Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (331)

Vierailija
81/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei osoita erityistä fiksuutta sekään ettei tajua mitä koulutus tarkoittaa. Vai valmistuitko sinäkin opiskelematta? Tietysti se selittää.

Mitä möliset? Minä ole kouluttanut elämäni aikana toistakymmentä koiraa. Ikinä en ole päästänyt tilannetta sellaiseksi, että muut koirat ovat vaarassa vain siksi, että ovat paikoillaan. Koiraa ei viedä muiden koirien kanssa samoille väylille ennen kuin se osaa alkeet käytöstavoista. Ihan perusjuttu, jonka ymmärtää opiskelemattakin. Ei vaadi kuin vähän järkeä. 

Vierailija
82/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhat kertaa tämä! Nyt kaikki jähmettyjät, vaanijat ja koiranne istuttajat: herätkää!

Herää ihan itse vaan ja opeta se koirasi tavoille. Et sinä lastakaan voi päästää hyökkäämään muiden kimppuun vain siksi, että nämä istuvat paikallaan. Sama pätee koiriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä paikallaan oleminen ei pitäisi provosoida sinun koiraasi, Ap. Teet jotain todella väärin. 

Koulutuksen päämäärä on koira, joka ei reagoi voimakkaasti ympärillä oleviin ärsykkeisiin. Se, että joku ihminen, tai koira vaan seisoo paikallaan ottamatta kontaktia edes sinuun, tai koiraasi ei ole mitään provosointia. 

Sen sinun koirasi pitäisi kulkea vierellä rauhallisesti riippumatta siitä, onko toisella puolella tietä paikallaan oleva, vai kulkeva ihminen, tai koira. 

Ymmärsin, että ap tarkoitti tässä nimenomaan niitä, jotka OTTAVAT sitä kontaktia. Jokin omiaan haistelevat koira on ihan eri asia, koska haistelu on yksi rauhoittava signaali koirilla. Sen sijaan tuijottaminen on uhkaavaksi koettava ele. Pitäisi koirien omistajien nyt tämän verran tajuta. 

Siihen taas en ota kantaa, että onko ap ottanut itselleen liian haastavia ongelmatapauksia hoidettavakseen... 

Vierailija
84/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP koira selvitys kuvaa akresiiviseksi kasvatettua koiraa. Nämä koirat eivät ole millään tavalla henkilön hallinnassa. Kasvatuksessa käytetty väkivaltaa ja tarkoitus että koira on peloite melkein kuin ase. Nämä koirat käyvät ihmisten kimppuun irti päästessään. Nyt ollut monta tapausta miten koira on käynyt lasten kimppuun. Samoin pienempi koira on näille raatelun kohde.Ap raivoaa muiden koirien käytöksestä ja tunnustaa että hänellä on täysi terrori eläin ,kookas 35kg. Vaatii muita poistumaan ja huolehtimaan tilanteen jota ei itse hallitse. Koira on vaarallinen ja ahdistunut,AP ei hallitse eläintä. Luovu koirasta ennenkuin se riistäytyy irti otteestasi. Tässä käy vielä huonosti.

Ihan tavallinen paimen, joka tykkää muista vähän liikaa, ja on nuori sekä kokematon maalainen. Mutta saa tietty lietsoa itsensä hysteriaan jos se on mukavin olotila.

Vierailija
85/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä paikallaan oleminen ei pitäisi provosoida sinun koiraasi, Ap. Teet jotain todella väärin. 

Koulutuksen päämäärä on koira, joka ei reagoi voimakkaasti ympärillä oleviin ärsykkeisiin. Se, että joku ihminen, tai koira vaan seisoo paikallaan ottamatta kontaktia edes sinuun, tai koiraasi ei ole mitään provosointia. 

Sen sinun koirasi pitäisi kulkea vierellä rauhallisesti riippumatta siitä, onko toisella puolella tietä paikallaan oleva, vai kulkeva ihminen, tai koira. 

Ymmärsin, että ap tarkoitti tässä nimenomaan niitä, jotka OTTAVAT sitä kontaktia. Jokin omiaan haistelevat koira on ihan eri asia, koska haistelu on yksi rauhoittava signaali koirilla. Sen sijaan tuijottaminen on uhkaavaksi koettava ele. Pitäisi koirien omistajien nyt tämän verran tajuta. 

Siihen taas en ota kantaa, että onko ap ottanut itselleen liian haastavia o

"Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?"

Ei tuossa mitään konktaktista puhuta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mä jähmetyn oman koirani kanssa vain silloin, kun vastaantulevan koiran omistaja ei tunnu olevan lainkaan tietoinen oman koiransa käyttäytymisestä. Valitettavasti tällä alueella yhä useampi on ottanut bulterrierin, amstaffin tms ilman hajuakaan siitä, että se koira pitäisi kouluttaakin. Mun oma koirani kyllä ohittaa muut koirat - jopa ne räksyttävät chihuahuat - ihan ongelmitta, mutta en halua asettaa omaa koiraani vaaraan sen vuoksi, että vastaantulija ei edes tajua, miten oma koiransa ohitustilanteissa käyttäytyy. Ja siis se paikoilleen jähmettyminen tarjoaa mulle mahdollisuuden varautua siihen, että joudun potkaisemaan aggressiivisesti lähestyvää koiraa päähän. Koiran hankintaan pitäisi kyllä olla joku ajokorttia vastaaava juttu. Tälläkin alueella päihdeongelmaisilla tuntuu olevan eniten just niitä vaikeimpia rotuja tai niiden sekoituksia. Vaarallisia niin ihmisille kuin muillekin koirille. 

Vierailija
87/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei osoita erityistä fiksuutta sekään ettei tajua mitä koulutus tarkoittaa. Vai valmistuitko sinäkin opiskelematta? Tietysti se selittää.

Mitä möliset? Minä ole kouluttanut elämäni aikana toistakymmentä koiraa. Ikinä en ole päästänyt tilannetta sellaiseksi, että muut koirat ovat vaarassa vain siksi, että ovat paikoillaan. Koiraa ei viedä muiden koirien kanssa samoille väylille ennen kuin se osaa alkeet käytöstavoista. Ihan perusjuttu, jonka ymmärtää opiskelemattakin. Ei vaadi kuin vähän järkeä. 

No kerrotko minkä verran vaatii järkeä ymmärtää että myös aikuisia koiria koulutetaan ensimmäistä kertaa? Vai onko pedigree-vinouma vienyt kaikki mahikset käsittää todellista arkielämää?

Vierailija
88/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tappajakoiraa? Ihan normaali fiksu koira tulkitsee sun odottavan koirasi kanssa juuri häntä, ja alkaa innostua. Ja mistä sinä tiedät mikä on tappajakoira? Onko kaikki sellaisia? Nimittäin vastauksesi perusteella osui ja upposi sen verran hyvin, että takuulla jökötät koiran kanssa liimattuna heti kun havaitset toisen koiran.

Mitä sitten jos jökötänkin? Suomi on vapaa maa ja saan jököttää vaikka 24/7 kadunvarrella jos haluan. Jos se on sinulle tai koirallesi ongelma, se ei ole minun päänsärkyni. SINÄ olet vastuussa siitä hurtastasi, en minä. 

Niin no sitä olen sanonutkin että itsekkäitä paskoja ovat he jotka noin toimivat. Olemme ilmeisesti asiasta samaa mieltä.

Itsekäs paska on ihminen, joka kuvittelee että koko maailman pitää hyppiä sinun ja koirasi pillin muka

Ei nyt puhuta vaan ongelmakoirista. JOKAINEN koira reagoi pysähtymiseen. Se reaktio siihen on erilainen. Minun koiralla ei ole mitään ongelmaa minkään ohituksen kanssa, mutta erikseen ollaan jouduttu harjoittelemaan ohituksen teidän itsekkäiden idien takia, joilla ei oikeesti pitäisi olla koiraa. Luulette olevanne niin ihquja mammoja ja todellisuudessa olette vaan vahingollisia koirillenne kun ette halua nähdä niitä muuna kun teidän vauvoina, ettekä koirina joilla on ihan eri tarpeet, ajatukset ja luonne. 

AP, tunnen tuskasi. 

Vierailija
89/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska mun mielestä meiän Rekun täytyy saada olla pitkässä narussa tai mieluiten vapaana, kati ei s3 oo ik7nä mitään tehny eikä mihinkään lähteny ja sitäpaitti meilläpäin autotkin väistää, jos se ny johonki ajokaistalle joskus vähän meniskin, että älä mulle tuu, kyllä mä tiiän.

Vierailija
90/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä jähmetyn oman koirani kanssa vain silloin, kun vastaantulevan koiran omistaja ei tunnu olevan lainkaan tietoinen oman koiransa käyttäytymisestä. Valitettavasti tällä alueella yhä useampi on ottanut bulterrierin, amstaffin tms ilman hajuakaan siitä, että se koira pitäisi kouluttaakin. Mun oma koirani kyllä ohittaa muut koirat - jopa ne räksyttävät chihuahuat - ihan ongelmitta, mutta en halua asettaa omaa koiraani vaaraan sen vuoksi, että vastaantulija ei edes tajua, miten oma koiransa ohitustilanteissa käyttäytyy. Ja siis se paikoilleen jähmettyminen tarjoaa mulle mahdollisuuden varautua siihen, että joudun potkaisemaan aggressiivisesti lähestyvää koiraa päähän. Koiran hankintaan pitäisi kyllä olla joku ajokorttia vastaaava juttu. Tälläkin alueella päihdeongelmaisilla tuntuu olevan eniten just niitä vaikeimpia rotuja tai niiden sekoituksia. Vaarallisia niin ihmisille kuin muillekin koirille. 

No just niistä amstaffeista ja arvaamattomista kannattaa vedellä ohi itsevarmasti ja koiraan kontaktia pitäen, eikä odotella kuin joku jäniksenpoika. Tuntuu siltä että usealle tämä on vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
91/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittajalla on koira, jonka koulutus vasta aloitetaan koiran ollessa jo 35-kiloinen? Ihan pienestä pennusta lähtien pitää alkaa totuttaa koiraa ihmisiin ja toisiin koiriin, niin ettei se reagoi niihin voimakkaasti. 

Toisilla on aikuisia kodinvaihtajia tai rescueita, joiden taustat ei ole aina kovin ruusuisia. Myös aikuisella koiralla on oikeus liikkua ulkona rauhassa. 

Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää, että annetaan tilaa toisillemme, etenkin jos näkee, että toinen siirtyy kauemmaksi, eikä päästetä omia koiriamme kontaktiin vieraiden koirien kanssa kysymättä asiasta omistajalta? 

Ja mieleen voisi tulla myös se, että joidenkin koirien kanssa, jopa aikuisten, vasta HARJOITELLAAN? Ei mulla ainakaan ole mikään pakko tunkea lähelle, jos näen, että joku treenaa koiraansa, vaan osaan antaa heille rauhan. Pikkuisen pelisilmää, onko ihan poissuljettu??

Vierailija
92/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrotko minkä verran vaatii järkeä ymmärtää että myös aikuisia koiria koulutetaan ensimmäistä kertaa? Vai onko pedigree-vinouma vienyt kaikki mahikset käsittää todellista arkielämää?

Näkäjään niin paljon, että sinulla ei kapasiteetti riitä. En nimittäin puhunut mitään koiran iästä. Jopa sinulta odotin sen verran järkeä, että oletin sinun tajuavan, että myöskään aikuisia koiria ei viedä muiden koirien keskuuteen ennen kuin ne osaavat alkeet käytöstavoista. Pahoittelen, että oletin siusta liikoja enkä tajunnut vääntää ratakiskosta, että tuo periaate koskee KAIKKIA koiria ikään katsomatta. 

Vierailija
93/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä missään kohdannut "jäätyjiä" ja olen asunut koirineni kolmessa eri kaupungissa. Syy on sinussa ja koirissasi, teitä pelätään. Mikäli juttusi on totta.

Vierailija
94/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tappajakoiraa? Ihan normaali fiksu koira tulkitsee sun odottavan koirasi kanssa juuri häntä, ja alkaa innostua. Ja mistä sinä tiedät mikä on tappajakoira? Onko kaikki sellaisia? Nimittäin vastauksesi perusteella osui ja upposi sen verran hyvin, että takuulla jökötät koiran kanssa liimattuna heti kun havaitset toisen koiran.

Mitä sitten jos jökötänkin? Suomi on vapaa maa ja saan jököttää vaikka 24/7 kadunvarrella jos haluan. Jos se on sinulle tai koirallesi ongelma, se ei ole minun päänsärkyni. SINÄ olet vastuussa siitä hurtastasi, en minä. 

Niin no sitä olen sanonutkin että itsekkäitä paskoja ovat he jotka noin toimivat. Olemme ilmeisesti asiasta samaa mieltä.

Itsekäs paska on ihminen, joka kuvittelee että koko m

Puhdasta paksaa puhut. Jos koira on koulutettu kunnolla, se ei reagoi yhtään mitenkään sen enempää jähmettyneisiin kuin liikuviinkaan koiriin. Juuri sehän on koulutuksen pointti, että opetetaan koira käyttäytymään eikä anneta sen toimia puhtaasti vaiston varassa. 

Vierailija
95/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, että pitäisi kiskoa koira pois hyviltä hajuilta vain siksi, että ap ei ole osannut kouluttaa omiaan? Kaikkea sitä kuulee, kun tarpeeksi tätä palstaa lukee. 

Itselläni on ollut nivelvaivainen seniorikoira, jonka annoin pitää huilitaukoja kesken lenkkien, istua välillä, nuuhkia ja lepäillä. Välillä oltiin ihan vaan puistossa hengailemassa, koira köllötteli makuullaan nurtsilla ja itse luin kirjaa.

Aloittajan mielestä tämän pitäisi olla siis kiellettyä? Ei saa pysähtyä lainkaan ja militantisti pitää koko ajan edetä? Ei se ihmisen lemmikkinä oleminen kuitenkaan ole mikään vakeustuomio koiralle, eli kyllä mun mielestä pitää antaa koiran myös nuuhkia, kieriä nurtsilla ja ihan vaan haistella ilmaa välillä. Koira ei koskaan ollut millään tapaa aggressiivinen eikä vanhuksena oikein jaksanut tempoa myöskään. 

Ei puhuta tällaisista tilanteista vaan siitä, kun koira huomaa että joku tulee, jää istumaan / makaamaan ja odottamaan sitä toista koiraa ja pahimmillaan omistaja palkitsee tästä. Jos sinun koirasi ei reagoi ohitettavaan tai nuuhkii hajuja puskassa, ei ole Ap:n kuvaamaa ongelmatilannetta. 

Vierailija
96/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs paska on ihminen, joka kuvittelee että koko m

Jokainen koira reagoi pysähtymiseen? 

Mihin tämä perustuu? Oma koirani ei aikuisena enää kauheasti reagoinut toisiin koiriin lainkaan, olivat ne sitten paikoillaan, rähisivät, haukkuivat, tai halusivat leikkiä. 

Koiralla oli muutamia koirakavereita, joita tervehti ja joista tykkäsi, mutta kaikki muut koirat olivat sille ilmaa. Meni vaan ohi tyynesti. 

Vierailija
97/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin paljon. Miksi sinä et ymmärtänyt, että tuo koulutusperiaate koskee myös aikuisia koiria? Ei niitäkään viedä ihmisten ilmoille ennen kuin osaavat perusasiat. Toki rehellisesti olen sitä mieltä, että jos koira ei aikuisiässä osaa edes perustason käytöstä, koiran paikka on piikillä. 

Vierailija
98/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä paikallaan oleminen ei pitäisi provosoida sinun koiraasi

Koira reagoi, koska ihminen reagoi. Ensimmäinen virhe mitä rähinäkoiran kanssa voi tehdä on vetää hihnaa kireelle  kun se näette toisen koiran.  Ymmärrän, että hihnaa pitää saada lyhyemmälle, mutta rähinä ei tule loppumaan ja sen jälkeen kiellot menee kuuroille korville.

Vierailija
99/331 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paimenkoirat joka on maalta siirretty kaupunki asuntoon. Lauma Vartia rotua,ei missään tapauksessa kerrostalossa ja kaupungissa. Nyt vedät jo sanojasi takaisin. Tykkää omistajasta mutta ei siedä muita,ei koiria ei ihmisiä.Koira on todella ahdistunut muutoksesta ja tilanpuutteesta. En ihan usko tarinaa monien koirien koulutuksesta. Koska silloin ei näitä laumanvartia koiria tuoda kaupunkiin ja siirretä omalta reviirillä sisätiloihin. Koira on täysin väärässä ympäristössä ,yrittää nyt selvitä kaaoottisesta tilanteesta. Koira kärsii tilanteesta ja on myös siksi agressiivinen.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 90: "No just niistä amstaffeista ja arvaamattomista kannattaa vedellä ohi itsevarmasti ja koiraan kontaktia pitäen, eikä odotella kuin joku jäniksenpoika. Tuntuu siltä että usealle tämä on vaikeaa ymmärtää."

*Väärin. Ne arvaamattomat pitää jättää kokonaan ohittamatta. Pitää siirtyä vaikka ojan pohjalle ja siitä metsään. Koska se arvaamaton amstaffi tampion omistajansa kanssa käy sun koirasi päälle, vaikka miten reippaasti menisit ohi. Toki tilanteissa, joissa kummallakin koiranomistajalla on koiransa edes jotenkin hallinnassaan, reipas ja nopea ohittaminen on ihan ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi