Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takuueläkkeen taso vs työtön

Vierailija
20.10.2025 |

Olen itse 50 v.yh. Elämme lapsen kanssa työmarkkinatuella, toimeentulotuella,elareilla,lapsilisällä,asumistuella. Yhteenlaskettu määrä pn n 1700 e kk,sisältää kaiken myös lapsen isän maksaman elatustuen 300 e kk. 

Vuokran jälkeen jää n 850 e kk meille kahdelle.

Olen ollut sairaslomalla maksimiajan, sitten kuntoutustuella ja lääkärin mielestä piti päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,,en päässyt joten olen taas työtön,20 v eläkeikään.

Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.

Mediassa on ollut juttuja pienituloisista eläkeläisistä, en ymmärrä miten ovst niin pienituloisia mielestään kun pelkkä eläke on mon 1000 e kk ja asumistuki suurempi kuin muilla? Puhumattakaan heistä kenellä on oma asunto ja maksavat pelkän vastikkeen.

Milsi työtön saa niin vähän ja sillä pitäisi tulla toimeen ja elättää lasta? Todella masentavaa elää näillä tuloilla vielä 20 v.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin. Että työikäisen työvelvollisuus ikä ja kyky.  Kuin vanhusten ja sairaiden loppuelämän hoiva on eri asioita kokonaan.   Kun et ole vielä vanhus etkä sairas teet töitä.  

Vierailija
82/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Minä en enää työllisty tai opiskele, olen nyt 50 v. Eri asia olla työtön vaikka 30 vuotiaana. Sitä tässä ihmettelen että seuraavat 20 v olen työtön? Samaan aikaan monet muut joilla on sairauksia kuten minulla saavat enemmän rahaa kun ovat eläkkeellä. Ei öle reilu systeemi. 

T: ap

Eikö se lapsen isä maksa mitään lapsen kuluja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/kansanelake-ja-takuuelak…

Tuolta voi katsoa faktaa taulukosta. Jos työeläke on todella matala, esim 1000 euroa, saa lisäksi kansaneläkettä 317 euroa, nettoeläke 1250.

On kuitenkin selkeä ero pelkkään takuueläkkeeseen.

Minä saan työeläkettä ja kansaneläkettä yhyeensä 972 euroa. 

Vierailija
84/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isämaksaa 300€/kk lapsen elatusta. Eikö tämä riitä lapsen tarpeisiin? Pieni lapsi ei paljoa syö ja muut lapset saavat koulussa sitten ruuan. minusta 300€/kk lapsen tarpeisiin on aika hyvä rahasumma. Ja sulle jää tämän jälkeen vielä se 500€/kk omaa käyttöösi. Sun kannattaa kyllä tarkistaa sun menot ja leikata niitä jos näillä rahoilla et pärjää.

Miksi 800 e kk ei sitten riittäisi eläkeläiselle yksinään jos sen pitää riittää kahdelle henkilölle? 

Vierailija
85/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tilanne johon on helppo ratkaisu. Kun ei aio enää työllistyä niin sitten vain muuttaa paikkakunnalle, jossa asuminen ja muut kulut ovat pienemmät. Suomi on täynnä halpoja vuokra-asuntoja. Muutto jonnekin pikkukylälle niin saa enemmän rahaa käteen ja saa asua leveämmin. 

Tämä on ollut mielessä jo pitkään. Pitäisi olla paikka jossa julkiset kulkee, ei ole ajokorttia. Lähinnä ajattelen lapsen menoa  harrastuksiin jne. Kouluunhan on kuljetus. En voi ihan eristää 10 vuotiasta kaksin johonkin mökkiin asumaan jotain sosiaalista kanssakäymistä vapaa- aikana pitäisi lapsella olla.

Vierailija
86/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sit niin että asumistuki tasaa tilannetta, Yh:lla on lapsilisä ja ekatustuki lisäksi myös.jos lapset on koulussa tai päivähoidossa, saavat siellä pari ateriaa. Se on vähän mitä vertaa.

Aloituksessa mainitsin jo että elatustuki ja lapsilisä sisältyvät siihen 1600 e kk. Tästä maksan vuokran 800 e kk. Kouluruoka ei nykyään vatsaa täytä. 

