Miksi vihaat joulua?
Nyt eletään juuri sitä aikaa kun jouluttajat jo kovasti järjestelevät ja suunnittelevat joulua. Aina joku joulun vihaaja tulee sanomaan että hyi älä vielä puhu joulusta. Usein he sanovat että joulu on vain kamala stressi ja kaupallisuus, olettavat ilmeisesti että tältä tuntuu kaikista. Tosi jouluttajalle nuo eivät ole stressin aiheita vaan ilo tehdä ja suunnitella.
Joten kiinnostaa, miksi vihaat joulua tai jouluttajia?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelutyössä olen oppinut, että osalle ihmisistä joulu on todella ahdistavaa aikaa ja tuo mieleen paljon traumaattisia muistoja.
Sehän on ihan oma valinta miten viettää joulua
Lapset ei voi valita sitä ryyppääkö vanhemmat jouluna. Itse en vietä lainkaan joulua sen vuoksi että se oli lapsena aivan kamalaa aikaa. Nykyään elän yksin mutta parisuhteessakin on ollut vaikeuksia kestää joulua kun toinen osapuoli ei ymmärrä miten raskaita muistoja joulun aika voi tuoda mieleen. En varsinaisesti vihaa joulua mutta en sitä juhli.
Voi se olla raskasta sille toisellekin. Eksäni menetti aikoinaan läheisiään tsunamissa ja hän ei kestänyt joulunviettoa sitten niin yhtään. Joulunaika hänen kanssaan oli suoraan sanoen kamalaa, kiukuttelua, mykkäkoulua, sulkeutumista, ei olisi saanut olla joulukoristeita tai mitään jouluun liittyvää. Syytti minua vielä siitä etten ymmärrä, miten raskasta joulu on hänelle. Oli siis perheessään tottunut olemaan viettämättä joulua tai viettämään sitä jonain surujuhlana.
Toki ymmärrän, että varsinkin ekat vuodet voi olla vaikeita läheisen menetyksen jälkeen, mutta tuolloin tsunamista oli jo suunnilleen kymmenen vuotta aikaa. Varsinkaan ei halunnut käsitellä näitä asioita mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikanaan. Juhlitaan nyt ensin Halloweenia.
Halloween ei kuulu suomalaiseen juhlakalenteriin. Juhlitko myös Pyhäinpäivää?
Aijaa, minulla kuuluu. Pyhäinpäivä nyt on tylsimmistä tylsin, en todellakaan juhli sitä. Mieluummin vaikka Dia de los Muertos.
Ei pyhäinpäivässä ole edes mitään juhlan aihetta.
Silloin muistellaan kuolleita läheisiä. Eikö sinulla ole sellaisia?
On, mutta muistelen heitä päivittäin. Pyhäinpäivä ei ole siis mikään erityinen.
En vihaa joulua, enkä jouluttajia. Viha on aika voimakas tunne. Joulu on hieno juhla, mutta siihen riittää jouluviikko pienine valmisteluineen ja joulun pyhät.
Mistä ärsyynnyn ja turhaannun on joulun täydellinen kaupallistuminen ja kulutusjuhlaksi muuttuminen. Lehti ei ole ehtinyt pudota puusta, kun kaupat jo täyttyy joulun krääsästä. Kesästä on just ja just ehditty siirtyä syksyyn. Mihin on niin hirveä kiire?
Itse haluan elää syksyä, seurata luonnon siirtymistä talvilepoon, muuttolintujen lähtöä. Laskeutua rauhassa tulevaan talveen. Elää just tässä hetkessä, eikä tähän hetkeen ei liity joulu millään tavalla. Jouluun on 2 kuukautta! En todellakaan haluasi nähdä enkä kuulla mitään jouluun liittyvää vielä nyt. Kuka alkaa fiilistellä pääsiäistä helmikuussa? Samanlainen kirkollinen pyhä sekin on.
Mun joulun tunnelmaa on oikeasti alkanut laskea se, että sitä tuputetaan niin kauan ja liian aikaisin, eikä siltä voi mitenkään välttyä. Se joka puolelta liian aikaisin tuuppaava "joulun fiilistely" ei todellakaan tartu, vaan ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa joulua, enkä jouluttajia. Viha on aika voimakas tunne. Joulu on hieno juhla, mutta siihen riittää jouluviikko pienine valmisteluineen ja joulun pyhät.
Mistä ärsyynnyn ja turhaannun on joulun täydellinen kaupallistuminen ja kulutusjuhlaksi muuttuminen. Lehti ei ole ehtinyt pudota puusta, kun kaupat jo täyttyy joulun krääsästä. Kesästä on just ja just ehditty siirtyä syksyyn. Mihin on niin hirveä kiire?
Itse haluan elää syksyä, seurata luonnon siirtymistä talvilepoon, muuttolintujen lähtöä. Laskeutua rauhassa tulevaan talveen. Elää just tässä hetkessä, eikä tähän hetkeen ei liity joulu millään tavalla. Jouluun on 2 kuukautta! En todellakaan haluasi nähdä enkä kuulla mitään jouluun liittyvää vielä nyt. Kuka alkaa fiilistellä pääsiäistä helmikuussa? Samanlainen kirkollinen pyhä sekin on.
Mun joulun tunnelmaa on oikeasti alkanut laskea se, että sitä tuputetaan niin kauan ja liian aikaisin, eikä
Minä ainakin alan fiilistellä kevättä jo helmikuussa, eihän helmikuun lopusta ole kuin reilu kuukausi pääsiäiseen jos pääsiäinen sattuu maalis-huhtikuun vaihteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun joulun tunnelmaa on oikeasti alkanut laskea se, että
.
Miksi ihmeessä fiilistelet kevättä keskellä talvea? Minä nautin helmikuussa talvesta, onhan se silloin vasta parhaimmillaan. Tällä logiikalla ilmeisesti myös tunnelmoit syksyäkin jo kesällä?
Joku voisi kyllä avata tätä tapaa, että ei osata elää kuluvaa vuodenaikaa, vaan ollaan jo aina seuraavassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jo
Miksi ihmeessä fiilistelet kevättä keskellä talvea? Minä nautin helmikuussa talvesta, onhan se silloin vasta parhaimmillaan. Tällä logiikalla ilmeisesti myös tunnelmoit syksyäkin jo kesällä?
Joku voisi kyllä avata tätä tapaa, että ei osata elää kuluvaa vuodenaikaa, vaan ollaan jo aina seuraavassa?
Helmikuussa valoisan ajan lisääntymisen huomaa ja silloin talvi on kestänyt niin kauan että alkaa odottaa kevättä. Helmikuun loppua kutsutaankin usein kevättalveksi, kun lumi alkaa sulaa, tulee leutoja päiviä ja sää on kirkas ja aurinkoinen. Ekat lumikellot kukkii yleensä jo tammi-helmikuussa ja esimerkiksi viime keväänä ekat krookukset kukki helmi-maaliskuun vaihteessa ainakin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelutyössä olen oppinut, että osalle ihmisistä joulu on todella ahdistavaa aikaa ja tuo mieleen paljon traumaattisia muistoja.
Lapset ei voi valita sitä ryyppääkö vanhemmat jouluna. Itse en vietä lainkaan joulua sen vuoksi että se oli lapsena aivan kamalaa aikaa. Nykyään elän yksin mutta parisuhteessakin on ollut vaikeuksia kestää joulua kun toinen osapuoli ei ymmärrä miten raskaita muistoja joulun aika voi tuoda mieleen. En varsinaisesti vihaa joulua mutta en sitä juhli.
Voi se olla raskasta sille toisellekin. Eksäni menetti aikoinaan läheisiään tsunamissa ja hän ei kestänyt joulunviettoa sitten niin yhtään. Joulunaika hänen kanssaan oli suoraan sanoen kamala
Kuulostaa yhdeltä tuttavalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se olla raskasta sille toisellekin. Eksäni menetti aikoinaan läheisiään tsunamissa ja hän ei kestänyt joulunviettoa sitten niin yhtään. Joulunaika hänen kanssaan oli suoraan sanoen kamala
Mieti, hän on kokenut paljon rankempia asioita kuin sinä. Hänellä on elämän kokemusta jota sinulla ei ole.
Tykkään joulun tunnelmasta. En tykkää kaikesta jouluun liittyvästä. Sellaisesta, mistä en tykkää, pysyn sitten loitolla.
Lehti ei ole ehtinyt pudota puusta, kun kaupat jo täyttyy joulun krääsästä. Kesästä on just ja just ehditty siirtyä syksyyn. Mihin on niin hirveä kiire?
Värikäs ja kaunis syksyaika on oikeasti tosi lyhyt. Marraskuussa ei yleensä ole lehden lehteä enää puissa eli värin väriä missään. Jos vihreää sammalta löytyy, niin siellä vihertää. Ei ihme, jos ihmiset hauavat aikaistaa joulua ja lisätä tunnelmaa koteihinsa. Lisäksi se, että kaupoista saa jo tosi aikaisin kaikkea jouluun liittyvää, vie kaaosta, kiirettä ja stressiä pois siitä varsinaisesta joulunalusajasta ja -viikosta. Ennen vanhaan jouluaattonakin oli vielä järkyttävä kaaos kaupoissa ja itse ainakain sain silloin ihan tarpeekseni koko joulun laitosta. Nykyään ei sellaiseen rumbaan tarvi enää osallistua, koska kaiken saa jo aikaisemmin. Se on valtava helpotus.
Mutta Amerikastahan se tulee, että joulua aletaan laittaa näin aikaisin. Itse seuraan amerikkalaisia tubettajia ja jouluahan siellä jo tehdään näissä perheissä. Siellä on jo joulukuusetkin.
Joulu on ainut juhla vuodessa mikä merkitsee minulle jotakin. Siivoan, leivon, valmistelen. Panostan aina jouluun. Kovin kalliiksi ei tule koska en osta lahjoja. Ei ole ketään kelle antaa niitä.
M49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jo
Miksi ihmeessä fiilistelet kevättä keskellä talvea?
Minulla on sama tapa fiilistellä kevättä jo helmikuusta eteenpäin. Syy: koska talviaika on pisin vuodenaika ja minulle aivan liian pitkä. Kevään odotus helpottaa oloa. Ja sitä paitsi jonkun vuodenaikajaon mukaan maaliskuu on jo kevätkuukausi. Joinakin vuosina kevät ja lämpö on jopa saapunut jo maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi saa valita, minkälaisen joulun viettää. Vanhemmat sen järjestävät. Jos vanhemmat riitelevät, juovat liikaa ja muuta, niin joulumieli on kaukana.
>> joulun krääsä <<
Miksi se muka on jotain krääsää, jos se liittyy jouluun tai jos sitä myydään joulun alla ja joulua ajatellen...? Ei kynttilät, torkkuhuovat, mukit, lyhdyt, valoköynnökset ym. ainakaan minulle ole mitään krääsää, vaan tavaroita ja koristeita, joita haluan kotiini.
En vihaa joulua, mutta en sitä kyllä vietäkään.
Kun olin pieni, äiti otti joulun aina hurjan vakavasti: koko muu perhe sai kävellä ennen joulua monta päivää varpaillaan, kun äiti järjesti marttyyrinä joulunviettoa. Apu ei kelvannut, ja jos jotain kuitenkin onnistui tekemään, teki väistämättä aina väärin. Eikä joulu koskaan ollut riittävän täydellinen, aina oli joku särö ja äiti menetti hermonsa. Joulutunnelma oli äärimmäisen ahdistava.
Joulun valmisteleminen on parasta ja sitten viettäminen. Meille tulee vieraita joulun ajaksi. Mukava oll heidän kanssaan.
En vihaa joulua, mutta niitä kusipäitä vihaan jotka aloittavat siitä jankutuksen ja vouhotuksen jo syksyllä.
Harmi vaan kun ei oikeasti voi laittaa turkin hihaan ja nussia uudestaan.
Miten se muiden ihmisten jouluun valmistautuminen ja joulutavaroitten läsnäolo kaupoissa voivat häiritä jotakuta? 🤔
Häiriinnyttekö muistakin tavaroista ja asioista, joita ette sieltä kaupasta osta itse? Kaupat ovat nimittäin ympäri vuoden täynnä tavaroita, joita ei koskaan osta eikä edes halua itselleen. Samoin tv-mainokset. Radiot ym. soittavat jatkuvasti musikkia, josta itse ei tykkää. Ihan sama juttu se on riippumatta siitä, mikä vuodenaika on meneillään, että niitä epämieluisia asioita on tyrkyllä enempi kuin mieluisia.
Että oliskohan pieni asenteenmuutos paikallaan, jos yksi joulu ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se muiden ihmisten jouluun valmistautuminen ja joulutavaroitten läsnäolo kaupoissa voivat häiritä jotakuta? 🤔
Häiriinnyttekö muistakin tavaroista ja asioista, joita ette sieltä kaupasta osta itse? Kaupat ovat nimittäin ympäri vuoden täynnä tavaroita, joita ei koskaan osta eikä edes halua itselleen. Samoin tv-mainokset. Radiot ym. soittavat jatkuvasti musikkia, josta itse ei tykkää. Ihan sama juttu se on riippumatta siitä, mikä vuodenaika on meneillään, että niitä epämieluisia asioita on tyrkyllä enempi kuin mieluisia.
Että oliskohan pieni asenteenmuutos paikallaan, jos yksi joulu ketuttaa.
Mietin samaa.
Silloin muistellaan kuolleita läheisiä. Eikö sinulla ole sellaisia?