Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako samaan aikaan alkaa liikkua ja korjata syömisiä?

Vierailija
20.10.2025 |

Mietin tässä, että jos on nyt alan käymään vaikka salilla tai lenkillä, tukeeko se minun laihdutustani, vai altistaako se sille että epäonnistun? Fyysisesti tietysti tukee, mutta jaksanko ylläpitää niin isoa muutosta pidempään, vai väsynkö ja luovutan? Vai kannattaako minun ensin keskittyä vain ruokavalioon ja vasta myöhemmin liikuntaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan muu pysty sanomaan, koska ei me tiedetä sinun voimavarojasi. Jotkut jaksaa isojakin muutoksia yhtä aikaa, toiset ei. Riippuu muusta elämäntilanteesta, persoonallisuudesta jne.

Vierailija
2/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään isoja muutoksia. Vähennä ruokailua yhden aterian verran ja korvaa se vaikkapa lämpimillä yrttihauteilla ja suolalla, ja lisää päiväohjelmaan kävelylenkki. Sitten toinen pieni muutos kun olet tottunut tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että pieni askel kerrallaan on paras lähestymistapa. Jos terveellinen syöminen on lähtökohtaisesti hankalaa, niin äkillinen liikunnan lisääminen voi lisätä samalla nälkää ja johtaa ns. huonoihin valintoihin. Itse parantelisin ensin rauhassa ja hiljalleen ruokavaliota (ensisijaisesti lisäämällä terveellisiä asioita, kuten kasviksia) ja jossakin vaiheessa aloittaisin liikunnan lisäämisen hiljalleen. Aluksi vaikka lyhyitä kävelylenkkejä ja venyttelyä. Tsemppiä elämänmuutokseen!

Vierailija
4/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lenkkiä ja salia tarvitset kuntopohjaa. On muuten liian rankkaa.

Aloita vaikka sauvakävelyllä mäkisessä maastossa ennen lenkkiä ja saliharhoittelua. Vasta kun tämä sujuu, niin on aika siirtyä kovempiin harjoitteisiin.

Vierailija
5/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sitä voi väsyttää itsensä ja liikkuminen lopahtaa, mutta itse olen ajatellut asian niin, että kyllä jokainen liikuttu minuutti on hyvä minuutti ja päivittäin liikun sen verran minkä liikun. Jos keho tarvitsee lepoa, lepään ja seuraavalla viikolla jatketaan. Itse olen sitä ihmistyyppiä, joka oikeasti tarvitsee liikuntaa painonpudotuksen tueksi. En hikoile enkä sporttaa, liikun luonnossa, teen pilatesta ja uin. Kerta tai kaksi ei tee mitään, mutta viikossa on mahdollista kuluttaa liikunnalla jo kilon verran kaloreita. Keskimäärin tuhat kaloria päivässä on vaan aika paljon liikettä.

Vierailija
6/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tänä vuonna laihtunut melkein 5kg(tiedän ettei iso määrä, mutta oikea suunta) sillä että olen korjannut iltapalan terveellisemmäksi. Muita muutoksia en ole elämään tehnyt. Nyt alotin käymään kerran viikossa salilla eli etenen pienin askelin ja tavoite on vielä 15kg tiputella pikkuhiljaa pois. Ihan ensimmäinen tavoite minulla oli pysäyttää painonnousu ja siihen auttoi ihan pelkkä et aloin juomaan vettä tarpeeksi, keräsin 20kg aika nopeastikkin kun oli terveysongelmia/sitä kautta mieliala alhaalla yms.

Vierailija
7/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri viikonloppuna yhdessä podcastissa mielenkiintoisesta tutkimuksesta tästä aiheesta. Siinä todettiin, että jos ensin korjataan ruokavalio ja ajatellaan, että liikunta lisätään myöhäisemmässä vaiheessa, päädytään keskimäärin huonompiin tuloksiin. Jos ruokavaliomuutokset ovat jo hankalia ja vaikka puolen vuoden päästä olisi tarkoitus lisätä liikuntaa, ruokavalionsa kanssa kärvistelevät ihmiset kokevat liikunnan lisäämisen siinä tilanteessa ylivoimaiseksi. 

Parempiin tuloksiin päästiin, kun ruokavaliomuutokset ja liikunnan aloittaminen tehtiin samaan aikaan, mutta hyvin kevyellä aloituksella. Keskimäärin ihmiset ovat kaikkein motivoituneimpia projektin alussa ja silloin muutosten tekeminen on helpompaa. Parantuva kunto lisää myös huomattavasti jaksamista ja yleensä motivaatiotakin ja auttaa puskemaan läpi vaikeammista hetkistä. 

Yksilöllinen vaihtelu on varmasti suurta, mutta vaikuttaisi siltä, että ruokavalion muuttaminen ensin ja liikunnan lisääminen myöhemmin ei ole ainakaan ainut oikea ratkaisu, vaikka voikin olla joissain tilanteissa ihan toimiva toimintamalli.   

Vierailija
8/8 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin askelin askel kerrallaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi