Lääkkeettömät keinot unettomuuteen?
Mikä lääkkeetön keino teillä on toiminut unettomuuteen? Auttaako, jos ottaa melatoniinia ja iltamagnesiumia samanaikaisesti illalla ennen nukkumaanmenoa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti: Rutiinit, rutiinit ja rutiinit Esim. Klo 18:00 suihkuun. Kasvojen pesu ja voiteet kasvoille 19:00 iltapala. Valot himmeeksi ja asunnossa on vaan keltainen lempeä valo 21:00 yövaatteet päälle, tietokoneet ja puhelin pois päältä. Jotain kivaa tekemistä kuten kirjan lukemista tai vaikka värikirjan värittelyä EI SÄNGYSSÄ 21:30 sänkyyn ja valot pois. Sängyssä vain nukutaan eikä tehdä mitään muuta Jos on paljon stressiä tai tekemistä niin ennen sänkyynmenoa päiväkirjan kirjoittamista mihin kirjoitetaan huolenaiheet ja seuraavan päivän suunnitelma. Mulla kesti n 3kk rutiineja kunnes aloin nukahtamaan ihan 15min päästä kun menin sänkyyn.
Kerro miten tuota noudatetaan vuorotyössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, säännöllinen vuorokausirytmi, raittius.
Jos ei koe kykenevänsä noudattamaan ylläolevia, on turha valittaa unettomuudesta.
Ootteko kuulleet vuorotöistä ääliöt!
Se on sit paskempi juttu. Ei siinä mitkään temput auta, jos vuorotyö ei sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko iltapuuron, iltamaidon ja iltasadun suosittelijat olla sanomatta yhtään mitään.
Ei voida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Rutiinit, rutiinit ja rutiinit Esim. Klo 18:00 suihkuun. Kasvojen pesu ja voiteet kasvoille 19:00 iltapala. Valot himmeeksi ja asunnossa on vaan keltainen lempeä valo 21:00 yövaatteet päälle, tietokoneet ja puhelin pois päältä. Jotain kivaa tekemistä kuten kirjan lukemista tai vaikka värikirjan värittelyä EI SÄNGYSSÄ 21:30 sänkyyn ja valot pois. Sängyssä vain nukutaan eikä tehdä mitään muuta Jos on paljon stressiä tai tekemistä niin ennen sänkyynmenoa päiväkirjan kirjoittamista mihin kirjoitetaan huolenaiheet ja seuraavan päivän suunnitelma. Mulla kesti n 3kk rutiineja kunnes aloin nukahtamaan ihan 15min päästä kun menin sänkyyn.Kerro miten tuota noudatetaan vuorotyössä?
No minäpä en sinun vuorotyöaikojasi tiedä, niin en tiedä miten sitä siinä noudatetaan.
Palelu aiheuttaa, saa heti unta. Ei tietenkään ole hyvä palella. Sopiva huonelämpötila on kuitenkin parempi. Myös ettei syö tai juo mitään kovin myöhään.
Olen kuullut että painopeitto auttaisi, mutten ole kokeillut itse.
Vierailija kirjoitti:
Klo 11 nukkumaan ja 7 ylös, eli säännöllinen unirytmi on minulla tärkein. On kokeiltu ketipinorit, doksepiinit, mirtazapinit ja melatoniinit, ei auta niin on pakko vaan pitää rytmi oikeana.
Mitäs tota... Kun ei vaan nuku?
Vierailija kirjoitti:
Seksin harrastaminen auttaa. Nussittuna nukut paremmin tiesi Toiminimi Kankaanniemikin kertoa ja tottahan se on.
Mitenkä tylsää ihmisten seksi oikein on?
Mua ainakin vaan laittaa kierroksille.
Minulla melatoniinia paremmin toimii teaniini jauheena.
https://www.life.fi/terveys/muut-ravintolisat/uni-ja-nukkuminen/puhdas-…
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit töihin
Tai edes urheililisit päivällä, tekisit vapaaehtoistyötä
Voin kertoa, että saisit makeat unet
Voin kertoa, että stressaava työ, vastuullinen asema vapaaehtoisena yhdistyksessä ja urheilusuoritukseen verrattavissa oleva hyötyliikunta vie loputkin yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit töihin
:D
Mulla oli nuorempana nukahtamisongelma. Nyt sitten iän myötä tuo on muuttunut päinvastaiseksi - en jaksa enää millään valvoa johonkin klo. 23.30:een mitä ennen, kun piti katsoa vaikka Salaisia Kansioita tms.
Niin joo, kerroin vastaavassa ketjussa aiemmin, että ostin näyttöpäätelasit, suodattavat sinivaloa (jos on tapa tuijottaa kännykkää tai tietsaa illalla). Jäi sanomatta, että ei ole pakko ostaa niitä vaan voi ajastaa automaattisesti menemään päälle esim. klo. 21. Tuo "sinivalo" perustuu siihen, että aivot "pysyy hereillä". Itse tarvitsen myös lukulaseja, minimikorjauksella. Alussa vähän outoa, kun kaikki näyttää ruskeansävyiseltä, mutta äkkiä siihen tottuu.
Mulla se nukahtamisikkuna on lyhyt: klo. 21:30 - 22:15; jos käyn liian aikaisin, herään myös liian aikaisin. Jos taas käyn liian myöhään, niin nukkuisin kyllä pitempään, mutta lääkkeiden (kerran pv:ssä otettava) vaikutus loppuu ja se ilmeisesti herättää. Se unen pituus jää auttamatta silloin liian lyhyeksi (ja siitä seuraa päiväväsymystä, univelkaa ....).
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuteen auttaa se että menee nukkumaan vasta sitten kun oikeasti väsyttää, vaikka klo 5.00 aamulla.
Ei auta nukkumaan meno aamulla klo 5, jos työt alkavat klo 7. Kello on soimassa klo 4.30 ja työmatka on pitkä. Vuorotyö sekoittaa muutenkin unirytmin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit töihin
Voin kertoa, että työttömänä nukkuisin paremmin työttömänä kuin nyt vuorotyössä. Vuorotyö sotkee vuorokausirytmin ja aiheuttaa univaikeuksia
Vierailija kirjoitti:
Palelu aiheuttaa, saa heti unta. Ei tietenkään ole hyvä palella. Sopiva huonelämpötila on kuitenkin parempi. Myös ettei syö tai juo mitään kovin myöhään.
Minulla päin vastoin, mutta jalkoja ei saa palella. Viileä huone ja lämmin peitto yleensä riittää. Vähänkään taipumista närästykseen, niin ei kannata iltaisin syödä mitään.
Ulkoilua, fyysistä rasitusta ja muuta aktiivisuutta päivään. Ei kahvia ollenkaan, tee ok aamulla ja päivällä. "Uneen laskeutuminen" eli johonkin tiettyyn kellon aikaan mennessä kaikki pakollinen tehty ja sen jälkeen vain rauhallista oleilua, telkkaria kirjaa tms. Hämärä valaistus. Aina samaan aikaan nukkumaan. Itse rauhoitun seitsemältä ja käyn nukkumaan 21.30 ja nukahdan heti.
Mulla ei telkkarin ja puhelimen valo vaikuta nukahtamiseen, mutta se mitä katson ei saa olla ärsyttävää, stressaavaa tms. Välttelen siis somea iltaisin, mutta myös kavereille viestittelyä tai ryhmäkeskustelujen lukemista/ kommentoimista (vaikka keskustelu olisi mukavaa) tai voimakkaita tunteita herättäviä elokuvia/sarjoja, koska nuo saa aivot liikaa kierroksille.
Välttelen kaikkea muutakin mieltä kiihdyttävää, jos vaan voin. Välillä työ stressaa niin paljon, että se vaikuttaa nukahtamiseen. Silloin yritän paeta työajatuksia ajattelamalla jotain kivaa, kehittelen päässäni jonkun tarinan, jossa olen jossain ihanassa paikassa jne. Jos en pysty keskittymään tuohon, otan puhelimen ja selaan jotain aivotonta, kunnes kirjaimellisesti sammun.
Uniongelmista olen kärsinyt lapsuudesta asti, aikuisena tosi vaikeistakin, mutta pikkuhiljaa keski-iässä olen löytänyt keinoni. Stressi ja vi*utus pahimmat unen viejät, kahvin jättäminen kokonaan pois on ollut myös iso apu.
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit töihin
Sinun kuristaminen varmaan antaisi levollisen unen.
Rutiinit, rutiinit ja rutiinit
Esim. Klo 18:00 suihkuun. Kasvojen pesu ja voiteet kasvoille
19:00 iltapala. Valot himmeeksi ja asunnossa on vaan keltainen lempeä valo
21:00 yövaatteet päälle, tietokoneet ja puhelin pois päältä. Jotain kivaa tekemistä kuten kirjan lukemista tai vaikka värikirjan värittelyä EI SÄNGYSSÄ
21:30 sänkyyn ja valot pois. Sängyssä vain nukutaan eikä tehdä mitään muuta
Jos on paljon stressiä tai tekemistä niin ennen sänkyynmenoa päiväkirjan kirjoittamista mihin kirjoitetaan huolenaiheet ja seuraavan päivän suunnitelma.
Mulla kesti n 3kk rutiineja kunnes aloin nukahtamaan ihan 15min päästä kun menin sänkyyn.