Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (715)
Tuikkukiposta voi saada myydessä paremman hinnan kuin mitä itse uutena maksoi, porakoneesta tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei yhteinen tili jos yhteiset pershedelmätkin ?
Minä en lähtisi milloinkaan yhteiseen tiliin, jos tällä siis viitataan siihen että molempien palkat menee tänne ja molemmilla on kortit samalle tilille. Ei, jumalavita, koskaan tuollaista systeemiä. Jos on yhtään erilaiset tavat käyttää rahaa tai toisella on "kalliimpia" harrasteita tms. niin yhteistili on takuuvarma resepti rahariitoihin.
Mielummin jaetaan kulut, joko 50/50 tai jos toinen tienaa selkeästi enemmän, niin sitten sopivaksi katsotulla suhteella, mikä se sitten kenellekin on. Meillä on neljännes-vuosisadan ajan toiminut menojen jako siten, että molemmille on jäänyt suurin piirtein saman verran ns. "omaa rahaa". Yleensä olemme hieman säätäneet tätä siten, että enemmän tienaavalle on jäänyt hieman enemmän ns. käteen. Tämä on ollut OK molemmille, koska välillä toinen meistä on tienannut enemmän ja välillä taas toinen, riippuen ihan miten urakehitykset ovat menneet. Tällä haava minä (N46) olen ollut se enemmän tienaava osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.
Ap olisi voinut kertoa suoraan paljon maksaa.
"Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja." Ja sitten keskustellaan. Olisi mies pitänyt leipäläpensä kiinni ja jatkanut lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on yhteinen taloustili, eipä tarvitse epäillä eikä laskeskella jälkikäteen.
Tämä!
Miten se on niin vaikeaa monelle tajuta. Samalla molemmat näkee myös, mihin sitä rahaa menee.
Äitylit kun tykkää ostella juuri aivan järjettömiäkin asioita, kuten maksaa penskan talvitakista satoja euroja, kaverisynttäreille pitää ostaa se "hienoin" lahja jne. Leffarahaa ymv tungetaan jatkuvasti ja liikaa.
Kun ne kulut menevät yhteisen tilin kautta, niistä voidaan myös keskustella perheenä.
Paljonko ajattelisit näin äkkiseltään lapsen talvitakin maksavan?
Haettiin uutta vastaavassa kunnossa olevan
"Kuka haki? Kuka maksoi?"
Metatyökeskustelussa dissattiin tätä kirppari ym. käytettynä ostelua. Kun miesten tapa hoitaa lasten vaatehanginnat on suoraviivainen: menee kauppaan ja ostaa. Turha kuulemma sen enempää aikaa siihen tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Minun ex oli sitä mieltä, ettei lapsi voi joka vuosi tarvita uusia kenkiä, eikä suostunut ikinä hankkimaan mitään lapsille. Kun erosimme, laitoimme lukiolaiselle tilin, jonne kummankin piti laittaa nuoren menoja vastaava summa. Hän laittoi 40 euroa eli ajatteli, että 17-vuotias pärjää 80 eurolla kuussa. Piti mennä puhumaan lastenvalvojalle. Minun maksettavaksi jäi 320 e kuussa ja erälle 280 e.
Tuo käsitys varmaan on just näillä puolisoilla, jotka eivät osallistu lastensa kuluihin koskaan. Et eihän ne nyt mitään voi tarvita eronkaan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ex oli sitä mieltä, ettei lapsi voi joka vuosi tarvita uusia kenkiä, eikä suostunut ikinä hankkimaan mitään lapsille. Kun erosimme, laitoimme lukiolaiselle tilin, jonne kummankin piti laittaa nuoren menoja vastaava summa. Hän laittoi 40 euroa eli ajatteli, että 17-vuotias pärjää 80 eurolla kuussa. Piti mennä puhumaan lastenvalvojalle. Minun maksettavaksi jäi 320 e kuussa ja erälle 280 e.
Tuo käsitys varmaan on just näillä puolisoilla, jotka eivät osallistu lastensa kuluihin koskaan. Et eihän ne nyt mitään voi tarvita eronkaan myötä.
Juu. Ja monet lahjakkaasti unohtaa ettei 17-vuotiaasta makseta lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa paljonko meitä kiinnostaa?
