Miksi vihaat joulua?
Nyt eletään juuri sitä aikaa kun jouluttajat jo kovasti järjestelevät ja suunnittelevat joulua. Aina joku joulun vihaaja tulee sanomaan että hyi älä vielä puhu joulusta. Usein he sanovat että joulu on vain kamala stressi ja kaupallisuus, olettavat ilmeisesti että tältä tuntuu kaikista. Tosi jouluttajalle nuo eivät ole stressin aiheita vaan ilo tehdä ja suunnitella.
Joten kiinnostaa, miksi vihaat joulua tai jouluttajia?
Kommentit (124)
Se on mulle vaan kauneutta lepoa ja aistien juhlaa. Rakastan käydä kävelyillä ja katsella ihmisten jouluvaloja. Rakastan olla kotona ja herkutella - tortut piparkakut ja hyvä kirja, jouluruokaa syön vain yhtenä päivänä eli ostan ihan pari siivua kinkkua, yhden pienen lanttulaatikon kotikaljaa rosollin ja se on siinä. Joulusauna on tärkeä. Lumi. Kynttilät. Haudat. Läheisille yhet paketit, ne tulee syksyn aikana selväks mitä tarvittevat. En tuhlaa. JOulukuusen koristelen aina ittelleni. Se on jotenkin vuoden lopetus. Levätään. Siivoan aina joulut uudeksvuodeks jo pois. Pakanan Joulu, sanoisin
Joulu on kivaa aikaa. Ainoastaan häiritsee, kun kaikki joulujutut tulevat niin aikasin. Bongasin meidän lähiTokmannilla elokuun viimeisenä viikonloppuna joulusuklaata. Se on vielä kesäkuukausi. Syyskuun alussa niitä sitten tulvahti lisää. Itse aloitan jouluhommat ensimmäisenä adventtina pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko useammalla ns jouluvihaa koska eivät vietä joulua omalla tavallaan? Joko raadetaam koko suvulle joululahjat ja ruuat työn ohella tai matkustetaan joulun viettoon 8h lapset kyydissä vaikka ei haluttaisi kuin olla oman perheen kesken kotona?
Mulla ainakin. Kyllähän sitä nuorempana vielä jaksoi ja varsinkin, kun lapset olivat pieniä ja oli mukava luoda lapsille joulutunnelmaa ja ilahduttaa lahjoilla. Nyt lapseni ovat jo keski-ikäisiä ja viettävät joulua omilla tahoillaan. Ja omalla tavallaan. Muusta suvusta kuitenkin tulee joka vuosi painetta, että pitäisi edelleen viettää yhdessä. Että mä olen ilkeä, jos haluan katkaista vuosikymmenten perinteen ja pilata muiden joulun. Jep jep. Kohta varmaan alkaa kyselyt, mitä aion tehdä jouluna. Ja vähintäänkin hienovarainen painostus siihen, että osallistun eli teen ja maksan vähintään puolet koko lystistä, vaikka olisin omasta sukuhaarastani ainoa jouluun osallistuva. Eikä mua se raha haittaa, mutta työmäärä kylläkin. Pääsen paljon helpommalla, kun teen ruuat vain itselleni ja vain niitä jouluruokia, joista tykkään. Joulahjoja en ole enää kahteen vuoteen antanut kuin suvun kahdelle alaikäiselle lapselle ja heillekin vain karkkipussit ja setelit kirjekuoressa. Kaksi vuotta sitten heivasin myös olohuoneesta 12-hengen ruokapöydän mäkeen ja ostin 6-hengen ruokapöydän, joten onneksi jouluja ei enää edes voi viettää ainakaan meillä. Ei sekään tietysti kivalta tunnu, jos muiden mielestä pilaan heidän joulun, mikäli en osallistu. Ehkä vältän sekä sukulaisten mielipahan että jouluhärdellin, jos sanon, että mulle taisi jäädä tästä syksyn koronasta long covid :D
Vierailija kirjoitti:
Tsunamin takia
Miksi?
Oli lasinen lapsuus eli aikuisten alkoholin käyttö pilasi juhlapyhät. Esim. joulu oli takuuvarma itkujuhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikanaan. Juhlitaan nyt ensin Halloweenia.
Halloween ei kuulu suomalaiseen juhlakalenteriin. Juhlitko myös Pyhäinpäivää?
