Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaihtoehto Ev.Lut kirkolle?

Vierailija
18.10.2025 |

Mikä olisi sopiva vaihtoehto seuraavaksi kirkoksi? Sen pitäisi olla opeiltaan suunnilleen samanlainen. Kuitenkin sellainen, joka ei vihki avioliittoon homo eikä lesbopareja. Erosin Ev.Lut. kirkosta 15 vuotta sitten Kari Mäkisen puheiden vauhdittamana, mutta jäin kaipaamaan tietynlaista yhteisöllisyyttä.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota menolippu aavikolle. Suomi on suomalaisten. Maanpetturit kumartavat aavikon hiekkademonia.

Vierailija
102/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ottaa vastaan Jumalan pelastuksen Jeesuksessa. Näinhän meille kerrotaan. Kuitenkin raamatussa sanotaan että se on Jumalan lahja. Täydellistä armoa. Täysin Jumalan työ. 100%: sti. Miksi siis joidenkin opetus on että ihmisestä riippuu pelastus? 

Pelastus on Jumalan lahja. Kun ihminen ottaa uskoa vastaan Jumalalta, niin silloin ihminen uudestisyntyy, tulee pelastavaan uskoon, Jumalan lapseksi. Pyhä Henki johdattaa uskovaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti, tekemään parannus.

Sitten on runsaasti ihmisiä jotka luulevat olevansa pelastettuja, mutta eivät ole uudestisyntyneitä, eikä heissä ole Jumalan Henkeä. Nämä "uskovat" elävät  usein tahallisissa synneissä , syntinen elämäntapa, eikä heillä ole mitään aikomustakaan tehdä parannus. Eivät ymmärrä Raamattua myöskä

Onneksi sinä olet käsittänyt kaiken olikein, mutta kuiteinkaan et pysty selittämään mitään kysyessä, ja näin päivästä toiseen ; ))

Olet ilmeisesti toisessakin uskoa käsittelevässä ketjussa, ja tuo sama repliikki toistuu: "olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä olet käsittänyt kaiken olikein, mutta kuiteinkaan et pysty selittämään mitään kysyessä, ja näin päivästä toiseen ; ))

Olet ilmeisesti toisessakin uskoa käsittelevässä ketjussa, ja tuo sama repliikki toistuu: "olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin". 

Voin vastata asiallisiin kysymyksiin.

Vierailija
104/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ottaa vastaan Jumalan pelastuksen Jeesuksessa. Näinhän meille kerrotaan. Kuitenkin raamatussa sanotaan että se on Jumalan lahja. Täydellistä armoa. Täysin Jumalan työ. 100%: sti. Miksi siis joidenkin opetus on että ihmisestä riippuu pelastus? 

Pelastus on Jumalan lahja. Kun ihminen ottaa uskoa vastaan Jumalalta, niin silloin ihminen uudestisyntyy, tulee pelastavaan uskoon, Jumalan lapseksi. Pyhä Henki johdattaa uskovaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti, tekemään parannus.

Sitten on runsaasti ihmisiä jotka luulevat olevansa pelastettuja, mutta eivät ole uudestisyntyneitä, eikä heissä ole Jumalan Henkeä. Nämä "uskovat" elävät  usein tahallisissa synneissä , syntinen elämäntapa, eikä heillä ole mitään aikomustakaan tehdä parannus. Eivät ymmärrä Raamattua myöskään. 

Jumala lahjoittaa uskoa niille

Mä halusin tosi paljon uudelleensyntyä. Rukoilin, että Jumala antaa minulle uskoa, ja että olisin sellainen uskossa vahva uudelleensyntynyt kristitty. Se toimi aina muutaman viikon, kunnes syntinen elämäntapa palasi.

Jäin aina ihmettelemään, että eikö Jumala halua minun pelastuvan, vaikka sitä aina vilpittömästi yhä uudelleen pyysin. Käännyin lopulta ortodoksisuuteen, jossa usko on prosessi. Yritän uskoa ja tehdä Jumalan tahdon, mutta se ei aina onnistu. Jos nyt joudun helevttiin, koska en ole uudestisyntynyt kristitty, niin se lienee Jumalan tahto.

Vierailija
105/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras vaihtoehto on uskonnottomuus.

Niin, se suhde Jumalaan on se tärkein. Jos ihmiset tutkisi Raamattua niin ei se Jeesuskaan uskonnosta instituutiona välittänyt. Helvetti on paikka ilman Jumalaa. 

Vierailija
106/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kysytty, usean kysyjän toimesta mutta vastausta ei heru, korkeintaan että "ei voi ymmärtää nämä asiat, koska ovat yliluonnollisia ". Mitään Raamatullista tietämystä sinulla ei selvästikään ole. 

Vierailija
107/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on runsaasti ihmisiä jotka luulevat olevansa pelastettuja, mutta eivät ole uudestisyntyneitä, eikä heissä ole Jumalan Henkeä. Nämä "uskovat" elävät  usein tahallisissa synneissä , syntinen elämäntapa, eikä heillä ole mitään aikomustakaan tehdä parannus. Eivät ymmärrä Raamattua myöskä

Kaikkea Hyvää Sinulle! Jatka rukoilemista, moni saa ottaa uskoa vastaan vasta myöhemmin elämässä. Mikään kirkkikunta ei pelasta, vaan  henk koht usko Raamatulliseen Jeesukseen. 

Rukoilen puolestasi!

Vierailija
108/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksit.

Ei jaksa kuunnella sitä hoilottamista. 

Itse en pidä suitsukkeiden imelästä löyhkästä - ja kaikki Venäjään liittyvä on muutenkin Saatanasta.

Ylivoimainen enemmistö ukrainalaisista on ortodokseja.

Niin, mitä sitten?

Vierailija
109/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on runsaasti ihmisiä jotka luulevat olevansa pelastettuja, mutta eivät ole uudestisyntyneitä, eikä heissä ole Jumalan Henkeä. Nämä "uskovat" elävät  usein tahallisissa synneissä , syntinen elämäntapa, eikä heillä ole mitään aikomustakaan

Siis kirkkokunta ; )

Vierailija
110/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kysytty, usean kysyjän toimesta mutta vastausta ei heru, korkeintaan että "ei voi ymmärtää nämä asiat, koska ovat yliluonnollisia ". Mitään Raamatullista tietämystä sinulla ei selvästikään ole. 

Minä puhun Totuudesta eli siitä, mikä ei ole harhaa. En tunne Raamattua, en ole lukenut sitä. Kuka tahansa voi kirjoittaa tänne kommentteja. Tämä on keskustelupalsta.

Vierailija
111/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on huolestuttava Ev. Lut. kirkon kannalta. Ehkä sitä ei voida ihmisvoimin enää pelastaa, koska sen johto ei sitä halua. Herra on sallinut kirkolle tuollaisen johdon. Varmaan siksi, koska kirkon poiskitkeminen on osa Jumalan rangaistusta. Ev. Lut. kirkko saattaa olla merkki tulevasta myös monelle muulle seurakunnalle. Koivisto- ja Tiais-skandaaleja on kytemässä muuallakin. Myös muualla yhteiskunnassa, politiikassa, yrityselämässä, taloudessa jne. Tässä on edess isompikin tellinkien kaatuminen, eräänlainen Herran suorittama puhdistus.  

Vierailija
112/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota menolippu aavikolle. Suomi on suomalaisten. Maanpetturit kumartavat aavikon hiekkademonia.

Tämä ketju ei koske islamia.

Vierailija
113/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun Totuudesta eli siitä, mikä ei ole harhaa. En tunne Raamattua, en ole lukenut sitä. Kuka tahansa voi kirjoittaa tänne kommentteja. Tämä on keskustelupalsta.

Kiitos että myönsit ettet tunne Raamattua, et ole lukenut sitä. Eli et ole kristitty. Miksi väität itsesi kristityksi? Miksi et voi myöntää ettet ole kristitty? 

Vierailija
114/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että myönsit ettet tunne Raamattua, et ole lukenut sitä. Eli et ole kristitty. Miksi väität itsesi kristityksi? Miksi et voi myöntää ettet ole kristitty? 

Minä kutsun itseäni kristityksi siksi, koska kuulun ev.lut.kirkkoon ja tiedän, että Jeesus on Jumalan Poika. En väitä sellaista, etten olisi kristitty siksi, koska silloin valehtelisin. Sinä voit keksiä omia määritelmiä sanoille, jos haluat, eikä se minua haittaa. Minä kuitenkin käytän sanoja sen mukaisesti, mikä on niiden tavanomainen merkitys. 

Vierailija
115/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsun itseäni kristityksi siksi, koska kuulun ev.lut.kirkkoon ja tiedän, että Jeesus on Jumalan Poika. En väitä sellaista, etten olisi kristitty siksi, koska silloin valehtelisin. Sinä voit keksiä omia määritelmiä sanoille, jos haluat, eikä se minua haittaa. Minä kuitenkin käytän sanoja sen mukaisesti, mikä on niiden tavanomainen merkitys. 

Kirkkoon kuuluminen ei tee ketään kristityksi.

Hienoa että tiedät Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta miksi samalla et ole lukenut Raamattua lainkaan, ja jankkaat vastaan sellaisille joille Raamattu on tuttu? Kovin, kovin ristiriitaista.

Vierailija
116/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että tiedät Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta miksi samalla et ole lukenut Raamattua lainkaan, ja jankkaat vastaan sellaisille joille Raamattu on tuttu? Kovin, kovin ristiriitaista.

Kyllä itseasiassa tekee. Kristitty on henkilö, joka tunnustaa kristinuskoa tai kuuluu johonkin kristilliseen kirkkokuntaan. Jos määrittelet kristityn muulla tavalla, niin käytät sanaa jossain muussa kuin sen tavanomaisessa merkityksessä. Kuka tahansa voi keksiä omia merkityksiä sanoille, mutta siitä ei ole mitään hyötyä ja se vaikeuttaa kommunikointia. Olen lukenut evankeliumit melkein kokonaan ja Ilmestyskirjan kokonaan. En ole lukenut enempää, koska en ole vielä ehtinyt. En jankkaa, vaan korjaan väärinkäsityksiä. Ei se, että joku on lukenut Raamatun, tarkoita, että hän on ymmärtänyt kaiken oikein. 

Vierailija
117/198 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kuulla että Raamattua on tullut luettua ainakin jonkin verran, kuiteinkin. 

Palaan vielä uudestisyntymisen määritelmään. Koska kuulut evl kirkkoon ( kuten minäkin olen kuulunut),  evl kirkko, kuten esim katolilaisuus ja myös ortodoksisuus, sekä jotkut muut protestantit opettavat että uudestisyntyminen tapahtuu vauvakasteen yhteydessä, kun pappi ripottelee muutamia vesipisaroita vauvan otsaan. Väittävät myös että silloin tullaan Jumalan lapseksi.Tämä on täysin epäraamatullista ja vakava harhaoppi.

Raamatun määritelmä uudestisyntymiselle, on se hetki kun Jumala antaa uskon lahjana ihmiselle, ja ihminen uudestisyntyy Pyhästä Hengestä ja tulee Jumalan lapseksi. Ihminen antaa elämänsä Jeesukselle ja Pyhä Henki tulee "asumaan" uskovassa,  ja ohjaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään, parannukseen.Koko asia on Jumalan työ ja päätös, eikä tule jostain rituaalista.

Lisäksi, Raamatullinen kaste on uskovan upotuskaste.

Vierailija
118/198 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että tiedät Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta miksi samalla et ole lukenut Raamattua lainkaan, ja jankkaat vastaan sellaisille joille Raamat

Voitko laittaa linkin tai Raamatun kohdan tuolle Raamatun määritelmälle uudelleensyntymisestä?

Vierailija
119/198 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on huolestuttava Ev. Lut. kirkon kannalta. Ehkä sitä ei voida ihmisvoimin enää pelastaa, koska sen johto ei sitä halua. Herra on sallinut kirkolle tuollaisen johdon. Varmaan siksi, koska kirkon poiskitkeminen on osa Jumalan rangaistusta. Ev. Lut. kirkko saattaa olla merkki tulevasta myös monelle muulle seurakunnalle. Koivisto- ja Tiais-skandaaleja on kytemässä muuallakin. Myös muualla yhteiskunnassa, politiikassa, yrityselämässä, taloudessa jne. Tässä on edess isompikin tellinkien kaatuminen, eräänlainen Herran suorittama puhdistus.  

Mistä Koivisto- ja Tiais-skandaaleista puhut?

Vierailija
120/198 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n. 10 vuotta sitten samassa tilanteessa kuin aloittaja. Pitkän pohdinnan jälkeen huomasin, etten pysty enää uskomaan sola scriptura -periaatteeseen ja Raamatun ylikorostuneeseen asemaan.

Liityin ortodoksiseen kirkkoon. Tervetuloa tutustumaan jumalanpalveluksiimme, jos vähääkään kiinnostaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän