Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: suomalaiset haluaa sähköautoistaan eroon, kauppoja halutaan purkaa.

Vierailija
21.10.2025 |

OHO, ei hyvältä tämä näytä!

"Suomalaiset yrittävät nyt purkaa sähköautoista tehtyjä kauppojaan. 

. Asiantuntija arvelee, että taustalla on uudenkarheiden sähköautojen huono jälleenmyyntiarvo.

Niemisen mukaan vähän käytettyjen sähköautojen tapauksissa on selvästi ollut nähtävissä, että autoista halutaan ensisijaisesti eroon. Autojen myyminen itse voi olla työlästä, eikä takeita hyvityshinnasta ole."

https://www.is.fi/autot/art-2000011555776.html

Kommentit (761)

Vierailija
181/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naurattaa ajatus kun pistokehybridi iskee  -30 pakkasella moottorin käyntiin 120 km/h

Ne vaan eivät toimi noin. Omassa autossani se "pakkokäynnistää" polttiksen heti jos lämpötila on alle -8 ja ajattaa sen lämpimäksi ennen kuin auto suostuu liikkumaan pelkällä sähköllä.

Vierailija
182/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lataushybridi on ollut itselleni ihan loistopeli. 90% ajosta kaupungissa sähköllä (viimeksi latailin hintaan -0.10snt/kWh) ja matkat preriferiaan jossa latailu olisi hankalaa sitten bensalla.

Minä ajelin kaksi vuotta lataushybridillä ja sitten totesin että en halua enää ajaa sillä bensalla lainkaan. Harmitti joka kerta kun polttis hyrähti käyntiin.

Sähkäri-sebbo täällä kiukuttelee, kun jälleen kalliita, raskaita, hankalia, lyhytkäyttöisiä, lyhyiköisiä myrkkyakkuautoja moititaan. 😅😅😅😅😅

Että mä nautin, kun tulet palstalle paasaamaan tyhjille seinille ,😅😅😅😅😅

Keskustelupalstan laki: mitä enemmän hymiöitä, sen vähemmän asiaa.

Ne hymiöt ei maksa vaivaa . Mutta nämä batterisebot ovat todella naurettavia. Kuin pikkulapsia leikkivät leluillaan, joilla ei tee mitään oikeaan asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jätit mainitsematta ajovauhdin 70 km/h mittaristoa paniikissa tärisevin käsin tuijottaen"

Eli sinulla ei ollut asiaan mitään järkeviä kommentteja. Sitähän minäkin.

Vierailija
184/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naurattaa ajatus kun pistokehybridi iskee  -30 pakkasella moottorin käyntiin 120 km/h

Naurattaa kuinka et tiedä hybrideistä saati sähköautoista yhtään mitään. 😂

Vierailija
185/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myisin pois uuden/uudehkon auton jos työpaikka olisi epävarma. Auto on kuitenkin huono sijoitus eli se menettää arvoaan tosi paljon ensimmäisinä vuosina. Ajoi tai ei. 

Vanhalla käytetylläkin pääsee pakolliset ajot eli tuo uuden auton pois myyminen voi olla hyvinkin viisas veto jos työpaikalla alkaa olla negatiivisia talousuutisia ilmassa.

Palkat ja tulot on suomessa nousseet vain julkisen puolen työpaikoissa ja kaikki tietää että nuo on velkarahalla maksettuja, kun velkaa ei enää saa niin tulee se pää vetäjän käteen sielläkin. 

Meinaat että se vanha käytetty käy ja kukkuu ikuisesti?

Dieselillä 500 000 km on vasta reipas sisäänajo. Nyt mulla on mittarissa 350 00

Ilmastointiteipillä korjattu käsiveivi-ikkunanavaaja. 😂 

Parhaimmassa tapauksessa askarrellut webastolle modernin GSM ohjauksen jotta saa sen soittamalla yrittämään lämmitystä. Mikä ei tietysti toimi kun webasto lopetti toimintansa jo viime vuonna :D 

Vierailija
186/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vaan eivät toimi noin. Omassa autossani se "pakkokäynnistää" polttiksen heti jos lämpötila on alle -8 ja ajattaa sen lämpimäksi ennen kuin auto suostuu liikkumaan pelkällä sähköllä.

Älä pilaa hyvää Esson baarin viisautta faktoilla!

Vierailija
187/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myisin pois uuden/uudehkon auton jos työpaikka olisi epävarma. Auto on kuitenkin huono sijoitus eli se menettää arvoaan tosi paljon ensimmäisinä vuosina. Ajoi tai ei. 

Vanhalla käytetylläkin pääsee pakolliset ajot eli tuo uuden auton pois myyminen voi olla hyvinkin viisas veto jos työpaikalla alkaa olla negatiivisia talousuutisia ilmassa.

Palkat ja tulot on suomessa nousseet vain julkisen puolen työpaikoissa ja kaikki tietää että nuo on velkarahalla maksettuja, kun velkaa ei enää saa niin tulee se pää vetäjän käteen sielläkin. 

Dieselillä ajaa normaalisti 30 vuotta ja ylikin. Jos vain kori on massattu ja suojattu alussa. Todella halpoja kilometrejä. Taisi ol

Vanhoihin autoihin saa asennettua carplay ym. härpäkkeitä. En kaipaa älyilmastointia, minulla on tuntoaisti joka kertoo onko ilmastointi sopiva. En kaipaa peruutustutkaa, törmäysvarointinta, kaistavahtia, automaattisia tuulilasinpyyhkijiä ym. nykyajan härpäkkeitä. Miten ennen pärjättiin ilman kaikkea tätä? Koska kuski osaa itse peruuttaa ja vaihtaa kaistaa ym.

Vierailija
188/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dieselillä 500 000 km on vasta reipas sisäänajo. Nyt mulla on mittarissa 350 000km ja vielä sisäänajoon menee mun ajoilla kymmen

"Kaikilla herkuilla" vuoden menneisyys -tilanteesta. Ne kaikki herkut on nykyautoissa minivarusteet. 

Adaptiivinen vakkari? Automaattiset kaukovalot? Modernit viihderatkaisut, kuten aiemminkin mainitut langattomat Android ja CarPlay?

Voi vetää palaverit autosta käsin kotimatkalla, kuunnella musat mukavasti Spotifysta. Löytyykö keskusteleva tekoäly, jolle voi vaan kertoa minne ollaan menossa ja reitti tulee esiin. Voi pyytää soittelemaan kavereille, pyytää laatimaan vaikka pienen visan perheenautomatkan ratoksi jne.

Siis näitä juttuja, mitä uusissa autoissa on. 

Oon eri, mutta itse olen vältellyt autoja, joissa on tuollaisia ominaisuuksia. En pidä siitä, että auton ajaminenkin muuttuu pikkuhiljaa ns. ruutuajaksi ja sovellusten näpertämiseksi. Ei mulla ole halua puhua mun autolleni. Ok. kuulostaa kivalta, mutta toteutus lähinnä aiheuttaa aivan ylimääräistä It ähkyä itselleni. 

Tää on vaan mun mielipide. Mutta luulen että meitä on muitakin...  Ehkä sitten kun autot tosiaan ajaa itse ja luotettavasti / laillisesti perille asti, niin sitten voidaan alkaa siirtyä tohon. 

Vierailija
189/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vasten on ihan fiksuakin välillä tulkita, ajatella itsenäisesti, ja analyysin lopputuloksena peesailla asioiden mukana itselle edullisesti. Turhanpäiväinen vastavirtaan uiminen ei tuota kuin v*ttusta ja väsymistä. 

Hupaisaa miten tusina-Teslaan haksahtaneet vetoaa johonkin itsenäiseen ajatteluun.

Kyseessä tosin Audi Q8 eTron. Ei tuolla nyt tosin väliä asian suhteen muuten kuin, että jokaiselta autovalmistajalta löytyy tätä nykyä sähköautot.

se mikä tampereella poltti 50 autoa

Vierailija
190/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne hymiöt ei maksa vaivaa . Mutta nämä batterisebot ovat todella naurettavia. Kuin pikkulapsia leikkivät leluillaan, joilla ei tee mitään oikeaan asiaa. "

Keskustelupalstojen toinen laki: mitä "hauskempia" nimityksiä muista keksii, sen vähemmän asiaa.

Vierailija
191/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kaupan purku fiilispohjalta onnistuu koskaan. Se ei nimittäin ole niitä seikkoja, joiden perusteella kaupan purkamista voisi vaatia. Purku on ok, jos on ostanut jotain mikä ei vastannut myyjän lupausta tai kauppasopimusta tai jos kaupan kohteessa on vika, jota myyjä ei onnistu korjaamaan.

Ja näistäkin onnistuu vain murto-osa, pitää olla jotain todella selviä, jopa petoksen täyttäviä pykäliä, että voidaan purku suorittaa, ELLEI kauppa vapaaehtoisesti siihen suostu ja yleensä harva kehtaa olla nin hankala asiakas, josta halutaan tällä tavalla "suostumalla eroon".

Lisäksi tässä on sellainen noloutta lisäävä tekijä, kun huudat ja raivoat ympäriinsä "katsokaa miten tyhmä olen ollut ja nyt huutelen kaupan purkua perusteettomasti", tämä voi käydä aika pahasti egon päälle.

Vierailija
192/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän joka vuosi 20 000€+ kun en osta sähköautoa. Menetän bensa/e-energiassa 600€ .

Eikö kannata? 

Vierailija
193/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hymiöt ei maksa vaivaa . Mutta nämä batterisebot ovat todella naurettavia. Kuin pikkulapsia leikkivät leluillaan, joilla ei tee mitään oikeaan asiaa.

Kirjoitustaidoton bensalenkkari se vasta naurettava onkin.

Vierailija
194/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai kukaan sitä sen takia jätä ostamatta että pelkäisi ettei osaa?"

Kyllä se usein juuri siltä kuulostaa. Kaikki on aina hirveän hankalaa jos ei mahdotonta.

Ei se ole osaamisesta kiinni jos omaan ajotapaan ei vaan sovi se että pitäisi muutaman sadan kilometrin välein pysähtyä ABC:lle lehtipihville.

No on se usein siitä kiinni että ei ihan osata ajatella sitä miten se matka oikeasti menee. Esim. jos minä ajan vaikka 500 km matkan, lataan kotona auton sataan prosenttiin. Sillä ajaa kyllä maantiellä vähintään 300 km. Sitten pidän tauon mutta ei minun tarvitse enää ladata akkua täyteen koska matkaa on jäljellä enää 200 km. Lataan akun 75 prosentiin johon menee se reilu vartti jona aikana käyn vessassa ja juon kupin kahvia. 

Polttikselle olisi pitänyt saman lyhyen tauon myös

Niin, katsos kun polttikselle ei tarvitse laskea joka ainoaa kilometriä mitä vielä aikoo ajaa, kun ihan samassa ajassa sen tankkaa täyteenkin. Ei sitten tarvitse tehdä uutta pysähdystä jos vaikka tuleekin joku yllättävä kohde matkan varrelle jossa sittenkin pitääkin vielä poiketa. 

Vierailija
195/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vasten on ihan fiksuakin välillä tulkita, ajatella itsenäisesti, ja analyysin lopputuloksena peesailla asioiden mukana itselle edullisesti. Turhanpäiväinen vastavirtaan uiminen ei tuota kuin v*ttusta ja väsymistä. 

Hupaisaa miten tusina-Teslaan haksahtaneet vetoaa johonkin itsenäiseen ajatteluun.

Kyseessä tosin Audi Q8 eTron. Ei tuolla nyt tosin väliä asian suhteen muuten kuin, että jokaiselta autovalmistajalta löytyy tätä nykyä sähköautot.

se mikä tampereella poltti 50 autoa

Se palanut oli lataushybridi. eTronit ovat täyssähköjä.

Vierailija
196/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän joka vuosi 20 000€+ kun en osta sähköautoa. Menetän bensa/e-energiassa 600€ .

Eikö kannata? 

Sellaista apukoulumatematiikkaa bensalenkkarilla tällä kertaa.

Vierailija
197/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bensa-autot kielletään kohta, joten liikkumisessa mennään kovaa vauhti kohti esiteollista aikaa, eli hevosta.

Olemme ohittaneet evoluution huippupisteen (pmauto).: kävely->hevonen->pmauto->sähköauto->hevonen->kävely 

Kunnon Amish meininkiä. Ei sähköä, ei autoja, ei vetoketjuja, nappeja, vyönsolkia

Vierailija
198/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti usein on syynä se, että toimintamatkoissa huijataan aika tavalla... tai ainakin ihmiset kokevat tulleensa huijatuksi kun eivät ymmärrä mitä ne ilmoitetut lukemat kertovat todellisuudesta.

Ja tämä kommentti saa 25 ylänuolta ja 2 alanuolta. 

Kun jutussa täysin selkeästi kerrotaan mikä on syynä. 

Joka syy on positiivinen sähköautojen kannalta eli uusien sähköautojen hintaromahdus. 

Jonka syyn AP tarkoituksella leikkasi pois.

Vierailija
199/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mersu kaikilla herkuilla. 

Samalla lailla porukka mouhosi silloin 20v sitten mersun "herkuista" että kuka niitä tarvii ja ihan turhia :D :D 

Vierailija
200/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, katsos kun polttikselle ei tarvitse laskea joka ainoaa kilometriä mitä vielä aikoo ajaa, kun ihan samassa ajassa sen tankkaa täyteenkin."

Ei tarvitse mutta ei se sähkikselläkään vaadi kuin sitä että antaa navigaattorin laskea missä on järkevintä ladata.

Ja olen ajanut 30 vuotta bensalla joten tiedän kyllä mitä sillä ajaminen on. Silti sähköllä on minusta ihan kätevää ja helppoa ajaa.