Yksi sisaruksita hoitaa vanhaa vanhempaa, kaikki ilmestyvät perinnönjakoon
Sitä kuulee usein kritisoitavan, että nekin jotka ei osallistuneet vanhemman hoitoon, kärkkyvät perintöä. Tietysti, se kuuluu heille. Myös ne vanhemman itse hylkäämät lapset ovat laillisia perillisiä.
Jos joku hoitaa enemmän, niin se pitää huomioida silloin hoitaessa. Vanhempi joko ihan maksaa hoitamisesta ja avusta tai sitten huomioi testamentissa. Ei ole niiden muiden asia huomioida.
Mitä mieltä?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutun perinnönjaossa kävi reilusti.
Veli ei ollut ikinä ollut ns työkykyinen ja asui Turussa vuokralla. Vanhempien kuoltua veli muutti asumaan, maksoi yhtiövastikkeen. Asunto laitettiin myyntiin ja oli 2-3 v myynnissä. Asunnosta tuli rahaa 20 - 30
000, en muista määriä. Tänä aikana veli oli myynyt irtaimistoa pois ja laittanut kodin kuntoon.
Tää tuttu kertoi veli fillaroi pitkin kylää, kun joku osti kirjan 2 eurolla, hän toi kotiin asti.
Kun asunto meni kaupaksi, jokainen sai tietyn summan, verottomana, sisaruksia oli 4-5.
Veli sai asumisoikeusasunnon Turusta, tää sisko sanoi hän tulee lainan takaajaksi. Kun sitten talo valmistui, jokainen sisaruksista antoi veljelleen 4999 euroa, sai maksettua maksut, vuokraa pitkälle ja jotain uusia huonekalujakin.Näin tapahtuu fiksuissa perheissä.
En tajunnut tästä mitään... Ja
Ehkä siinä on se jutun ydin. Olet ollut opettajana. Mäkin olen ja sain selvää.
Pitääkö tällaisiä kertoa ? Vai voisiko vain jatkaa elämää, entisenä opettajana tämän varmaab ymmärrät.
Minäpä en tuollaisia vanhempia hoitaisi, vaan sanoisin heille, että pyytää työtalkoisiin tämän suosikkilapsen. En alistuisi moiseen hyväksikäyttöön. Kun olisivat tämän suosikin armoilla, heräisivät todellisuuteen.
Mun äiti suuttui ja oli vuosia vihamielinen, puhui pahaa-kuolleesta veljestään eli minun ja sisarusteni enosta. Syy suuttumukselle oli se, että eno teki henkivakuutuksen minulle ja sisaruksilleni. Äitini on jotenkin narsistinen uhriutuva ollut aina, jossain määrin heikkolahjainenkin, mutta tuossa veti pohjat ja välit meni lopullisesti. Tästä on yli 10 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti suuttui ja oli vuosia vihamielinen, puhui pahaa-kuolleesta veljestään eli minun ja sisarusteni enosta. Syy suuttumukselle oli se, että eno teki henkivakuutuksen minulle ja sisaruksilleni. Äitini on jotenkin narsistinen uhriutuva ollut aina, jossain määrin heikkolahjainenkin, mutta tuossa veti pohjat ja välit meni lopullisesti. Tästä on yli 10 vuotta aikaa.
Henkivakuutuskorvaukset tulivat siis enon kuoleman jälkeen minulle ja sisaruksilleni. Äitini oli kärkkynyt rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkivakuutuskorvaukset tulivat siis enon kuoleman jälkeen minulle ja sisaruksilleni. Äitini oli kärkkynyt rahoja.
Tämä on kaikkein oudointa perintöriidoissa, kun kadehditaan omien lapsien saamia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valitettavan tavallista, näin meillä ja monen ystäväni perheissä. Useampi lapsi ja silti velvollisuudet kaatuvat yhden niskaan eikä siitä saa mitään korvausta.
Siskoni asuu vartin ajomatkan päässä, käy pari kertaa vuodessa, minä hoidan vanhempien asioita lähes päivittäin ja saan samalla kuunnella kuinka ihmeellinen sisko on. Ymmärtävät myös hyvin ettei sisko ehdi käymään kun on töissä. Pääsee unohtumaan että töissä minäkin käyn.
Minkä takia minä asun tällä puolen suomea ja vanhempani toisella puolen. Aikomukseni on pitää kilometrejä välissä vähintäänkin 300-400. Muuten passauttaisivat minut hengiltä.
Minkälaiset vanhemmat muka pakottavat lapsensa auttamaan jos itse tajuavat vielä asiat? Heidät ymmärrän jotka muistisairaita tms.
Olen 80, ei ole mieleeni tullut edes pyytää saati pakottaa tai leikkiä jotain avutonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ainoana lapsena totean, että kyyylllä, sisarukset tekevät ihmisestä jalomman ja vähemmän itsekkään :D:D:D
Sinähän sitten jaat mahdollisen perintösi epäitsekkäästi muille ihmisille?
Sisarukset ovat oikeutettuja perintöönsä. Ei siinä ole mistään itsekkyydestä/epäitsekkyydestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ainoana lapsena totean, että kyyylllä, sisarukset tekevät ihmisestä jalomman ja vähemmän itsekkään :D:D:D
Sinähän sitten jaat mahdollisen perintösi epäitsekkäästi muille ihmisille?
Sisarukset ovat oikeutettuja perintöönsä. Ei siinä ole mistään itsekkyydestä/epäitsekkyydestä kyse.
Outoja ajatuksia heillä jotka katsovat olevansa oikeutettuja aikoinaan syrjäyttämään sisaruksensa perinnössä. Sehän on ihan lakiin kirjattu asia, ei mikään että musta tuntuu että kävin useammin kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tutun perinnönjaossa kävi reilusti.
Veli ei ollut ikinä ollut ns työkykyinen ja asui Turussa vuokralla. Vanhempien kuoltua veli muutti asumaan, maksoi yhtiövastikkeen. Asunto laitettiin myyntiin ja oli 2-3 v myynnissä. Asunnosta tuli rahaa 20 - 30
000, en muista määriä. Tänä aikana veli oli myynyt irtaimistoa pois ja laittanut kodin kuntoon.
Tää tuttu kertoi veli fillaroi pitkin kylää, kun joku osti kirjan 2 eurolla, hän toi kotiin asti.
Kun asunto meni kaupaksi, jokainen sai tietyn summan, verottomana, sisaruksia oli 4-5.
Veli sai asumisoikeusasunnon Turusta, tää sisko sanoi hän tulee lainan takaajaksi. Kun sitten talo valmistui, jokainen sisaruksista antoi veljelleen 4999 euroa, sai maksettua maksut, vuokraa pitkälle ja jotain uusia huonekalujakin.Näin tapahtuu fiksuissa perheissä.
Fiksuissa perheissä? Entä jos tuo veli olisikin ollut sillä tavoin alentuneesti työkykyinen, että asunto olisi mennyt entistä huonompaan kuntoon.
Kuvio jossa suvun varaton tyyppi muuttaa asuntoon "hetkeksi" ja kuolinpesän varoista maksetaan yhtiövastikkeet ... lopputuloksena myyntikelvoton kaatopaikka asunto ei ole sekään harvinainen.
-ohis
Vanhuksen hoitaminen on oma valinta. Sillä ei ole tekemistä perinnön kanssa. Kuulostat ahneelta mulkulta ap.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset vanhemmat muka pakottavat lapsensa auttamaan jos itse tajuavat vielä asiat? Heidät ymmärrän jotka muistisairaita tms.
Olen 80, ei ole mieleeni tullut edes pyytää saati pakottaa tai leikkiä jotain avutonta
Asutko yksin omakotitalossa? Äiti lopulta asui ja hankalaa oli pihatöiden kanssa, kun lapset eivät ajaneet 300 km päästä niitä tekemään. Lopulta muutti kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
yhyy mä oon tehny eniten yhyy yhyy
Ääliö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko yksin omakotitalossa? Äiti lopulta asui ja hankalaa oli pihatöiden kanssa, kun lapset eivät ajaneet 300 km päästä niitä tekemään. Lopulta muutti kerrostaloon.
Sitähän on kaikkia pihatalkkareita. Mökillä käytän niitä.
Nyt otetaan siis loppukiri, suurin osa suurten ikäluokkien perinnöistä on jo valitettavasti kaluttu. Täällä on ollut viestiä siitä kuinka työlästä on tyhjentää pelkkää roinaa homehtuvista taloista. Olette te ahneita ja julmia🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin paikkakunnalla niitä ei tuntunut olevan.
Näyttäisi ostettu apu olevan jopa edullisempaa kuin vastentahtoisesti kuitenkin itseään kehuen annettu apu. Niin, kukapa viitsisi äidin asuntoa imuroida jos kuitenkin se imuroimatonkin saa aikoinaan puolet. Hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin paikkakunnalla niitä ei tuntunut olevan.
Ja varmasti on. Mun mökkitalkkari tulee 15 kmn päästä. Ei nekään aina naapurissa asu.
Perinnönjaossa olisi kaikkien hyvä olla paikalla jotta sen sopimuksen saa valmiiksi heti.
Kyllä se juurikin on reilua. Sinä hoidat koska olet niin valinnut. Ei se sen toisen sisaruksen syytä ole. Älä haali itsellesi hommia joita et halua tehdä.
Samanlaisia on myös työelämässä, kauheaa marttyroimista siitä että tekee hommia jotka eivät edes kuulu työnkuvaan. Kukaan ei näistä ihmisistä pidä.