Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takuueläkkeen taso vs työtön

Vierailija
20.10.2025 |

Olen itse 50 v.yh. Elämme lapsen kanssa työmarkkinatuella, toimeentulotuella,elareilla,lapsilisällä,asumistuella. Yhteenlaskettu määrä pn n 1700 e kk,sisältää kaiken myös lapsen isän maksaman elatustuen 300 e kk. 

Vuokran jälkeen jää n 850 e kk meille kahdelle.

Olen ollut sairaslomalla maksimiajan, sitten kuntoutustuella ja lääkärin mielestä piti päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,,en päässyt joten olen taas työtön,20 v eläkeikään.

Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.

Mediassa on ollut juttuja pienituloisista eläkeläisistä, en ymmärrä miten ovst niin pienituloisia mielestään kun pelkkä eläke on mon 1000 e kk ja asumistuki suurempi kuin muilla? Puhumattakaan heistä kenellä on oma asunto ja maksavat pelkän vastikkeen.

Milsi työtön saa niin vähän ja sillä pitäisi tulla toimeen ja elättää lasta? Todella masentavaa elää näillä tuloilla vielä 20 v.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Minä en enää työllisty tai opiskele, olen nyt 50 v. Eri asia olla työtön vaikka 30 vuotiaana. Sitä tässä ihmettelen että seuraavat 20 v olen työtön? Samaan aikaan monet muut joilla on sairauksia kuten minulla saavat enemmän rahaa kun ovat eläkkeellä. Ei öle reilu systeemi. 

T: ap

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata systeemiä. Varmasti onnistuu opiskelu kun täälläkin

Kannattaa muistaa myös se, että opiskelu ei kannata tuossa iässä millään muulla tavalla kuin itsensä sivistämisen tasolla. Opiskeluun sijoitettua rahaa ei välttämättä kerkeä saamaan takaisin. 

- Eri

Vierailija
42/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko kannattaa nyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta eläkeläinen voi joutua ostamaan enemmän palveluita jos ei enää itse pysty kaikkea tekemään. 

Kuten myös lääkekuluihin menee rahaa enemmän, valitettavasti kaikkia perintögeeneissä saatuja sairauksia ei voi estää. Ikääntyminen myös tuo mukanaan monenlaista kremppaa...

Ihmettelen tuota vanhuksiin kohdistuvaa kahdehtivaa vihamielisyyttä, koskeeko tuo myös omia omaisianne. 

Vierailija
44/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sit niin että asumistuki tasaa tilannetta, Yh:lla on lapsilisä ja ekatustuki lisäksi myös.jos lapset on koulussa tai päivähoidossa, saavat siellä pari ateriaa. Se on vähän mitä vertaa.

Aloituksessa mainitsin jo että elatustuki ja lapsilisä sisältyvät siihen 1600 e kk. Tästä maksan vuokran 800 e kk. Kouluruoka ei nykyään vatsaa täytä. 

Ei varsinkaan jos on nirso ja tottunut syömään herkkuja.

Vierailija
45/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä sinäkin saat takuueläkkeen 

Ei se ole varmaa, koska ap:llä on 20 vuotta eläkeikään ja näitä ehditään sinä aikana muuttaa moneen kertaan. Sitä paitsi on aika omituista, että tulot nousevat vain sillä perusteella, että täyttää 65 vuotta. Yksin asuvalla tuet voivat jopa tuplaantua kun alin eläkeikä täyttyy. En minä ainakaan ymmärrä, miksi kenellekään pitäisi maksaa tuon takia enemmän tukea. 

Vierailija
46/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta eläkeläinen voi joutua ostamaan enemmän palveluita jos ei enää itse pysty kaikkea tekemään. 

Kuten myös lääkekuluihin menee rahaa enemmän, valitettavasti kaikkia perintögeeneissä saatuja sairauksia ei voi estää. Ikääntyminen myös tuo mukanaan monenlaista kremppaa...

Ihmettelen tuota vanhuksiin kohdistuvaa kahdehtivaa vihamielisyyttä, koskeeko tuo myös omia omaisianne. 

Jossain määrin kyllä koskee. Minulla on lähisukulainen, joka eli lähes koko elämänsä tekemättä töitä, alkoholisti. Viimeiset 20 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä ei tehnyt mitään verotettavaa työtä, jonkin verran pimeitä hommia teki, mutta pääasiassa eli pelkällä toimeentulotuella. Kun tuli eläkeikään, alkoi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä. Tulot kolminkertaistuivat. 

Tämä pummi saa nyt siis saman verran eläkettä kuin kymmeniä vuosia pienellä virkapalkalla töitä tehnyt äitini, jolla työeläke on niin pieni, että saa lisäksi hiukan kansaneläkettä. 

Ei tällaista voi mitenkään pitää oikeudenmukaisena. 

Vierailija
47/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin kyllä koskee. Minulla on lähisukulainen, joka eli lähes koko elämänsä tekemättä töitä, alkoholisti. Viimeiset 20 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä ei tehnyt mitään verotettavaa työtä, jonkin verran pimeitä hommia teki, mutta pääasiassa eli pelkällä toimeentulotuella. Kun tuli eläkeikään, alkoi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä. Tulot kolminkertaistuivat. 

Tämä pummi saa nyt siis saman verran eläkettä kuin kymmeniä vuosia pienellä virkapalkalla töitä tehnyt äitini, jolla työeläke on niin pieni, että saa lisäksi hiukan kansaneläkettä. 

Ei tällaista voi mitenkään pitää oikeudenmukaisena.

Mutta parempi olisi valittaa äitisi liian pienestä eläkkeestä kuin tuon sukulaisen tuloista.

Vierailija
48/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen eläkeläisten asennetta lapsia ja nuoria kohtaan. Eläkeläiset yleensä korostavat köyhyyttään ja asenne on sellainen ettei lapset tarvitse mitään. 

Mutta en itse aloituksessa keskittynyt pelkästään vanhuuseläkeläisiin vaan ylipäätään eläkkeellä oleviin. Itselläni on 2 tuttavaa kenellä on lapsia ja ovat työkyttömyyseläkeellä, tekevät keikkatöitä avustajana tms lisäksi ja tulot kuukaudessa aika hyvät.

Vierailija
49/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sit niin että asumistuki tasaa tilannetta, Yh:lla on lapsilisä ja ekatustuki lisäksi myös.jos lapset on koulussa tai päivähoidossa, saavat siellä pari ateriaa. Se on vähän mitä vertaa.

Aloituksessa mainitsin jo että elatustuki ja lapsilisä sisältyvät siihen 1600 e kk. Tästä maksan vuokran 800 e kk. Kouluruoka ei nykyään vatsaa täytä. 

Ei varsinkaan jos on nirso ja tottunut syömään herkkuja.

Kouluruuan tasoa ei voi verrata edes 10 v takaiseen. Makkarakeitossa 2 palaa makkaraa ja 3 perunanpalaa per kauha, salaatissa eläviä matoja,perunat puoliksi mätiä. Meillä syödään köyhästi kotona mutta kouluruuan taso on jo sellainen että se on ala- arvoista. Kaikki lasten lempiruuat on poistettu listalta. Ruuan taso vaihtelee kaupungeittain ja annoksessa voi olla monen euron ero kaupungista riippuen.

Vierailija
50/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen eläkeläisten asennetta lapsia ja nuoria kohtaan. Eläkeläiset yleensä korostavat köyhyyttään ja asenne on sellainen ettei lapset tarvitse mitään. 

Mutta en itse aloituksessa keskittynyt pelkästään vanhuuseläkeläisiin vaan ylipäätään eläkkeellä oleviin. Itselläni on 2 tuttavaa kenellä on lapsia ja ovat työkyttömyyseläkeellä, tekevät keikkatöitä avustajan

Kyllähän eläkeläiset ainakin omista lapsenlapsistaan huolehtivat ja käyttävät yleensä rahaakin heihin. Mutta jos itse on leikkinyt käpylehmillä ja käyttänyt äidin ompelemia vaatteita niin ei ehkä ymmärrä ettei sama toimi nykypäivän lapsille. Sen sijaan lasten ja nuorten koulutusta uskoakseni moni vanhus pitää erityisen tärkeänä.

Vierailija
51/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: *Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.*

Miten tämä voi olla mahdollista? Eikös toimeentulotuen suuruus määräydy niin, että katsotaan tulot ja hyväksyttävät laskennalliset menot (jotka kahdella hengellä ovat isommat kuin yhdellä) ja erotuksen saa toimeentulotukena. Onko tuttavallasi näitä hyväksyttäviä menoja kuitenkin enemmän? Vai onko tuo vuokrasi liian iso, jolloin sitä ei kokonaan hyväksytä menoksi?

Vierailija
52/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus: *Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.*

Miten tämä voi olla mahdollista? Eikös toimeentulotuen suuruus määräydy niin, että katsotaan tulot ja hyväksyttävät laskennalliset menot (jotka kahdella hengellä ovat isommat kuin yhdellä) ja erotuksen saa toimeentulotukena. Onko tuttavallasi näitä hyväksyttäviä menoja kuitenkin enemmän? Vai onko tuo vuokrasi liian iso, jolloin sitä ei kokonaan hyväksytä menoksi?

Eläkkeensaajan asumistuki on isompi. Hänellä kokonaistulot n 1550  e.kk minulla lapsen kanssa n 1650 e kk. 

Vierailija
53/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tilanne johon on helppo ratkaisu. Kun ei aio enää työllistyä niin sitten vain muuttaa paikkakunnalle, jossa asuminen ja muut kulut ovat pienemmät. Suomi on täynnä halpoja vuokra-asuntoja. Muutto jonnekin pikkukylälle niin saa enemmän rahaa käteen ja saa asua leveämmin. 

Vierailija
54/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä sinäkin saat takuueläkkeen 

Sitä ennen pitää lapsen kansaa elää vielä 8 v näillä tuloilla? Tiedätkö millaista lapsen on elää näin köyhästi? Vaikka oma perusosani menee käytännössä lapsen elatukseen jotta hän saa kaiken tarvitsemansa ei raha tunnu riittävän. Lapsi mm kasvaa koko ajan ja pitää ostaa vaatteita, eläkeläinen ja aikuiset pärjää samoilla. 

Sairaan ja köyhän ei kuulu tehdä "isättömiä" lapsia. Laitoit lapsesi kärsimään.

Vierailija
55/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Selvästikin työeläkettä pitää nostaa ja takuueläkettä laskea.

Vierailija
56/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tilanne johon on helppo ratkaisu. Kun ei aio enää työllistyä niin sitten vain muuttaa paikkakunnalle, jossa asuminen ja muut kulut ovat pienemmät. Suomi on täynnä halpoja vuokra-asuntoja. Muutto jonnekin pikkukylälle niin saa enemmän rahaa käteen ja saa asua leveämmin. 

Pikkukunnissa ei ole palveluita ja jos et omista autoa tai iän puolesta ei ole enää korttia niin jumissa olet. Kelataksilla menee koko päivä tunnin asiointiin. Paikallinen k-kauppa törkeän kallis ja kotiinkuljetus maksaa moninkertaisesti. Sähkönsiirtomaksu yms ei taatusti ole Vantaan tasoa. Ei tule säästöä

Vierailija
57/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin teillä tuet rullaa.

Itse en myöskään päässyt sairauksillani eläkkeelle ja nyt roikun peruspäivärahalla. 600€/JK riittää ihan hyvin kun laittaa menot tulojen mukaan.

Vierailija
58/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa mainitsit että saat 1700 ja siitä jää vuokran jälkeen 850.Sun luvut ei täsmää.

Vierailija
59/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Minä en enää työllisty tai opiskele, olen nyt 50 v. Eri asia olla työtön vaikka 30 vuotiaana. Sitä tässä ihmettelen että seuraavat 20 v olen työtön? Samaan aikaan monet muut joilla on sairauksia kuten minulla saavat enemmän rahaa kun ovat eläkkeellä. Ei öle reilu systeemi. 

T: ap

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata sys

Ei sitä tietenkään saa kun työpaikasta on ihan turha edes haaveilla enää tuon ikäisenä. Ja se on asia jolle ei voi itse yhtään mitään.

Vierailija
60/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeensaajan asumistuki on isompi. Hänellä kokonaistulot n 1550  e.kk minulla lapsen kanssa n 1650 e kk. 

No mutta vastaavasti toimeentulotuen pitäisi olla pienenmpi/hän ei sitä saisi ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän