Mikä vaihtoehto Ev.Lut kirkolle?
Mikä olisi sopiva vaihtoehto seuraavaksi kirkoksi? Sen pitäisi olla opeiltaan suunnilleen samanlainen. Kuitenkin sellainen, joka ei vihki avioliittoon homo eikä lesbopareja. Erosin Ev.Lut. kirkosta 15 vuotta sitten Kari Mäkisen puheiden vauhdittamana, mutta jäin kaipaamaan tietynlaista yhteisöllisyyttä.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen Raamattuun te oikein uskotte, jotka pidätte Raamattua täysin erehtymättömänä ja kaikin tavoin riittävänä Jumalan sanana?
Oikeastihan kukaan ei tiedä, millainen aito ja alkuperäinen Raamattu oli jos sellaista koskaan olikaan. Esim. kaikki Uuden testamentin käännökset tehdään ns. kriittisen edition pohjalta, joka ei vastaa mitään olemassa olevaa käsikirjoitusta, vaan on tutkijoiden tekemä rekonstruktio. Tutkimuksen ja uusien käsikirjoituslöytöjen myötä tuo kriittinen editio muuttuu ajan kuluessa. Käytännössä jo 1933/38-käännös on käsikirjoitusten suhteen vanhentunut aika auttamattomasti, sillä nykyisin käännöksissä hyödynnetään Qumranin ja Septuagintan ja muidenkin käsikirjoituslöytöjen sisältöä.
Minä en usko, vaan minä tiedän, että evankeliumit ja Ilmestyskirja (siltä osin kuin olen lukenut, en ole vieläkään päässyt Johanneksen evankeliumin loppuun) ovat totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen Raamattuun te oikein uskotte, jotka pidätte Raamattua täysin erehtymättömänä ja kaikin tavoin riittävänä Jumalan sanana?
Oikeastihan kukaan ei tiedä, millainen aito ja alkuperäinen Raamattu oli jos sellaista koskaan olikaan. Esim. kaikki Uuden testamentin käännökset tehdään ns. kriittisen edition pohjalta, joka ei vastaa mitään olemassa olevaa käsikirjoitusta, vaan on tutkijoiden tekemä rekonstruktio. Tutkimuksen ja uusien käsikirjoituslöytöjen myötä tuo kriittinen editio muuttuu ajan kuluessa. Käytännössä jo 1933/38-käännös on käsikirjoitusten suhteen vanhentunut aika auttamattomasti, sillä nykyisin käännöksissä hyödynnetään Qumranin ja Septuagintan ja muidenkin käsikirjoituslöytöjen sisältöä.
Minä en usko, vaan minä tiedän, että evankeliumit ja Ilmestyskirja (siltä osin kuin olen lukenut, en ole vieläkään pääs
Mikä versio? Mikä käännös ja miltä vuodelta on se ehdottoman oikea totuus?
Mikä versio? Mikä käännös ja miltä vuodelta on se ehdottoman oikea totuus?
Olen käyttänyt Piplia ja Piplia Uusi -sovelluksia.
Oletteko olleet koskaan kotikirkossa, ja millaista se oli? Riippuu tietenkin paljon siitä, kuka sitä vetää ja keitä muita siihen osallistuu.
Vanhimmat versiot ovat vuoden 1548 Uusi Testamentti ja vuoden 1552 Vanha Testamentti. Aika vaikeaa luettavaa kyllä. Vuoden 1642 painos on jo selkeämpi, vuoden 1776 painoksessa on jo muutettu joitain sanoja.
Kirkon ei tarvitse mitään uskosta opettaa oppi on omassa kädessä, raamattu handuun ja tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi Islam?
Saatanan eksytys!
T. Eri, ei Ap.
Ihmisten eksytys kuten kaiiki uskonnot. Saatanaa ei ole olemassa.
Kyllä Saatana on olemassa, ja todellinen!
Saatana asuu ihmisessä. Siitä on kyse.
Sitä voi uskoa jumaliinsa ihan ilman kirkkoakin
Vierailija kirjoitti:
Kirkon ei tarvitse mitään uskosta opettaa oppi on omassa kädessä, raamattu handuun ja tutkimaan.
Kirkon tuki hengelliselle elämälle on tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi Islam?
Saatanan eksytys!
T. Eri, ei Ap.
Ihmisten eksytys kuten kaiiki uskonnot. Saatanaa ei ole olemassa.
Kyllä Saatana on olemassa, ja todellinen!
Saatana asuu ihmisessä. Siitä on kyse.
Saatana vaikuttaa ihmisessä, jos ihminen ei tietoisesti valitse toimintaansa siten, että pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa.
Mitä vaihtoehtoja paikkakunnallasi on?
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi uskoa jumaliinsa ihan ilman kirkkoakin
Et sitten lukenut aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle suosittelen Lähetyshiippakuntaa, on konservatiivinen luterilainen kirkko Suomessa.
Itse tullut uskoon ( uudestisyntynyt maaliskuussa-21). Olin aina ollut kirkon jäsen, mutta ei uskossa. Tämä on evl kirkon ongelma, Raamatunvastainen vauvakaste. Raamatullinen kaste on uskovan kaste. Vauvakasteen takia kirkko on täynnä ei uskovia, ja tapakristittyjä , jopa ateisteja.
Hah, suosittelet aloittajalle siis yhteisöä, jonka kaste on mielestäsi raamatunvastainen. Lähetyshiippakunta luterilaisena yhteisönä kastaa kyllä vauvoja. Lutherille tuo oli todella tärkeää.
Ap kertoi että haluaisi löytää seurakunnan/ uskonyhteisön jonka perusasiat ovat samoja kun evl kirkon. Kunkioitan Ap, n näkemyksiä, ja ehdotin lähetyshiippakuntaa.
Olen kyllä tietoinen että luterilaisuus kastaa vauvoja, olen itsekin kastettu vauvana. Lukisit tekstini paremmin!
Pelastumme uskosta, joten kaste ei sinänsä ole pelastuskysymys mutta vauvakasteen ongelmat ovat :
1). Raamattu opettaa että tulemme Jumalan lapseksi kun uudestisynnymme, ja uudestisyntyminen tapahtuu kun Jumala lahjoittaa uskoa ihmiselle. Ihninen uudestisyntyy Pyhästä Hengestä, Pyhä Henki ohjaa uskovaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään, ja parannukseen.
Vauva ei tule Jumalan lapseksi rituaalin kautta; kun pappi ripottelee muutamia vesipisaroita otsalle.
Raamatullinen kaste on uskovan upotuskaste, ja se on Jeesuksen seuraamisen osoitus, ei pelastava asia. Pelastumme yksin uskosta/armosta.
2). Vauvakaste antaa väärään turvallisuudentunteen. Moni evl kirkkoon kuuluva uskoo että on pelastettu tuon vauvana tapahtuneen rituaalin vuoksi, koska kirkko ei enää opeta virallista luterilaisuutta, että kaste JA usko pelastavat. Vauvakasteen myötä tullaan evl jäseneksi. Tämä aiheuttaa sen että evl kirkko on täynnä tapakristittyjä ja jopa ateisteja. Tuloksen näämmekin nyt, luopumus ja mädätys!
T. Sama kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Katolinen kirkko 💒
Paljon Raamatun ulkopuolisia asioita, ja jopa sellaista mitä Raamattu selkeästi kieltää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle suosittelen Lähetyshiippakuntaa, on konservatiivinen luterilainen kirkko Suomessa.
Itse tullut uskoon ( uudestisyntynyt maaliskuussa-21). Olin aina ollut kirkon jäsen, mutta ei uskossa. Tämä on evl kirkon ongelma, Raamatunvastainen vauvakaste. Raamatullinen kaste on uskovan kaste. Vauvakasteen takia kirkko on täynnä ei uskovia, ja tapakristittyjä , jopa ateisteja.
Hah, suosittelet aloittajalle siis yhteisöä, jonka kaste on mielestäsi raamatunvastainen. Lähetyshiippakunta luterilaisena yhteisönä kastaa kyllä vauvoja. Lutherille tuo oli todella tärkeää.
Ap kertoi että haluaisi löytää seurakunnan/ uskonyhteisön jonka perusasiat ovat samoja kun evl kirkon. Kunkioitan Ap, n näkemyksiä, ja ehdotin lähetyshiippakunta
"Moni evl kirkkoon kuuluva uskoo että on pelastettu tuon vauvana tapahtuneen rituaalin vuoksi,"
Kuinka moni ev.lut. kirkon jäsen ihan oikeasti uskoo, että hän pelastuu puhtaasti kasteensa ansiosta? Tuskin yksikään. Kirkon maallistuneemmille jäsenille kaste on pelastuksen kannalta yhdentekevä, ja konservatiivitkin uskoo kasteen pelastavan vain lapset ja lapsentasoiset (kehitysvammaiset yms.) joilta puuttuu tietoinen kyky uskoa. Kukaan ei usko että kaikki kastetut pelastuisi, paitsi tietysti ne jotka uskoo että myös kaikki kastamattomat pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, vaan minä tiedän, että evankeliumit ja Ilmestyskirja (siltä osin kuin olen lukenut, en ole vieläkään pääs
Sinä nyt et tiedä edes miten lapiota käytetään.
Sinä nyt et tiedä edes miten lapiota käytetään.
No tässä oli käytetty mielikuvitusta.
Onko ap:n tärkein kriteeri kirkolle tosiaan se, ettei se vihi homo- ja lesbopareja?