Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi sisaruksita hoitaa vanhaa vanhempaa, kaikki ilmestyvät perinnönjakoon

Vierailija
24.10.2025 |

Sitä kuulee usein kritisoitavan, että nekin jotka ei osallistuneet vanhemman hoitoon, kärkkyvät perintöä. Tietysti, se kuuluu heille. Myös ne vanhemman itse hylkäämät lapset ovat laillisia perillisiä.

Jos joku hoitaa enemmän, niin se pitää huomioida silloin hoitaessa. Vanhempi joko ihan maksaa hoitamisesta ja avusta tai sitten huomioi testamentissa. Ei ole niiden muiden asia huomioida.

Mitä mieltä?

Kommentit (245)

Vierailija
241/245 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset hoitaa, ei varmasti saa vanhuspalveluista mitään. Parempi heti tehdä siihen suuntaan selväksi, että vanhus tarvitsee apua, mutta lapset eivät tule hoitamaan. Sitten vaan jatkuvasti huoli-ilmoituksia sosiaalitoimeen, kunnes tarvittavat palvelut irtoaa. Sitä varten maksetaan veroja, että saadaan palveluita kun siihen on tarvetta. Automaattisesti ei saa mitään, pitää osata vaatia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitosuhde määritä että kuka on perillinen ja kuka ei.

Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren? 

Älä syytä sisarusta, syytä muoria

Samaa mieltä. Jos mun vanhempani olisivat halunneet jotenkin palkita mut niistä lähes kolmesta vuodesta, kun isä soitti aina mulle ja mä juoksin etsimässä muistisairasta äitiä, rauhoittelemassa äitiä kolmen aikaan yöllä, kun meinasi lähteä lapsuudenkotiinsa, nostamassa äitiä lattialta jne ylös, niin he olisivat palkinneet. Tai no äiti oli jo niin hönö, ettei se tuollaisesta mitään edes tajunnut, joten isän päätös se oli. Mutta en syytä siskoani isäni päätöksestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/245 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä on edessä kohta. Asun veljeni kanssa yhtä kaukana vanhemmistamme, mutta olen perheetön ja veljelläni pienet lapset. Olen jo ilmoittanut etukäteen, että autan minkä pystyn mutten toimi edunvalvojana/vastuuhenkilönä. Lisäksi jos (kun) käyn enemmän hoitamassa, niin veljeni maksaa niistä käynneistä km-korvaukset minulle. Ei tule ongelmia, kun:

- sopii asioista etukäteen

- ei suostu hyväksikäyttöön (meiilä kaikilla on vain yksi elämä enkä suostu kantamaan muiden (=veljeni ) velvollisuuksia omieni lisäksi korvauksetta)

Suosittelen kommunikaatiota ja tarvittaessa sanan "ei" käyttöä. Täällä ei tule poliisit hakemaan, jos et suostu muiden määrittelemään rooliin omaishoitajana. 

Vierailija
244/245 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en missään tapauksessa halua, että lapseni uhraavat oman elämänsä huolehtiakseen minusta, kun se aika koittaa. Olen sanonutkin heille, että minut saa, ja PITÄÄ lykätä hoivakotiin jos en enää kotona pärjää. Jos ei meinaa paikkaa irrota, niin valitusta kehiin vaan. Vaikka oikeudella uhkailua, syynä heitteillejättö. Kiva jos joskus ehtivät sitten käydä minua katsomassa, mutta hoitovastuuta en todellakaan heille halua!

Vierailija
245/245 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muori ilmeisesti ajattelee, että yksi auttaa hyvää hyvyyttään. Ja rahan suhteen haluaa olla tasapuolinen kaikille. 

Pitäisikö muiden sisarusten kieltäytyä muorin lahjoista sillä perusteella, ettei ole auttanut?

Hmm.  Itse asiassa ihan hyvin voisikin tehdä niin.  Antaisi sen vanhemmaltaan saamansa lahjakuoren sille sisarukselle, joka hoitotyön on tehnyt.  

Se olisi aika reilua.  

Entä jos kysyisi siltä muorilta, että "annoitko tolle Liisalle myös rahalahjan?"

Ja kun muori sanoisi, että en mää sille, kun sitähän mää näen tässä muutenkin koko ajan, niin rahan saaja sanoisi siihen, että no mää annankin tämän rahakuoren sitten Liisalle, kun se on sua täällä hoitanut ja aikaansa uhrannut.  Liisa, kiitos sulle, ole hyvä ja hyvää joulua!

SE  olisi reilua.  

Mutta kukaan ei tee niin.  Paitsi mun veli, joka antoi perinnönjaon jälkeen mulle ihan reilun summan korvaukseksi siitä, että olin hoitanut äitiä monta vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän