perintö menee kaikille.

Vierailija
196/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puhuttu asia selväksi. Minä ja mies autetaan mun vanhempia ja he eivät tarvitse kotihoitoa yms. Ovat suhteellisen pärjääviä vielä. Ja siitä saamme 1000 euroa kuussa rahaa. Siskoni tietää tämän. Hän ei halua juosta auttamassa vanhempia ja olen sanonut, että jos jaamme homman, saa hän 500 tai voi ottaa vaikka kokonaan niskoilleen. Ei halua. Tämä on hänelle okei ja on tyytyväinen, että saa pestyä kätensä hoitamisesta näin. Vanhemmat sitten antaa meille tuon sovitun summan

Ennemmin maksan yritykselle  kuin marisevalle lapselle.  Johan olisin liki vainaa jos tarvisin yli 30 tuntia kuussa apua.

Vierailija
197/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tästä mitään... Ja

Et sitten ole perinyt kiinteistöjä tai rahaa. Itse ymmärsin kaikki, vaikka ei ollut selvästi kirjoitettu.

Vierailija
198/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää muoritelko, kyllä se usein on ukko joka tekee testamentin ja hoitelee kassa-asiat!

Mikään ukko ei hoida akan testamenttiasioita. Vain omansa.

Sinunkin ihan turha sönköttää kun olet ulosottovelkainen tt-tukiloinen. 

Miehille kumuloituvat kaikki elämänhallintaongelmat mukaanlukien persaukisuus.

Vierailija
199/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku kuvittelee vanhusten lapsien olevan 60-vuotiaita? 

Avuntarve alkaa siinä 80-90 iässä, jolloin vanhusten lapset alkavat olla yleensä noin kuusikymppisiä.

Herää nyt vähän sieltä kuplastasi. Eivät kaikki ole saaneet lapsia pelkästään 20-vuotiaana, edes ne vanhukset eivät ole. 

Miehillä tilanne on toinen mutta kyllä 80-vuotiaan lapset ovat viisissäkymmenissä.  Jopa 60 jos on nuorena nainut.   Tuttu  on 65,  äitinsä on 80.  Joskus niinkin.

80-vuotiaan lapsi voi olla vaikka 44 v. 

Vierailija
200/245 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosa kuuluu kaikille rintaprillisille, joten miksi he eivät tulisi perinnönjakoon. Toisaalta, ei sinne henkilökohtaisesti edes tarvitse tulla. Ja vaikka olisi testamentti joka tekee perinnöttömäksi, lakiosa on silti haettavissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi