Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?

Vierailija
18.10.2025 |

terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko? 

Kommentit (217)

Vierailija
201/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kävelee 10 000 askelta päivässä, tekee fyysistä työtä, käy vesujumpassa ja pitää vielä syödä 1100 kcal laihtuakseen, niin joko laskee kalorit täysin väärin, unohtelee syömisiä, ei laske paistinöljyjä tai salaatinkastikkeita ja/tai aliarvioi syömiään määriä, tai sitten aiheenvaihdunnassa on jotakin tosi pahasti vialla, luultavasti jatkuvan laihduttamisen takia.

Laitan ihan kaiken yasioon, myös se ruuanvalmistusöljyn yms. Salaatinkastikkeita en käytä. En huijaa itseäni. 

Näin 60+v ei vaan paino putoa ilman todella kevyttä ruokavaliota. Keskimäärin mun syömiset on n 1300kcal päivässä.

Eikö painonpudotusta tärkeämpi asia voisi olla se kropan koostumuksen muutos? Aloita lihasharjoittelu kunnon painoilla ja syö ravinteikasta proteiinipitoista ja vähärasvaista ruokaa. Jos haluaa polttaa rasvaa ja saada itsestään timmimmän ja

Syön ihan oikeaa ruokaa. Lihaa, kalaa, kanaa, munia, maitotuotteita, oliiviöljyä, pähkinöitä - ei mitään rasvattomia kevyttuotteita!

Fyysiset sairaudet estävät salitreenin, jopa oman kehon paino on liikaa ja tunnin treenistä toipumiseen menee tuskallisesti vähintään 3-5pv. Siksi kävelyä, porrastreeniä ja vesijumppaa.

Lihaskuntoa saan esim multasäkkien tai tiilten yms kanniskelusta, puiden hakkaamisesta jne mutta jälleen toipumiseen menee päiviä. Nivelrikot ja hermosäryt ei treenistä parane

Vierailija
202/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpädiagnoosi ja syöpähoidot pitää tehokkaasti painon kurissa. Eipä tee mieli enää mässäillä, tuskin joulunakaan. Silti, olisin mielummin terve. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon vaan vettä. En ole vuosiin enää syönyt yhtään mitään. Eikä mitään voisi syödäkään, jos Ilta-lehtiin on uskominen.

Ja liikut 8 tuntia päivässä?

Vierailija
204/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on helppo. Pitää juosta kanojen perässä.

Jos kanat tuntuvat liian nopeilta, pitää tyytyä muniin.

Hauska:))))

Vierailija
205/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v.

Huoh.. Ei kyllä just mitään sais syödä.

Liikun joka päivä, uimista ja kävelyä.

Syön vähän jotain välipalaa viideltä, kunnon aterian ennen nukkumaanmenoa.

Ruoka on leipää, tofua, makaronia, juustoa, tomaatteja, marjoja, sieniä, paljon hedelmiä.

Joskus harvoin syön jäätelön.

Olen elänyt näin 30v.

Mieluiten söisin pizzaa, jäätelöä, kakkuja, sipsejä jne. joka päivä.

Toisaalta on kivaa olla hoikka.

Ihmiset jotenkin luulevat, että olen syntynyt tälläiseksi. Ei. Näen paljon vaivaa.

Näin se vaan menee, hoikkuus ja normaalipaino ovat tietoisia valintoja. 

Minäkin rakastan jäätelöä ja voisin elää sillä mutta syön n 100g parin kolmen viikon välein.

Tai sokeroituja pähkinöitä, torronea, kaikkea suolakinuskista! Porkkanakakkua! Kuola valuu jo

Vierailija
206/217 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v.

Huoh.. Ei kyllä just mitään sais syödä.

Liikun joka päivä, uimista ja kävelyä.

Syön vähän jotain välipalaa viideltä, kunnon aterian ennen nukkumaanmenoa.

Ruoka on leipää, tofua, makaronia, juustoa, tomaatteja, marjoja, sieniä, paljon hedelmiä.

Joskus harvoin syön jäätelön.

Olen elänyt näin 30v.

Mieluiten söisin pizzaa, jäätelöä, kakkuja, sipsejä jne. joka päivä.

Toisaalta on kivaa olla hoikka.

Ihmiset jotenkin luulevat, että olen syntynyt tälläiseksi. Ei. Näen paljon vaivaa.

Näin se vaan menee, hoikkuus ja normaalipaino ovat tietoisia valintoja. 

Minäkin rakastan jäätelöä ja voisin elää sillä mutta syön n 100g parin kolmen viikon välein.

Tai sokeroituja pähkinöitä, torronea, kaik

Vierailija
207/217 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suurin osa on ylipainoisia. Eli onko nykyään normaalipainoinen uusi hoikka?

Vierailija
208/217 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keski-ikäisenä tarvitse olla hoikka. Riittää kun on suunnilleen normaalipainon lähimailla. On ihan luonnollista, että iän myötä paino jonkin verran nousee.

No eikä ole, kyllä siinä elintapasairaudet seuraa perässä missä muidenkin ikäisillä.

Ei seuraa. Yli 60-vuotiaat ovat terveimpiä, jos ovat lievästi ylipainoisia. Sitä kohti voi ihan hyvin siirtyä viisikymppisenä, ja jos on muuten hyväkuntoinen, niin ei ole terveyshaitta.

Vierailija
209/217 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keski-ikäisenä tarvitse olla hoikka. Riittää kun on suunnilleen normaalipainon lähimailla. On ihan luonnollista, että iän myötä paino jonkin verran nousee.

No eikä ole, kyllä siinä elintapasairaudet seuraa perässä missä muidenkin ikäisillä.

Ei seuraa. Yli 60-vuotiaat ovat terveimpiä, jos ovat lievästi ylipainoisia. Sitä kohti voi ihan hyvin siirtyä viisikymppisenä, ja jos on muuten hyväkuntoinen, niin ei ole terveyshaitta.

Huom! kyse on siis parista ylikilosta!! Ei lihavuudesta. 

Eikä tosiaan kannata viiskymppisenä "alkaa siirtymään ylipainon puolelle" - huh, typerintä ikinä!

Se paino tulee jos on tullakseen, itselle valitettavasti lääkkeillä jotka nostivat painon yli normaalirajan 5kg eikä olo ole ollenkaan hyvä! Todella vaikea pudottaa näin 60+v:nä. Ehdottomasta tavoitteeni on normaalipainon yläraja eikä grammaakaan yli!

Vierailija
210/217 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpädiagnoosi ja syöpähoidot pitää tehokkaasti painon kurissa. Eipä tee mieli enää mässäillä, tuskin joulunakaan. Silti, olisin mielummin terve. 

Noin on usein mutta esim. minulla päinvastoin. Paino nousi syöpään sairastuessani 15 kiloa. Nestettä nestettä. Mutta vain muutama kilo lähti pois leikkauksen ja hoitojen yhteydessä. Kymmenen kiloa liikaa vieläkin ja tukala olo.Vatsa iso. Luenkin mielenkiinnolla näitä ruoka/painonpudotus/laihdutusjuttuja. Jos saisin jotakin oivallusta ja inspiraatiota. 

Vierailija
211/217 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Pricilla Presley dietti, kun tulee nälkä syön omenan.

Jaa mikä?

Vierailija
212/217 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään milläkään, luovutin jo. Tulkoon plösöys.

Vierailija
213/217 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suurin osa on ylipainoisia. Eli onko nykyään normaalipainoinen uusi hoikka?

Vierailija
214/217 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaleilla ruokavalioilla? Ainoa tapa tulla läskiksi minkään ikäisenä on syödä paskaa päivästä toiseen. Kannattaisiko jättää se paskan syöminen? 

Hyvä, juuri näin!

Vierailija
215/217 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hoikan 53v naisen (169/58) syömiset 90%:sti. Juhlapäivät ym sitten erikseen

Aamulla pari mukillista kahvia ja siitä sitten 9km reippaalle kävelylenkille tai puolen tunnin kotijumppa.

Aamupala: 2 siivua täysjyväkauraleipää, 10% juustoa, salaattia, kurkkua. N. 150g 0% maustamatonta jugurttia, mustikoita, banaani, kourallinen pekaanipähkinöitä

Lounas: 200-300g lohta tai broileria lisukkeena kesäkurpitsaa/pari perunaa/ linssipastaa tai salaattiannos, jossa protskuna lohi/kana

Iltapala: samat leivät kuin aamulla mutta päällä vielä paistettua valkuaista. Lisäksi 1 avocado ja pari kiiwiä

Päivän aikana pari litraa vettä

Tällä pysyn samassa painossa koko ajan ja myös kolesterolinikin balanssissa ilman lääkitystä. Oli jo kokonaiskolesteroli 7v sitten yli 6 mutta ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä sain sen tiputettua 4,8:aan.Ehkä kerran pari kuussa on herkuttelua ja viinittelyäkin, joten ihan askeettisesti en elele 😉

Vierailija
216/217 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten pisaraakaan alkoholia!Muuten saat viini vatsan kuten itselläni.

Viinivatsa.

Vierailija
217/217 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lylleröt, ottakaa itseänne niskasta kiinni :D! Joo, tiedän, että ei ole kauniisti sanottu. 

Olen itse liikkunut koko aikuisikäni ja sanotaan, että viimeisen 15 vuoden aikana olen lihonnut 10 kg. Ja ajattelin aina, että syön vähän ja mikään ei minua laihduta. Vaan, otin itseäni niskasta kiinni. Hankin älykellon, josta näen suurinpiirtein kuluttamani kalorimäärät. Sitten vähensin kulutuksesta - 500 kcal, kirjasin joka suupalan grammoineen ylös raatorehellisesti. Ja arvatkaa mitä, aloin laihtumaan. Joka viikko painan 500 g - 900 g vähemmän kuin edellisellä viikolla. 

Nyt otin vielä uuden saliohjelman ja olen aivan hämmästynyt, miten käsien lihakset alkavat tulla esiin, läski on sulanut kyljistä ja mikä ihaninta, selkämakkarat ovat ihan olemattomat nykyisin. Vielä on matkaa, sanotaanko 5 kg, mutta kun ei ole mikään kiire. Ei haittaa, jos yhdellä viikolla tulee + 500 g, kun seuraavalla se laskee varmasti. Niin ja ikää on 54-v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän