Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takuueläkkeen taso vs työtön

Vierailija
20.10.2025 |

Olen itse 50 v.yh. Elämme lapsen kanssa työmarkkinatuella, toimeentulotuella,elareilla,lapsilisällä,asumistuella. Yhteenlaskettu määrä pn n 1700 e kk,sisältää kaiken myös lapsen isän maksaman elatustuen 300 e kk. 

Vuokran jälkeen jää n 850 e kk meille kahdelle.

Olen ollut sairaslomalla maksimiajan, sitten kuntoutustuella ja lääkärin mielestä piti päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,,en päässyt joten olen taas työtön,20 v eläkeikään.

Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.

Mediassa on ollut juttuja pienituloisista eläkeläisistä, en ymmärrä miten ovst niin pienituloisia mielestään kun pelkkä eläke on mon 1000 e kk ja asumistuki suurempi kuin muilla? Puhumattakaan heistä kenellä on oma asunto ja maksavat pelkän vastikkeen.

Milsi työtön saa niin vähän ja sillä pitäisi tulla toimeen ja elättää lasta? Todella masentavaa elää näillä tuloilla vielä 20 v.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eläkeläinen voi joutua ostamaan enemmän palveluita jos ei enää itse pysty kaikkea tekemään. 

Vierailija
22/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkettä voi hakea vaikka kuinka monta kertaa. Selvitä ensin eläkeyhtiöstä miksi hakemus on hylätty. Hommaa parempi lääkärinlausunto ja tee parempi hakemus. Ei yksi kielteinen päätös merkitse sitä, että eläkettä ei saa ennen virallista eläkeikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Minä en enää työllisty tai opiskele, olen nyt 50 v. Eri asia olla työtön vaikka 30 vuotiaana. Sitä tässä ihmettelen että seuraavat 20 v olen työtön? Samaan aikaan monet muut joilla on sairauksia kuten minulla saavat enemmän rahaa kun ovat eläkkeellä. Ei öle reilu systeemi. 

T: ap

Vierailija
24/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta eläkeläinen voi joutua ostamaan enemmän palveluita jos ei enää itse pysty kaikkea tekemään. 

Eläkkeelle päässeet ovat pääsääntöisesti tosi sairaita. Ystäväni pääsi tk-eläkkeelle kuukautta ennen kuin kuoli syöpään. Todellakin tarvitsevat palveluja.

Vierailija
25/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko omat vanhempasi niitä hyvätuloisia eläkeläisiä? Ehkä heidän suurista tuloistaan liikenisi hiukan teillekin?

Vierailija
26/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sit niin että asumistuki tasaa tilannetta, Yh:lla on lapsilisä ja ekatustuki lisäksi myös.jos lapset on koulussa tai päivähoidossa, saavat siellä pari ateriaa. Se on vähän mitä vertaa.

Aloituksessa mainitsin jo että elatustuki ja lapsilisä sisältyvät siihen 1600 e kk. Tästä maksan vuokran 800 e kk. Kouluruoka ei nykyään vatsaa täytä. 

Vierailija
27/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Minä en enää työllisty tai opiskele, olen nyt 50 v. Eri asia olla työtön vaikka 30 vuotiaana. Sitä tässä ihmettelen että seuraavat 20 v olen työtön? Samaan aikaan monet muut joilla on sairauksia kuten minulla saavat enemmän rahaa kun ovat eläkkeellä. Ei öle reilu systeemi. 

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata systeemiä. Varmasti onnistuu opiskelu kun täälläkin kitiseminen luistaa. 

Vierailija
28/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkia lapsi ja olettaa, että yhteiskunta kustantaa haluamasilaiset olosuhteet. Tuossa asenteessa on jo jotain perustavan laatuista vialla. 

Vierailija
29/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on kyllä yllättävän hyvä ja jos sen onnistuu saamaan jo 50v niin aika hyvin on asiat. Maistuisi kyllä, eikä kukaan pystyisi sitten enää yrittää pakottamaan mihinkään orjajuttuihin.

Vierailija
30/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata systeemiä. Varmasti onnistuu opiskelu kun täälläkin kitiseminen luistaa. 

Oletko kuullut millainen on työllisyystilanne Suomessa tällä hetkellä? Ei se opiskelu mitään auta. Kukaan tuttu ei ole yli 50 v enää työllistynyt.

Vierailija
31/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata systeemiä. Varmasti onnistuu opiskelu kun täälläkin

Ei voi kuitenkaan päättää olla 20 seuraavaa vuotta työtön ja opiskelematon. Ja mikä helvetin syy tuo on saada tk-eläke? Siihen tarvitsee olla puolikuollut, ei saamaton ja laiska huijari! 

Vierailija
32/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on Kela-etuus, joka turvaa Suomessa asuvan vähävaraisen eläkeläisen pienimmän eläkkeen, kun kaikki eläkkeet (työeläke, kansaneläke) ovat yhteensä alle 978,34 euroa kuukaudessa (2025). Täysi takuueläke on 986,30 euroa kuukaudessa, ja sen määrä pienenee muiden eläkkeiden mukaan. 

Tunnen lähiasukkaista monta vanhempaa ihmistä, jotka ovat kasvattaneet useita lapsia niin että perheessä vain yhden aikuisen tulot. Tukia ei ole saatu eikä haettu, lapsilisä lukuunottamatta. Lasten vartuttua tehneet hanttihimmia, siivousta jne. Esim naapuri työeläke + kansaneläke + takuueläke vähän alle 980 kuukaudessa, asumiseen menee puolet. Ei valita eikä kadehdi muita, on tyytyväinen kun asunnossa lämmintä ja juokseva vesi.

Vierailija
33/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia lapsi ja olettaa, että yhteiskunta kustantaa haluamasilaiset olosuhteet. Tuossa asenteessa on jo jotain perustavan laatuista vialla. 

Olin vakituisessa työsuhteessa kun sain lapseni 10 v sitten. Myös naimisissa lapsen isän kanssa.  Sairastuin ensin syyntyksenjälkeiseen masennukseen ja psykoosiin. Synnytyksestä jäi fyysisiä vaivoja jotka vaikuttavat edelleen. Sen jälkeen palasin töihin mutta sairastuin taas jonka jälkeen tilanne ollut sairas,työtön,sairas, eläkehaku,,työtön. Viime vuosina tullut 2 sairautta lisää. 

Ja ei isä ei halua lasta ottaa luokseen asumaan eikä pidä yhteyttä lapseen.

34/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on hankala sen vuoksi, että olet työkyvytön, mutta et silti pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.  Kuinka monta kertaa olet jo hakenut työkyvyttömyyseläkettä? Nimittäin nykyisin fyysistä syistä on aika vaikeaa päästä eläkkeelle. Ja tietenkään työnantajatkaan ei palkkaa työntekijää, joka ei kykene tekemään töitä. Työttömyyspäivärahan idea on, että se on vain tilapäinen. Ei sillä ole tarkoituskaan elää kahtakymmentä vuotta. Sen sijaan eläkkeellä on tarkoitus elää loppuelämä. Olet siis tuossa suhteessa väliinputoaja, mutta et todellakaan ainoa Suomessa. Minkä takia sitten työttömyysturva on noin pieni, sitä voi kysyä Arkadianmäellä istuvalta porukalta. 

Vierailija
35/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke on Kela-etuus, joka turvaa Suomessa asuvan vähävaraisen eläkeläisen pienimmän eläkkeen, kun kaikki eläkkeet (työeläke, kansaneläke) ovat yhteensä alle 978,34 euroa kuukaudessa (2025). Täysi takuueläke on 986,30 euroa kuukaudessa, ja sen määrä pienenee muiden eläkkeiden mukaan. 

Tunnen lähiasukkaista monta vanhempaa ihmistä, jotka ovat kasvattaneet useita lapsia niin että perheessä vain yhden aikuisen tulot. Tukia ei ole saatu eikä haettu, lapsilisä lukuunottamatta. Lasten vartuttua tehneet hanttihimmia, siivousta jne. Esim naapuri työeläke + kansaneläke + takuueläke vähän alle 980 kuukaudessa, asumiseen menee puolet. Ei valita eikä kadehdi muita, on tyytyväinen kun asunnossa lämmintä ja juokseva vesi.

Miksei hae eläkeläisen asumistukea? 

Vierailija
36/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä tätä pienituloisten kadehtimista toisista pienituloisista. Siinä on jotain äärimmäisen ällöttävää. 

T: kultalusikka perseessä syntynyt jonka mielestä 400 e kk ei ole rahaa

Juu tottakai. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, alle 900€/kk. Revi idiootti siitä. En kadehdi muita köyhiä koska tiedän miltä tuntuu olla köyhä. 

Saatko lisäksi eläkkeensaajan asumistukea?

Vierailija
37/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opiskele tai työllisty? Et sinä sitä määrittele. Oletko hakenut tk-eläkettä? Jos siinä sanotaan, että työkykyä on jäljellä, niin sitä on jäljellä, eli yrität huijata sys

Mielestäsi koulutus on ilmaista yhteiskunnalle? 60 v taas opiskelemaan uutta ammattia? 

Vierailija
38/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vakituisessa työsuhteessa kun sain lapseni 10 v sitten. Myös naimisissa lapsen isän kanssa.  Sairastuin ensin syyntyksenjälkeiseen masennukseen ja psykoosiin. Synnytyksestä jäi fyysisiä vaivoja jotka vaikuttavat edelleen. Sen jälkeen palasin töihin mutta sairastuin taas jonka jälkeen tilanne ollut sairas,työtön,sairas, eläkehaku,,työtön. Viime vuosina tullut 2 sairautta lisää. 

Miksi ihmeessä asutte noin kalliissa asunnossa, 800e / kk.

Olen itse helsinkiläinen ja asun vuokralla kahden lapsen kanssa kaksiossa, jonka vuokra 620e / kk.

Vierailija
39/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse helsinkiläinen ja asun vuokralla kahden lapsen kanssa kaksiossa, jonka v

En uskalla mutta yksityiselle vuokralle joten Hekan kaksiossa asutaan. Kaksi asuntoa meni alta niin että vuokraisäntä myi asunnot. Lapsi on vaihtanut koulua jo 2 krt tämän vuoksi. 

Vierailija
40/64 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse helsinkiläinen ja asun vuokralla kahden lapsen kanssa kaksiossa, jonka v

En ole kyllä koskaan kuullut noin halvasta kaksiosta Helsingissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä