Hiustenleikkuu päiväkodissa - täysin mahdoton idea😳
Olin jo täysin unohtanut miten pessimistisiä osa suomalaisista on Miten voikin olla noin negatiivinen vastaus perheitä palvelevaan ja suhteellisen helposti toteutettavan ehdotukseen varhaiskasvatuksen johtotehtävässä olevalta henkilöltä? Olisiko tosiaan lapselle hirveän haitallista olla 10 minuuttia poissa ylisuuren lapsiryhmän hälinästä😂 Ja kun ihan jopa hiuksia tulisi lattialleniiden lakaiseminen on tietenkin mahdottomuus? 🙄 Ainoa este joka saattaa joissain yksiköissä tulla vastaan on tilan puute. Kaikki muu tuossa vastauksessa on pelkkää jonninjoutavaa selittelyä, kun kyseistä johtajaa ei vaan jaksa kiinnostaa
Kommentit (50)
Nauroin ihan kippurassa kun luin tuon artikkelin. Hyvä yritteliäs idea joka ei maksaisi yhteiskunnalle mitään ja työllistäisi paikallisia pienyrittäjiä, ja virkamies keksii sekunnissa puoli tusinaa syytä miksei tämä on täysin mahdotonta.
Hyvä kuva tämän maan joustavuudesta. Ideahan olisi mahtava ja helpottaisi monen vanhemmankin arkea kun aikaa säästyy. Toki sitten moni vanhempi varmaan pahastuisi jos on leikattu liikaa:)
Onhan tuo ihan naurettava idea, tiedän aika monta reipasta taaperoa, jotka jähmettyvät parturissa. Siinä sitten yksi aikuinen kylppärissä istuu vuorotellen lapsi sylissä, eikai lapsi voi yksin salsokädelke jättää.
Päiväkoti-ikäiset lapset on niin pieniä, että vanhemmat voi aivan hyvin leikata heidän hiuksensa itse. Tukasta ei tarvitse tulla viimeisen muodin mukaista.
"Ja entäpä sitten hygienia, sittenhän olisi hiuksia joka paikassa."
Mutta se ei haittaa mitään, kun pa*kaisia kurahousuja puetaan ja riisutaan ja huuhdellaan ja kuivatellaan...
Kyllä minä ainakin vanhempana halusin saada sanani sanottua millaiseksi leikataan. Ulkomaanmatkoja varten käytin oman kylän eli kaupunginosan vakiparturilla, muutoin opettelin taidon leikata poikieni hiukset itse. Melkoinen säästö !
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei haittaa mitään, kun pa*kaisia kurahousuja puetaan ja riisutaan ja huuhdellaan ja kuivatellaan...
Toisaalta, jos joka paikka olis vielä täynnä niitä hiuksia...
Mutta ongelma on, että äänestäjät on halunneet että julkisen puolen laitoksissa kaikki olis täysin läpinäkyvää. Tarkoittaa että parturipalvelusta pitäisi järjestää avoin julkinen kilpailutus, ja sen lopulta voittaisi joku valtakunnallinen suuri firma. Vähentäisi paikallisten firmojen työtä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan naurettava idea, tiedän aika monta reipasta taaperoa, jotka jähmettyvät parturissa. Siinä sitten yksi aikuinen kylppärissä istuu vuorotellen lapsi sylissä, eikai lapsi voi yksin salsokädelke jättää.
Miten se sitten Espanjassa toimii? Niinpä
Kyllä olisin voinut tuollaista käyttää silloin kun omat lapset olivat pieniä.
Ylipäätään jäi vähän kummallinen byrokraattinen fiilis kunnallisesta varhaiskasvatuksesta. Päivittäin lasten kanssa työskentelevä henkilökunta oli aivan huippua, ja useimmista heistä todella välittyi se että tekevät työtä suurella sydämmellä. Pelkkää positiivista sanottavaa suorittavan tason henkilökunnasta (no, ei ihan kaikista mutta melkein).
Mutta siihen se sydämmellisyys ja empatia sitten loppuikin. Kaikki hallinnolliset asiat vaikuttivat todella byrokraattisilta, ja päiväkodinjohtaja (joka ei itse osallistunut työhön perheiden kanssa mitenkään) ei antanut kovin positiivista kuvaa itsestään. Vaikutti istuvan norsunluutornissaan.
Kummilapsi on yksityisessä päiväkodissa jossa tätä ongelmaa ei tunnu olevan lainkaa vaan toiminta on asiakaslähtöistä. Ja asiakas tarkoittaa lasta sekä hänen vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vanhempana halusin saada sanani sanottua millaiseksi leikataan. Ulkomaanmatkoja varten käytin oman kylän eli kaupunginosan vakiparturilla, muutoin opettelin taidon leikata poikieni hiukset itse. Melkoinen säästö !
No eihän se hiustenleikkuu mitään pakollista olisikaan vaan ainoastaan kiinnostuneille (joita varmasti löytyisi). Joten sinänsä kommenttisi ei liity asiaan, jossa keskustellaan mahdollisuudesta toteuttaa päiväkodissa kyseinen idea.
Ei todellakaan mitään hiustenleikkuuta päiväkotiin. Tietäisittepä millaisia hirviöitä vanhemmista muuttuu, kun lapsilla on valokuvauspäivä. Työntekijät saavat haukut jos heidän lapsensa valokuva ei jostain syystä miellytä.
Muistan ikuisesti kun sain eräältä äidiltä haukut, kun oli kuvausaamuna tällännyt lapsensa viimeisen päälle nätiksi. Sitten aamupalalla sukkahousuille kaatuikin maitoa ja luonnollisesti vaihdoin ne kuiviin. Oli kuvassa sitten väärät sukkahousut ja minä pilasin lapsen kuvat.
Voin kuvitella mitkä syytökset hoitaja saa vääränlaisesti leikatuista hiuksista. Ja päiväkodin resurssit on nykyään sellaiset ettei sieltä irtoa kasvattajia yhtään mihinkään ylimääräiseen. Ei ole enää aikaa kuskata lapsia edes yksityiskuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sitten Espanjassa toimii? Niinpä
Olisko aivan yksityinen päiväkoti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos joka paikka olis vielä täynnä niitä hiuksia...
Mutta ongelma on, että äänestäjät on halunneet että julkisen puolen laitoksissa kaikki olis täysin läpinäkyvää. Tarkoittaa että parturipalvelusta pitäisi järjestää avoin julkinen kilpailutus, ja sen lopulta voittaisi joku valtakunnallinen suuri firma. Vähentäisi paikallisten firmojen työtä.
Ja ajattelusi koskee nyt vain pk-seutua?
Vai ajatteletko, että joku "valtakunnallinen suuri firma" toimii joka puolella Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jotenkin tuntuu aika kolhoosimaiselta tuollainen, että joku sama kampaaja tulee ja tekee luultavasti samalla perusmuotilla kaikki. Minä ainakin haluan valita missä ja kenellä käydään ja miten leikataan.
Nykyäänhän esim valokuvausta ei enää järjestetä päiväkodin puolesta, koska se "teettää henkilökunnalle liikaa työtä".
Tuollainen hiustenleikkuuko ei teetä? Valokuva olisi kiva muisto lapsiryhmästä ja lapsesta kerran vuodessa, mutta niitä hiuksia pitäisi leikata useammin. Siihenkö resurssit sitten riittäisivät?
En keksi yhtään syytä miksi lapsen hiukset pitäisi leikata päiväkodissa. Jokainen hoitakoon hiustenleikkuun vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän esim valokuvausta ei enää järjestetä päiväkodin puolesta, koska se "teettää henkilökunnalle liikaa työtä".
Tuollainen hiustenleikkuuko ei teetä? Valokuva olisi kiva muisto lapsiryhmästä ja lapsesta kerran vuodessa, mutta niitä hiuksia pitäisi leikata useammin. Siihenkö resurssit sitten riittäisivät?
Teettää ja sen lisäksi sekoillaan rahojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt tähän keskusteluun liittyy? Ei kaikki vanhemmat halua säästää rahaa, tällainen palvelu säästäisi aikaa. Itse osaan piirtää (tietokoneella sekä käsin), kaavoittaa vaatteita, suunnitella muttereita tietokoneella, meikata hienosti ym..mutta en todella osaa enkä edes halua opetella hiustenleikkuuta, koska olen varma että ammattilaisen huonostikin leikkaama tukka on paljon parempi kuin itse närppäämäni
Loistoidea mutta eihän Suomessa mene läpi kun veemäiset päälliköt torppaa joka idean jota ne ei oo ite keksinyt.