Itse kannattaa 4 pv työviikkoa. Vaikka tulot vähenisi. Työtä olisi monelle. Parempi sekin kun yli 300 000 työtöntä.
Kommentit (50)
Sulle on jo monta kertaa sanottu, että työpaikkoja ei tule lisää, vaikka tehtäisiin nelipäiväistä viikkoa.
Samoin.
Hyvä ajatus toteuttavaksi. Silloin m. muuton kustannukset jakautuisisivat tasapuolisemmin.
Puuttuva työ korvataan koneilla ja sitten korvataan ne neljää päivää tekevätkin. Mutta niin kyllä käy jokatapauksessa että ihmistyöntekijät korvataan koneilla.
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Jaa, enpä usko, että kukaan tulisi tekemään 1 päivää viikossa töitä, jos minä alkaisin tehdä 4-päiväistä viikkoa. Minä kun olen meidän yrityksessä ainoa, joka tekee näitä työtehtäviä ja niitä on juuri sen verran, että ne hommat saa tehtyä täydessä 40 tunnin työviikossa. Todennäköisempää olisi, että minä vain tekisin ne 40 tunnin työt 32 tunnissa.
7,5 tunnin työpäivästä ruokailu pois niin se on 7 tuntia, siitä toinen kahvitunti pois niin 6h45min.
Erittäin monessa työssä pystyisä pienelellä tehostuksella tekemmään tuossa 6h aikana tekemään saman määrän työtä, kuin 6h45min aikana, kun ei esimerkiksi pysähdy joka toinen minuutti juttelemaan juotavia, kuten osa tekee.
Meillä on nelipäiväisen viikon takia 0,7 työntekijän vajaus. Onko tähän palkattu työntekijää? Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, enpä usko, että kukaan tulisi tekemään 1 päivää viikossa töitä, jos minä alkaisin tehdä 4-päiväistä viikkoa. Minä kun olen meidän yrityksessä ainoa, joka tekee näitä työtehtäviä ja niitä on juuri sen verran, että ne hommat saa tehtyä täydessä 40 tunnin työviikossa. Todennäköisempää olisi, että minä vain tekisin ne 40 tunnin työt 32 tunnissa.
No voisi sen minun puolesta jakaa vaikka 3 päivää ja 2 päivää, lasketaan palkka ja sos.tuet yhteen ja jaetaan ne tuossa samassa suhteessa.
Nythän osa tekee ylitöitä ja osa 2 tai 3 työtä ja osa on kokonaan työttömänä, ei kuulosta oikein järkevältä mallilta.
Ei se työtä lisää tuo, vaan työtä vain tehostetaan. Enemmän ja nopeemmin.
Mä voisin jakaa työt ja tulot tämän työttömän kanssa, olen osa-aika vaksi joka tienaa noin 1100e kuussa, eli sitten saisin palkkaa 550e/kk ja puolet tämän työttömän tuista eli 2750e, eli nykyisen 1100e sijaan saisin 3300e
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Ei olisi varaa nelipäiväisen viikkoon. Tarkoittaisi vähemmän kulutusta ja entistä vähemmän työpaikkoja.
Työpaikkoja saadaan vain alentamalla arvonlisäveroa ja helpottamalla yrittäjien kustannuksia.
Kaikki vaan eivät halua alentaa tulotasoaan, kun se on jo valmiiksi alhainen. Eikä kaikkea työtä voi jakaa. Esim. keskittymistä vaativat projektit kärsivät, jos tekijä vaihtuu kerran viikossa.
Kenelle se on kannattavaa käydä se yks päivä viikossa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmärrä asiaa.
Jos siirryttäisiin nelipäiväiseen työviikkoon, pitäisi ssaada jotkut takeet siitä että verotuksen tasoa alennetaan reilusti siis sen myötä että laskennallisesti ihmisiä pitäisi työllistyä esim 100.000 lisää ihan vaan työaikaa leikkaamalla. Suomessa ihmisten palkkaaminen on kallista oheiskuluineen ja mitä enemmän ihmisiä työpaikalla olisi, sen suuremmat kulut sairauspoissaoloista. En usko että neliviikkoiseen siirtyminen toisi onnea palkansaajille.
Suomessa kaikki tahot vetävät välistä heti kun voivat. Ruotsissa työntekijät ja työnantajat pelaavat enemmän samaan pussiin. Jos Suomessa esim PK-yrittäjä pääsee menestyksen makuun, miljoonan tai kaksi tlille saatuaan yrittäjä ottaa varman päälle ja myy yrityksensä, usein ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Eihän tuossa työssä työttömän tarvitsisi osa-aikatyöhön suostua, vaan ihan normaaliin nelipäiväiseen viikkoon. Jos firmassa aiemmin on ollut neljä työntekijää, nyt palkattaisiin se viides.
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tekemällä osa-aikatyöstä kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työpaikoilla alkaisi vain yksi tehä 4-päiväistä viikkoa? Kyllähän siihen lähtee useampi, jolloin neljältä ihmiseltä vapautuu yksi "kokonainen" 4-päiväinen viikko?
Itse lähtisin tähän mieluusti. Palkka riittäisi elämiseen 80%:kin ja toisaalta, jos tällainen yleistyisi, saataisiin varmaan pitkässä juoksussa sosiaalikulujakin vähän laskemaan ja sitä kautta työssäkäyvien maksukuormaa pienemmäksi. Työttömille tämä toki ei sovi, kun mieluummin pötköttelevät samalla rahalla kotona.
Talous on tällä hetkellä sellaisessa kriisissä, että kaikkea kannattaa mielestäni kokeilla lääkkeeksi siihen, että maksukykyisten kansalaisten joukko kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
7,5 tunnin työpäivästä ruokailu pois niin se on 7 tuntia, siitä toinen kahvitunti pois niin 6h45min.
Erittäin monessa työssä pystyisä pienelellä tehostuksella tekemmään tuossa 6h aikana tekemään saman määrän työtä, kuin 6h45min aikana, kun ei esimerkiksi pysähdy joka toinen minuutti juttelemaan juotavia, kuten osa tekee.
Ruokailu on kyllä työajan ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmärrä asiaa.
No jos tekee viis päivää ja se tiputetaan neljään, kuka sen yhden päivän tekee vai onko siis vain joku konttori sitten neljä päivää auki? Ketä se hyödyttää? Tuleeko niitä työpäiviä jollekki lisää,vai kuka sen pelkän maanantain käy tekemässä? Selitä vaan kun en ymmärrä.
Totta turiset.