Minua kiinnostaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Moni kysyi että miksi tällainen tilanne on pääsyt syntymään. No niinpä, siinä ole kyllä tehnyt virheen. Kun lapset olivat n. 5-7-vuotiaita, ne minun tililleni tulevat lapsilisät riittivät melko hyvin vaatteisiin ja harrastuksiin. Mutta esimerkiksi se muutaman kympin muskarilasku on vuosien varrella muuttunut 2000 euron lukuvuosimaksuksi ja vaatemenotkin moninkertaistuneet kun ei enää saada "serkuilta perittyjä".
Jossain kohtaa myös tienasin hieman enemmän, joten en senkään vuoksi niin laskenut että meneekö tasan.
Jotenkin luulin että mies tietää että maksan ns. arkimenoja enemmän, siksi oli melkoinen yllätys että hän olikin kuvitellut olevansa "päärahoittaja". No eipä kuvittele enää, oletan.
Ap
Tätä mietin jo aiemmin, kun joku asiaa ihmetteli, et elämä muuttuu koko ajan. Aina ehtii olla jotain jonkinkin aikaa, ennenkuin siihen havahtuu. Näin siis lasten kanssa eläessä ainakin. Ja tietty monet parit aloittavat seurustelun opiskeluaikana ja sitten opiskelut ja työkuviot myös muuttuvat ja kehittyvät.
Ei meillä ainakaan jaeta menoja tai mietitä mitä kumpikin maksaa. Minä maksan laskut, vaimo ruoat, lasten kuluja puoliksi. Esim kesällä käytin lasten pyöriin 700€ nyt vaimo lasten kenkiin ja vaatteisiin x määrän rahaa. Maksan vakuutukset 50€, puhelimet ja muut älylaitteet 200€ sähkö 200€ vesi 50€, jäte 50€ autolainaa 150€. Asuntolainaa puolet. Kaikki menee mikä tulee. Maanaina loppui rahat, oli eräpäivä sähkölaskussa, tnään tuli tili ja sain maksettua. Ajattelen vain että 700€ me syödään ihan ok jos vaimo käyttää samanverran ruokiin. Iskäx3
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti avautuva vertaus tuo ruoka/ ulkonäkö,kun kyse oli työkaluista ja niiden hinnoista.
Kyse oli nyt siitä, minkä ostoksen lasket "turhaksi".
Eli onko turhempi ostos se vaimon joka päivä käyttämä kasvorasva, joka pitää ihon kauniin näköisenä, vaiko se porakone, jota käytetään kerran ja sitten jää varastoon vuosiksi.
Jälleenmyyntiarvon kautta jos vain mietit, niin ostatko kotiin kaiken mahdollisen tämän mukaan, vai mihin vedät rajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulos oli että sinä käytit enemmän miehen rahoja?
Joo toki, jos lasten kulut on "äidin kuluja" eikä yhteisiä perheen kuluja.
Mielestäni on äidin kuluja
Jos lasten vaatteet yms. on äidin kuluja, niin miten nuo asiat hoituu perheissä joissa äitiä ei ole?
Kai nyt jokaisella äiti on?
Toivottavasti et oo näin tyhmä.
t. Äiditön, kun äiti on haudassa.
ja monia monia muita syitä voi olla miksi jokaisella lapsella ei ole äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Tämä näkemys kertoo suoraan sen, ettei tämä vanhempi ole osallistunut lasten kuluihin. Ja kuvittelee niiden ilmaantuvan vasta eron myötä.
Kun perustaa perheen niin se on vähän niinkuin pieni firma/yritys. Sitä varten on hyvä tehdä "liiketoimintasuunnitelma" pitää tietää mitkä on tulot ja mitkä menot ja sekä muuttuvat kulut. Ei sen vaikeampaa ainakaan minusta. Ei tarttee vääntää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä on suhde menojen ja teidän kahden tulojen suhteen? Se on mikä ratkaisee. Eli avaus on täysin tyhjän kanssa ilman tuota tulotietoa.
Tarkoituksella jätetty sanomatta. Kuten myös valtaosa kuluista.
Ei kerrota kuka maksaa kotivakuutuksen, puhelin/nettiliittymämaksut, viihdepaketit, kuka kuskaa lapsia, onko ollut remonttia? Kuka ostanut pyörät, puhelimet, tietokoneet yms. isommat ostokset
Mut ei "kaverilahjat, leffaliput ja hygienia" lueteltu
Tämän logiikan mukaan mies on salannut maksaneensa liittymämaksut ym. Miksi ihmeessä mies olisi näin tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti avautuva vertaus tuo ruoka/ ulkonäkö,kun kyse oli työkaluista ja niiden hinnoista.
Kyse oli nyt siitä, minkä ostoksen lasket "turhaksi".
Eli onko turhempi ostos se vaimon joka päivä käyttämä kasvorasva, joka pitää ihon kauniin näköisenä, vaiko se porakone, jota käytetään kerran ja sitten jää varastoon vuosiksi.
Jälleenmyyntiarvon kautta jos vain mietit, niin ostatko kotiin kaiken mahdollisen tämän mukaan, vai mihin vedät rajan?
Ei ole vaimoa,eikä aikomusta näin umpiheterona hommatakaan. Lisäksi se kyseenalaistaisi ikävästi okt:n tavanomaisen kaluston ja koneet. Eikä huomaisi,kun käytän niitä. Täyttäisi tuvan jollain Marimekkotyynyillä,kipoilla ja roinalla joiden katselusta saisin migreenin. Väittäisi vielä,että ne ovat arjen ylläpidon kannalta välttämättömiä. Siinä minä sitten seisoa töröttäisin kassajonossa kortti savuten ja toivoisin olevani Gävlen olkipukki tai joku,jolla on toivo poispääsystä ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tota. Puhut autovakuutuksista? Eli useampi auto talossa? Ja asumismuotoa ei avattu, mutta sähkölasku ei välttämättä ole kovin pikkujuttu. Ja vesilaskut yms.
Eli esim. kahden auton kulut ja sähkölaskut okt:hen siirtoineen ja veroineen saattavat itsessään olla helposti tonnia kuussa. Ja siihen päälle vielä asumis ja talouskulut yms. Ja vakuutus talolle + itselle kiinteistöverot ja jätehuollot yms.
Joten... Kuinka hiton paljon sulla niitä harrastekuluja ja leffalippuja olikaan ja olisko niitä yhtään syytä karsia?
Meinaat, ettei tää apn mies osaa laskea omia kulujaan? Ja on ihan änkkänä, kun ap huijaillen latelee keksittyjä kuluja?? Apnnmukaan yhdessä kävivät menot läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle raportoitaisiin lapsen kulut ja sinä päättäisit mitkä niistä olivat tarpeellisia menoja, jotka su
"Oletko vähän yksinkertainen? Ei sitä noin tarvitsisi toteuttaa. Esim tietyt kiinteät toistuvat maksut, samalla euromääräisellä osuudella mikä menisi elatusmaksuina. Mut eipä yllätä ettei onnistu 🙃"
Eikös näitä tiettyjä euromääräisiä toistuvia maksuja sanota elatusmaksuiksi?
Vierailija kirjoitti:
En lukenut aloitusta, mutta arvaan, että ap maksaa miehen rahoilla enemmän niitä kuluja kuin mies itse.
Arvasit väärin. Joillekin miehille tuntuu olevan todella kova pala se, että nainen voi tienata jopa enemmän kuin mies. Voimia kaikille miehille, jotka kipuilette näiden asioiden kanssa.
Täällä on taas hirveän älykkäitä kannanottoja, joissa todetaan, että apn olisi pitänyt olla jämäkämpi ja että naiset ovat tyhmiä, kun alistuvat. Kyseessä on nk. pienemmän riesan tie. Naisen on yleisen perherauhan nimissä pidettävä mies tyytyväisenä vallitsevaan tilanteeseen. Ei vaativan työn, lasten ja äidin hemmotteleman miehen ristipaineessa jaksa taistella oikeuksistaan. Parempi maksaa mukisematta perheen menoja kuin selittää hitaasti oivaltavalle siipalle kunkin perheenjäsenen menoja ja tarpeita. Mies ei niitä luonnostaan tunnista. Jos nainen ryhtyy jämäkäksi, hänellä on hankala luonne, hän nalkuttaa. Joku sanoo naiselle, että mitäs otit tuollaisen miehen. Tätä nainen kysyy päivittäin itseltään. Vastaus on, että ei niitä tuon kummempia heteroissa ole tarjolla.
No mut hei, autovakuutukset sentään. Ja renkaanvaihto. Tärkeitä juttuja!