Aloituksessa mainitsit että saat 1700 ja siitä jää vuokran jälkeen 850.Sun luvut ei täsmää.

Tuo ei ollut minun kirjoittamani... siihen 1700 euroon sisältyy lapsilisä ja elatustuki. Summa vaihtelee kuukausittain riippuen onko kotivakuutus tai sähkö maksussa siinä kuussa. Alimmillaan tulot 1640 e kk jkka sisältää kaiken.

Vierailija
87/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä sinäkin saat takuueläkkeen 

Sitä ennen pitää lapsen kansaa elää vielä 8 v näillä tuloilla? Tiedätkö millaista lapsen on elää näin köyhästi? Vaikka oma perusosani menee käytännössä lapsen elatukseen jotta hän saa kaiken tarvitsemansa ei raha tunnu riittävän. Lapsi mm kasvaa koko ajan ja pitää ostaa vaatteita, eläkeläinen ja aikuiset pärjää samoilla. 

Sairaan ja köyhän ei kuulu tehdä "isättömiä" lapsia. Laitoit lapsesi kärsimään.

En ollut sairas ja köyhä kun lapsi oli tulollaan. Olin naimisissa, työpaikka ja opiskelut korkeakoulussa. Olen ollut työelämässä 17 v lähtien ennen nykyistä tilannetta.

T: ap

Vierailija
88/91 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isämaksaa 300€/kk lapsen elatusta. Eikö tämä riitä lapsen tarpeisiin? Pieni lapsi ei paljoa syö ja muut lapset saavat koulussa sitten ruuan. minusta 300€/kk lapsen tarpeisiin on aika hyvä rahasumma. Ja sulle jää tämän jälkeen vielä se 500€/kk omaa käyttöösi. Sun kannattaa kyllä tarkistaa sun menot ja leikata niitä jos näillä rahoilla et pärjää.

Ajattele, jotkut ei pärjää edes 1500 e kk nettopalkalla vaikka asuvat yksin. En ymmärrä miksi ihmiset Suomessa valittavat? Mehän ollaan varakkaita suurin osa.

Vierailija
89/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sinäkin siis 200 e/kk enemmän kuin kymmenet tuhannet suomalaiset.

Vierailija
90/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä tätä pienituloisten kadehtimista toisista pienituloisista. Siinä on jotain äärimmäisen ällöttävää. 

T: kultalusikka perseessä syntynyt jonka mielestä 400 e kk ei ole rahaa

Juu tottakai. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, alle 900€/kk. Revi idiootti siitä. En kadehdi muita köyhiä koska tiedän miltä tuntuu olla köyhä. 

Miksi saat noin pientä eläkettä?  Jos tuo on työeläkkeen osuus, saat lisäksi kansaneläkettä. Pelkkä takuueläkekin olisi enemmän. 

Eri . Takuueläke  on n, 950 e.   Siitä pitää maksaa vuokra, sähkö. Vesi, lääkkeet, tkoossa käynnit kelataksilla 25e sivu.ym. lopullinen saa vain huonoa ruokaa.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
91/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä tätä pienituloisten kadehtimista toisista pienituloisista. Siinä on jotain äärimmäisen ällöttävää. 

Elät väärässä ajassa, toi juna meni jo. Me oikeasti köyhät kadehdimme eläkeläisiä jotka eivät ole takuueläkettä saadessankaan köyhiä kuten me työttömät yksinhuoltajat. 

Monet eläkeläiset kertovat olevansa köyhiä ja media on täynnä juttuja heistä.

Miltä kuvittelet tuntuvan sellaisista kuin minä joka elää lapsen kanssa samoilla tuloilla käytännössä elämää jossa ei ole toiveita työllistyä kuten ei eläkeläiseläkään ?

Jos 400 e kk enemmän saavat eläkeläinen tuntee olevansa köyhä miten on mahdollista edes tulla toimeen rahalla millä ne elämme lapsen kanssa yhdessä? 

Eläkeläinen pitäisi ajatella että onneksi pääsin eläkkeelle ja saan näin hyvin rahaa. 

Älä yleistä, itse en kadehdi ainakaan, kukin vuorollansa. Ne ketä saa ovat eläkkeensä ansainneet.