Aijaa, minulla kuuluu. Pyhäinpäivä nyt on tylsimmistä tylsin, en todellakaan juhli sitä. Mieluummin vaikka Dia de los Muertos.
Vierailija kirjoitti:
Tsunamin takia
Mitä se jouluun vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikanaan. Juhlitaan nyt ensin Halloweenia.
Halloween ei kuulu suomalaiseen juhlakalenteriin. Juhlitko myös Pyhäinpäivää?
Aijaa, minulla kuuluu. Pyhäinpäivä nyt on tylsimmistä tylsin, en todellakaan juhli sitä. Mieluummin vaikka Dia de los Muertos.
Ei pyhäinpäivässä ole edes mitään juhlan aihetta.
En vihaa, mutten vietäkään. Hauskaa joulua vaan.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään negatiivistä asiaa ajoissa aloitetusta joulun vietosta. En stressaa mistään, en kokkailuista, lahjoista, ostoksista tms vaan nautin kaikista niistä todella paljon.
En vietä Joulua, enkä aattele asiaa yhtään sen enempää, ku muistan vaan ostaa aatoksi purkkiherne soppaa ja joulupäiväksi kaurahiutaleita että on puuroa. Jos on tarjouksessa niin joululimpun voin ostaa...
Lastensuojelutyössä olen oppinut, että osalle ihmisistä joulu on todella ahdistavaa aikaa ja tuo mieleen paljon traumaattisia muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelutyössä olen oppinut, että osalle ihmisistä joulu on todella ahdistavaa aikaa ja tuo mieleen paljon traumaattisia muistoja.
Sehän on ihan oma valinta miten viettää joulua
Aikoinaan oli raskasta reissata jouluksi kotiseudulle. Pitkä matka, paljon tavaraa, ja ruuhkajunat.
Kun luovuin tästä stressaavasta traditiosta, ja aloin viettää joulua rauhassa mieheni kanssa kahdestaan, jouluista tuli mukavan rauhallisia ilman jatkuvaa säätöä. Emme osta lahjoja, syömme hyviä ruokia, juomme glögiä, luemme paljon kirjoja, katsomme jouluohjelmia ja elokuvia, käymme kävelyllä. Ihan parasta aikaa vuodesta kesäloman ohella.
Koska lahjoja ei tarvitse ostaa, ja kaikki joulukoristeetkin on jo aikojen saatossa hankittu, ei tarvitse tuskailla kauppojen jouluruuhkissa. Tai no, kalatiskillä kyllä saattaa olla jonoa.
Jos köyhäilystä ja yksinkertaisuudesta jouluna tulisi uusi muoti saattaisin taas alkaa viettämään joulua. Ahdistun vuosi vuodelta enemmän tästä kulutusjoulusta ja alati lisääntyvistä jouluvaloista, joita ei pääse pakoon edes kotona koska vastapäisten kerrostalojen asuntojen ikkunat ja parvekkeet ovat täynnä valosaastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan oma valinta miten viettää joulua
Lapset ei voi valita sitä ryyppääkö vanhemmat jouluna. Itse en vietä lainkaan joulua sen vuoksi että se oli lapsena aivan kamalaa aikaa. Nykyään elän yksin mutta parisuhteessakin on ollut vaikeuksia kestää joulua kun toinen osapuoli ei ymmärrä miten raskaita muistoja joulun aika voi tuoda mieleen. En varsinaisesti vihaa joulua mutta en sitä juhli.
En vihaa joulua, tykkään muusta, paitsi jos on liikaa tekemistä ennen joulua. Jouluna voi kyllä sitten rentoutua, loikoilla ja syödä suklaata.
En vihaa joulua, mutta vihaan talveä, viimeiset 12 vuotta, koronavuotta lukuunottamatta olen viettänyt joulut Thaimaassa. Joululoma kun on niitä harvoja aikoja kun pystyy pitämään töistä vapaata ja lähtemään Thaimaahan 3-4 viikoksi.
En kertakaikkiaan ymmärrä, miks mun pitäis ostella lahjoja jollekulle sitä varten, että ehkä joku jeesus mahdollisesti saattoi syntyä joskus parituhatta vuotta sitten...en osta myöskään lahjoja ystävilleni äitini syntymäpäivänä:)
Tsunamin takia