Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?

Vierailija
18.10.2025 |

terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko? 

Kommentit (244)

Vierailija
221/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun työssäni ja sen lisäksi syön säännölliset neljä pienehköä ateriaa arkisin. Makeaa ja rasvaista höttöä harvoin (eikä maistu), ruuassa en niin pihistele rasvaa mutta mikään ei siinä lillukaan  Joka päivä luonnonjugurttia, piimää, pähkinöitä, marjoja. Koetan tehdä yksinkertaista kotiruokaa.

Voi olla että en ole herkimmin lihova. Enemmän lihasta kertyy helposti jos jumppaan enemmän. Koetan myös nukkua tarpeeksi ja yksin tämänkin säätäminen on helppoa.

Vierailija
222/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun työssäni ja sen lisäksi syön säännölliset neljä pienehköä ateriaa arkisin. Makeaa ja rasvaista höttöä harvoin (eikä maistu), ruuassa en niin pihistele rasvaa mutta mikään ei siinä lillukaan  Joka päivä luonnonjugurttia, piimää, pähkinöitä, marjoja. Koetan tehdä yksinkertaista kotiruokaa.

Voi olla että en ole herkimmin lihova. Enemmän lihasta kertyy helposti jos jumppaan enemmän. Koetan myös nukkua tarpeeksi ja yksin tämänkin säätäminen on helppoa.

Mitä nämä ateriat yleensä päivän aikana sisältää? :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön aamupalan, pienen välipalan, lounaan ja päivällisen. Illalla en syö mitään. Katson, että joka aterialle tulee hyviä rasvoja ja riittävästi proteiinia paitsi välipala saattaa olla esim kuppi kahvia ja protskuvanukas. Hiilarit tuleekin sitten kasviksista/hedelmistä/marjoista ja maitotuotteista. Leipä/pasta/riisi/peruna sisältää paljon kaloreita, joten keskitän kalorit hyviin rasvoihin ja proteiinin. Pysyy samalla makeanhimo kurissa. Juhlissa ja erityistilanteissa herkuttelen. Nuorena kesti syödä melkein mitä tahansa lihomatta. Nyt on oltava tarkka. Seuraan painoa ja reagoin jos alkaa nousta tietyn rajan yli. Hyvät unet on tärkeät ja myös riittävä veden juominen. 

N 46

Vierailija
224/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön aamupalan, pienen välipalan, lounaan ja päivällisen. Illalla en syö mitään. Katson, että joka aterialle tulee hyviä rasvoja ja riittävästi proteiinia paitsi välipala saattaa olla esim kuppi kahvia ja protskuvanukas. Hiilarit tuleekin sitten kasviksista/hedelmistä/marjoista ja maitotuotteista. Leipä/pasta/riisi/peruna sisältää paljon kaloreita, joten keskitän kalorit hyviin rasvoihin ja proteiinin. Pysyy samalla makeanhimo kurissa. Juhlissa ja erityistilanteissa herkuttelen. Nuorena kesti syödä melkein mitä tahansa lihomatta. Nyt on oltava tarkka. Seuraan painoa ja reagoin jos alkaa nousta tietyn rajan yli. Hyvät unet on tärkeät ja myös riittävä veden juominen. 

N 46

😔

Vierailija
225/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Syön tavallista kotiruokaa. En ole koskaan ollut lihava. En punnitse itseäni juuri koskaan. Ehkä se on vain hyvä tuuri geeniarpajaisissa ( tai huono, jos tulisi nälänhätä eikä olisi yhtään vararavintoa).

Vierailija
226/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun salaisuuteni on se, että syön aika harvoin. En pätkäpaastoa tarkoituksella, mutta olen vain laiska eikä usein tee mieli mitään. Teen töitä kotona yksikseni, työhuone on eri rakennuksessa kuin talo, enkä jaksa kävellä sinne ja laittaa mitään vain itselleni. Peheessä mies ja teini jotka paljon omissa menoissaan ja syövät usein muualla.

Esim. eilen söin ekan kerran n. klo 18 kun perhe piti ruokkia. Söin 3 pientä tortillalättyä, joiden välissä paistettua broileria, paistettua sipulia ja paprikaa, lisäksi tuoreet kasviket, ranskankerma ja salsa. Illalla söin vielä 1/3 ison tobleronen.

Tänään söin aamupalaa noin klo 13 kun teini vihdoin heräsi, söin juustosämpylän ja eilisistä tortilloista yli jääneitä kasviksia, ja mukillisen kaakaota. Sen jälkeen olen syönyt toisen kolmasosan siitä tobleronesta. En luultavasti syö kunnon ruokaa, koska muu perhe on appivanhemmilla isänpäiväpäivällisellä, joten ei tarvitse kokata. Vältyin päivälliseltä, koska pitäisi tehdä työrästejä. Ehkä illalla syön jotain hedelmiä tai jätskiä tms. riippuen mitä muut syövät, jos katsotaan joku leffa yhdessä.

Huomenna syön ensin isänpäiväaamupalaa, ja sitten iltapäivällä vielä laittamani päivällisen oman isäni luona.

t. N 44 v. 60 kg

Vierailija
227/244 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesilasillinen kerran päivässä. Näin olen ymmärtänyt, nuin pysyy hoikkana ja freshinä. 

Vierailija
228/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kaurapuuroa raejuustolla ja oliiviöljyllä. 

Päivällä ihan perus kotiruokaa. 

Välipala kahvia ja leipää ja usein pipari tai pari. 

Iltapala teetä, leipää ja jugurttia tai salaattia lohella tai broilerilla ja leipää. 

Jossain välissä tai jälkkärinä pari hedelmää tai marjoja, mitä milloinkin. 

Karkkia, suklaata, pullaa, viinilasillinen tai pari viikossa. Ei vaan paino nouse, määrät jotka maistuu ilmeisesti sen verran pieniä. Normaalia arkiliikuntaa, ei säännöllistä eikä tavoitteellista. Toimistotyö.

Ikää 54 v, paino 52-53 kg. 

Vierailija
229/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalaleivät pitää vaihtaa porkkanoihin ja omeniin. Ei syödä sipsiä ja kahvin kanssa ei syödä keksiä tai paakkelssia.

Vierailija
230/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kevyttuotteita ei syödä. Ruoan täytyy olla oikeaa ja aitoa.

Vierailija
231/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta isompia vaatteita. Vanhoihin on pakko mahtua. Jos nappi kiristää, niin ei tee mieli syödä vielä yhtä pullaa.

Vierailija
232/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma rytmini:

Aamupuuro, jossa marjoja maitoa, kahvi.

Lounas, salaattia puoli lautasta, jossa myös raejuustoa ja pähkinöitä.

Välipala, kahvi ja voileipä.

Päivällinen, puoli lautasellista lämpimiä kasviksia. 

Iltapala, maito ja voileipä. 

Lauantai herkkupäivä, silloinkaan tosin ei tule ahmittua, vaan lähinnä syötyä "normaalisti" vaikka pastaa ja aamulla hyvää tuoretta leipää. 

Liikunnasta pääosin teen kävelyä vapaapäivinä ja iltavuoropäivinä, muulloin 2 x 15 min pilatesta tai kahvakuulaa. Kunhan lapset kasvavat vielä muutaman vuoden, niin ehdottomasti kokeilen salia.

Vierailija
233/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin laihduttamaan sillä, että ensin siirryin kaikissa täysjyvään (pasta, riisi yms). Leipänä vain ruisleipä tai näkkäri. Lisäsin kasviksia joka ruokaan. Jätin sokerin ja vaaleat jauhot pois. Veden juomista ei tarvinnut opetella, join sitä jo muutenkin.

Liikuntaa harrastin lähinnä rauhallista kävelyä ja satunnaisesti uimista. Rupesin kävelemään reippaammin ja uinnin sijaan käyn 2-3 kertaa viikossa vesijuoksemassa tai vesijumpassa.

Uni parani, kun ruoka muuttui laadukkaammaksi ja liikunnan määrä kasvoi- lopetin toki myös iltasyömiset klo 20 jälkeen.

