IS: suomalaiset haluaa sähköautoistaan eroon, kauppoja halutaan purkaa.
OHO, ei hyvältä tämä näytä!
"Suomalaiset yrittävät nyt purkaa sähköautoista tehtyjä kauppojaan.
. Asiantuntija arvelee, että taustalla on uudenkarheiden sähköautojen huono jälleenmyyntiarvo.
Niemisen mukaan vähän käytettyjen sähköautojen tapauksissa on selvästi ollut nähtävissä, että autoista halutaan ensisijaisesti eroon. Autojen myyminen itse voi olla työlästä, eikä takeita hyvityshinnasta ole."
Kommentit (761)
"Ei kai kukaan sitä sen takia jätä ostamatta että pelkäisi ettei osaa?"
Kyllä se usein juuri siltä kuulostaa. Kaikki on aina hirveän hankalaa jos ei mahdotonta.
Sehän on kauppiaan moka jos ei ole sopimusehdot kunnossa.
Toisaalta, onko pakko myydä tuotteita joissa on harhaanjohtavaa markkinointia, esim. rangen suhteen?
"En ymmärrä miten ihmiset kimpoilee suurienkin ostopäätösten kanssa kuin päättömät kanat. Ihan kuin ei itse yhtään istuttaisi alas ja mietittäisi eri kulmista, vaan mennään heti perässä kun jotain buumia aletaan mediassa puskea läpi."
Et ole ajatellut sellaista vaihtoehtoa että sähköautoilulle on olemassa ihan hyviä järkiperusteitakin ja sinun negatiivinen asenteesi saattaa olla vain muutoksen pelkoa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset kimpoilee suurienkin ostopäätösten kanssa kuin päättömät kanat. Ihan kuin ei itse yhtään istuttaisi alas ja mietittäisi eri kulmista, vaan mennään heti perässä kun jotain buumia aletaan mediassa puskea läpi.
Miksi ihmiset on niin vietävissä? Onko tarve kuulua johonkin "edelläkävijöiden joukkoon" niin suuri, että se hämärtää itsenäisen kyvyn ajatella? Eikä huomata, että se on vain sumutusta ja sitä että saadan rahat pois ihmisiltä.
Ei niiden ole koskaan ollut tarkoituskaan toimia. Niiden tarkoitus on ollut vain saada raha liikkumaan tiettyjen toimijoiden taskuihin. Lain pakottamana tekemään latauspisteet, saada ihmiset olemaan sähkön ja johdon varassa, sähkön hinnan riepoteltavana, vaikka kaikki vapaus olisi liikkua muulla tavalla.
Vapaudenriisto ihmisen omalla luvalla.
Kuka alkaisi tutkimaan päättävien tahojen sido
Sillä sun polttiksellahan et juurikana ole "the manin" riepoteltavana?
Brysselissä konsensus päättää kiristyvistä ilmasto ja mitälie tavoitteista ml. venäläisestä energiasta luopuminen myös jenkkien painostuksesta. Paikallisessa toteutuksessa kiristettään satavarmasti seuraavalla hallituskaudella parin vuoden päästä jakeluvelvoitetta ja nostetaan polttonesteen verotusta. Persut ovat sahanneet oman oksansa ja on päivänselvää, että demarit tulee pääministeripuolueeksi, halusin itsekään tai en. Ihan sama mitä mieltä olen asiasta, näin tulee tapahtumaan eikä siihen mikään kiukuttelu auta.
Sitä vasten on ihan fiksuakin välillä tulkita, ajatella itsenäisesti, ja analyysin lopputuloksena peesailla asioiden mukana itselle edullisesti. Turhanpäiväinen vastavirtaan uiminen ei tuota kuin v*ttusta ja väsymistä.
Tämä toki vaatii, että osaa pohtia asiat useampien vuosien yli eikä juuri hötköily jonkun Ilta-Pulun klikkiuutisten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myisin pois uuden/uudehkon auton jos työpaikka olisi epävarma. Auto on kuitenkin huono sijoitus eli se menettää arvoaan tosi paljon ensimmäisinä vuosina. Ajoi tai ei.
Vanhalla käytetylläkin pääsee pakolliset ajot eli tuo uuden auton pois myyminen voi olla hyvinkin viisas veto jos työpaikalla alkaa olla negatiivisia talousuutisia ilmassa.
Palkat ja tulot on suomessa nousseet vain julkisen puolen työpaikoissa ja kaikki tietää että nuo on velkarahalla maksettuja, kun velkaa ei enää saa niin tulee se pää vetäjän käteen sielläkin.
Meinaat että se vanha käytetty käy ja kukkuu ikuisesti?
Dieselillä 500 000 km on vasta reipas sisäänajo. Nyt mulla on mittarissa 350 000km ja vielä sisäänajoon menee mun ajoilla kymmenen (10) vuotta.
E- Mersu kaikilla herkuilla alla
Vierailija kirjoitti:
Mitäs minä sanoin. Jo yli vuosi sitten. Kun 60 tonnin hintaisesta autosta yhdessä yössä hintahamsteri haukkaa kymppitonnin pois, niin se on autonsa rahoituksella ostaneelle täysi katastrofi. Ja siihen joku autokoijari yritti selittää, että sen seuraavankin auton hinta on edullisempi sitten, että eihän siinä kenellekään vahinkoa tapahdu?
Vaikka totuus oli se, että hintaa piti pudottaa, jotta saadaan uusi sosioekonominen asiakasryhmä, kun niille varakkaammille hölmöille oli jo myyty auto. Hinnalla joka ei mitenkään korreloi sähköauton teknisen sisällön kanssa. Vastaava polttomoottoriauto oli paljon halvempi ostaa, ja tekniikaltaan paljon mutkikkaampi.
Kaikissa uudehkoissa autoissa on iso vuosittainen arvonalenema, mitä hienompi auto sitä enemmän laskee vuodessa arvo. Ihan sama millä se liikkuu tai vaikka pitäisi vaan pihakoristeena.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kauppiaan moka jos ei ole sopimusehdot kunnossa.
Toisaalta, onko pakko myydä tuotteita joissa on harhaanjohtavaa markkinointia, esim. rangen suhteen?
No polttiksen ostajille on selvää että se valmistajan ilmoittama kulutus ei välttämättä pidä paikkaansa omissa ajoissa eikä varsinkaan pätkäajossa kovalla pakkasella.
Nyt se sama pitää tajuta sähköautoissa.
Bensa-autot kielletään kohta, joten liikkumisessa mennään kovaa vauhti kohti esiteollista aikaa, eli hevosta.
"E- Mersu kaikilla herkuilla alla"
Siinäkin oli hintaa sen verran suolaisesti uutena että hinnanpudotus on ollut aika raju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataushybridi on ollut itselleni ihan loistopeli. 90% ajosta kaupungissa sähköllä (viimeksi latailin hintaan -0.10snt/kWh) ja matkat preriferiaan jossa latailu olisi hankalaa sitten bensalla.
Minä ajelin kaksi vuotta lataushybridillä ja sitten totesin että en halua enää ajaa sillä bensalla lainkaan. Harmitti joka kerta kun polttis hyrähti käyntiin.
Sähkäri-sebbo täällä kiukuttelee, kun jälleen kalliita, raskaita, hankalia, lyhytkäyttöisiä, lyhyiköisiä myrkkyakkuautoja moititaan. 😅😅😅😅😅
Että mä nautin, kun tulet palstalle paasaamaan tyhjille seinille ,😅😅😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Bensa-autot kielletään kohta, joten liikkumisessa mennään kovaa vauhti kohti esiteollista aikaa, eli hevosta.
Ei niitä olla kieltämässä. Uusien polttisten myynti saattaa loppua 10 vuoden päästä. Joka tarkoittaa että silloin ostettu polttis on se keskimääräinen suomalainen käytety auto joskus vuoden 2045 jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataushybridi on ollut itselleni ihan loistopeli. 90% ajosta kaupungissa sähköllä (viimeksi latailin hintaan -0.10snt/kWh) ja matkat preriferiaan jossa latailu olisi hankalaa sitten bensalla.
Minä ajelin kaksi vuotta lataushybridillä ja sitten totesin että en halua enää ajaa sillä bensalla lainkaan. Harmitti joka kerta kun polttis hyrähti käyntiin.
Sama kieltämättä itselläni. Seuraava auto on ilman muuta täyssähkö, sillä ne preriferian latausmahdollisuudetkin on nykyään merkittävästi paremmat kuin silloin kun nykyisen autoni hankin.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kai kukaan sitä sen takia jätä ostamatta että pelkäisi ettei osaa?"
Kyllä se usein juuri siltä kuulostaa. Kaikki on aina hirveän hankalaa jos ei mahdotonta.
Ei se ole osaamisesta kiinni jos omaan ajotapaan ei vaan sovi se että pitäisi muutaman sadan kilometrin välein pysähtyä ABC:lle lehtipihville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkäri-sebbo täällä kiukuttelee, kun jälleen kalliita, raskaita, hankalia, lyhytkäyttöisiä, lyhyiköisiä myrkkyakkuautoja moititaan. 😅😅😅😅😅
Että mä nautin, kun tulet palstalle paasaamaan tyhjille seinille ,😅😅😅😅😅
Keskustelupalstan laki: mitä enemmän hymiöitä, sen vähemmän asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myisin pois uuden/uudehkon auton jos työpaikka olisi epävarma. Auto on kuitenkin huono sijoitus eli se menettää arvoaan tosi paljon ensimmäisinä vuosina. Ajoi tai ei.
Vanhalla käytetylläkin pääsee pakolliset ajot eli tuo uuden auton pois myyminen voi olla hyvinkin viisas veto jos työpaikalla alkaa olla negatiivisia talousuutisia ilmassa.
Palkat ja tulot on suomessa nousseet vain julkisen puolen työpaikoissa ja kaikki tietää että nuo on velkarahalla maksettuja, kun velkaa ei enää saa niin tulee se pää vetäjän käteen sielläkin.
Dieselillä 500 000 km on vasta reipas sisäänajo. Nyt mulla on mittarissa 350 000km ja vielä sisäänajoon menee mun ajoilla kymmenen (10) vuotta.
E- Mersu kaikilla herkuill
Eli vanha museoromu.
Vierailija kirjoitti:
Olipas melko paksua huttua. Olen teknologiateollisuudessa töissä ja meillä on kyllä palkat ja tulot nousseet. Toki keskiverto sukankuluttaja ei ymmärrä palkanmaksusta mitään, joten väitteesi pohjautuu ymmärtämätyömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E- Mersu kaikilla herkuill
"Kaikilla herkuilla" vuoden menneisyys -tilanteesta. Ne kaikki herkut on nykyautoissa minivarusteet.
Adaptiivinen vakkari? Automaattiset kaukovalot? Modernit viihderatkaisut, kuten aiemminkin mainitut langattomat Android ja CarPlay?
Voi vetää palaverit autosta käsin kotimatkalla, kuunnella musat mukavasti Spotifysta. Löytyykö keskusteleva tekoäly, jolle voi vaan kertoa minne ollaan menossa ja reitti tulee esiin. Voi pyytää soittelemaan kavereille, pyytää laatimaan vaikka pienen visan perheenautomatkan ratoksi jne.
Siis näitä juttuja, mitä uusissa autoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Muista käyttää bensamoottoria vähintään kerran viikossa ettei käy kuin persu-Petterille, jonka bensamoottori jumittui ja laukesi käytön puutteessa.
Sähköautoissa ei ole isoa vikaa, käyttäjissä on. Se, ettei osaa laskea, paljon autoa oikeasti käyttää ja se, että kuvittelee auton mainioksi sijoituskohteeksi, ovat typeryyttä. Moni papparainen yliarvioi ensinnäkin autonkäyttötarpeensa ja toisaalta jättää laskuista ne pitkät matkat, joilla pitäisi tajuta ladata välillä. Eihän sähköautokaan kulje ilman tankkausta. Suurin osa bensa- ja dieselmoottorien ongelmista liittyy siihen, että lähdetään ajamaan tyhjällä tankilla ja akulla. Käyttäjä on se ongelma.
Eihän tässä ole muusta kyse kuin siitä, että kyseisten autojen lähtöhinta on korkea. Ja ajaessa kaupasta ulos kaikkien autojen hinta putoaa radikaalisti. Kalliimpien yleensä enemmän/ nopeammin kuin halvempien.
Sähköautoissa tuo näkyy selvemmin koska ovat kalliimpia lähtöhinnoiltaan. Käytettyinä ne ovat kuin mitä tahansa käytettyjä autoja. Ei niistä haluta maksaa maltaita. Ellei ole joku klassikko keräilyharvinaisuus. Ja sekin vaatii oman harrastajakuntansa.
Ja se on outoa kun valitetaan, että sähköautoille ei olisi latausmahdollisuuksia. Ööö. Pistokkeita on joka torpassa ja pikalatureita on joka kaupan ja kahvilan pihat täynä.
Virtaa saa käytännössä mistä vaan.