Takuueläkkeen taso vs työtön
Olen itse 50 v.yh. Elämme lapsen kanssa työmarkkinatuella, toimeentulotuella,elareilla,lapsilisällä,asumistuella. Yhteenlaskettu määrä pn n 1700 e kk,sisältää kaiken myös lapsen isän maksaman elatustuen 300 e kk.
Vuokran jälkeen jää n 850 e kk meille kahdelle.
Olen ollut sairaslomalla maksimiajan, sitten kuntoutustuella ja lääkärin mielestä piti päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,,en päässyt joten olen taas työtön,20 v eläkeikään.
Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.
Mediassa on ollut juttuja pienituloisista eläkeläisistä, en ymmärrä miten ovst niin pienituloisia mielestään kun pelkkä eläke on mon 1000 e kk ja asumistuki suurempi kuin muilla? Puhumattakaan heistä kenellä on oma asunto ja maksavat pelkän vastikkeen.
Milsi työtön saa niin vähän ja sillä pitäisi tulla toimeen ja elättää lasta? Todella masentavaa elää näillä tuloilla vielä 20 v.
Kommentit (66)
Olette oikeutettuja toimeentulotukeen tekin, joten hakemus sisään. Sinulle pitäisi jäädä hiukan yli 600€kk menojen jälkeen ja lapselle iästä riippuen 300-400€/kk
Vierailija kirjoitti:
Mietipä sitä, joka tekee koko elämänsä töitä ihan kohtalaisella palkalla. Hänen työeläkkeensä voi olla saman verran kun kaverisi takuueläke, asumistuki ja toimeentulotuki.
Se jos joku on mielestäni kohtuutonta.
Mutta se työssäkäyvä on (toivottavasti) sijoittanut palkastaan ja saa nyt lisätuloja sijoitustensa tuotosta. Aika sinisilmäistä on jättäytyä pelkän eläkkeen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä sitä, joka tekee koko elämänsä töitä ihan kohtalaisella palkalla. Hänen työeläkkeensä voi olla saman verran kun kaverisi takuueläke, asumistuki ja toimeentulotuki.
Älä valehtele. Jos työeläke on pieni, sen päälle tulee vielä kansaneläke. Takuueläkkeellä jää alle tonnin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Jos työeläke on pieni, sen päälle tulee vielä kansaneläke. Takuueläkkeellä jää alle tonnin
Ei se silti voi ylittää koko ikänsä laiskotelleen eläkettä. Kansaneläkettä saa vain sen verran, että eläkeet yhteensä on yhtä suuri kuin takuueläke.
Lapsen isämaksaa 300€/kk lapsen elatusta. Eikö tämä riitä lapsen tarpeisiin? Pieni lapsi ei paljoa syö ja muut lapset saavat koulussa sitten ruuan. minusta 300€/kk lapsen tarpeisiin on aika hyvä rahasumma. Ja sulle jää tämän jälkeen vielä se 500€/kk omaa käyttöösi. Sun kannattaa kyllä tarkistaa sun menot ja leikata niitä jos näillä rahoilla et pärjää.