Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki menisi paremmin jos vanhusten ylimitoitetusta hoidosta vaan luovuttaisiin

Vierailija
22.10.2025 |

Mun äidin asuminen palvelutalossa maksaa hänelle lähes koko 2000 euron eläkkeen ja yhteiskunnalle 3000 euroa lisää. 

Eihän tuossa ole mitään järkeä

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hoito ole ylimitoitettua, vaan hinnat.

Vierailija
62/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sinun ollessasi vanhus saat napin otsaan kun pääset eläkkeelle. Toivomme parasta.

Ja sinä saat saman sinne toiseen päähän 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se vaihtoehto on? Pakollinen eutanasia, jotta sulle jää perintöä? 

Tehtiinkö ennen noin? Ei moderneja palvelukoteja ollut olemassakaan kuin vasta 2000-luvulla. 

Ennen oli esimerkiksi vaivaistaloja, jonne ne päätyivät, ketä ei voitu suvun omissa nurkissa pitää tai kenellä ei sukua ollut.

Vierailija
64/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet karsea. Mikäli olisit mun lapsi niin järjestäisin asiat niin ettei sulle jäisi perintöä. Tekisen sen riittävän ajoissa. Olet oksettava. Vanhuksella oikeus ihmisarvoiseen elämään,

En ole ap., mutta oman äitini taivalta kun seurasin niin aika pitkä aika siinä elämän loppupäässä ei enää ollut ihmisarvoista elämää. Siksi en mitään muuta toivo niin paljoa kuin että meillä viimeinkin annettaisiin mahdollisuus eutanasiaan. 

Aika avutonta. Minä ainakin aion hoitaa asian itse, ei kaikessa tarvitse yhteiskuntaa vaivata.

Niin no, en sitten viitsis lusimaankaan lähteä jos siitä avustuksesta jäis kiinni. 

Vierailija
65/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lähisukulainen oli saanut Alzheimerin ja sai alkuun kotihoitoa pari vuotta. Tilanne paheni ja täytyi anoa hoitopaikkaa ympärivuorokautisesta kaupungin hoitokodista. Hän onneksi pääsi sinne ja sai pienen huoneen ja kylppärin. Siellä oli ruoka ja virikkeet. Kun alun innostus oli ohi, saivat vanhukset istua lähes aamiaisesta siihen lounaaseen ruokasalin pöydän ääressä. Toiset menivät luvatta toisten huoneisiin, tavaraa katosi ja vaatteet oli usein sekaisin jopa väärät lakanat oli pedattu sänkyyn. Siinä vaiheessa tuntui ettei paljoa ole ihmisarvoa jäljellä. Eläke meni hoitomaksuun sen verran jäi että pääsi leikkaamaan hiukset ja jalkahoidon ottamaan parin kk:n välein. Lääkelasku piti itse maksaa, se oli noin 200,- / kk. Ja vaatteet ym. ostaa. 

Hänellä oli pieni eläke, ei olisi raha riittänyt jos ei olisi hänellä ollut säästöjä.

Tuolla laitoksessa tekivät sellaisen ratkaisun, kun ikää oli 90v, niin lopettivat sen Alzheimerin lääkityksen, vain verenpainelääke jäi. Eli aloitettiin saattohoito ja siitä ilmoitettiin omaisille. Noin 3 kk päästä vanhus nukkui pois. Sinänsä järkevää, hän ehti olla siellä yli 3 vuotta. Paikoille on tulijoita. 

Pahinta oli, että vanhuksen kuoltua piti mennä tyhjentämään se huone vaikka häntä ei oltu ehditty siirtää vielä kappeliin pois huoneesta. Siinä sitten pakattiin ja anoppi pötkötti lakanalla peitettynä sängyssä.

Ikävin kokemus elämäni ajalta. Ei ollut inhimillistä. Hoitajat eivät osallistuneet millään tavoin asiaan. Jäi kyllä paha maku. En aio itse eikä mieheni moiseen hoivaan hakeutua. Pitää itse keksiä luovat ratkaisut aikanaan.

Vierailija
66/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi olla totta, 5000€ palvelutaloasumisesta, kalliimpaa kuin hotellissa asuminen.

Ympärivirokautinen hoiva maksaa suunnilleen tuon

Vierailija
67/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan sitten säätää laki, joka poistaa hoitajamitoituksen palvelutaloista, koska nythän se pakottaa ostamaan palvelua riippumatta siitä onko maksaja sen palvelun saaja tai yhteiskunta ja tarvitsetko niitä. Parempi olisi tuntiveloitus oikeasti tarvituista palveluista, toki joku pieni kiinteä osaa lääkkeiden jakelusta yms.

Vierailija
68/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi olla totta, 5000€ palvelutaloasumisesta, kalliimpaa kuin hotellissa asuminen.

Tuo menee pörssi-Pörriäisen osingonsaajille. Vessapaperirullan vaihto 70€.

Julkinen hoitaisi alle puoleen hintaan mutta Kokoomus ja sen äänestäjät halusivat näin. 

Vierailija
69/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sinun ollessasi vanhus saat napin otsaan kun pääset eläkkeelle. Toivomme parasta.

Ja sinä saat saman sinne toiseen päähän 😁

Hullu n a t s i

Vierailija
70/70 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivatyö on kallista ja naiset tekee sitä ilmaiseksi.

Älkää tehkö, varsinkaan miesvauvoille. 

N60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme