Kaikki menisi paremmin jos vanhusten ylimitoitetusta hoidosta vaan luovuttaisiin
Mun äidin asuminen palvelutalossa maksaa hänelle lähes koko 2000 euron eläkkeen ja yhteiskunnalle 3000 euroa lisää.
Eihän tuossa ole mitään järkeä
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Järjettömintä on tuo ylilääkitseminen ja pakkonukuttaminen. Vanhukset 'pakotetaan' petiin jo heti seitsemän jälkeen ja ihan vain työvuoroteknisistä syistä, koska yöhoitajien työvuoro alkaa pääsääntöisesti klo 20.
Tällä viikolla on uutisoitu miten sängyssä tai sängyllä makaaminen on haitallista ihmiselle. Pitää saada istua ja liikkua, jos pystyy liikkumaan. Makuuasento on pahasta.
Kaikki menisi paremmin, jos työkykyisten työikäisten työnvälttelijöin hyysääminen lopetettaisiin. Jos ei viitsi tehdä töitä, ei tarvitse syödäkään.
Ihan kamalaa kun kehoitetaan tekemään paljon lapsia ja kuitenkin niistä tulee jossain vaiheessa vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vaihtoehto on? Pakollinen eutanasia, jotta sulle jää perintöä?
Tehtiinkö ennen noin? Ei moderneja palvelukoteja ollut olemassakaan kuin vasta 2000-luvulla.
Faith kirjoitti:
Kaikista kansalaisista on pidettävä huolta loppuun asti. Hoiva, terveydenhoito, sairaanhoito, kaikkien perustoimeentulo, turvallisuus, maanpuolustus.
Säästökohteet on löydettävä muualta kuin yllä mainituista.
Ei näin. Ei se sitä tarkota, että piikki on rajattomasti auki, vaikka kohde olisikin tärkeä. Kaikkialta täytyy etsiä ja löytää säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Ruotsiin. Siellä maksu on korkeintaan 200€ ja äitisi saa pitää rahansa. Sinäkin perit hänet sitten ilman sosialisointia.
Ilman sosialisointia? Joku ne puuttuvat rahat kuittaa, vai joko siellä on o*jia Ruotsissa?
Varmaan voit tehdä tuollaisen sopimuksen itsesi kohdalla aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Järjettömintä on tuo ylilääkitseminen ja pakkonukuttaminen. Vanhukset 'pakotetaan' petiin jo heti seitsemän jälkeen ja ihan vain työvuoroteknisistä syistä, koska yöhoitajien työvuoro alkaa pääsääntöisesti klo 20.
Palveluasuminen olisi jokseenkin mahdotonta, jos jokainen siellä passattaisiin täysin omien halujensa mukaan. Tai sitten maksaisi vielä paljon enemmän kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi olla totta, 5000€ palvelutaloasumisesta, kalliimpaa kuin hotellissa asuminen.
Hotellissa kukaan ei jaa lääkkeitä ja seuraa että ne syöt eikä kukaan vaihda vaippoja tai kylvetä.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi olla totta, 5000€ palvelutaloasumisesta, kalliimpaa kuin hotellissa asuminen.
Kyllä. Ympärivuorokautisen palveluasumisen hinta riippuu hyvinvointialueesta ja yksityisestä palveluntarjoajasta, ja se on tyypillisesti 3 0006 000 €/kk, sanoo Wikipedia.
30 006 000 eur/kk on TOSI paljon :D
On. On myös yllättävän tarkka, kun 30 miljoonassa mainitaan vielä ylitse menevä 6 tonttua.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ap olet karsea. Mikäli olisit mun lapsi niin järjestäisin asiat niin ettei sulle jäisi perintöä. Tekisen sen riittävän ajoissa. Olet oksettava. Vanhuksella oikeus ihmisarvoiseen elämään,
Ihminen on hirvittävän itsekäs. Me eletään kokoajan yhä vanhemmaksi ja vanhemmaksi. Se kasvattaa kustannuksia.
Mihin niiden vanhusten rahat sitten pitäisi käyttää? Säästää perinnöksi ahneille jälkeläisille? Katto pään päälle, ruokaa, lääkkeitä, joku auttamassa peseytymään yms. mitä parempaa kohdetta niille rahoille muka olisi? Joutuvat maksamaan omat menonsa, ja menot kasvavat kun kunto heikkenee... Kenelle tämä oli yllätys?
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Se olisikin veikeää, jos olisi vaikka oma isä ja puolison vanhemmat kotona hoidettavana, yksi vähän kirkasjärkisempi mutta liikuntakyvytön, loput pystyisivät liikkumaan mutta päässä ei liiku enää mitään. Ei pystyisi edes etänä tekemään mitään tuottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet karsea. Mikäli olisit mun lapsi niin järjestäisin asiat niin ettei sulle jäisi perintöä. Tekisen sen riittävän ajoissa. Olet oksettava. Vanhuksella oikeus ihmisarvoiseen elämään,
En ole ap., mutta oman äitini taivalta kun seurasin niin aika pitkä aika siinä elämän loppupäässä ei enää ollut ihmisarvoista elämää. Siksi en mitään muuta toivo niin paljoa kuin että meillä viimeinkin annettaisiin mahdollisuus eutanasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap., mutta oman äitini taivalta kun seurasin niin aika pitkä aika siinä elämän loppupäässä ei enää ollut ihmisarvoista elämää. Siksi en mitään muuta toivo niin paljoa kuin että meillä viimeinkin annettaisiin mahdollisuus eutanasiaan.
Eutanasia olisi kyllä ihan hyvä siinä vaiheessa, kun toivoa paranemisesta ei enää ole. Kipulääkkeillä lievitetään mutta myös pitkitetään tuskaa. Myös omaisten tuskaa, koska rakkaan kitumista on kauhea katsoa vierestä. Tietenkään ketään ei tarvitse eutanasiaan pakottaa, mutta se pitäisi olla vaihtoehto. Mä en ainakaan haluaisi elää enää siinä vaiheessa, jos ei edes pysty syömään itse, pissa karkaa vaippaan eikä järki riitä telkkarikanavan vaihtamiseen kaukosäätimellä. Enkä haluaisi nähdä itselle rakasta ihmistä vastaavassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika avutonta. Minä ainakin aion hoitaa asian itse, ei kaikessa tarvitse yhteiskuntaa vaivata.
Ap voi ihan hyvin ottaa äitinsä pois hoivakodista ja hoitaa itse. Ulko-ovien demelukot on nykyään kielletty lailla niin että pääsee koska tahansa sitte karkaamaan. Pakkanen hoitaa pois, kuten täällä yhtenä keväänä lumien sulaessa löytyi tuosta läheltä talvella kadonnut mummeli.