Paino putosi itsestään. Juhlissa sallin itselleni myös herkuttelun.

N 46

Vierailija
234/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen - yhdentoista aikaan kunnon aamiainen

Kahden - kolmen aikaan kunnon lounas

Viiden - kuuden aikaan välipala, pieni tai iso, riippuu kuinka täynnä on vielä lounaasta

Däts it. Toimii mulla.

Vierailija
235/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö enää mitään talvikuukausina. Kesällä saa marjoja ja sieniä metästä.

Vierailija
236/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä kaupan valmissalaatti, illalla nuudeleita ja purkki tonnikalaa. Aamu- ja iltapalaksi pari ruisleipää palvikinkulla.

Vierailija
237/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon vaan vettä. En ole vuosiin enää syönyt yhtään mitään. Eikä mitään voisi syödäkään, jos Ilta-lehtiin on uskominen.

Samoin ORPOPURRA LEIKKASI ruuat,ei muruakaan jäänyt.

Vierailija
238/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön silloin kun on nälkä ja sitä mitä tekee mieli. En siis syö huvin vuoksi tai siksi, että olisi pakko olla sipsipussi koska katson elokuvaa tms. En erikseen harrasta liikuntaa, mutta tykkään kyllä enemmän pysyä liikkeessä kuin maata sohvalla. Tavallisella keski-ikäisellä naisella ei kyllä ole mitään pelkoa "ylikunnosta" vaikka kuinka juoksentelisit ja jumppaisit 😂 Samanlainen myytti kuin se "säästöliekki" mikä iskee heti kun olet viisi tuntia syömättä.

N44, 165/54

Vierailija
239/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan tavallisia ruokia, pl. liha enkä seuraa yhtään mitään iltapaskojen uusia "Näin sinun pitää syödä/ tätä vihannesta sinun pitää saada/ tähän kellonaikaan on vaarallista syödä!" yms. löpinöitä. Ai miten pitää liikkua? No mitä sen on väliä miten kunhan nostat sen persiisi penkistä ja liikut. Hoikka ja terve olen, ikää 44. Mulla on tallessa 17-vuotiaana ostettu vartalonmyötäinen hame mistä nappi menee edelleen kiinni. En stressaa syömisestä. Keho kertoo kun on nälkä ja mitä se haluaisi.

Vierailija
240/244 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44. Olen vuosien mittaan ottanut selvää omasta peruskulutuksesta ja itselleni sopivista ruuista. Kaikki menee hyvin niin kauan, kun pysyn omalla tielläni. Silloin mitat ovat noin 160/52-54 (josta paljon lihasmassaa). Ruokavalio on koostunut kananmunasta, jogurtista, vihersmoothiesta, pähkinöistä, siemenistä, juustosta ja hedelmistä. Ateriat yleensä kaavalla pihvi/kala+kasvislisuke.

Elämässäni on ollut muutama kausi, kun olen joutunut syömään paljon aterioita työ- tai kyläilypaikoissa. Paino on aina lähtenyt nousemaan, kun ruuan koostumus on itselleni väärä. Peruna, viljatuotteet, sokeri, liian tiheä ruokarytmi, liian suuret ateriat, näillä tulee helposti useita kiloja kuukaudessa. Ihan jo pari tällaista ateriaa viikossa saa minulla painonnousun käyntiin.

Odotan nyt esikoistani ja sain raskausdiabeteksen vuoksi verensokerimittarin. Oletan, että insuliiniherkkyys on kulkenut minulla mukana jo pidemmän aikaa, koska oman ruokavalion ruuat pitävät sokerin alhaisena ja nuo muiden koostamat ateriat ovat aiheuttaneet insuliinipiikin. Nyt on entistä helpompaa pitää kiinni hyvistä valinnoista ja paino kurissa. Enää en aio kuunnella tukevoituneiden ikätovereiden (ja vanhempien) puheita siitä, että olisin muka liian laiha tai että jotain tärkeää jäisi puuttumaan, jos en puputa hiilareita. Kuinkahan monella on insuliiniherkkyys tai esidiabetes painonnousun taustalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän