Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?

Vierailija
18.10.2025 |

terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko? 

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoan aina kun mahdollista. Eli ilta kasin- puoli ysin  jälkeen ei enää muuta kuin vettä. Seuraavan kerran syön aamulla klo 10-11 aikoihin. Eli vettä vain tuossa välissä juon. Joskus saatan syödä klo 6 puuroannoksen. Hyvin olen jaksanut syömättä sinne klo 10, mutta nää on yksilöllisiä juttuja mikä kellekkin sopii. Voin melkein syödä muuten pitkin päivää miten haluan ja mitä haluan, paino pysyy sopivissa lukemissa kuitenkin.

Vierailija
62/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä vähemmin ja liikkumalla enemmän, siinä hoikkuuden salaisuus.

Joskus tuo jankutus on pitänyt paikkansa, mutta ei enää. Ihminen tarvitsee tietyn määrän kaloreita päivässä että koneisto toimii, ja liikunta vaan lisää ruokahalua. Neuvoisin ap:tä ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttien joka neuvoo mikä ruokavalio olisi sinulle hyvä. 

Koko päivän istumatyötä tekevä tarvitsee noin 1000 kaloria jos ajaa autollakin kaikkialle. 

Höpöhöpö. Ihmisellä on olemassa perusaineenvaihdunta. 

Ja sen kulutus vaihtelee todella paljon. Myös se,

Niinhän se on (nälkädieetti), mutta isommalla määrällä en laihdu ja enempää liikuntaa en ehdi harrastaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
64/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ja viiniä en juo mehuja!Ihanaa mannaa viiniä taas illalla ai että😆😅😂🤣😭

Vierailija
65/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön viisi tai kuusi kertaa päivässä, ja ihan normaalipainoinen olen. Kahvia riittää pari pienehköä kuppia päivässä max. Kasviksia ja kalaa paljon. Aika pieniä annoksia syön ja lautasmalli. Ei vaaleaa viljaa, eikä sokeria. Poikkeus juhlat. Alkoholia melko harvakseltaan.

Vierailija
66/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoan aina kun mahdollista. Eli ilta kasin- puoli ysin  jälkeen ei enää muuta kuin vettä. Seuraavan kerran syön aamulla klo 10-11 aikoihin. Eli vettä vain tuossa välissä juon. Joskus saatan syödä klo 6 puuroannoksen. Hyvin olen jaksanut syömättä sinne klo 10, mutta nää on yksilöllisiä juttuja mikä kellekkin sopii. Voin melkein syödä muuten pitkin päivää miten haluan ja mitä haluan, paino pysyy sopivissa lukemissa kuitenkin.

Tässäkään ei kuitenkaan varmaan ole kyse paastosta vaan siitä, mitä siinä syömisikkunassa syödään.

Vierailija
67/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ei sovi kaikille esim. ei sopinut minulle,  tuli rytmihäiriöitä. Sitten päätin alkaa syömään ihan säännöllisesti, normi kotiruokaa, lisäsin kasviksia. Iltapalan kevensin voileipävuoresta iltapuuroon ja nukunkin nykyään paremmin. Mun ongelma oli just tuo iltapala ja nimenomaan sen tukevuus, ähkyyn asti syöminen. 

Vierailija
68/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään ei kuitenkaan varmaan ole kyse paastosta vaan siitä, mitä siinä syömisikkunassa syödään.

Ennen iltakasia kevyt iltapala, esim rasvaton jugurtti marjoilla. tai puuroannos marjoilla.  Klo 17 aikoihin päivällinen joka on päivän ainut kunnon ruoka, jossa proteiinit,  ja hiilarit. Muut ateriat esim lounas on salaattipohjainen tai kevyt keittoannos.

Vierailija
69/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi kaikille esim. ei sopinut minulle,  tuli rytmihäiriöitä. Sitten päätin alkaa syömään ihan säännöllisesti, normi kotiruokaa, lisäsin kasviksia. Iltapalan kevensin voileipävuoresta iltapuuroon ja nukunkin nykyään paremmin. Mun ongelma oli just tuo iltapala ja nimenomaan sen tukevuus, ähkyyn asti syöminen. 

Pätkäpaastossa syödään ihan säännöllisesti ihan normiruokaa.

Vierailija
70/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aamiaiseksi kaksi viipaletta ruisleipää margariinilla, 15% juustosiivulla (eli kaksi siivua) ja palan kurkkua. Maito soijamaidolla kylkeen. Yhteensä 400kaloria.

Lounas jää väliin. Päivälliseksi syön isosti, siis tyyliin 800kalorin annoksen. Esim jonkun thaikku aterian.

Illalliseksi syön yleensä saman kalorimäärän kuin aamiaiseksi, esim kasviskeittoa, leipää, puuroa lisukkeilla. 400kaloria.

Jos tulee vielä nälkä niin syön siemeniä noin 100 kalorin edestä tai esim porkkanan, eli 30kaloria.

Yhteensä siis: 1600-1700kaloria päivässä. Tällä määrällä pysyn hoikassa painossani MUTTA jos juon vaikka lasin viiniä (100kaloria), syön leffailtaa sipsejä (200kaloroa) tai herkuttelen suklaalla (200-300 kaloria per rivi) useammin kuin satunnaisesti (eli esim 3 kertaa viikossa) niin nämä näkyvät "heti" niin, että paino alkaa nousta ja on muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa jo kilon korkeampi.

Vierailija
71/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

160cm/55kg nainen joka tekee istumatyötä ja ajaa autolla kaikkialle ei todellakaan tarvitse 1700 kaloria päivässä. Korkeintaan 1200.

Teoreettinen henkilö tuollainen, joka ei liiku ollenkaan. Kuka edes pystyisi noin vähän liikkumaan. 

Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt pudottaa painoa 1200kcal:lla ja todellakin liikun!

Askelia tulee päivässä 5000-23000, teen joka päivä jotain fyysisesti kuormittavaa työtä, käyn vesijumpassa. Jaksaminen on ihan huippua, yöunta tarvitsen n 5-6h.

Paino pudonnut 5kk:ssa 4,5kg nyt mitat 161cm/70,5kg. Nooeampaan painonlaskuun saisi syödä max 1000kcal

Vierailija
72/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen iltakasia kevyt iltapala, esim rasvaton jugurtti marjoilla. tai puuroannos marjoilla.  Klo 17 aikoihin päivällinen joka on päivän ainut kunnon ruoka, jossa proteiinit,  ja hiilarit. Muut ateriat esim lounas on salaattipohjainen tai kevyt keittoan

Olitko siis tämä pätkäpaastoilija? Koska tuossahan se pointti on: HALUAT syödä TERVEELLISESTI JA KEVYESTI eli pysyt hoikkana.

Vierailija
73/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailussa tärkeää on löytää mielekkyys, jokin oma juttu, joka pitää rutiinit kunnossa. Kuten kommenteistakin voi lukea, jollekin se voi olla rajattu syömisikkuna, jollekin taas tiettyjen ruoka-aineiden välttely.

Itselleni on tärkeää, että terveellisessäkin ruokavaliossa on paljon sellaisia asioita joista nautin, kuten marjoja, tuoretta kalaa, kauden vihanneksia, tummaa suklaata. Näkkileivällä, porkkanalla ja rahkallakin laihtuu varmasti, mutta harva jaksaa tuontyyppisiä dieettejä kovin pitkään.

Ja keski-ikäisen taviskuntoilijan tuskin tarvitsee pelätä ylikuntoa ja sen vuoksi rajoittaa liikkumista, ellei taustalla ole sitten uniongelmia tai muuta jaksamiseen vaikuttavaa.

Vierailija
74/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20g proteiinia kaikilla aterioilla, kovempi treeni 3 kertaa viikkoon silloin myös palkkari 20 g. Aamupala ja iltapala n 400 ckal, lounas ja päivällinen lautasmallilla ilman leipää. 

Liikuntaa tunti päivässä (tykkään) ja treenipäivinä lihakset riittävän koville. Hyvää unta, ei liikaa stressiä. Perjantaina voi olla herkkua/viiniä.

Vierailija
75/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20g proteiinia kaikilla aterioilla, kovempi treeni 3 kertaa viikkoon silloin myös palkkari 20 g. Aamupala ja iltapala n 400 ckal, lounas ja päivällinen lautasmallilla ilman leipää. 

Liikuntaa tunti päivässä (tykkään) ja treenipäivinä lihakset riittävän koville. Hyvää unta, ei liikaa stressiä. Perjantaina voi olla herkkua/viiniä.

Vierailija
76/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus että te olette sekaisin. 400g illalla 342g aamulla. Proteiinia 22g ja Hiilihydraatteja 43g.

Syömishäiriö on mielensairaus. 

Vierailija
77/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ohjeita osaa antaa. Olen aina ollut hoikka 170 cm/58 kg. Mutta itsellä vaihdevuosien alkaessa täytyi vähentää syömistä ainakin kolmanneksella. En enää syö välipaloja, vain aamiainen, lounas ja päivällinen. Annoskoot pienemmäksi.Aina olen liikkunut, mutta silti niitä kiloja tulee pelkästä ruoan tai juoman näkemisestä. 4 kg on tullut, yritän ettei tulisi lisää. Vaatteita on käynyt pieneksi. 

Vierailija
78/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä vähemmin ja liikkumalla enemmän, siinä hoikkuuden salaisuus.

Joskus tuo jankutus on pitänyt paikkansa, mutta ei enää. Ihminen tarvitsee tietyn määrän kaloreita päivässä että koneisto toimii, ja liikunta vaan lisää ruokahalua. Neuvoisin ap:tä ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttien joka neuvoo mikä ruokavalio olisi sinulle hyvä. 

Liika syöminen johtunee liiasta ruokahaluhormonin määrästä.Ravinnon kuitu lisää kylläisyyshormonin määrää.

Paskanmarjat ! Mene sinne lenkille ja lopeta se mässyttäminen. Ja lopetat niistä hormoneista ja kuiduista höpisemisen. 

Mene sinäkin niin ärtymyksesi tasaantuu.

eri

Vierailija
79/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva kuulla ihan oikeita annosesimerkkejä. Kun jollekin se "lounas" on salaattia ja jollekin neljä perunaa, kolme kauhallista lihakastiketta ja leivät päälle ja sitten ihmetellään miksi kilot vaan on ja pysyy.

Vierailija
80/90 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva kuulla ihan oikeita annosesimerkkejä. Kun jollekin se "lounas" on salaattia ja jollekin neljä perunaa, kolme kauhallista lihakastiketta ja leivät päälle ja sitten ihmetellään miksi kilot vaan on ja pysyy.

Olen vaikka kuinka monessa ketjussa kirjoittanut omia 1200kcal päiväsyömisiäni, myt en enää jaksa.

Kai nyt osaat vaikka yasiosta katsoa kalorit!? 1 pieni lihapulla on n 35g, annoskoko on 3kpl. 

Annos lihaa on 100-150g (riippuen lisukkeesta), kalaa 150-200g.

Syön aamiaisen, lounaan ja päivälliset